Montoyan kootut selitykset.

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:

Myöskään itse ajaminen tällaisella autolla ihanteellisissa säädöissä ei ole helppoa, kuten joskus kuvitellaan. Auto ei ole "anteeksiantava" vaan rokottaa herkästi kuskin virheistä. yleensähän ajatellaan, että hyvä kilpa-auto on sellainen jonka käytös on loogista ja jonka hallittavuus on suht helppo.
Joo, eikös Häkkinen sanonu myöskin monesti varsinkin ajaessaan Neweyn autoja, että auto on parhaimmillaan silloin kun ajettavuus on sutkoht vaikea. Väitteet näyttäisi siis tukevan toisiaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
Myöskään itse ajaminen tällaisella autolla ihanteellisissa säädöissä ei ole helppoa, kuten joskus kuvitellaan. Auto ei ole "anteeksiantava" vaan rokottaa herkästi kuskin virheistä. yleensähän ajatellaan, että hyvä kilpa-auto on sellainen jonka käytös on loogista ja jonka hallittavuus on suht helppo. Head siis oli tästä eri mieltä.
Autonhan voi säätää, että se on 'helppo' ajaa, mutta kun helppo ei ole synonyymi nopea-sanalle.

Kimi tosiaan on löytänyt sen 'sweet spotin' omasta autostaan. Montoyan ratkaisu voisi olla 'mikahäkkismäinen', kopioidaan tallikaverin säädöt. Ei onnistu. Pitäisi vielä kopioida vielä Kimin ajotyylikin. Voi olla niin, ettei Huanin ajotyylillä autoa edes saada ihanteellisiin (nopea) säätöihin. Mitä tehdä? Lähteäkö muuttamaan ajotyyliänsä ja mahdollisesti tulla vielä pahemmin jyrätyksi vai oman inssinsä kanssa hakea niitä säätöjä ja ehkäpä kehitysosia joilla päästään tallikaverin nopeuteen? Hankaluutena vielä se että on uusi kaveri tiimissä. Ei tunne ihmisiä tarpeeksi, ei välttämättä ihan autoakaan vielä.

Juan-Pablo Montoya on todella vaativassa tilanteessa juuri nyt.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mistäs olet Jones saanut päähäsi, että Häkkinen kopioi tallikaverin säädöt? Coulthardin vai? Aika vaikea uskoa, kun herrojen ajotyyli oli tyystin erilainen, joten ei siinä olisi ollut järkeä. Kuopion tietotoimisto voi toimittaa eroanomuksen residentin kansliaan.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Ongelmia Bablolla on riittänyt, mutta eihän mikään muuta siitä, että Kimpy on ollut paljon nopeampi. Annetaan Bablolle aikaa, mutta kunnon rattimies löytää lopulta hyvät säädöt autoon kuin autoon.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
pmv sanoi:
Laitetaan tähän nyt oma käsitys. Olen kilpa-autoista sen verran ymmärtänyt, että oikein hyvän auton säätäminen kilpailukykyiseksi ja nopeaksi on todella vaikeaa....

...Jotenkin tässä tulee mieleen HH Frenzen ja kausi 1997. Silloin mies siirtyi Williamsin nopeaan autoon, mutta ei tahtonut päästä kaikissa kisoissa sinuiksi auton kanssa. Välillä oltiin jopa toivottaman kaukana kärjestä.

Silloin syynä oli juuri säätöongelmat ja sopeutumattomuus tiimiin. HHF ei millään päässyt samalle aaltopituudelle Williamsiin tiimin kanssa. Mielestäni Montoyan vaihe on lähes identtinen HHF:n vastaavaan. Mutta toivoa Pablolla on, sillä kyllähän HHF kykeni lyömään tallitoverin useassa kisassa loppukaudesta.
Tulee mieleen muuan Mika Salo, joka ajoi muutaman kisan Ferrarilla. Kerran lllloistavasti, kerran surkeasti ja muut siltä väliltä.
Muistaakseni.
Vaikka olihan hänellä U-tuuriakin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin. Kyllähän tässä on joku kulttuurishokki käynnissä, kun kerran dela Rosa ja Wurtz tuntuvat menevän myös Montoyaa kovempaa.

Otetaan esimerkiksi tuo Williams-kausi 1996 esille. Silloinhan tallin auto oli todella nopea ja ehkä samankaltainen kuin McLaren nyt. Molemmat kuskit(Villeneuve/Hill) olivat hyvässä vauhdissa heti ekassa kisassa. Mielenkiintoista on myös se, että Headin mukaan Villeneuve käytti välillä aivan "perverssejä" säätöjä. Jaska riiteli monesti Headin kanssa siitä miten auto tulisi säätää. Hill ajoi tallin insinööriportaan näkemyksen mukaan oikeilla säädöillä.

