Monte Carlo -ralli 2023

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Miten muuten tuo suola? En muista aikaisemmin Montessa puhutun suolasta tiellä ja sen aiheuttamasta liukkaudesta. Enkö vain muista vai mikä homma se tänä vuonna oli? Toki jos on kovin kylmä, niin eihän suolasta mitään apua ole, joten oliko nyt just otolliset kelit sitten?
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
ihmettelin myös suolausta, eikö Ralli kuitenkin pitäisi ajaa siihen vallitsevaan olosuhteeseen mikä on. Vai onko autonvalmistajat halunneet että jotta vältetään yllätyskolarit kaikki suostuneet suolaukseen. jotenkin sotii ehkä rallin henkeä vastaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Luultavasti ihan tavan lättähatun takia tuo suolaus on tehty. Tuskin niitä rallin takia suolataan tai ennemminkin niin että ei ainakaan rallin takia jätetä suolaamatta. Sen verran syvät ojat että ihan liikenneturvallisuutta ne varmasti eniten miettii...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Nythän oli tosi kuivaa, niin siksi suola varmaan jäänyt tuohon pintaan tuolla tavalla. Jos olisi lunta ja jäätä, niin silloinhan suola sulattaisi tien ja olisi nesteenä pinnassa.

Mitä tulee kisaan, niin kokonaisuutena vaisu Monte. Sen jälkeen kun Evansille tuli ongelmia, ei oikein missään kohden ollut mitään kisaa kenelläkään, kaikki ajoivat vain omia ajojaan ja erot olivat kohtalaisen suuria joka suuntaan. Kenelläkään ei ollut oikein panosta niin kukaan ei tehnyt oikein virheitäkään, ja kelikin oli helppo.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
erikoinen kyllä tuo rankku oikasusta nyt kun videota katsoi - eikös nuo kaikki oikase jos on tilaa.
Ja samaa mieltä siittä ettei tarviis ajella tässä maailmantilanteessa naapurin rallia.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
erikoinen kyllä tuo rankku oikasusta nyt kun videota katsoi - eikös nuo kaikki oikase jos on tilaa.
Ja samaa mieltä siittä ettei tarviis ajella tässä maailmantilanteessa naapurin rallia.
Eiköhän se ollut Skodan oma maali... Kuten Antti twitterissä kertoi, Skoda teki ihan samanlaisen protestin (oikaisu kaikki pyörät pois assulta) Citikkaa vastaan Belgiassa viimevuonna, ja se protesti meni läpi. Lefevbre sai 10sek penaltin. Nyt Citikka kiitti, kumarsi ja käveli niiden viimevuoden Belgian papereiden kanssa tuomariston juttusille. Niiden tehtävä oli sitten helppo kun ennakkotapaus oli olemassa. Eli kannattaa olla tarkkana kun tekee protesteja. Joskus ne voi kosahtaa omille kintuille... Ja miksi pelkästään Gryazin sai sakkoa oikaisusta johtuu vain siitä että niitä muita vastaan ei tehty protestia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Onko Kallella kotikenttäetua suomessa? Entisaikaan suomalaisia ei voinut edes haastaa kunnolla, koska suomalaiset tunsivat tiet täydellisesti (Kuten ranskalaiskaksikko Montessa). Mielestäni Kallen kotikenttäetu voisi olla parempi (kun nyt oikein tikulla kaivetaan), jos Kalle olisi suomen ralleja ”nuorena” miehenä enemmän ajellut (Viro tuntuu sopivan). MUTTA, kun sekä auto/testit/nuotti/suomalaisten kiilusilmäisten rallikannattajien odotukset + miksei myös tuuri ovat kohdillaan (autonkäsittelyn tasosta se tuskin on kiinni), niin eiköhän tuo tilasto saa suomalaisen voittajan.
Tämä ”mörkö” olisi hyvä saada tänä vuonna selätettyä. Ei se voitto kuitenkaan ihan helpolla tule. Tiedä sitten, miten kävisi, jo kaikki ajaisivat "täysin" uusilla reiteillä (eikä näitä puhkisahattuja nykyreittejä), vaikkapa Itä-rallin maisemissa? Silloinkin ehkä laittaisin vedon Kallen puolesta

