Montoyan kootut selitykset.

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Driller Killer sanoi:
Montoyan kommentit tämän päivän aika-ajoista olisi kiva kuulla. 0,7s pataan taas, joka tällä radalla ei ihan pieni ero ole.

Toivottavasti Shanghain kisaan mennessä mies keksii jonkun vakuuttavan selityksen. Loputtomasti ei voi säätöjä syyttää. :wink:

Montyn tulevaisuus F1:ssä = :thumbdown
Haukkukaa Montosta vasta sitten kun tiedetään milloin Mäkit tulevat kisassa pitille. Kolumbialaisella saattaa olla ihan eri taktiikka.

Itsekään en Montoyan suurimpiin ihailijoihin kuulu muttei sitä silti tarvitse heti lytätä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Montoyan kierros oli silkkaa yliyritystä. Se näkyi selkeesti ulospäin. 0.05 sekuntia turpaan joka mutkassa. Yliyritys ei johdu säädöistä vaan tyytymättömyydestä omaan nopeuteen.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Lintu sanoi:
Haukkukaa Montosta vasta sitten kun tiedetään milloin Mäkit tulevat kisassa pitille. Kolumbialaisella saattaa olla ihan eri taktiikka.

Itsekään en Montoyan suurimpiin ihailijoihin kuulu muttei sitä silti tarvitse heti lytätä.
En kovin erilaisiin taktiikoihin usko. Yleensä se on tallin eri kuskien (ja etenkin konservatiivisen McLarenin) väillä ollut sellainen, että toinen tulee kierrosta myöhemmin sisään. Jos Kimi on se kevyempi ja tulee kierrosta aiemmin sisään, niin Kimi hyötyi aika-ajossa n. 0,15 sekuntia kevyemmästä autosta. Loppuero tulee sitten jostain muusta, kuten esimerkiksi kuljettajan taidoista.

Aikaeron laskin tuolla kisatopikissakin käyttämilläni luvuilla.

100% kisamatka = 220 kiloa bensaa
Nyrren 60 kierrosta --> 1 kierros vie 220/60 = 3,67 kiloa bensaa
10 kilon painoero Nyrrellä on Pulkkisen mukaan n. 0,4 sekuntia kierrosajassa
Ero "yhtä kierrosta kevyemmällä" autolla --> 3,67/10 * 0,4s = 0,147s
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No niin, aika nostaa taas tää toikki ylös.

Kova oli taas Montosen uho ennen kautta. Mahtaa miestä masentaa. Maikkarin sivuilla selityksenä oli tällä kertaa säädöt.

Odotan mielenkiinnolla Montyfanien puolusteluryöpytystä... :D
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
formulastara sanoi:
Kova oli taas Montosen uho ennen kautta. Mahtaa miestä masentaa. Maikkarin sivuilla selityksenä oli tällä kertaa säädöt.
En ole Montoyafani, mutta kieltämättä ennen kautta odotin Montoyalta avauskisassa enemmän. Ehkäpä sitten Kimi on jo saanut yliotteen jonka sai Davidista jo vuonna 2002. Sen jälkee David olikin lyöty mies -asenteella lähes poikkeuksetta. En välitä lyödä lyötyä enempää, mutta toivon toki, että häneltä löytyy asennetta sen verran, että auttaa Kimin mestaruuteen.

Ei hyvästä kuskista tule paskaa kuskia vaikka ilmiömäinen kuljettaja ajaa tallikaverina.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
formulastara sanoi:
No niin, aika nostaa taas tää toikki ylös.

Kova oli taas Montosen uho ennen kautta. Mahtaa miestä masentaa. Maikkarin sivuilla selityksenä oli tällä kertaa säädöt.

Odotan mielenkiinnolla Montyfanien puolusteluryöpytystä... :D
Montoyan viime vuotisen sairasloman syy oli masennus!

Masennuksen aiheutti liiallinen häviäminen tallikaverille :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rip3 sanoi:
Montoyan viime vuotisen sairasloman syy oli masennus!

