Montoyan kootut selitykset.

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ihan hyvä että tää otsikko nostettiin pinnalle. Sen verta pitää todeta että sitten viime toukokuun on tapahtunut paljon. Montoya kyllä nosti tasoansa viime kauden loppupuoliskolla, mutta ei päässyt Kimin tasolle, kuin aivan hetkellisesti. Tällä kauden aloituksella näyttäisi tästä vuodesta tulevan vieläkin hankalampi.

Räikköselle tuo auto näkyy sopivan todella hyvin käteen ihan heti. Viime vuonna Kimilläkin oli pieniä vaikeuksia, mutta äkkiä siihen löytyi lääkkeet. Katsotaan nyt miten tämä kausi lähtee etenemään. En usko että Montoyan kannalta menee yhtään paremmin kuin viime vuosi. Varsinkin kun tuolle selittelylle ei olisi nyt sijaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
tmoi sanoi:
Vai onkohan Montoya vaan sanonut niin, selittääkseen eroa. Ne säädöt ne säädöt :ahem:
Niin no, käsittääkseni Kimi ei kuitenkaan vastavuoroisesti pärjännyt Montoyalle kostealla radalla. Huonohan se Räikkönen kyllä onkin ja etenkin sateella, ei siinä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rungon säätöjen löytäminen on vauhdin kannalta ratkaisevan tärkeää, mikäli niitä ei löydy, ei löydy vauhtiakaan. Testien tarkoituksena on mm. hakea tietoa, jotka nopeuttaa tätä. Tietysti on kuskin ammattitaitoa löytää ne mahdollisimman nopeasti mieleisikseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jps sanoi:
Rungon säätöjen löytäminen on vauhdin kannalta ratkaisevan tärkeää, mikäli niitä ei löydy, ei löydy vauhtiakaan. Testien tarkoituksena on mm. hakea tietoa, jotka nopeuttaa tätä. Tietysti on kuskin ammattitaitoa löytää ne mahdollisimman nopeasti mieleisikseen.
Onhan se noinkin, toinen juttu on sitten se, kuinka selviää omaan makuun huonosti sopivan auton kanssa, eli kuinka paljon pystyy muokkaamaan omaa ajotyyliä auton käytöksen mukaan. Suumahheriahan on tästä joissain yhteyksissä ylistetty, Kimi tuntuisi olevan jossain määrin samaa maata.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Tuohon pmv:n vanhaan juttuun. Muistan, että ainakin 1999 oli siitä puhetta McLarenin osalta. Auto oli vaikea ajaa mutta jos sen hanskas (=Mika) niin erittäin nopea.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Tuosta Headin kommentista Neweyn suunnittelemista autoista, että ymmärtääkseni Mclarenin henkilökunta piti tätä hyvänä asiana, että säädöissä on suuri säätövara. Huonona puolena on tottakai se, että sen hyvän löytäminen voi olla vaikeaa, mutta jos osaa säätää ja tietää mitä haluaa, niin voi saada enemmän irti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
lähde: TS
- Luulisin niin. Tunnen oloni hyväksi tässä autossa. Se on tärkeintä. Vaikka se ei olisi nopein auto, kun se antaa hyvän tunteen, saan siitä enemmän irti, Räikkönen tuumii.

- Olen tyytyväinen, miten auto käyttäytyy. Löysimme testeissä hyvät säädöt. Sillä tapaa se on nopea. Mutta ehdottomasti vaatii saada säädöt kohdalleen, jos haluamme voittaa kisoja. Nyt olin todella tyytyväinen, miten auto toimi.

Viime vuoden säädöt toimivat

McLaren on rakentanut auton etujousituksen geometrian taas Räikkösen toiveiden mukaan.

- Minulla on siinä yhä samat säädöt kuin viime kaudella. En käytä uutta jousitusta, koska se tuntui hitaalta testeissä. Tällä tavalla auto on hyvä renkaille. Nyt se oli nopea kisassa. Minulla ei todellakaan ole mitään valittamista, Räikkönen selvitti.
Tuossa voi olla syy miksi Kimillä kulkee ja Montyllä ei!

Alku kauden testeissä Monty kehui miten autoa tehdään nyt myös hänen ajomieltymysten mukaan. Parin testi päivän jälkeen mieli muuttui ja alkoi jälleen valitus, että auto on taas enemmään Kimille sopiva.

Ihmettelen vaan että miksi ei McLarenin tasoisella tallilla olisi muka vara kehittää kahta erilaista jousitussysteemiä? Vai onko tuossa vaan jonkinlainen käännöskukkanen? Eli onko kyse vain säädöistä?

