Montoyan kootut selitykset.

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tottakai kahden stopin taktiikan pitäisi olla nopeampi, koska lähes jokainen sellaisen kisaan oli valinnut.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Felix sanoi:
Tottakai kahden stopin taktiikan pitäisi olla nopeampi, koska lähes jokainen sellaisen kisaan oli valinnut.
Kimin kohdalla yhden stopin taktiikka onnistui sikäli, kun se onnistui iskemään kiilan Buttonin eteen. Eli ei riittänyt että kaks stoppia on nopeampi. Sen olis pitänyt olla tuossa pisteessä nopeampi kun tullaan toiselta varikkokäynniltä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Mun mielestä yhden stopin taktiikka toimi Kimin kohdalla sen takia, että Kimi sai ylimääräisiä helppoja ohitusmahdollisuuksia silloin kun 2 stopin kuskit olivat varikolla. Eli jotta taktiikka toimii, kuskin pitää olla riittävän nopea silloin kun edessä ei ole autoja. Tämä taktiikka sisältää riskejä, silloin kun edessä oleva auto on varikolla, rata ei olekaan vapaa (hitaammat autot, kolarit, turva-auto!, jolloin kaikki saavat mahdollisesti yhden ilmaisen varikkokäynnin) tai renkaat eivät anna mahdollisuutta ajaa riittävän kovia aikoja.

Kimin kohdalla tämä toimi, koska Kimi pystyi ajamaan tasaisesti koko ajan riittävän kovia aikoja sekä raskaalla että kevyellä autolla sekä uusilla että vanhoilla renkailla. Eli ne todella kovat ajat Kimi ajoi niillä ekoilla kymmenellä kierroksella tankkauksen jälkeen, jolloin auto oli raskaampi kuin muilla kilpakumppaneilla. Pääsääntöisesti näillä raskaan lastin kierroksilla kuskit ajavat niin paljon hitaammin että nopein tapa on ajaa kevyellä autolla vaikkakin varikkokäynti tuokin lisäaikaa kierrokseen. Näin mitä ymmärrän nämä eri taktiikat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Ei voi verrata. Nico lähti 12. ruudusta, tanktattuna kahden pysähdyksen taktiikalle. Se, että Nico hajoitti etusiipensä ei ollut laskettu juttu. Jos tankissa oli jo valmiiksi kahden pysähdyksen bensat, ei taktiikkaa välttämättä voi vaihtaa, sillä tankkiin ei kertakaikkiaan mahdu riittävästi bensaa 2/3 kilpailun ajamiseen.

No, tätä on mahdotonta ratkaista matemaattisesti kierrosaikoja vertaamalla, koska emme tiedä millaisen kahden pysähdyksen taktiikan talli olisi valinnut. Joka tapauksessa muilla kärkikuskeilla olisi ollut suurinpiirtein samanlaiset bensalastit, joten ohittaminenkin olisi ollut vaikeampaa. Kimi ei ohittanut ketään kärkikuskia radalla, mutta samanlaisella taktiikalla niin ehkä olisi täytynyt tehdä pallille noustakseen.

En täysin usko tähän. Menetetty aika on kuitenkin lähes tai yli 30 sekuntia. Se tarkoittaa yli sekunnin nopeampia kierroksia koko stintin ajan.

Höpöhöpö, tottakai Williams olisi voinut muuttaa taktiikan tuossa vaiheessa yhteen stoppiin, ja bensaa olisi helposti pystytty laittamaan sen verran että olisi päästy suurin piirtein 1/2 kisasta ajamaan!

Mistä edes kaivat 2/3 osan kisan ajamista varten tuohon kohtaan?

Nico ajoi yhden kierroksen, tuli sisään. Eli suurin piirtein kisa on täysin ajamatta. Tässä vaiheessa kun olisi isketty tankki täyteen, niin Nico olisi päässyt helposti yli puolen välin kisassa, jonka jälkeen olisi tullut kerran käymään varikolla!
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Eikös puheen pitänyt olla Montoyan kootuista selityksistä, eikä Nicon ja Kimin taktiikoista Bahrainissa...hmm :doubtful:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, nyt Martin sitten kuittaa Montyn selitykset :D

lähde:mtv3.fi

McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh ei hyväksy Juan Pablo Montoyan väitteitä siitä, että kolumbialaiskuljettajan moottorissa olisi ollut jotain vikaa kauden avauskisassa Bahrainissa.