Masennuksen aiheutti liiallinen häviäminen tallikaverille :wink:
Vitsisi toimisi paremmin, jos JPM olisi ehtinyt hävitä Räikköselle ennen sairaslomaansa. No, oli hän sentään Malesian aika-ajoissa Kimin takana.

Vai Ralfiinko viittasit?
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
WebSlave sanoi:
Vitsisi toimisi paremmin, jos JPM olisi ehtinyt hävitä Räikköselle ennen sairaslomaansa. No, oli hän sentään Malesian aika-ajoissa Kimin takana.

Vai Ralfiinko viittasit?
Tämä oli vain huono vitsi ja pikku testi.

Tiesin, että joku näpäyttää tuosta asiavirheestä :thumbup:

Montoya manasi mönkään mennyttä viikonloppua
13.03.2006 13:04

McLarenin kolumbialaiskuljettajan Juan Pablo Montoyan osalta F1-kausi alkoi vaisuissa merkeissä Bahrainissa.

Montoya valitteli autonsa puhdittomuutta jo harjoituksissa. Aika-ajossa hän ylsi sentään viidenteen ruutuun ja piti saman sijoituksen GP:ssä. Tallikaveri Kimi Räikkönen tuli kuitenkin kisassa joukon hänniltä Montoyan edelle kolmanneksi.

- En ollut koko viikonlopun aikana tyytyväinen autoni säätöihin. Se oli nähtävissä jo harjoituksista alkaen. Olen luonnollisesti hieman pettynyt viidenteen sijaan, koska tiedän, että autollamme olisi pystynyt niin paljon parempaan. Se ei kuitenkaan toiminut minun osaltani tänä viikonloppuna, Montoya harmitteli.

McLaren saavutti Bahrainista 10 MM-pistettä ja pysyi valmistajien MM-sarjassa tasapisteissä Renault'n kanssa.

- Tallin kannalta molempien autojen saaminen pisteille saattaa olla erittäin tärkeää kauden lopussa. Neljän pisteen saavuttaminen on olosuhteet huomioon ottaen hyvä tulos, Montoya katsoi asioiden iloisempaa puolta.

(MTV3)

Totta puhuakseni saisi kyllä Montoya tehdä ryhtiliikkeen ja parantaa menoa. Muuten ei pahemmin kimille apua tallikaverilta tule!
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Rip3 sanoi:
Totta puhuakseni saisi kyllä Montoya tehdä ryhtiliikkeen ja parantaa menoa. Muuten ei pahemmin kimille apua tallikaverilta tule!
Eipä sitä apua näyttänyt tulevan Massalta Schumille tahi Fisicolta Alonsollekkaan :dunno:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ambomaan Mambo sanoi:
Eipä sitä apua näyttänyt tulevan Massalta Schumille tahi Fisicolta Alonsollekkaan :dunno:
Tämä oli onni sinänsä niin tuo kruisailu ei aiheuttanut suurempaa harmia :wink:
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
pmv sanoi:
Laitetaan tähän nyt oma käsitys. Olen kilpa-autoista sen verran ymmärtänyt, että oikein hyvän auton säätäminen kilpailukykyiseksi ja nopeaksi on todella vaikeaa. Patrick Head jutteli tästä 90-luvun puolessa välissä kun tallin autoja sanottiin helpoiksi ajaa. Head kumminkin tietää aika paljon formula-autoista ja niitten säätämisestä. Head jatkoi että Neweyn suunnittelemat autot ovat kaikki olleet sellaisia että ihanteellisten säätöjen löytäminen on ollut vaikeaa ja siinä ei ole suurta varianssia.

Myöskään itse ajaminen tällaisella autolla ihanteellisissa säädöissä ei ole helppoa, kuten joskus kuvitellaan. Auto ei ole "anteeksiantava" vaan rokottaa herkästi kuskin virheistä. yleensähän ajatellaan, että hyvä kilpa-auto on sellainen jonka käytös on loogista ja jonka hallittavuus on suht helppo. Head siis oli tästä eri mieltä. En näe että asiat olisivat muuttuneet noista ajoista tämän asian suhteen merkittävästi.

