Montoyan kootut selitykset.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin siis siihen voi olla monta syytä että on suoralla hitaampi! Ei se pelkästä koneesta riipu!

Ja enpä ole kuullut mistään koneen vaihdosta, tai kenenkään muun sanovan että Montyn kone oli puhditon. Aikaisemmin on puhuttu säädöistä ja lähinnä siitä et Monty vaan ei saanut autoa säädettyä siten että olisi kulkenut!

Siivet on ne jotka hidastaa suorilla ja jos ei osaa säätää että kulkis mutkissa sopivasti, niin sillon laitetaan vaan lisää siipeä!

Toinen suoranopeuteen vaikuttava tekijä on se, miten lähet mutkasta. Ja jos Monty ei vaan lähe niin nopeesti ku Kimi niin ei siinä koneen vaihto auta!

Kun mies on puhditon, niin minkäs teet!?! ;)
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Itsellekkin tuli ihan Kuution puheet mieleen. Samaa sarjaa tämä on niiden kanssa.

Veikkaan että homma on nyt niin, että Juan Pablo "Mobo" Montoyalla on nyt ensikautta koskevat työpaikka neuvottelut siinä vaiheessa, että ei olisi varaa ottaa tallikaverilta takkiin. Ainakaan kovin pahasti.
Tuollaiset jutut, että tallikaveri ajaa ohi kisassa vaikka lähtee ruudusta 22. ja itse ruudusta 5. ei ole omiaan lisäämään Moyn markkina-arvoa / kiinnostavuutta.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Jullikka sanoi:
Miten voi jaada tallikaverille, mutta ajaa nopeampia sektoriaikoja. Mulle
ihan mysteeri. :D
Montoyllahan oli "ideaalikierros" - eli sellainen joka on summattu kuskin parhaista sektoriajoista - koko porukan paras? Paras kierrosaika taisi olla vajaan kympän Kimiä parempi...
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
kessel sanoi:
Montoyllahan oli "ideaalikierros" - eli sellainen joka on summattu kuskin parhaista sektoriajoista - koko porukan paras? Paras kierrosaika taisi olla vajaan kympän Kimiä parempi...
Sikäli muuten hauska juttu, että Montyn paras kiekka oli 0.7 sekkaa ideaalikierrosta hitaampi. Vrt. Schumi 0.4s, Roosperi 0.3s ja Kimillä aika kova 0.1s. :eek!:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Razah sanoi:
Sikäli muuten hauska juttu, että Montyn paras kiekka oli 0.7 sekkaa ideaalikierrosta hitaampi. Vrt. Schumi 0.4s, Roosperi 0.3s ja Kimillä aika kova 0.1s. :eek!:
Eiks tämä osoita kuskin tasaisuuden aika hyvin? Takoo tasasella rytmillä kierros kierroksen perään ilman turhaa hötkyilyä.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
vermula sanoi:
Eiks tämä osoita kuskin tasaisuuden aika hyvin? Takoo tasasella rytmillä kierros kierroksen perään ilman turhaa hötkyilyä.
Minusta se kertoo enemmänki, että miten on parhaat sektorit sattunu yhdelle kierrokselle. Jos tasaisuutta pitäs kattoo niin pitäs katsoa kuinka paljon kuljettaja on jäänyt keskimäärin parhaasta kierroksestaan.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
the flying finn sanoi:
Niinpä, samaa ihmettelin juuri itsekin. Eihän huippunopeudet ratkaise vaan juuri se, mitä kello näyttää. Siksi sektoriajat ratkaisevat ja sitä myöten siis Montoyan olisi pitänyt olla Kimiä nopeampi, jos hänellä kerran oli paremmat sektoriajat ;) Joko virhe suomennoksessa tai sitten menee muuten vaan ohi :yuck:
Entäs jos Monty tarkoitti sitä, että suorilla hävisi Kimille, mutta mutkaisilla osuuksilla oli sen verta nopeampi, että kokonaisuudessa olisi pitänyt olla nopeampi :doubtful: tai jotain...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
vermula sanoi:
Eiks tämä osoita kuskin tasaisuuden aika hyvin? Takoo tasasella rytmillä kierros kierroksen perään ilman turhaa hötkyilyä.
Ei, eihän tuo kerro kuin yhdestä, eli parhaasta kierroksesta.

