Montoyan kootut selitykset.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ja tähän voimme kerätä montoyan koottuja selityksiä, miksi tulee aina vaan häviämään Kimille niin aika-ajo- kuin kisanopeudessakin.

Tuolta voi lukea ensimmäisen vuodatuksen:

http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2005-5/5676

:ahem:

Ja sitten olis kiva kuulla niitä tietäjiä joiden mukaan Montoyan uskomaton nopeus on liikaa Räikköselle :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Montoyan tyrmääminen tässä vaiheessa kautta on jokseenkin yhtä fiksua kuin kysellä yhden kilpailun jälkeen, että miksei Mikan nopeus näy DTM:ssä. Kun Kimi on vielä testannut Montoyan koko sairasloman autoa enemmän itselleen sopivaksi, niin kyllähän eroa pitääkin olla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Bobakki sanoi:
Montoyan tyrmääminen tässä vaiheessa kautta on jokseenkin yhtä fiksua kuin kysellä yhden kilpailun jälkeen, että miksei Mikan nopeus näy DTM:ssä. Kun Kimi on vielä testannut Montoyan koko sairasloman autoa enemmän itselleen sopivaksi, niin kyllähän eroa pitääkin olla.
Unohdat kultaisen säännön: Silloin on taottava kun rauta on kuumaa ;)
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Kyllähän tuossa voi olla vähän tekosyynkin makua mutta kyllä tuo voi olla yhtä hyvin totta. Jos auto ei sovi käteen omalle tyylille niin harvoin siinä kovin lujaa mennään. Kyllähän teidän (veikkaisin 60% täällä foorumissa) jotka ette ole pahemmin mitään ajanut (siis muuta kuin autoa) niin on helppo sanoa että "selitä ny viä enemmän paskaa vitun paska kuski"...
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Minä ainakin uskon täysillä noihin Montoyan juttuihin. Miksi muka se on selittelyä jos kertoo että ongelmia on? Monty on kuitenkin voittanut CART mestaruuden ja niiden suoritusten perusteella sanoisin että ei kyseessä mikään täysi käsi ole. Montoya voi olla koko kauden hitaampi kuin Kimi mutta ei hänen kimppuunsa tarvitse sentään käydä. Tsempataan Kimiä mieluummin. :)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voittihan Zanardi ja Michael Andrettikin Indy-/Cart-mestaruuden kädettöminä F1-auton rattiin.

Montoya tosin on pärjännyt ihan FYkköselläkin:ahem:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jos Montoya ei osaa vetää "mutkat suoriksi" niin kuin Mika ja Schumi kuten jossain artikkelissa oli, että yleensä nopeus mutkissa menee V-käyrämäisesti niin näillä mestareilla ja Kimillä menee U-maisesti :thumbup:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Schumacher-fani Peter Windsorin mietteitä Kimistä ja Pablosta:

Do you think that Juan Pablo Montoya can still gain the initiative at McLaren?

If by “initiative” you mean “a position ahead of Kimi” then I think the answer has to be no. Certainly Juan Pablo can be the driver we know he is: he will win races with a car as good as the McLaren MP4-20 and he will do so with his usual swagger.

He won’t beat Kimi, though, particularly on technical circuits like Barcelona and, yes, Monaco.

Personally, I think that he and McLaren would have been better off waiting until Nurburgring for the big comeback. He wasn’t 100 per cent fit for Barcelona and now he has lost momentum to Kimi.

Had he waited, he could have returned on a circuit where he has a reasonable chance of being somewhere near his team-mate – although Nurburgring is one of those circuits that “soaks” speed out of the car on most of the corners and is thus very irritating for guys like Juan Pablo.

Kimi, by contrast, feels the surface of a circuit like the Nurburgring through every pore of his skin.
ITV
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nürre on muuten paikka jossa Kimi ottaa kauden toisen voiton.

Kolmas tulee Silvestonesta ja viimeinen Spassa.