Montoya käytti erilaista rengasseosta kuin tallikaverinsa Kimi Räikkönen.

- Juanin ongelma ei ollut moottorissa, vaan renkaissa. Hänellä oli pehmeämpi seos, joka toimi huonommin kuin Räikkösen valitsema, Whitmarsh sanoi AS-lehdelle.

Montoya on itse väittänyt, että hänen moottorinsa oli Bahrainissa puhditon. McLaren-talli päätti kuitenkin olla vaihtamatta Montoyan auton moottoria, joten kolumbialainen käyttää samaa moottoria myös Malesiassa
Että näin, konetta ei vaihdeta. Aika typerä pitää olla sällin että menee tuollaista väittämään edes markkinamielessä! Olisihan se kone vaihdettu jos siinä olisi ollut vikaa!

Toki Monty voi ajatella jatkavansa höpötystä tämän jälkeen tyyliin. Tiesimme että koneessa oli vikaa mutta päätimme kuitenkin ajaa tällä! Joten tapahtuupa kisassa nyt mitä vaan, niin aina voi syyttää konetta tai sitten kehuskella miten hän viallisella koneella pystyi niin hyvään suoritukseen! On se ovela :D :eek!: ;) :rolleyes:
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
On tää kyllä koomista. Vaikuttaa, että kemiat Montoyan ja tallin välillä eivät toimi ollenkaan. En ihmettelisi, vaikka Monty vaihtaisi suosiolla tallia. Monty haukkuu autoa ja moottoria, kun selvästi jossain oli vikaa huippunopeuksien ollessa selvästi Kimiä alemmat. Talli ei puolusta kuljettajaansa, vaan autoa ja sanoo nyt syyksi väärät renkaat. Eihän rengasvalinnalla pitäisi olla mitään tekemistä alhaisten suoranopeuksien kanssa, siitähän tässä on kyse, että moottori on puhditon. Ihme pelleilyä ja ei hyvältä näytä Montoyan ja tallin suhde.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
jps sanoi:
Kyllä niillä vaan on ja paljonkin.
Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
the flying finn sanoi:
On tää kyllä koomista. Vaikuttaa, että kemiat Montoyan ja tallin välillä eivät toimi ollenkaan. En ihmettelisi, vaikka Monty vaihtaisi suosiolla tallia...
Kyllä Mäccärin puolelta on selvästi annettu ymmärtää että he haluaisivat Kimin jatkavan tallissa Alonson kanssa. Toisin sanoen Juan ei kiinnosta kuin B-vaihtoehtona. Kun vielä muistetaan että Kimiä on koitettu houkutella tarjouksin talliin ja Juanin optiota ei taas lunastettu. Tuntuisi siltä, että jos Juan vaan jostain kuskin paikan saa, niin hän kyllä lähtee toiseen talliin. Mäccärillä häntä ei ainakaan arvosteta.

the flying finn sanoi:
Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?
Sitäkin. Mutta lisäksi pehmeä seos todennäköisesti tarttuu kovemmin radan pintaan, toisin sanoen ei rullaa niin kevyesti kuin kovempi seos. Hiukka heikolta kyllä tämäkin selitys kuulostaa, Montyn olisi pitänyt pehmeällä seoksella saada parempi lähtö suoralle ja siten tuo rullauksen huonontuminen olisi pitänyt korvautua hyvinkin. Toisaalta nämä huippunopeudet eivät välttämättä ole huippunopeuksia, nehän yleensä mitataan tietystä kohtaa suoran päässä. Joskus kuski saattaa jo alkaa jarruttamaan ko. kohdassa.
 

