Montoyan moottori Imolassa?

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
Joutuuko Montoya ajamaan Imolassa (jos kykenee) de la Rosan käyttämällä moottorilla, vai saako hän uuden. Ruusu ei paljon moottoria kisan aikana säästellyt. Viittä kierrosta vaille koko kisa toisen auton perässä ja muutenkin rääkkäsi moottoria yrittäessäään ohi muista kuskeista. Montoyalla varmaan hikikarpalot valui otsalla kun katseli Ruusun menoa...
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Mietin itse ihan samaa. Onko siis moottori kuljettaja- vai autokohtainen?
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Se on käsittääkseni autokohtainen, ajoihan Davidson Saton uudella moottorilla.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Mielestäni jos moottorisääntö on autokohtainen, niin silloin myös aika-ajoissa ajavan kuljettajan pitäisi saada mennä radalle sille oikeutetullu sijalla jolla edellisessä kisassa ko. autolla ajettiin maaliin, vaikka kuljettaja oliskin vaihtunut.

Esim. de la Rosan olisi pitänyt saada ajaa ensimmäiset aika-ajot neljänneksi viimeisenä.

Koska näin ei käynyt, uskaltaisin veikata että Montylle saadaan vaihtaa uusi moottori.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jos moottori on autokohtainen, niin silloinhan Ferrarin kannattaisi vaihtaa autoja vuorokisoin jotta Schumilla on aina huippuunsa viritetty uusi moottori ja Barrichellolla pommi :D
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
J.Heldenview sanoi:
Jos moottori on autokohtainen, niin silloinhan Ferrarin kannattaisi vaihtaa autoja vuorokisoin jotta Schumilla on aina huippuunsa viritetty uusi moottori ja Barrichellolla pommi :D
Viime kisoista päätellen, juuri näin on menetelty. :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Säännöt menee niin, että jos kuljettajaa vaihdetaan kesken viikonlopun, joutuu uusi kuljettaja ajamaan vanhalla moottorilla. Tilanne on kuitenkin eri kun vaihto tehdään kisojen välillä. Tästä tilanteesta ei sanota mitään suoraan, mutta siellä kuitenkin todetaan, että jos kuljettaja ei onnistunut pääsemään maaliin edellisessä kilpailussa mistä syystä hyvänsä, saa hän vaihtaa moottoria rangaistuksetta. Luulisi asian olevan siis niin, että Montoya saa uuden moottorin Imolaan.

Ja jos tulkinta on todella tuo, niin Red Bullinhan kannattaisi ajattaa Liuzzia ja Klieniä vuorokisoin:rolleyes:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JPM voi sitte saada paremman koneen Imolaan kuin mitä Kimillä on jos se kehitysversio valmistuu ajoissa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Observer sanoi:
JPM voi sitte saada paremman koneen Imolaan kuin mitä Kimillä on jos se kehitysversio valmistuu ajoissa.
Tiedä sitten, onko Imolassa moottoriteholla niin suurta merkitystä kuin esim. Barcelonassa. Enemmän Imolassa tärkeitä ovat jousitusratkaisu ja aerodynamiikka. Tosin Imolasta löytyy noita korkeuseroja, joten esim. Tosa- mutkan jälkeinen ylämäkeen ajettava lyhyt suora antaisi ajallista etua tehokkaammilla koneilla ajettaessa. :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä meikäläisen näkemys se, että monty ajaa ruusun rääkkäämällä motilla... Näin ainakin oon joka lähteestä tähän mennessä asian ymmärtänyt. Ja olisihan se sääntöjen kannalltakin kaikista yksin kertaisin tapa....

Mutta varmaa tietoa säännöistä ei minulla ole tän asian suhteen...
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Ghost_Glove sanoi:
Kyllä meikäläisen näkemys se, että monty ajaa ruusun rääkkäämällä motilla... Näin ainakin oon joka lähteestä tähän mennessä asian ymmärtänyt. Ja olisihan se sääntöjen kannalltakin kaikista yksin kertaisin tapa....

