Kimin kohdalla yhden stopin taktiikka onnistui sikäli, kun se onnistui iskemään kiilan Buttonin eteen. Eli ei riittänyt että kaks stoppia on nopeampi. Sen olis pitänyt olla tuossa pisteessä nopeampi kun tullaan toiselta varikkokäynniltä.Felix sanoi:Tottakai kahden stopin taktiikan pitäisi olla nopeampi, koska lähes jokainen sellaisen kisaan oli valinnut.
WebSlave sanoi:Ei voi verrata. Nico lähti 12. ruudusta, tanktattuna kahden pysähdyksen taktiikalle. Se, että Nico hajoitti etusiipensä ei ollut laskettu juttu. Jos tankissa oli jo valmiiksi kahden pysähdyksen bensat, ei taktiikkaa välttämättä voi vaihtaa, sillä tankkiin ei kertakaikkiaan mahdu riittävästi bensaa 2/3 kilpailun ajamiseen.
No, tätä on mahdotonta ratkaista matemaattisesti kierrosaikoja vertaamalla, koska emme tiedä millaisen kahden pysähdyksen taktiikan talli olisi valinnut. Joka tapauksessa muilla kärkikuskeilla olisi ollut suurinpiirtein samanlaiset bensalastit, joten ohittaminenkin olisi ollut vaikeampaa. Kimi ei ohittanut ketään kärkikuskia radalla, mutta samanlaisella taktiikalla niin ehkä olisi täytynyt tehdä pallille noustakseen.
En täysin usko tähän. Menetetty aika on kuitenkin lähes tai yli 30 sekuntia. Se tarkoittaa yli sekunnin nopeampia kierroksia koko stintin ajan.
Että näin, konetta ei vaihdeta. Aika typerä pitää olla sällin että menee tuollaista väittämään edes markkinamielessä! Olisihan se kone vaihdettu jos siinä olisi ollut vikaa!lähde:mtv3.fi
McLaren-Mercedeksen F1-yksikön johtaja Martin Whitmarsh ei hyväksy Juan Pablo Montoyan väitteitä siitä, että kolumbialaiskuljettajan moottorissa olisi ollut jotain vikaa kauden avauskisassa Bahrainissa.
Montoya käytti erilaista rengasseosta kuin tallikaverinsa Kimi Räikkönen.
- Juanin ongelma ei ollut moottorissa, vaan renkaissa. Hänellä oli pehmeämpi seos, joka toimi huonommin kuin Räikkösen valitsema, Whitmarsh sanoi AS-lehdelle.
Montoya on itse väittänyt, että hänen moottorinsa oli Bahrainissa puhditon. McLaren-talli päätti kuitenkin olla vaihtamatta Montoyan auton moottoria, joten kolumbialainen käyttää samaa moottoria myös Malesiassa
Kyllä niillä vaan on ja paljonkin.the flying finn sanoi:Eihän rengasvalinnalla pitäisi olla mitään tekemistä alhaisten suoranopeuksien kanssa
Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?jps sanoi:Kyllä niillä vaan on ja paljonkin.
Kyllä Mäccärin puolelta on selvästi annettu ymmärtää että he haluaisivat Kimin jatkavan tallissa Alonson kanssa. Toisin sanoen Juan ei kiinnosta kuin B-vaihtoehtona. Kun vielä muistetaan että Kimiä on koitettu houkutella tarjouksin talliin ja Juanin optiota ei taas lunastettu. Tuntuisi siltä, että jos Juan vaan jostain kuskin paikan saa, niin hän kyllä lähtee toiseen talliin. Mäccärillä häntä ei ainakaan arvosteta.the flying finn sanoi:On tää kyllä koomista. Vaikuttaa, että kemiat Montoyan ja tallin välillä eivät toimi ollenkaan. En ihmettelisi, vaikka Monty vaihtaisi suosiolla tallia...
Sitäkin. Mutta lisäksi pehmeä seos todennäköisesti tarttuu kovemmin radan pintaan, toisin sanoen ei rullaa niin kevyesti kuin kovempi seos. Hiukka heikolta kyllä tämäkin selitys kuulostaa, Montyn olisi pitänyt pehmeällä seoksella saada parempi lähtö suoralle ja siten tuo rullauksen huonontuminen olisi pitänyt korvautua hyvinkin. Toisaalta nämä huippunopeudet eivät välttämättä ole huippunopeuksia, nehän yleensä mitataan tietystä kohtaa suoran päässä. Joskus kuski saattaa jo alkaa jarruttamaan ko. kohdassa.the flying finn sanoi:Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?
Kyllähän se ihan mahdollista on, että pehmeämmän renkaan vierintävastus on suurempi kuin kovemman. Tosin on se toisinkin päin mahdollista, kuitenkin epätodennäköisempää.the flying finn sanoi:Niin no, kun asiaa tarkemmin miettii, niin kyllähän renkaan valinta ja sitä myötäen pito vaikuttaa siihen, miten auto lähtee mutkasta ja miten aikaisin jarrutus pitää aloittaa ja täten se vaikuttaa huippunopeuksiin. Vai?