Head on siis joskus verrannut Montyn ja Ralfin suorituksia, ja todennut Montyn olevan ns heti nopea kun pääsee autoon kuin autoon mutta Ralf pesi Montyn mennen tullen kunhan sai säädöt kohdalleen. Tästä päätelmänä se, että Monty ei sitten osannut sen jälkeen samaan tapaan sädättää autoa itselleen vielä sopivammaksi, eli se "täydellinen" pers tuntuma puuttuu!

Tämä ongelma epäilemättä vaivaa Montyä edelleen ja siksi Monty pystyy olemaan Kimiä nopeampi vain silloin kun Kimi ei saa säätöjä kohdalleen!

Toki luulen että sama pers tuntuma homma on se pieni ero aina noiden todella nopeiden ja nopeiden välillä!

Esim. Häkä, Schumi, Kimi ja Alonso omaavat tämän pers tuntuman millä auto saadaan kulkemaan todella kovaa. Kun taas näiden herrojen tallikaverit eivät tätä samaa "taitoa" omaa!

Ajatellaan vaikka Häkän 99 McLarenista käyttämää ilmaisua, että auto on todella vaikea ajaa mutta erittäin nopea! Silloin auto oli myös hankala säätää, kuten Kimikin nyt mainitsi mutta sitten kun säädöt löytyy, niin kylläpä kulkee! :)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Bobakki sanoi:
Belgian kisaa ei valitettavasti tullut seurattua ihan niin tarkasti kuin olisi pitänyt kun en ollut TV:n ääressä, mutta sellainen käsitys jäi, että Kimi olisi ollut matkassa kuivemmalle säädetyllä autolla ja Pablo taas märälle. Tuolloin ero olisi täysin ymmärrettävissä.
Montyn kootut selitykset. :D
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
Joku taisi jo mainita mutta haluan viä painottaa, että Montosen mukaan moottori oli jo lauantain reeneissä hieman puhditon. Samanlaisilla säädöillä 13km/h Kimille tappiota.
Ainakin minun mielestä tätä todistaa myös se, että Button ohitti Montoyan peräti kahdesti mutta kisan lopussa Jensson ei päässyt mitenkään Kimistä ohitse...
Ja kyllä se Montykin osaa joskus sitä autoa säätää (yhdelle kierrokselle). 2002 tuli 7 paalapaikkaa :ahem:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Carlos sanoi:
Joku taisi jo mainita mutta haluan viä painottaa, että Montosen mukaan moottori oli jo lauantain reeneissä hieman puhditon. Samanlaisilla säädöillä 13km/h Kimille tappiota...
Eikös se nopeusero ollut 7 km/h?, joka tapauksessa tähän Dennis vain totesi että auto (siis kone) on hankala ajettava treeneissä kun kierrosluku oli rajoitettu suht alas verrattuna koneen vetoalueeseen. Toisin sanoen Denniksen mielestä Juan ei vaan hallinnut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Viime vuoden perusteella näyttäisi siltä, että kun Montoya saa säädöt kohdalleen, niin hän pystyy paikoittain samaan vauhtiin kuin Kimi. En kuitenkaan osaa kuvitella sellaista tilannetta, että Kimi jäisi puoli minuuttia tallikaverilleen, vaikka ajaisi millä säädöillä. Räikkönen on aina nopea. Tätä ei voi selittää mikään muu kuin, että kaveri on hulppean lahjakas ja omaksuu autoon kuin autoon sopivan ajotyylin. Tässä lienee merkittävin ero Räikkösen superlahjakkuuden ja Montoyan lahjakkuuden välillä.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Carlos sanoi:
Ja kyllä se Montykin osaa joskus sitä autoa säätää (yhdelle kierrokselle). 2002 tuli 7 paalapaikkaa :ahem:
Tolla -02 Williamsilla olisi varmaan voitettu mestaruus pätevämmän kuskin toimesta tai ainakin oltu taistelussa mukana tosissaan. :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No Montyna paalurekordi 2002 kaudella johtui pitkälti BMW:n järjettömän tehokkaista aika-ajokoneista. Kisassa sitten oltiinkin paljon normaalimmassa vauhdissa.
 

Jullikka

Member
Liittynyt
5.9.2002
Viestit
9
MTV3 sivuilta Montun lausuntoa:

[/IMG]

"- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi."

Miten voi jaada tallikaverille, mutta ajaa nopeampia sektoriaikoja. Mulle
ihan mysteeri. :D
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Jullikka sanoi:
MTV3 sivuilta Montun lausuntoa:

[/IMG]

"- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi."