JOS KONEET KESTÄÄ.:mad:

Huanin tsanssit on sitten näillä Tilken helvetin tylsillä radoilla. Eikös Tilke pilannut Hockenheiminkin?
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Jos pelkästään tulosliuskoja katsotaan, niin tämän kauden aika-ajot Kimi vs Monty ovat 2-1 ja kisat 1-2. Yhden kisan perusteella, jossa toinen palaa toipilaslomalta on turha vetää kovin mullistavia johtopäätöksiä. Odotetaan nyt vaikka pari-kolme kisaa ja naureskellaan vasta sitten JPM:lle... ;)
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Jones sanoi:
Eikös Tilke pilannut Hockenheiminkin?
Tilkepä hyvinkin Tilke. Vaikka mielestäni Hocke on kyllä ihan hyvä rata edelleen - ei tosin entisen veroinen, mutta jos Benie sanoo että rata on liian pitkä niin se on liian pitkä... :yuck: :jaska: Epäilen vaan kuinka vapaat kädet äijällä on ollut rataa suunnitellessaan...
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
MaxiV sanoi:
Jos pelkästään tulosliuskoja katsotaan, niin tämän kauden aika-ajot Kimi vs Monty ovat 2-1 ja kisat 1-2.
Voihan sen tietysti laskea Montylle vaikka Kimi vei ennen renkaan puhkeamista Pabloa kuin pässiä narussa jo Malesiassa. Australian kisassakin Kimin vauhti virheistä huolimatta vakuuttavampaa kuin Pablolla joka puutui loppua kohti pahasti.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Observer sanoi:
Voihan sen tietysti laskea Montylle vaikka Kimi vei ennen renkaan puhkeamista Pabloa kuin pässiä narussa jo Malesiassa. Australian kisassakin Kimin vauhti virheistä huolimatta vakuuttavampaa kuin Pablolla joka puutui loppua kohti pahasti.
Niinpä. Vaan tulosliuskoissa ei näy renkaan puhkeamiset tai pässin narut. Kuten ei näkynyt myöskään esimerkiksi 2001-2002, kun suomalainen McLaren kuski vei tallitoveriaan "kuin pässiä narussa"... ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
MaxiV sanoi:
Niinpä. Vaan tulosliuskoissa ei näy renkaan puhkeamiset tai pässin narut. Kuten ei näkynyt myöskään esimerkiksi 2001-2002, kun suomalainen McLaren kuski vei tallitoveriaan "kuin pässiä narussa"... ;)
Niin no True-fani tietää nämä asiat :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki ja muut Montoya-fanit: Ei ehkä kannata vetää hernettä nenään. Kerätään vaan tähän niitä koottuja selityksiä. Pitkällä tähätäimellä nähdään, että oliko fiksua vai ei.

Oma veikkaukseni on, että Juan aliarvioi pahasti Räikkösen ennen Mclarenille tuloaan. Vai ihanko vapaaehtoisesti haluaa uransa lähtevän laskuun kuin lehmän häntä.:D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin ja kysehän ei tässä nyt ole siitä, että onko Montyn selitykset uskottavia vai ei. Kyse on siitä, että tuleeko niitä selityksiä vai ei. Voittajanhan ei tunnetusti tässäkään tilanteessa juuri selitellä tarvitse...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jep, eihän sitä vielä kannata teilata Montyä, onhan hän ollut ulkona auton kehityshommista tovin ja siksi ei ole saanut haettua itselleen sopivia muutoksia! Eli on vähän niinkuin olosuhteiden pakosta joutunut Rubenin asemaan!? :(

Mutta mielestäni hieman ontuu noissa selityksissä tuo ettei autosta löydy etupäästä tarpeeksi pitoa? Mikä siis oli alunperin ongelma McLarenilla, ja tämän piti korjaantua Imolaan mennessä!

Jos näin ei ole tapahtunut, niin onko Kimi sitten vaan hanskalla paikannut McLarenin puutteet näille kahdelle nopealle radalle?

Jos asia olisi näin niin siinä tapauksessa näemmä McLarenin rämpimässä Ferrarin kanssa keskikastin tallien kanssa Monacon aika-ajoissa! :jaska:

No joo, veikkaan et Montyn ulosajo teki autosta vaikeamman säätää ja siksi hän ei saanut etupäähän tarpeeksi pitoa mut mistäs näitä varmaksi tietää!