jleinonen

Well-known member
Liittynyt
6.3.2003
Viestit
684
Sijainti
Grandriver
Mikäs se tän päivänen harjoitusten episodi oli, kun monty kävi itte veteleen autoa takasin varikolle? Joku sääntöjuttu vai mekaanikoilla liian kiirettä? :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
the flying finn sanoi:
Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?
Kyllähän se ihan mahdollista on, että pehmeämmän renkaan vierintävastus on suurempi kuin kovemman. Tosin on se toisinkin päin mahdollista, kuitenkin epätodennäköisempää.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toni_V sanoi:
Sitäkin. Mutta lisäksi pehmeä seos todennäköisesti tarttuu kovemmin radan pintaan, toisin sanoen ei rullaa niin kevyesti kuin kovempi seos. Hiukka heikolta kyllä tämäkin selitys kuulostaa, Montyn olisi pitänyt pehmeällä seoksella saada parempi lähtö suoralle ja siten tuo rullauksen huonontuminen olisi pitänyt korvautua hyvinkin.
Itsellänikin kävi tuo tahmausmahdollisuus mielessä, mutta se taas tuo paremman pidon mutkassa ja siten paremman lähdön, niinkuin mainitsitkin. Käsittääkseni ainakin suurimmalla osalla suorista auto kiihtyy koko suoran matkan. Tahmaus / liian suuri pito mahdollistaa käsittääkseni myös myöhemmän jarrutuksen mutkavauhdin kärsimättä. Auton säädöissähän on yleensä kyse kompromisseista suoranopeuden ja mutkakäyttäymisen välillä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
jleinonen sanoi:
Mikäs se tän päivänen harjoitusten episodi oli, kun monty kävi itte veteleen autoa takasin varikolle? Joku sääntöjuttu vai mekaanikoilla liian kiirettä? :D
Montyn mielenilmaus! Eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota Montyyn! :D
 

Amrl

Member
Liittynyt
25.11.2003
Viestit
16
jleinonen sanoi:
Mikäs se tän päivänen harjoitusten episodi oli, kun monty kävi itte veteleen autoa takasin varikolle? Joku sääntöjuttu vai mekaanikoilla liian kiirettä? :D
Varikkoalueen ulkopuolella autoon saavat koskea vain kuljettaja ja ratavirkailijat joten Montoyan piti itse työntää auto mekaanikkojen ulottuville.

Kovin erikoinen tämä moottoriepisodi Montoyan ja tallin välillä, luulisi kuljettajan kuitenkin tietävän mikä hänen autoaan vaivaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Amrl sanoi:
Varikkoalueen ulkopuolella autoon saavat koskea vain kuljettaja ja ratavirkailijat joten Montoyan piti itse työntää auto mekaanikkojen ulottuville.

