aika jääräpäistä. Kannattaisi päästää irti tuosta pakkomielteestä että Montessa on oltava lunta, siellä on nimittäin hyvä kisa menossa. Onhan siellä nytkin jo tullut ohjelmaa jäisissä mutkissa.
Jääräpäistä tai ei, niin koskaan en tule päästämään irti siitä mielikuvasta, että Monten tulee olla rallikalenterin se unikein osakilpailu. Ralli, joka tarjoaa jotain täysin erilaista, yllätyksellistä ja odottamatonta. Jotain sellaista, mitä et mistään muualta saa, vaikka tapahtuisikin jotain täysin odottamatonta.
Käytännössä täysin kuivalla ja lumettomalla assulla ajettu sekunttikamppailu kolmen kuljettajan kesken ei ainakaan minulle korvaa sitä, mitä nyt olosuhteilla hävitään. Kaiken sen mitä nyt olen kokenut tämänvuotisen Monten aika on jotain sellaista, jota voin kokea kauden aikana muutaman kerran uudelleenkin jonkun muun viikonlopun aikana. Uniikiksi, jota Monteakin markkinoidaan, puuttuu nyt täysin ja se tekee nimenomaan tästä kilpailusta itselleni tylsän. Se ei ole sitä, mitä haluaisin sen olevan.
Olen sanonut tämän ennenkin. En halua, että rallista tulee formulaa. Matkustellaan ympäri maailmaa ja siitä huolimatta radat ovat kuin kopio toisistaan, muutamaa poikkeuksetta lukuunottamatta.
Olosuhteille ei Monten tapauksessa mitään voida, mutta esim. kauden ainoan lumirallin osalta ei mielestäni saa olla tekosyitä. Lumella ajettava ralli, joka on yhtä lailla uniikki, tulee kaikissa tilanteissa kyetä ajamaan olosuhteissa, jossa se ei muutu soraralliksi.