Näytä liitetiedosto 3191
Bosse oli viimeinen suomalainen huippukuski, joka oli ajanut jo silloin, kun ei suurempia rajoituksia reittiin tutustumiseen ollut, vaikka ei toki vielä siinä vaiheessa ollut tehdaskuskina. Se varmaan auttoi omalla tavallaan häntä uran loppuun asti. Hirvonen, Latvala ja kaikki sen jälkeen mukaan tulleet ovat oikeasti tehneet reittiin tutustumiset tiukempien sääntöjen lomassa, eivätkä ole saaneet samalla tavalla etua.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
Uus Skoda on hyvä
WRC2 voidaan kohta nimetä Skoda Cupiksi.
RC2-autojen ek-aikatilaston mukaan uusilla Fabioilla ajettiin RC2:n pohjat 16 ek:lla 18:sta.

Mutta jos katsotaan kymmenen parhaan RC2-autokunnan aikaeroa RC2:n kärjessä ajaneeseen, niin Gryazin ajoi kovaa, mutta Citroenin Rossel ja Lefebvre, Hyundain Lopez ja jopa Fordin Fourmaux välillä olivat muiden Fabioiden edellä. Ingramilla oli toki vanhempi auto. Oliver veti pohjia, mutta hänen kisansa oli pilalla jo ek2:n jälkeen.

Uusi Skoda on hyvä, mutta ei se vielä Montessa mikään automaattinen sateentekijä ollut. Kuskilta vaaditaan edelleen kanttia ja jopa kokemusta pysyä oikealla reitillä.
(Ajat eWRC:stä)
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Bosse oli viimeinen suomalainen huippukuski, joka oli ajanut jo silloin, kun ei suurempia rajoituksia reittiin tutustumiseen ollut, vaikka ei toki vielä siinä vaiheessa ollut tehdaskuskina. Se varmaan auttoi omalla tavallaan häntä uran loppuun asti. Hirvonen, Latvala ja kaikki sen jälkeen mukaan tulleet ovat oikeasti tehneet reittiin tutustumiset tiukempien sääntöjen lomassa, eivätkä ole saaneet samalla tavalla etua.
Mitenkä tuollainen reittiin tutustumien omana aikana on valvottu? Kuu.ostaa tietyllä tavalla aika hämmästyttävältäkin, jos rajoitettaisiin ihmisen perusoikeuksia liikkua yleisillä teillä. Mitä, jos tuo olisi ollut Kankkusen aikana voimassa ja mies ei olisi saanut ajaa omaa pihatietään?

Ja toisaalta, kuinka paljon siitä on lopulta hyötyä, että suhailee siviiliautolla samaa tietä edes takaisin vs. nykyinen videomahdollisuus? Ei kait bossekaan noita pätkiä käynyt kovavauhtisena ajelemassa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16073
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitenkä tuollainen reittiin tutustumien omana aikana on valvottu? Kuu.ostaa tietyllä tavalla aika hämmästyttävältäkin, jos rajoitettaisiin ihmisen perusoikeuksia liikkua yleisillä teillä. Mitä, jos tuo olisi ollut Kankkusen aikana voimassa ja mies ei olisi saanut ajaa omaa pihatietään?

Ja toisaalta, kuinka paljon siitä on lopulta hyötyä, että suhailee siviiliautolla samaa tietä edes takaisin vs. nykyinen videomahdollisuus? Ei kait bossekaan noita pätkiä käynyt kovavauhtisena ajelemassa?
No ei se Kankkusen pihatie ole ollut erikoiskoe. Kankkusen kotitilalle voi ajaa käyttämättä yhtään osaa Lankamaan erikoiskokeesta. Mutta säännöissä on (ainakin aiemmin ollut) pykälä että jos asuu todistettavasti pätkän varrella niin ei haittaa vaikka "jää kiinni" salaharjoittelusta.