Kovin erikoinen tämä moottoriepisodi Montoyan ja tallin välillä, luulisi kuljettajan kuitenkin tietävän mikä hänen autoaan vaivaa.
Eiköhän ne ole ne mekaanikot jotka tietävät tarkkaan mikä autoa vaivaa! :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Anteeksi offtopic, mutta eiköhän tämä sivujuonne lopu tältä osin.
Valde sanoi:
Nico tuli muistaakseni sisään kierroksella 28 ja Kimi kierroksella 31. Muuten en kyllä ymmärrä lainkaan, mitä sanot. Miksi bensaa olisi pitänyt lisätä 2/3 kilpailun verran? Tottakai sinne olisi tuo muutama lisälitra mahtunut.
Niin, tarkoitit, että 1. kierroksen ylimääräisellä varikkopysähdyksellä olisi auto tankattu yhden pysähdyksen taktiikkaa varten? En tullut tätä vaihtoehtoa aamuyöstä ajatelleeksi. Itse asiassa tv-kuvasta saa vaikutelman, että auto todella tankattiin, mutta ei sitten ilmeisesti niin täyteen. Williamshan soimasikin itseään liian konservatiivisesta taktiikasta.
Muutenkin jos yhden stopin taktiikka olisi tallien laskelmissa ollut parempi, niin miksi Kimin ohella vain yksi auto oli liikkeellä niin? Muistaakseni top 10 joutui ajamaan aika-ajon viimeisen osion kisabensoilla, mutta jälkipään tallit (sijat 10-22) saivat itse puhtaasti valita taktiikkansa ajattelematta aika-ajonäkökohtia.
Renkaiden kestävyyden takia? Oliko muilla kuin McLarenilla (ja Red Bullilla) edes realistista harkita yhden pysähdyksen taktiikkaa? Kahden pysähdyksen taktiikka on kuitenkin varmempi, kokeillumpi. Katsotaan mitä Malesiassa tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Kun tarkastelee kimin ja juanin aikoja voi hyvin todeta että kevyellä autolla ajettiin kovempaa ja että lopussa ei juanilla ollut enää syytä ajaa kovempaa koska ei lopputulos siitä olisi parantunut. Juanilla oli vapaa rata melkein koko ajan ja kimilläkin sen jälkeen kun oli ohittanut Villeneuen (16 kierroksella). Taktiikka ratkaisi kimin hyväksi (ja pikkuisen hyvää tuuriakin kun ei juuttunut liikenteeseen). Mielestäni aika hyvä suoritus molemmilta.. kimiltä tietysti vähän parempi mutta turhaa on juaniakaan liikaa moittia. Se että juan käytti pehmeämpää rengasseosta vaikutti negtiivisesti huippunopeuteen mutta kun katsoo kierrosaikoja niin huomaa että hänen kierrosaikansa olivat kuitenkin nopeammat kuin kimin kunnes huomasi (kierros 43) että hän ei voi saada parempaa sijoitusta kuin 5:des ja periaatteessa kilpailu oli ohi juaning kohdalta. Kimin täytyi puristaa loppuun asti sen verran että piti Buttonin takanaan..