Minun on helppo uskoa, että Montoya on hukassa auton säätöjen kanssa. McLaren vaikuttaisi tällä hetkellä erittäin nopealta autolta ja kun tiedetään Neweyn vaikutus, niin lopputulos on juuri tämä. Auto on vaikea säätää ja se ei ole kovin helppo ajaa. Tämä jos mikä on Montoyan kannalta vaikea tilanne. Juan-Pablo on luontaisesti erittäin lahjakas kuljettaja joka kykenee viemään autoa varsin näyttävillä linjoilla sekä korjaamaan sladeja. Nyt nykyinen McLaren ei anna siihen mahdollisuutta.

USA:laiset kisaajat käyttävät onnistuneista säädöistä nimitystä "Sweet spot". Uskon että Kimi on onnistunut löytämään autosta tämän. Montoya ei. Kyse on ajotyylieroista ja sopeutumisesta tiimiin. Mutta on kyse myös kuskin ammattimaisuudesta ja tasosta.

Usein Damon Hilliä ja Jacques Villeneuvea vähätellään heidän mestaruuksista ylivoimaisella Willliamsilla. Tälläkin viikolla on nähty vähätteleviä kommentteja miehistä. Kumminkin parhaillaan nähdään kuinka aivan loistava ja huippunopea kuski(Montoya) ei saa huippuautoa kulkemaan kovaa. Se ei ole helppoa. Jotenkin tässä tulee mieleen HH Frenzen ja kausi 1997. Silloin mies siirtyi Williamsin nopeaan autoon, mutta ei tahtonut päästä kaikissa kisoissa sinuiksi auton kanssa. Välillä oltiin jopa toivottaman kaukana kärjestä.

Silloin syynä oli juuri säätöongelmat ja sopeutumattomuus tiimiin. HHF ei millään päässyt samalle aaltopituudelle Williamsiin tiimin kanssa. Mielestäni Montoyan vaihe on lähes identtinen HHF:n vastaavaan. Mutta toivoa Pablolla on, sillä kyllähän HHF kykeni lyömään tallitoverin useassa kisassa loppukaudesta.
Tuntui siltä että tämä pmv:n postaus piti kaivaa tuolta alusta esille ja nostaa taas näkyviin. Tuon luettuaan tilanne näyttää edelleen olevan sama. Voimme kenties jättää pois puheet sopeutumisesta talliin, ainakin uskoisin että tässä ajassa tiimi on jo tuttu ja toimintatavat hallussa, enkä usko että Pablolla on suuria ongelmia tiimin kanssa.

Luin jostain toikista Turun Sanomien postauksen jossa Räikkösen kerrottiin ajaneen erilaisilla eturipustuksilla avauskisassa (linkkiä vaan jos löytyy vielä). Kimi kertoo itse talvitesteissä valinneen mielummin viime vuotiset ratkaisut (vanhat), koska katsoi uusien olevan hitaammat, Montoya käytti tätä uutta ratkaisua. Onko tämä yksi osoitus siitä, että tämä Neweyn tuotos ja pmv:n mainitsema "sweat spot" on nimenomaan löytynyt ja se on Kimin autossa ja sopii Kimin tyylille.

Nyt noista kommenteista voi lukea, ettei Montoya löytänyt koko kisaviikonloppuna säätöjä autoonsa, kielii jo itsessään jotain ja on huolestuttavaa. Nähtäväksi jää, kuinka nopeasti Montoya löytää parempaa, jos löytää. Jokatapauksessa mestaruus kamppailussa ei roikuta kovin kauaa sinne päin säädöillä, auton pitäisi istua käteen viimeistään Euroopan rundille saavuttaessa ja silloinkin mahdollisuudet saattavat olla enään Räikkösen viime vuotisia vastaavat. Mclarenin luotettavuudella ei ole ollut juurikaan varaa hukata tärkeitä pisteitä kisoissa, silloin kun maaliin päästään.

Samalla voisi tehdä yhteenvetoa Montoyan viime kaudesta, tulokset ovat jo tässä vaiheessa tiedossa ja veikkailut menivät juuri niinkuin arveltiinkin, eli takkiin tuli. Mitään tilastoa ei itsellä ole käytössä tässä, mutta omassa mielessäni koko viime kauden saa nivottua yhteen tapahtumaan.

