pmv sanoi:
Laitetaan tähän nyt oma käsitys. Olen kilpa-autoista sen verran ymmärtänyt, että oikein hyvän auton säätäminen kilpailukykyiseksi ja nopeaksi on todella vaikeaa. Patrick Head jutteli tästä 90-luvun puolessa välissä kun tallin autoja sanottiin helpoiksi ajaa. Head kumminkin tietää aika paljon formula-autoista ja niitten säätämisestä. Head jatkoi että Neweyn suunnittelemat autot ovat kaikki olleet sellaisia että ihanteellisten säätöjen löytäminen on ollut vaikeaa ja siinä ei ole suurta varianssia.
Myöskään itse ajaminen tällaisella autolla ihanteellisissa säädöissä ei ole helppoa, kuten joskus kuvitellaan. Auto ei ole "anteeksiantava" vaan rokottaa herkästi kuskin virheistä. yleensähän ajatellaan, että hyvä kilpa-auto on sellainen jonka käytös on loogista ja jonka hallittavuus on suht helppo. Head siis oli tästä eri mieltä. En näe että asiat olisivat muuttuneet noista ajoista tämän asian suhteen merkittävästi.
Minun on helppo uskoa, että Montoya on hukassa auton säätöjen kanssa. McLaren vaikuttaisi tällä hetkellä erittäin nopealta autolta ja kun tiedetään Neweyn vaikutus, niin lopputulos on juuri tämä. Auto on vaikea säätää ja se ei ole kovin helppo ajaa. Tämä jos mikä on Montoyan kannalta vaikea tilanne. Juan-Pablo on luontaisesti erittäin lahjakas kuljettaja joka kykenee viemään autoa varsin näyttävillä linjoilla sekä korjaamaan sladeja. Nyt nykyinen McLaren ei anna siihen mahdollisuutta.
USA:laiset kisaajat käyttävät onnistuneista säädöistä nimitystä "Sweet spot". Uskon että Kimi on onnistunut löytämään autosta tämän. Montoya ei. Kyse on ajotyylieroista ja sopeutumisesta tiimiin. Mutta on kyse myös kuskin ammattimaisuudesta ja tasosta.
Usein Damon Hilliä ja Jacques Villeneuvea vähätellään heidän mestaruuksista ylivoimaisella Willliamsilla. Tälläkin viikolla on nähty vähätteleviä kommentteja miehistä. Kumminkin parhaillaan nähdään kuinka aivan loistava ja huippunopea kuski(Montoya) ei saa huippuautoa kulkemaan kovaa. Se ei ole helppoa. Jotenkin tässä tulee mieleen HH Frenzen ja kausi 1997. Silloin mies siirtyi Williamsin nopeaan autoon, mutta ei tahtonut päästä kaikissa kisoissa sinuiksi auton kanssa. Välillä oltiin jopa toivottaman kaukana kärjestä.
Silloin syynä oli juuri säätöongelmat ja sopeutumattomuus tiimiin. HHF ei millään päässyt samalle aaltopituudelle Williamsiin tiimin kanssa. Mielestäni Montoyan vaihe on lähes identtinen HHF:n vastaavaan. Mutta toivoa Pablolla on, sillä kyllähän HHF kykeni lyömään tallitoverin useassa kisassa loppukaudesta.
Tuntui siltä että tämä pmv:n postaus piti kaivaa tuolta alusta esille ja nostaa taas näkyviin. Tuon luettuaan tilanne näyttää edelleen olevan sama. Voimme kenties jättää pois puheet sopeutumisesta talliin, ainakin uskoisin että tässä ajassa tiimi on jo tuttu ja toimintatavat hallussa, enkä usko että Pablolla on suuria ongelmia tiimin kanssa.
Luin jostain toikista Turun Sanomien postauksen jossa Räikkösen kerrottiin ajaneen erilaisilla eturipustuksilla avauskisassa (linkkiä vaan jos löytyy vielä). Kimi kertoo itse talvitesteissä valinneen mielummin viime vuotiset ratkaisut (vanhat), koska katsoi uusien olevan hitaammat, Montoya käytti tätä uutta ratkaisua. Onko tämä yksi osoitus siitä, että tämä Neweyn tuotos ja pmv:n mainitsema "sweat spot" on nimenomaan löytynyt ja se on Kimin autossa ja sopii Kimin tyylille.
Nyt noista kommenteista voi lukea, ettei Montoya löytänyt koko kisaviikonloppuna säätöjä autoonsa, kielii jo itsessään jotain ja on huolestuttavaa. Nähtäväksi jää, kuinka nopeasti Montoya löytää parempaa, jos löytää. Jokatapauksessa mestaruus kamppailussa ei roikuta kovin kauaa sinne päin säädöillä, auton pitäisi istua käteen viimeistään Euroopan rundille saavuttaessa ja silloinkin mahdollisuudet saattavat olla enään Räikkösen viime vuotisia vastaavat. Mclarenin luotettavuudella ei ole ollut juurikaan varaa hukata tärkeitä pisteitä kisoissa, silloin kun maaliin päästään.
Samalla voisi tehdä yhteenvetoa Montoyan viime kaudesta, tulokset ovat jo tässä vaiheessa tiedossa ja veikkailut menivät juuri niinkuin arveltiinkin, eli takkiin tuli. Mitään tilastoa ei itsellä ole käytössä tässä, mutta omassa mielessäni koko viime kauden saa nivottua yhteen tapahtumaan.
Hockenheimin aika-ajot 2005 Heinäkuussa, viimeiseen oikealle kääntyviin Agip- ja Studkurveen tultaessa Kimin auto lähtee yliohjaamaan, mutta (ilman hehkutusta) Kimi saa auton vielä hallintaansa ja ajaa paalupaikalle. Montoyan vuoro yrittää viimeiseksi, sama paikka ja auto lähtee yliohjaamaan, mutta mitään ei ole tehtävissä ja Pablo rysäyttää seinille.