Jostain syystä Villeneuvelle salliittiin tällainen kokeilu. Ehkä Montoyakin voisi löytää teoriassa mahdottomien säätöjen kautta vauhdin. JPM:llä on kyllä kokemusta säätötyöstä, sillä hän ajoi CART-kausina Mo Nunnin alaisuudessa, joka on kisainssinä yksi kaikkien aikojen parhaista. Hän jos kuka kokeili monenmoista säätöä. Onko niin, että McLaren ei salli kuin yhden tavan ajaa?(Tämä on siis puhdasta spekulaatiota ja keskustelun avausta, eikä suinkaan mikään kivitauluun hakattu totuus.)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
patriot sanoi:
Mistäs olet Jones saanut päähäsi, että Häkkinen kopioi tallikaverin säädöt? Coulthardin vai? Aika vaikea uskoa, kun herrojen ajotyyli oli tyystin erilainen, joten ei siinä olisi ollut järkeä. Kuopion tietotoimisto voi toimittaa eroanomuksen residentin kansliaan.
Kyllähän tuli ihan Häkkisen omasta suusta kun oli täysin hukassa säätöjen kanssa että kopsasi Taavin säädöt. Ja mikäs vuosi se oli Ranskassa, kun vielä itse kisa meni todella hyvin. - Niillä Taavin säädöillä.

Hyvä esimerkki siitä että Mika pystyi 'sopeuttamaan' ajotyyliään eri säätöihin.

Kuopion tietotoimisto nyt vaan tietää tämän, eikä aio erota sen vuoksi.

Niin, ethän ole vaan uskossa että Häkä teki näin koko ajan? Ei tosiaan mutta muutamaan otteeseen säädöissä mentiin niin metsään että oli pakko hakea kaverilta apua.

Ne on ne Neweyn autot sellasia....Kysy Huanilta.;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
pmv sanoi:
Jostain syystä Villeneuvelle salliittiin tällainen kokeilu. Ehkä Montoyakin voisi löytää teoriassa mahdottomien säätöjen kautta vauhdin. JPM:llä on kyllä kokemusta säätötyöstä, sillä hän ajoi CART-kausina Mo Nunnin alaisuudessa, joka on kisainssinä yksi kaikkien aikojen parhaista. Hän jos kuka kokeili monenmoista säätöä. Onko niin, että McLaren ei salli kuin yhden tavan ajaa?(Tämä on siis puhdasta spekulaatiota ja keskustelun avausta, eikä suinkaan mikään kivitauluun hakattu totuus.)
Voi myös olla että se auto ei yksinkertaisesti suostu kulkemaan kuin niissä 'ihannesäädöissä'.

Huanhan niitti Cart-sarjassa mainetta mm. olemalla todella nopea kylmillä renkailla pace carin takaa lähdettäessä. Eli on sillä kyllä perstuntumaa ajamiseen.

Uskon että Huanin suurin puute tällä hetkellä löytyy yhteistyöstä McLaren-tallin kanssa.

Ketäs olikaan Kimin kisainssi ja kuka on Juanin? Onko edelleen se lahjakkain kaveri testitiimin inssinä, kuten aikoinaan?:D
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Montoyan tyrmääminen tässä vaiheessa kautta on jokseenkin yhtä fiksua kuin kysellä yhden kilpailun jälkeen, että miksei Mikan nopeus näy DTM:ssä. Kun Kimi on vielä testannut Montoyan koko sairasloman autoa enemmän itselleen sopivaksi, niin kyllähän eroa pitääkin olla.
Toisaalta Ralf oli Montyä nopeampi viime vuonna heti ensimmäisessä kisassaan kuuden kilpailun taukonsa (loukkaantuminen) jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Toisaalta Ralf oli Montyä nopeampi viime vuonna heti ensimmäisessä kisassaan kuuden kilpailun taukonsa (loukkaantuminen) jälkeen.
Ralf ei kuitenkaan ollut juuri tullut tiimiin ja tunsi autonkin jo varsin hyvin tuossa vaiheessa. Ralfille tauko teki jostain syystä oikein hyvää, liekö formulakuskin ammatti liian raskas.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Jones sanoi:


Huanin tsanssit on sitten näillä Tilken helvetin tylsillä radoilla. Eikös Tilke pilannut Hockenheiminkin?
Hemmetin Tilke! Joku pelle "hovisuunnittelija" jonka mukaan hyvä rata on sellainen, että siinä on pitkä suora ja sitten tiukka jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus... Ja väliin on tungettu jonkinlainen ihmeellinen kaksoismutka. Turkinkin uuden radan profiili on ihan hanurista! Eikö se voisi ottaa mallia vaikka Spasta tai Suzukasta?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No jaa....Vähän lähtee rönsyilemään tämä otsikko. Mieleen tulee että kuinkakohan usein aivan terävimpään kärkeen kuuluva auto on jäänyt vaille menestystä kun tallin kuskit ja inssit eivät ole löytäneet oikeaa säätöasua.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Hemmetin Tilke! Joku pelle "hovisuunnittelija" jonka mukaan hyvä rata on sellainen, että siinä on pitkä suora ja sitten tiukka jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus... Ja väliin on tungettu jonkinlainen ihmeellinen kaksoismutka. Turkinkin uuden radan profiili on ihan hanurista! Eikö se voisi ottaa mallia vaikka Spasta tai Suzukasta?
Toisaalta pitkä suora + tiukka jarrutus = ohituspaikka nykyformuloissa. Ja vaikka nuo Tilken radat ei nyt ihan samalle asteikolle esim. Span kanssa ylläkään, niin mielestäni esim. Shanghai on ihan kelpo rata.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kolumbialainen väitti ennen kautta, ettei Räikkönen ole sen nopeampi kuin hänen entinen tallikaverinsa Ralf Schumacher parhaana päivänään.

Keskiviikkona Monacon Grand Prix -varikolla Montoya kieltäytyi perumasta puheitaan.

- Kysymys on enemmän autosta kuin Kimin nopeudesta. Tämä auto on nyt kerta kaikkiaan rakennettu Kimille. Kaipaisin siihen tiettyjä merkittäviä muutoksia ennen kuin se sopeutuisi minun ajotyyliini yhtä hyvin.

Yksi tällainen remontti tarvittaisiin juuri uusittuun jousitusgeometriaan.

Montoyan ja Räikkösen piti tehdä viime viikolla Paul Ricardin testeissä tiettyjä vertailuja, mutta kolumbialaisen mukaan siitä ei tullut mitään, kun kummallakin on niin erilaiset ohjelmat.

Montoya venäytti kaiken lisäksi testiajossa lihaksen maaliskuussa lopussa hajonneessa olkapäässään, mutta hänen mukaansa käsi on nyt taas kunnossa.

Turun Sanomat tiedusteli Michelinin kilpapäällikkö Pierre Dupasquierilta aiheutuuko renkaista kenties tiettyjä eroja Räikkösen ja Montoyan nopeuteen.

- Ehdottomasti ei. Meidän nykyrenkaitamme ei kuljettaja yksinään pysty tuhoamaan. Kysymys on puhtaasti autojen säädöistä. Jos säädöt eivät sovi kuljettajalle, hänelle tulee ongelmia, Dupasquier vakuutti.
Tuleepahan vaan mieleen et Head kommentoi joskus Montyn ja Ralfin eroa! Ero oli siinä että Monty sai auton kulkemaan "paskoillakin" säädöillä ja kylmillä renkailla heti suht kovaa! Ralf taasen vaati että auton säädöt saadaan hänelle sopiviksi ennenkuin alko kunnolla kulkemaan, ja tässä vaiheessa Ralf oli Headin mielestä jopa Montyä nopeampi!

Tuosta voikin sitten päätellä monia asioita!

Häkkinenkin siis mainitsi aikoinaan 98 ja 99 autoista, että päinvastoin kuin porukkaa luulee, niin ne olivat todella vaikeita ajaa ja säätäminenkin oli hieman hankalaa mutta pirun nopeita vehkeitä ne oli!

Kimillä on nyt siis säädöt hallussa, jolloin Kimi menee automaattisesti kovaa, Monty joutuu etsimään säädöt ja se voi viedä toipilaalta aikaa mutta riittääkö hyvien säätöjen löytäminen sitten Kimin vauhtiin?