Hockenheimin aika-ajot 2005 Heinäkuussa, viimeiseen oikealle kääntyviin Agip- ja Studkurveen tultaessa Kimin auto lähtee yliohjaamaan, mutta (ilman hehkutusta) Kimi saa auton vielä hallintaansa ja ajaa paalupaikalle. Montoyan vuoro yrittää viimeiseksi, sama paikka ja auto lähtee yliohjaamaan, mutta mitään ei ole tehtävissä ja Pablo rysäyttää seinille.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
*wruuum* sanoi:
Tuon luettuaan tilanne näyttää edelleen olevan sama. Voimme kenties jättää pois puheet sopeutumisesta talliin, ainakin uskoisin että tässä ajassa tiimi on jo tuttu ja toimintatavat hallussa, enkä usko että Pablolla on suuria ongelmia tiimin kanssa.

Nyt noista kommenteista voi lukea, ettei Montoya löytänyt koko kisaviikonloppuna säätöjä autoonsa, kielii jo itsessään jotain ja on huolestuttavaa.
Olisiko niin, että kullakin tallilla on se ykköskuljettaja, jolle auto tehdään ja joka menestyy. Kakkoskuski ei löydä mieleisiään säätöjä autoonsa. On niin suuret erot tallien kuljettajien välillä.

Huom. Nico Rosberg on se Wiliamsin ykköskuski näköjään!
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Semmoinen mutu on että Kimi on mäkkärin ykköskuski. Montoya otetaan varikolle sitten jos aikaa jää.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Vilkku sanoi:
Olisiko niin, että kullakin tallilla on se ykköskuljettaja, jolle auto tehdään ja joka menestyy. Kakkoskuski ei löydä mieleisiään säätöjä autoonsa. On niin suuret erot tallien kuljettajien välillä.
Kimi on sanonut että tämän auton saaminen nopeisiin säätöihin ei ole helppoa. Ehkäpä se on hyvä merkki, auto on nopea mutta ei ole mikään junavaunu :thumbup:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ois kiva tietää kuinka eri kuskit ajavat kurvit "suoriksi". Muistelen, että aikoinaan Scumin ja jonkun toisen tallikaverin ajamista kurvissa vertailtiin. Schumi pystyi viemään autoa koko kurvin läpi limiitillä kaasun ja ohjauksen yhteisvaikutuksella. Schumi säätää kurveihin koko ajan jarrubalanssia optimaalisen kurviajon parantamiseksi. Itse en tiedä kuinka pikkutarkasti Kimi suhtautuu kurviajoon.

Tuntuu siltä, että todelliset erot syntyvät silloin kun autoa on vaikea ajaa tai auto on kevyt nopeita kierroksia varten.

Ajoiko muuten Monty viime vuonna yhtään kisan nopeinta kierrosta?
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Hevimies sanoi:
Tässä vähän viimekauden tilastoa kierrosajoista kimi vs monty

Toi Belgian yli 2 sekunnin ero on kyllä aika paha. Noin niinku Montoyan kannalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
tmoi sanoi:
Toi Belgian yli 2 sekunnin ero on kyllä aika paha. Noin niinku Montoyan kannalta.
Belgian kisaa ei valitettavasti tullut seurattua ihan niin tarkasti kuin olisi pitänyt kun en ollut TV:n ääressä, mutta sellainen käsitys jäi, että Kimi olisi ollut matkassa kuivemmalle säädetyllä autolla ja Pablo taas märälle. Tuolloin ero olisi täysin ymmärrettävissä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Bobakki sanoi:
Belgian kisaa ei valitettavasti tullut seurattua ihan niin tarkasti kuin olisi pitänyt kun en ollut TV:n ääressä, mutta sellainen käsitys jäi, että Kimi olisi ollut matkassa kuivemmalle säädetyllä autolla ja Pablo taas märälle. Tuolloin ero olisi täysin ymmärrettävissä.
Vai onkohan Montoya vaan sanonut niin, selittääkseen eroa. Ne säädöt ne säädöt :ahem:
 
Ylös