Kun seurataan pari kisaa, niin saadaan varmasti lisää koottuja selityksiä Montyltä :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Monty sano että hänen säätöalueensa on McLarenilla näämä kapeampi. Eli ottaa pitkän ajan löytää sopivat säädöt. Eikä Monty oo mun mielestä mitään selitellyt, sanonut vain sen miksi ei pärjää ja sillä siisti.

Enemmän taitaisi löytyä selityksiä Ferrarilta.

Mielestäni Monty on Ralfia nopeempi kuski (ainai Wiliamilla) mutta nyt Barcessa esim hävis tälle tyypille, onko kyse autosta? Ei ehkä. Entä kuskista? Ei. Entä säädöistä? Joo.

Mutta kootkaa rauhassa niitä selityksiä kun kerran niistä kerran nautitte.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Laitetaan tähän nyt oma käsitys. Olen kilpa-autoista sen verran ymmärtänyt, että oikein hyvän auton säätäminen kilpailukykyiseksi ja nopeaksi on todella vaikeaa. Patrick Head jutteli tästä 90-luvun puolessa välissä kun tallin autoja sanottiin helpoiksi ajaa. Head kumminkin tietää aika paljon formula-autoista ja niitten säätämisestä. Head jatkoi että Neweyn suunnittelemat autot ovat kaikki olleet sellaisia että ihanteellisten säätöjen löytäminen on ollut vaikeaa ja siinä ei ole suurta varianssia.

Myöskään itse ajaminen tällaisella autolla ihanteellisissa säädöissä ei ole helppoa, kuten joskus kuvitellaan. Auto ei ole "anteeksiantava" vaan rokottaa herkästi kuskin virheistä. yleensähän ajatellaan, että hyvä kilpa-auto on sellainen jonka käytös on loogista ja jonka hallittavuus on suht helppo. Head siis oli tästä eri mieltä. En näe että asiat olisivat muuttuneet noista ajoista tämän asian suhteen merkittävästi.

Minun on helppo uskoa, että Montoya on hukassa auton säätöjen kanssa. McLaren vaikuttaisi tällä hetkellä erittäin nopealta autolta ja kun tiedetään Neweyn vaikutus, niin lopputulos on juuri tämä. Auto on vaikea säätää ja se ei ole kovin helppo ajaa. Tämä jos mikä on Montoyan kannalta vaikea tilanne. Juan-Pablo on luontaisesti erittäin lahjakas kuljettaja joka kykenee viemään autoa varsin näyttävillä linjoilla sekä korjaamaan sladeja. Nyt nykyinen McLaren ei anna siihen mahdollisuutta.

USA:laiset kisaajat käyttävät onnistuneista säädöistä nimitystä "Sweet spot". Uskon että Kimi on onnistunut löytämään autosta tämän. Montoya ei. Kyse on ajotyylieroista ja sopeutumisesta tiimiin. Mutta on kyse myös kuskin ammattimaisuudesta ja tasosta.

Usein Damon Hilliä ja Jacques Villeneuvea vähätellään heidän mestaruuksista ylivoimaisella Willliamsilla. Tälläkin viikolla on nähty vähätteleviä kommentteja miehistä. Kumminkin parhaillaan nähdään kuinka aivan loistava ja huippunopea kuski(Montoya) ei saa huippuautoa kulkemaan kovaa. Se ei ole helppoa. Jotenkin tässä tulee mieleen HH Frenzen ja kausi 1997. Silloin mies siirtyi Williamsin nopeaan autoon, mutta ei tahtonut päästä kaikissa kisoissa sinuiksi auton kanssa. Välillä oltiin jopa toivottaman kaukana kärjestä.

Silloin syynä oli juuri säätöongelmat ja sopeutumattomuus tiimiin. HHF ei millään päässyt samalle aaltopituudelle Williamsiin tiimin kanssa. Mielestäni Montoyan vaihe on lähes identtinen HHF:n vastaavaan. Mutta toivoa Pablolla on, sillä kyllähän HHF kykeni lyömään tallitoverin useassa kisassa loppukaudesta.
 
Ylös