01 kimi....... - juan
02 1,37,994 - 1,35,731 - juan 1
03 1,37,004 - 1,34,429 - juan 2
04 1,35,633 - 1,35,429 - juan 3
05 1,36,453 - 1,35,134 - juan 4
06 1,35,257 - 1,34,866 - juan 5
07 1,35,065 - 1,34,701 - juan 6
08 1,35,047 - 1,34,900 - juan 7
09 1,35,165 - 1,34,661 - juan 8
10 1,35,222 - 1,34,521 - juan 9
11 1,35,559 - 1,35,914 - juan 10
12 1,35,031 - 1,34,680 - juan 11
13 1,35,717 - 1,34,247 - juan 12
14 1,34,205 - 1,33,965 - juan 13
15 1,34,318 - 1,34,015 - juan 14
16 1,33,828 - 1,33,565 - juan 15
17 1,33,989 - 1,33,628 - juan 16
18 1,33,502 - 1,33,665 - juan 17
19 1,33,332 - 1,33,299 - juan 18
20 1,33,628 - 1,34,294 - kimi 1
21 1,33,369 - 1,32,771 - juan 19
22 1,33,624 - 1,33,094 - juan 20
23 1,33,242 - PIT....... - kimi 2
24 1,33,207 - 1,57,556 - kimi 3
25 1,33,305 - 1,34,013 - kimi 4
26 1,32,993 - 1,34,013 - kimi 5
27 1,33,741 - 1,34,527 - kimi 6
28 1,33,296 - 1,34,833 - kimi 7
29 1,32,864 - 1,35,650 - kimi 8
30 PIT....... - 1,34,852 - juan 21
31 1,59,836 - 1,34,928 - juan 22
32 1,33,892 - 1,35,084 - kimi 9
33 1,34,388 - 1,34,175 - juan 23
34 1,34,142 - 1,33,988 - juan 25
36 1,34,538 - 1,32,856 - juan 2
37 1,34,425 - 1,33,373 - juan 27
38 1,33,908 - 1,33,635 - juan 28
39 1,33,934 - 1,33,472 - juan 29
40 1,33,820 - 1,33,347 - juan 30
41 1,33,737 - 1,33,467 - juan 31
42 1,33,528 - 1,33,249 - juan 32
43 1,33,827 - 1,33,312 - juan 33
44 1,33,777 - PIT ...... - kimi 10
45 1,33,608 - 1,55,315 - kimi 11
46 1,33,960 - 1,33,933 - juan 34
47 1,33,573 - 1,34,064 - kimi 12
48 1,33,433 - 1,33,930 - kimi 13
49 1,33,877 - 1,33,947 - kimi 14
50 1,33,301 - 1,34,044 - kimi 15
51 1,33,281 - 1,34,275 - kimi 16
52 1,33,298 - 1,34,414 - kimi 17
53 1,33,406 - 1,34,084 - kimi 18
54 1,33,575 - 1,34,205 - kimi 19
55 1,33,483 - 1,34,602 - kimi 20
56 1,33,419 - 1,34,203 - kimi 21
57 1,33,664 - 1,34,986 - kimi 22
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Racer21_90 sanoi:
Kun tarkastelee kimin ja juanin aikoja voi hyvin todeta että kevyellä autolla ajettiin kovempaa ja että lopussa ei juanilla ollut enää syytä ajaa kovempaa koska ei lopputulos siitä olisi parantunut. Juanilla oli vapaa rata melkein koko ajan ja kimilläkin sen jälkeen kun oli ohittanut Villeneuen (16 kierroksella). Taktiikka ratkaisi kimin hyväksi (ja pikkuisen hyvää tuuriakin kun ei juuttunut liikenteeseen). Mielestäni aika hyvä suoritus molemmilta.. kimiltä tietysti vähän parempi mutta turhaa on juaniakaan liikaa moittia. Se että juan käytti pehmeämpää rengasseosta vaikutti negtiivisesti huippunopeuteen mutta kun katsoo kierrosaikoja niin huomaa että hänen kierrosaikansa olivat kuitenkin nopeammat kuin kimin kunnes huomasi (kierros 43) että hän ei voi saada parempaa sijoitusta kuin 5:des ja periaatteessa kilpailu oli ohi juaning kohdalta. Kimin täytyi puristaa loppuun asti sen verran että piti Buttonin takanaan..
Onhan se niin, että Juan ajoi nopeampia kierrosaikoja kuin Kimi, mutta olisi pitänyt periaatteessa ajaa vielä kovempaa, eli km. ehkä noin 0.5-0.8 s Kimiä nopeammin per kierros, päihittääkseen Kimin taktiikan. Varikolla häviää sen puoli minuuttia, joten sen verran olisi pitänyt Juanin olla nopeampi kisan aikana ajamalla. Mutta näin ei käynyt. Eroa kertyi jotain 10 sekuntia ennen Juanin omaa toista stoppia. Kimin kierrosajat olivat siis "liian" hyviä tuolla bensalastilla.

Voisi siis ajatella, että Kimi oli yllättävän nopea sillä bensalastilla Juaniin verrattuna. Tai Pablon olisi pitänyt pystyä paahtamaan vielä kovempaa kevyemmällä autolla. Näin ei siis käynyt. Osasyynä oli varmaan 8 ekaa kierrosta pablon ekan stopin jälkeen, jotka olivat "luokattoman" hitaita kevyellä autolla ja uusilla renkailla, jos näin voi sanoa, kun vertaa niitä aikoja Kimin varikkostopin jälkeisiin aikoihin, vieläpä raskaalla lastilla. :dunno:

Mutta jos se ei ollut mahdollista kaluston puolesta, niin kyse on sitten vain siitä, että Kimin yhden stopin taktiikka yhdistettynä kovempiin renkaisiin oli sittenkin parempi ja nopeampi McLarenille Bahrainissa kuin Montoyan. Mitä Kimi olisi tehnyt kahden stopin taktiikalla, jää arvoitukseksi. Joko ollut selvästi vielä nopeampi, mitä odotettiin Montoyoalta, tai sitten 2 stopin taktiikka vain oli väärä valinta, koska kierrosajat eivät tippuneet odotetun kaltaisesti verrattuna kevyempään bensalastiin.

No tästä on hyvä jatkaa Sepangissa!
 
Ylös