Mutta varmaa tietoa säännöistä ei minulla ole tän asian suhteen...
Kun ollaan äf ykkösissä, niin mikään ei oo yksinkertaista. Ainakin ennen nuo säännöt on ollu kuljettajakohtaisia, mm. pari vuotta sitten Sauberilla kierrettiin Massan saama kymmenen sijan pudotusrangaistus, kun palkattiin Frentzen ajamaan seuraava kisa Massan paikalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nyt ei taia olla kyse kuljettajakohtaisesta säännöstä.
Jos ei, niin Rosan moottori on Montyllä, ja jos on kuskikohtainen niin ei muutakun vuoron perään Liuzzi Klien kuten Bobakki jo tuumailikin.
Luulempa että se on autokohtainen juttu..
Mutta se että moottori on kuskikohtainen selittäisi kyllä hieman sitä miks Rosa paukutti niin hemmetin kovaa..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Veikkaan että Imolassa ajetaan samalla patilla kuin Bahrainissa.;) Siis Montyn autossa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jones sanoi:
Veikkaan että Imolassa ajetaan samalla patilla kuin Bahrainissa.;) Siis Montyn autossa.
Onko tämä veikkaus pelkkä veikkaus, vai perustuuko tämä veikkaus johonkin tietoon ;) ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hivenen järkeiltyäni tulin seuraavaan tulokseen.

2 moottorin sääntöhän meinaa, että tallin pitää ajattaa autojaan kaksi kisaa samalla moottorilla. :eek!:

Siis kun tallilla on kaksi autoa numerot y ja x, niin tallin pitää ajattaa näitä kahta autoa samalla motilla aina kaksi kisaa peräkkäin. Siis riippumatta siitä ajaako autoa numero x herra a vai b niin siinä on sama kone kun kerta edellisessä kisassa auto numero x on päässyt maaliin asti.

Näin mä sen mietin...edeelleenkään tarkkaa sääntöpykälää tuntematta.. :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Oberfeldwebel sanoi:
Nyt ei taia olla kyse kuljettajakohtaisesta säännöstä.
Jos ei, niin Rosan moottori on Montyllä, ja jos on kuskikohtainen niin ei muutakun vuoron perään Liuzzi Klien kuten Bobakki jo tuumailikin.
Mutta oliko tuohon joku esto koska eivät heti tehneet niin. Eikös autoon saa vaihtaa kolme(?) kertaa kuskia kauden aikana? tai jotain...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
F-1 Sporting sääntöjen kohta 85 sanoo seuraavaa:

"Each driver may use no more than one engine for two consecutive Events."

Eri kuljettajan käyttämisestä joka toisessa kisassa sanotaan varmaan säännöissä jossain muualla jotain.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Mutku sanoi:
Mutta oliko tuohon joku esto koska eivät heti tehneet niin. Eikös autoon saa vaihtaa kolme(?) kertaa kuskia kauden aikana? tai jotain...
Eikös se ollut niin, että saman tallin autoja saa ajaa neljä kuskia yhden kauden aikana; näitä voisi sitten vaihdella mielinmäärin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
edit: virhe postaus.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Siis kun tallilla on kaksi autoa numerot y ja x, niin tallin pitää ajattaa näitä kahta autoa samalla motilla aina kaksi kisaa peräkkäin. Siis riippumatta siitä ajaako autoa numero x herra a vai b niin siinä on sama kone kun kerta edellisessä kisassa auto numero x on päässyt maaliin asti.
Noinhan se olisi varmaankin järkevintä, mutta kun FIA on suuressa viisaudessaan päättänyt kirjata sääntöihin, että jokainen kuljettaja... Itsehän luin kaikki moottoreita sivuavat sääntökohdat läpi ennen kuin postini laadin, toki on mahdollista, että jotain jäi huomaamattakin.

Tallit saavat muuten tosiaan käyttää yhteensä neljää kuljettajaa, eikä vaihtojen suhteen ole käsittääkseni minkäänlaisia rajoituksia.
 
Ylös