Auton ollessa parhaimmillaan keveyden ja renkaiden suhteen on aika luonnollista, että päästään lähelle parhaita sektoriaikoja, joka sektorilla. On hyvin mahdollista, että Kimi esimerkiksi on tuolla nopeimmalla kierroksellaan myös ajanut kahdella sektorilla oman nopeimpansa.

Se, että Monty jäi 0,7 sekuntia on yllättävämpää kuin se, että Kimi pääsi lähelle "ideaalikierrosta".
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kaikkihan me tiedetään että Montonen ja Cuti on Kimiä nopeampia, niin ja Heidfeld myös. Miten vuodesta toiseen Kimin tallikavereilla voi olla noin huono säkä? Ne on kaikki nopeempia kuin Kimi ja silti ne jää toiseksi?! :D
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jullikka sanoi:
MTV3 sivuilta Montun lausuntoa:
"- Ajoimme erilaisilla renkailla, mutta se ei ollut avainkysymys. Jos vertaa huippunopeuksiani Kimiin, niin pääsuoralla jäin hänestä 4-5 km/t. Se oli turhauttavaa, sillä jos katsoo sektoriaikojani, niin ne olivat kaikki nopeampia kuin Kimillä, Montoya jatkoi."

Miten voi jaada tallikaverille, mutta ajaa nopeampia sektoriaikoja. Mulle
ihan mysteeri. :D
Montoyahan oli keskimäärin Kimiä nopeampi kierrosajoissa, joten ei noissa puheissa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Kierroasaika veratilu vain ei kerro todellisesta suorituksesta tässä tapauksessa mitään, koska yhden pysähdyksen taktiikalla ei ajeta samanlaisia kierroksia kuin kahden pysähden taktiikalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valde sanoi:
Montoyahan oli keskimäärin Kimiä nopeampi kierrosajoissa, joten ei noissa puheissa sinänsä ole mitään ihmeellistä.
Jos noin oli, niin Montoya hävisi Kimille pelkästään kahden pysähdyksen taktiikan ansiosta. Yhden pysähdyksen taktiikka siis oli loppujen lopuksi se nopeampi (ainakin Kimin ollessa puikoissa).
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
WebSlave sanoi:
Jos noin oli, niin Montoya hävisi Kimille pelkästään kahden pysähdyksen taktiikan ansiosta. Yhden pysähdyksen taktiikka siis oli loppujen lopuksi se nopeampi (ainakin Kimin ollessa puikoissa).
Siis jotenki luulen, että Kimi olis ajanu kovempia kierrosaikoja kuin Montoya jos molemmat olis ollu kahdella stopilla.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Valde sanoi:
Montoyahan oli keskimäärin Kimiä nopeampi kierrosajoissa, joten ei noissa puheissa sinänsä ole mitään ihmeellistä. Kierroasaika veratilu vain ei kerro todellisesta suorituksesta tässä tapauksessa mitään, koska yhden pysähdyksen taktiikalla ei ajeta samanlaisia kierroksia kuin kahden pysähden taktiikalla.
No voishan sen noinkin sanoa, mutta totuushan on sekin että se kavereista jolla oli kevyempi auto ajoi nopeimmin. Kimi lähti matkaan raskaammalla autolla ja Montoya oli nopeampi ensimmäiset 23 kierrosta (tai oikestaan 22) kunnes meni tankkaamaan sitten ajeli Kimi nopeampia aikoja kunnes meni tankkaamaan ja kun tuli talaisin niin Montoya taas ajeli nopeammin kevyemmällä autollaan kunnes meni tankkaamaan. Sitten oli autot yhtä painavia, mutta tilanne oli se että Kimin oli pidettävä Jenson takanaan kun taas Montyn tilanne oli se että viides sija oli varma mutta sitä tuskin olis pystynyt muuttamaan paremmaksi niin että ajeli sen mukaan ja säästeli moottoria seuraavaan kisaan. Ei mielestäni kannata yhden kisan jälkeen ketään vielä laskea pois .. odotellaan ja katsellaan ..
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Se miksi Montoya ajoi kisassa enemmän nopeampia kierroksia johtui kolmesta asiasta

a ) Montoyalla oli pehmeämmät renkaat
b ) Montoyalla oli melkein aina vähemmän bensaa tankissa
c ) Montoya ajeli kärjen tuntumassa eikä jonkun tulppa villaneuleen perässä.