Mitä tulee säätöjen kopioimiseen, niin kisaviikonlopun aikana on vain tietty aika tehdä säätöjä ja pari kertaa on kuullut mm. Mikan ja Schumin maininneen, että piti kopioida säätöjä hieman tallikaverilta, siksi kun omien säätöjen hakemisessa oli lähdetty "väärään suuntaan". Siinä vaiheessa kun on hetki menty tuohon väärään suuntaan, niin eipä siinä ole aikaa lähteä hakemaan säätöjä aika-ajo tilanteessa kokonaan uusiksi, silloin on parempi kokeilla riskillä niitä tallikaverin säätöjä, vaikka ne ei itselle optimaaliset olisikaan!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
On vissiin jo tuhannes kerta, kun suomalaismedia raiskaa Montoyan vanhaa lausumaa. Montoya nimittäin on sanonut, että hyvänä päivänä Ralf oli todella nopea. Ennen kautta Monty sanoi, että ihmettelisi jos Kimi olisi tasaisesti parempi kuin Ralf hyvinä päivinään. En minä ainakaan tuosta voi lukea mitään Räikköstä aliarvostavaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Dimmu sanoi:
Hemmetin Tilke! Joku pelle "hovisuunnittelija" jonka mukaan hyvä rata on sellainen, että siinä on pitkä suora ja sitten tiukka jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus. Ja pitkä suora ja jarrutus... Ja väliin on tungettu jonkinlainen ihmeellinen kaksoismutka. Turkinkin uuden radan profiili on ihan hanurista! Eikö se voisi ottaa mallia vaikka Spasta tai Suzukasta?
:ahem: :thumbup:

Täyttä asiaa:ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Ralf ei kuitenkaan ollut juuri tullut tiimiin ja tunsi autonkin jo varsin hyvin tuossa vaiheessa. Ralfille tauko teki jostain syystä oikein hyvää, liekö formulakuskin ammatti liian raskas.
Seli seli. Jokseenkin yhtä fiksua kuin tajuta heittäneensä tarpeettomia idioottimaisuuksia. Mutku ei niin ei...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän tilanne on varsin eri jos auto ja talli ovat tuttuja. Tauko ei silloin ole niin suuri haitta. Montoyan tauko sitävastoin sattui pahasti oppimiskäyrän pahimpaan kohtaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
Niin, kyllähän tilanne on varsin eri jos auto ja talli ovat tuttuja. Tauko ei silloin ole niin suuri haitta. Montoyan tauko sitävastoin sattui pahasti oppimiskäyrän pahimpaan kohtaan.
Voi jeesus sentään. Ilmeisesti on niin, että jos Montoya kauden viimeisessä(kin) kisassa jää nopeudessa Kimille, niin ei se mitenkään hänen oma ominaisuutensa voi olla. Tai Kimin ominaisuus, että olisi vaan kertakaikkiaan nopeampi kuljettaja.

Ymmärrän kyllä että Montoya on monen silmissä se rämäpää sankari joka on pistänyt kapuloita itsensä suuren pahan suminkin rattaisiin, mutta rajansa kaikella.

Ihan oikeesti, Montoya oli ennen loukkaantumistaan ajanut mp4/20:llä ihan yhtä paljon kuin Kimikin. Se viimevuotinen(mp4/19)* auto on ihan eri auto, ja kakskymppinen oli uusi ja erilainen molemmille. Se, ettei "tunne" tallin hlökuntaa täydellisesti ei valitettavasti käy selityksestä kovin montaa kisaa pidemmälle.

Olisikohan aika edes spekuloida mahdollisuudella, että jengi on vaan yliarvioinut Montyn kyvyt/aliarvioinut Kimin kyvyt? Noh, loppukausi näyttänee tilanteen. Tai vaikka ensi kausi, selityksiähän tuntuu varmaan tälle kaudelle vielä riittävän ihan mukavasti.

Edit *
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
formulastara sanoi:
Voi jeesus sentään. Ilmeisesti on niin, että jos Montoya kauden viimeisessä(kin) kisassa jää nopeudessa Kimille, niin ei se mitenkään hänen oma ominaisuutensa voi olla. Tai Kimin ominaisuus, että olisi vaan kertakaikkiaan nopeampi kuljettaja.

Ymmärrän kyllä että Montoya on monen silmissä se rämäpää sankari joka on pistänyt kapuloita itsensä suuren pahan suminkin rattaisiin, mutta rajansa kaikella.

Ihan oikeesti, Montoya oli ennen loukkaantumistaan ajanut mp4/20:llä ihan yhtä paljon kuin Kimikin. Se viimevuotinen(mp4/19)* auto on ihan eri auto, ja kakskymppinen oli uusi ja erilainen molemmille. Se, ettei "tunne" tallin hlökuntaa täydellisesti ei valitettavasti käy selityksestä kovin montaa kisaa pidemmälle.

Olisikohan aika edes spekuloida mahdollisuudella, että jengi on vaan yliarvioinut Montyn kyvyt/aliarvioinut Kimin kyvyt? Noh, loppukausi näyttänee tilanteen. Tai vaikka ensi kausi, selityksiähän tuntuu varmaan tälle kaudelle vielä riittävän ihan mukavasti.

Edit *
Rauha nyt, ainahan meidän Kimi yhden mutkatukan hakkaa :thumbup:
 
Ylös