Miten voi jaada tallikaverille, mutta ajaa nopeampia sektoriaikoja. Mulle
ihan mysteeri. :D
Niinpä, samaa ihmettelin juuri itsekin. Eihän huippunopeudet ratkaise vaan juuri se, mitä kello näyttää. Siksi sektoriajat ratkaisevat ja sitä myöten siis Montoyan olisi pitänyt olla Kimiä nopeampi, jos hänellä kerran oli paremmat sektoriajat ;) Joko virhe suomennoksessa tai sitten menee muuten vaan ohi :yuck:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
the flying finn sanoi:
Niinpä, samaa ihmettelin juuri itsekin. Eihän huippunopeudet ratkaise vaan juuri se, mitä kello näyttää. Siksi sektoriajat ratkaisevat ja sitä myöten siis Montoyan olisi pitänyt olla Kimiä nopeampi, jos hänellä kerran oli paremmat sektoriajat ;) Joko virhe suomennoksessa tai sitten menee muuten vaan ohi :yuck:
Niin, no kyllähän Montoya ajeli nopeampia kierroksia kuin Kimi. Räikkönen vaan teki varikkostopin vähemmin.

Aika outoa että montoya vieläkin valittaa tuosta, vaikka Denniskin oli jo todennut että kone on ok. Malesian ennakkotunnelmissa Juan-Paablo ei kyllä maininnut mitään kone-ongelmista, eli samalla masiinalla lähdettäneen kisaan.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Toni_V sanoi:
Niin, no kyllähän Montoya ajeli nopeampia kierroksia kuin Kimi. Räikkönen vaan teki varikkostopin vähemmin.

Aika outoa että montoya vieläkin valittaa tuosta, vaikka Denniskin oli jo todennut että kone on ok. Malesian ennakkotunnelmissa Juan-Paablo ei kyllä maininnut mitään kone-ongelmista, eli samalla masiinalla lähdettäneen kisaan.
Ai siinähän se ero onkin, yhdessä varikkostopissa. :doubtful:
Kyllä väitän, että Kimin 1 sotpin taktiikka oli hitaampi kuin Montyn tai kenen tahansa, mutta Monty oli vaan hitaampi kokonaisuudessaan. Varmasti Monty ajoi myös nopeampia kierroksia kuin Kimi, mutta ei pari nopeampaa riitä, kun niitä olisi pitänyt tuon väitteen perusteella olla pitkin kisaa jatkuvalla syötöllä. Vai Kimi ajeli hitaampia kierrosaikoja ja silti oli nopeampi? heh. Ei 1 stoppi riitä selitykseksi.

Mitä tulee JP:n moottoriongelmiin, niin nythän huhutaan että mersu saattaisi mennä vaihtoon. JP oli myös kisassa Kimiä hitaampi suorilla ja on selvää, että vaikka Dennis yrittää puolustaa Mersua, niin ei tuo ole normaalia. Kone on jostain syystä puhditon. Ja kyllä Pablo on puhunut kone-ongelmista:

Juan Pablo Montoyan Bahrainin GP:n pilannut moottorimurhe saattaa haitata kolumbialaista vielä Malesiassakin, sillä hänen täytyy käyttää Sepangissa samaan voimanlähdettä tai vaihtoehtoisesti ottaa kymmenen lähtöruutua pudottava rangaistus moottorinvaihdosta.

- Tilanne oli kunnossa, kun kierroslukuja nostettiin huippuunsa, mutta kun ajoin kilpailussa normaalisti käytettävillä kierrosluvuilla, moottorini oli aivan kuollut, Montoya kertasi Bahrainin kisaa SpeedTV:lle.

Montoya ajoi Bahrainissa viidennestä lähtöruudusta viidenneksi. Tallikaveri Kimi Räikkönen tuli 22. lähtöruudusta kolmanneksi.

- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi.

McLaren ei ole tiedottanut, aikooko talli vaihtaa Montoyan moottorin.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
the flying finn sanoi:
Mitä tulee JP:n moottoriongelmiin, niin nythän huhutaan että mersu saattaisi mennä vaihtoon. Kone on jostain syystä puhditon. Ja kyllä Pablo on puhunut kone-ongelmista:
Vai olisko näin:

Mitä tulee Mersun moottoriongelmiin, niin nythän huhutaan että Montoya saattaisi mennä vaihtoon. Montoya on jostain syystä puhditon vaikka Pablo puhuu koneongelmista... :D

Jotain outoa tuossa jatkuvassa selittelyssä nyt vaan on. Jos ei pärjää Kimille niin alistuisi sitten suosiolla kakkoskuskiksi eikä valittaisi jatkuvasti mitä ihmeellisimmillä selityksillä.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Tulee noista Montyn selityksistä mieleen DC Japanissa 2002 tai 2001. Mies kertoi kuinka hän on muka tallikaveriaan (Kimi tai Mika, riippuu tietty vuodesta) nopeampi. Perustelut oli niin monimutkaisia, ettei niitä ymmärtänyt Erkkikään. Jotain sektoriajoista se puhu ja jotain helvetin monimutkasta...
 
Ylös