Itsellänikin kävi tuo tahmausmahdollisuus mielessä, mutta se taas tuo paremman pidon mutkassa ja siten paremman lähdön, niinkuin mainitsitkin. Käsittääkseni ainakin suurimmalla osalla suorista auto kiihtyy koko suoran matkan. Tahmaus / liian suuri pito mahdollistaa käsittääkseni myös myöhemmän jarrutuksen mutkavauhdin kärsimättä. Auton säädöissähän on yleensä kyse kompromisseista suoranopeuden ja mutkakäyttäymisen välillä.Toni_V sanoi:Sitäkin. Mutta lisäksi pehmeä seos todennäköisesti tarttuu kovemmin radan pintaan, toisin sanoen ei rullaa niin kevyesti kuin kovempi seos. Hiukka heikolta kyllä tämäkin selitys kuulostaa, Montyn olisi pitänyt pehmeällä seoksella saada parempi lähtö suoralle ja siten tuo rullauksen huonontuminen olisi pitänyt korvautua hyvinkin.
Montyn mielenilmaus! Eivät kiinnitä tarpeeksi huomiota Montyyn!jleinonen sanoi:Mikäs se tän päivänen harjoitusten episodi oli, kun monty kävi itte veteleen autoa takasin varikolle? Joku sääntöjuttu vai mekaanikoilla liian kiirettä?
Varikkoalueen ulkopuolella autoon saavat koskea vain kuljettaja ja ratavirkailijat joten Montoyan piti itse työntää auto mekaanikkojen ulottuville.jleinonen sanoi:Mikäs se tän päivänen harjoitusten episodi oli, kun monty kävi itte veteleen autoa takasin varikolle? Joku sääntöjuttu vai mekaanikoilla liian kiirettä?
Eiköhän ne ole ne mekaanikot jotka tietävät tarkkaan mikä autoa vaivaa!Amrl sanoi:Varikkoalueen ulkopuolella autoon saavat koskea vain kuljettaja ja ratavirkailijat joten Montoyan piti itse työntää auto mekaanikkojen ulottuville.
Kovin erikoinen tämä moottoriepisodi Montoyan ja tallin välillä, luulisi kuljettajan kuitenkin tietävän mikä hänen autoaan vaivaa.
Niin, tarkoitit, että 1. kierroksen ylimääräisellä varikkopysähdyksellä olisi auto tankattu yhden pysähdyksen taktiikkaa varten? En tullut tätä vaihtoehtoa aamuyöstä ajatelleeksi. Itse asiassa tv-kuvasta saa vaikutelman, että auto todella tankattiin, mutta ei sitten ilmeisesti niin täyteen. Williamshan soimasikin itseään liian konservatiivisesta taktiikasta.Valde sanoi:Nico tuli muistaakseni sisään kierroksella 28 ja Kimi kierroksella 31. Muuten en kyllä ymmärrä lainkaan, mitä sanot. Miksi bensaa olisi pitänyt lisätä 2/3 kilpailun verran? Tottakai sinne olisi tuo muutama lisälitra mahtunut.
Renkaiden kestävyyden takia? Oliko muilla kuin McLarenilla (ja Red Bullilla) edes realistista harkita yhden pysähdyksen taktiikkaa? Kahden pysähdyksen taktiikka on kuitenkin varmempi, kokeillumpi. Katsotaan mitä Malesiassa tapahtuu.Muutenkin jos yhden stopin taktiikka olisi tallien laskelmissa ollut parempi, niin miksi Kimin ohella vain yksi auto oli liikkeellä niin? Muistaakseni top 10 joutui ajamaan aika-ajon viimeisen osion kisabensoilla, mutta jälkipään tallit (sijat 10-22) saivat itse puhtaasti valita taktiikkansa ajattelematta aika-ajonäkökohtia.
Onhan se niin, että Juan ajoi nopeampia kierrosaikoja kuin Kimi, mutta olisi pitänyt periaatteessa ajaa vielä kovempaa, eli km. ehkä noin 0.5-0.8 s Kimiä nopeammin per kierros, päihittääkseen Kimin taktiikan. Varikolla häviää sen puoli minuuttia, joten sen verran olisi pitänyt Juanin olla nopeampi kisan aikana ajamalla. Mutta näin ei käynyt. Eroa kertyi jotain 10 sekuntia ennen Juanin omaa toista stoppia. Kimin kierrosajat olivat siis "liian" hyviä tuolla bensalastilla.Racer21_90 sanoi:Kun tarkastelee kimin ja juanin aikoja voi hyvin todeta että kevyellä autolla ajettiin kovempaa ja että lopussa ei juanilla ollut enää syytä ajaa kovempaa koska ei lopputulos siitä olisi parantunut. Juanilla oli vapaa rata melkein koko ajan ja kimilläkin sen jälkeen kun oli ohittanut Villeneuen (16 kierroksella). Taktiikka ratkaisi kimin hyväksi (ja pikkuisen hyvää tuuriakin kun ei juuttunut liikenteeseen). Mielestäni aika hyvä suoritus molemmilta.. kimiltä tietysti vähän parempi mutta turhaa on juaniakaan liikaa moittia. Se että juan käytti pehmeämpää rengasseosta vaikutti negtiivisesti huippunopeuteen mutta kun katsoo kierrosaikoja niin huomaa että hänen kierrosaikansa olivat kuitenkin nopeammat kuin kimin kunnes huomasi (kierros 43) että hän ei voi saada parempaa sijoitusta kuin 5:des ja periaatteessa kilpailu oli ohi juaning kohdalta. Kimin täytyi puristaa loppuun asti sen verran että piti Buttonin takanaan..