lähde: TS
- Luulisin niin. Tunnen oloni hyväksi tässä autossa. Se on tärkeintä. Vaikka se ei olisi nopein auto, kun se antaa hyvän tunteen, saan siitä enemmän irti, Räikkönen tuumii.
- Olen tyytyväinen, miten auto käyttäytyy. Löysimme testeissä hyvät säädöt. Sillä tapaa se on nopea. Mutta ehdottomasti vaatii saada säädöt kohdalleen, jos haluamme voittaa kisoja. Nyt olin todella tyytyväinen, miten auto toimi.
Viime vuoden säädöt toimivat
McLaren on rakentanut auton etujousituksen geometrian taas Räikkösen toiveiden mukaan.
- Minulla on siinä yhä samat säädöt kuin viime kaudella. En käytä uutta jousitusta, koska se tuntui hitaalta testeissä. Tällä tavalla auto on hyvä renkaille. Nyt se oli nopea kisassa. Minulla ei todellakaan ole mitään valittamista, Räikkönen selvitti.
Tuossa voi olla syy miksi Kimillä kulkee ja Montyllä ei!
Alku kauden testeissä Monty kehui miten autoa tehdään nyt myös hänen ajomieltymysten mukaan. Parin testi päivän jälkeen mieli muuttui ja alkoi jälleen valitus, että auto on taas enemmään Kimille sopiva.
Ihmettelen vaan että miksi ei McLarenin tasoisella tallilla olisi muka vara kehittää kahta erilaista jousitussysteemiä? Vai onko tuossa vaan jonkinlainen käännöskukkanen? Eli onko kyse vain säädöistä?
Head on siis joskus verrannut Montyn ja Ralfin suorituksia, ja todennut Montyn olevan ns heti nopea kun pääsee autoon kuin autoon mutta Ralf pesi Montyn mennen tullen kunhan sai säädöt kohdalleen. Tästä päätelmänä se, että Monty ei sitten osannut sen jälkeen samaan tapaan sädättää autoa itselleen vielä sopivammaksi, eli se "täydellinen" pers tuntuma puuttuu!
Tämä ongelma epäilemättä vaivaa Montyä edelleen ja siksi Monty pystyy olemaan Kimiä nopeampi vain silloin kun Kimi ei saa säätöjä kohdalleen!
Toki luulen että sama pers tuntuma homma on se pieni ero aina noiden todella nopeiden ja nopeiden välillä!
Esim. Häkä, Schumi, Kimi ja Alonso omaavat tämän pers tuntuman millä auto saadaan kulkemaan todella kovaa. Kun taas näiden herrojen tallikaverit eivät tätä samaa "taitoa" omaa!
Ajatellaan vaikka Häkän 99 McLarenista käyttämää ilmaisua, että auto on todella vaikea ajaa mutta erittäin nopea! Silloin auto oli myös hankala säätää, kuten Kimikin nyt mainitsi mutta sitten kun säädöt löytyy, niin kylläpä kulkee!