Ja mitä tulee Montyn selittelyihin niin totta kai mies yrittää selitellä, jotta markkina-arvo ei laskisi liiaksi
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Juzo sanoi:
Siis jotenki luulen, että Kimi olis ajanu kovempia kierrosaikoja kuin Montoya jos molemmat olis ollu kahdella stopilla.
Epäilemättä, mutta Kimi olisi myös käynyt varikolla kerran enemmän ja menettänyt siinä vajaat 30 sekuntia. Olisiko Kimi kuitenkaan ajanut niin paljon parempia kierrosaikoja, että se olisi tullut kompensoitua?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Racer21_90 sanoi:
No voishan sen noinkin sanoa, mutta totuushan on sekin että se kavereista jolla oli kevyempi auto ajoi nopeimmin. Kimi lähti matkaan raskaammalla autolla ja Montoya oli nopeampi ensimmäiset 23 kierrosta (tai oikestaan 22) kunnes meni tankkaamaan sitten ajeli Kimi nopeampia aikoja kunnes meni tankkaamaan ja kun tuli talaisin niin Montoya taas ajeli nopeammin kevyemmällä autollaan kunnes meni tankkaamaan. Sitten oli autot yhtä painavia, mutta tilanne oli se että Kimin oli pidettävä Jenson takanaan kun taas Montyn tilanne oli se että viides sija oli varma mutta sitä tuskin olis pystynyt muuttamaan paremmaksi niin että ajeli sen mukaan ja säästeli moottoria seuraavaan kisaan. Ei mielestäni kannata yhden kisan jälkeen ketään vielä laskea pois .. odotellaan ja katsellaan ..

:doubtful: Siis enkös sanonut, että kierrosaikavertailuja ei pitäisi juuri tehdä Kimin strategian vuoksi. Yhdyn 100% selontekoosi yhden stopin seurauksista kierrosnopeuksiin.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
WebSlave sanoi:
Jos noin oli, niin Montoya hävisi Kimille pelkästään kahden pysähdyksen taktiikan ansiosta. Yhden pysähdyksen taktiikka siis oli loppujen lopuksi se nopeampi (ainakin Kimin ollessa puikoissa).
Se 25 sekuntia, minkä Kimi voitti yhden varikkokäynnin voidaan kokonaisuudessaan OLETTAA rasitteena Kimin kierrosaikoihin. Esim. Rosberg oltaisiin voitu ajattaa Kimin taktiikalla, mutta Williams teki toisin. Eli ne laskivat, että kisan jälkipuolisko on nopeampi suorittaa kahdella pysähdyksellä kuin yhdellä. Kaiken kaikkiaan on erittäin epätodennäköistä, että Kimi hyötyi merkittävästi muista poikkeavasta strategiastaan.

Englanninkielisellä rallyforumilla keskusteluun osaaottaneena olen saanut huomata, että monien ihmisten on vaikea sisäistää sitä tosiasiaa, että yhden stopin taktiikalla ajaneen kierrosaikoja ei voi vertailla kahden stopin taktiikalla olleen kuskin aikoihin. Se mikä varikolle menetetään uskotaan saatavan enemmän kuin takaisin nopeampien kierrosaikojen muodossa.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Mikkoz84 sanoi:
Se miksi Montoya ajoi kisassa enemmän nopeampia kierroksia johtui kolmesta asiasta

a ) Montoyalla oli pehmeämmät renkaat
b ) Montoyalla oli melkein aina vähemmän bensaa tankissa
c ) Montoya ajeli kärjen tuntumassa eikä jonkun tulppa villaneuleen perässä.