Kyllä varmasti siviilivauhdilla ajaminen on aina hyödyllisempää kuin videon katsominen. Videota käytetään kun ei muuta voida. Bossehan oli ensimmäisiä jotka otti videotreenin käyttöön 2000-luvun alussa.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Mitenkä tuollainen reittiin tutustumien omana aikana on valvottu? Kuu.ostaa tietyllä tavalla aika hämmästyttävältäkin, jos rajoitettaisiin ihmisen perusoikeuksia liikkua yleisillä teillä. Mitä, jos tuo olisi ollut Kankkusen aikana voimassa ja mies ei olisi saanut ajaa omaa pihatietään?

Ja toisaalta, kuinka paljon siitä on lopulta hyötyä, että suhailee siviiliautolla samaa tietä edes takaisin vs. nykyinen videomahdollisuus? Ei kait bossekaan noita pätkiä käynyt kovavauhtisena ajelemassa?
Kyllähän kansallisella puolellakin on salaharjottelusta jääty kiinni, taisi harrasteralli puolella olla vasta joku ajanut pätkällä ulos ja saanut kilpailukieltoa.
Muuten kai valvonta perustuu pieniin piireihin ja tien varren asukkaisiin, oon mä joskus jotain legendaa kuullut riistakameroistakin reitin varrella pimeiden kisojen yhteydessä, mutta en tiedä pitikö paikkansa.
Tosiaan sille ei kukaan voi mitään jos asuu pätkän varrella niin kuin AnttiL sanoi, kaikkien on asuttava jossakin.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Katselin Kallen power-vedon läpi. aika siistiä ajoa, äkkiseltään näyttää että jäi vielä aikaa pätkälle mutta nopeiten tuli kuitenkin.
Siistiä ja lyhyttä linjaa. Olisiko ajotyylissäkin se etu että kun ei reuhkaa niin renkaat kestää loppupätkällekin paremmin ja sai tämän johdosta lopussa aikaa kirittyä suhteessa muihin.

Tänakin vetoon verrattuna tuli paljon vähemmällä yrityksellä. vähän sama kuten muilla pätkillä - Tänak "näytti" ajavan kovempaa mutta kello oli toista mieltä.
 
Viimeksi muokattu:

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Katselin Kallen power-vedon läpi. aika siistiä ajoa, äkkiseltään näyttää että jäi vielä aikaa pätkälle mutta nopeiten tuli kuitenkin.
Siistiä ja lyhyttä linjaa. Olisiko ajotyylissäkin se etu että kun ei reuhkaa niin renkaat kestää loppupätkällekin paremmin ja sai tämän johdosta lopussa aikaa kirittyä suhteessa muihin.

Tänakin vetoon verrattuna tuli paljon vähemmällä yrityksellä. vähän sama kuten muilla pätkillä - Tänak "näytti" ajavan kovempaa mutta kello oli toista mieltä.
Mututuntumalla voisin väittää, että Kallen tyyli ajaa on suhteellisen mukava renkaille. Ainakin viime kaudella useasti repi nimenomaan ek:n loppupuolella selvää eroa muihin. Toki, välillä oli myös haasteita renkaanlämpöjen kanssa, joten taitaa olla myös aika tarkka sen suhteen, missä ikkunassa saa ne parhaiten toimimaan.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Ruotsin lähtöpaikkaa ajatellen Montessa ei edes kannata voittaa näin karrikoidusti sanottuna. Enkä usko että Portugaliin asti tarvitsee odottaa. Ruotsi on yksi niistä Tänakin vahvoista ellei jopa vahvin kisa.
Sanoi itsekin eräässä haastattelussa, että Monte on Monte, Ruotsissa on jo taisteltava voitosta.
Tämä meni ns. pelikirjan mukaan sitten lopulta.
 
Ylös