Ja mitä tulee Montyn selittelyihin niin totta kai mies yrittää selitellä, jotta markkina-arvo ei laskisi liiaksi
On muuten totta että Montylla oli vapaa rata melkein koko ajan - Kimi ohitteli monta alussa, mutta juuttu sitten Villen taakse 16:sta kierrokselle asti, mutta sen jälkeen oli onneksi vapaa rata loppuun asti. Kimin taktiikka onnistui täydellisesti, ei Kimillä todellisuudessa ollut mahdollisuuksia Alonson ja Schumin peittoamiseen. Kimi ajoi 10 viimeistä kierrosta Jensonin edessä juuri sen verran nopeasti kun oli tarve. Renkaat ei tehnyt kovinkaan paljon haittaa (onneksi), ja bensa määrähän oli loppuvaiheessa molemmilla sama.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valde sanoi:
Esim. Rosberg oltaisiin voitu ajattaa Kimin taktiikalla, mutta Williams teki toisin. Eli ne laskivat, että kisan jälkipuolisko on nopeampi suorittaa kahdella pysähdyksellä kuin yhdellä.
Ei voi verrata. Nico lähti 12. ruudusta, tanktattuna kahden pysähdyksen taktiikalle. Se, että Nico hajoitti etusiipensä ei ollut laskettu juttu. Jos tankissa oli jo valmiiksi kahden pysähdyksen bensat, ei taktiikkaa välttämättä voi vaihtaa, sillä tankkiin ei kertakaikkiaan mahdu riittävästi bensaa 2/3 kilpailun ajamiseen.
Kaiken kaikkiaan on erittäin epätodennäköistä, että Kimi hyötyi merkittävästi muista poikkeavasta strategiastaan.
No, tätä on mahdotonta ratkaista matemaattisesti kierrosaikoja vertaamalla, koska emme tiedä millaisen kahden pysähdyksen taktiikan talli olisi valinnut. Joka tapauksessa muilla kärkikuskeilla olisi ollut suurinpiirtein samanlaiset bensalastit, joten ohittaminenkin olisi ollut vaikeampaa. Kimi ei ohittanut ketään kärkikuskia radalla, mutta samanlaisella taktiikalla niin ehkä olisi täytynyt tehdä pallille noustakseen.
Se mikä varikolle menetetään uskotaan saatavan enemmän kuin takaisin nopeampien kierrosaikojen muodossa.
En täysin usko tähän. Menetetty aika on kuitenkin lähes tai yli 30 sekuntia. Se tarkoittaa yli sekunnin nopeampia kierroksia koko stintin ajan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
WebSlave sanoi:
Ei voi verrata. Nico lähti 12. ruudusta, tanktattuna kahden pysähdyksen taktiikalle. Se, että Nico hajoitti etusiipensä ei ollut laskettu juttu. Jos tankissa oli jo valmiiksi kahden pysähdyksen bensat, ei taktiikkaa välttämättä voi vaihtaa, sillä tankkiin ei kertakaikkiaan mahdu riittävästi bensaa 2/3 kilpailun ajamiseen.
Nico tuli muistaakseni sisään kierroksella 28 ja Kimi kierroksella 31. Muuten en kyllä ymmärrä lainkaan, mitä sanot. Miksi bensaa olisi pitänyt lisätä 2/3 kilpailun verran? Tottakai sinne olisi tuo muutama lisälitra mahtunut.

Muutenkin jos yhden stopin taktiikka olisi tallien laskelmissa ollut parempi, niin miksi Kimin ohella vain yksi auto oli liikkeellä niin? Muistaakseni top 10 joutui ajamaan aika-ajon viimeisen osion kisabensoilla, mutta jälkipään tallit (sijat 10-22) saivat itse puhtaasti valita taktiikkansa ajattelematta aika-ajonäkökohtia.

En täysin usko tähän. Menetetty aika on kuitenkin lähes tai yli 30 sekuntia. Se tarkoittaa yli sekunnin nopeampia kierroksia koko stintin ajan.
Siis kahden stopin menetetty aika kisaa kohden oli n. 25 sekuntia yhteen stoppiin verrattuna varikkoajassa. Kisassa on 60 kierrosta, joten radalla täytyy voittaa puolisen sekuntia kierroksella yhden stopin miehiä vastaan, jotta taktiikka tuo edun.
 
Ylös