Monza: Ennakko ja harjoitukset

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Autodromo Nazionale Monza – Punainen hornankattila


Nopeiden ratojen aika Formula 1 – kaudesta 2010 saa jatkoa Monzassa. Belgian kisaviikonloppu loi mielenkiintoiset asetelmat mestaruustaistoon, kun Lewis Hamilton ja Mark Webber valtasivat kärkisijoitukset muiden mestarikandidaattien jäädessä pisteittä. Lewis ja Mark ovat pienoisella karkumatkalla, mutta tuleeko ero riittämään? Kuka vetää tänä viikonloppuna pisimmän korren?

Ennakkoasetelmat

Monzan pitkät suorat suosivat luonnollisesti nopeita autoja. Tallit, mitkä pärjäsivät Belgiassa, tulevat olemaan ainakin kärjen suhteen vahvoja myös Monzassa. Tällä kaudella parhaat suoranopeudet ovat olleet McLarenilla, jolta odotetaan paljon tulevalla viikonlopulla. Red Bull suoriutui yllättävän hyvin nopealla Belgian radalla, jonka ei uskottu soveltuvan itävaltalaistallin autolle laisinkaan. Toisaalta nyt Red Bullin turvana ei ole nyt Span tapaan pitkämutkaista sektoria, joten McLarenien päihittäminen ei tule olemaan helppoa. Mielenkiintoista on myös nähdä, minkälaiseen iskuun Ferrari ja Renault saavat autonsa, sillä jos säädöt ovat oikeat ei voittaminenkaan ole mahdotonta.

Rata


Monzan ratakartta @Wikipedia

Monzan legendaarinen kilparata on saatu valmiiksi vuonna 1922. Sen jälkeen siellä onkin ollut huikeita kilpailuja ja pahoja kolareita. Se on myös tänä vuonna sarjan nopeimpia ratoja keskinopeudelta. Monzassa on nähty menneinä vuosina tapahtumarikkaita kisoja, ja sellaista on lupa odottaa myös tältä kaudelta. Nopeuden lisäksi Monza on sarjan parasta luokkaa myös tunnelmaltaan: katsomot ovat vuodesta toiseen lähes täynnä ja ne ovat lähellä rataa. Parhaat ohituspaikat ovat pääsuoralla ja sen jälkeisessä Goodyearin mutkassa (T1), Variante della Roggiassa (T3), sekä myös Variante Ascarissa (T7). Suorat ovat pitkiä mutta eivät kovin leveitä, joten ohituksissa on oltava tarkkana.

Statistiikka

Koko nimi: Autodromo Nazionale Monza
Sijainti: Italia, Monza (aivan Milanon lähellä)
Valmistumisvuosi: 1922
Pituus: 5 793m
Mutkia: 10
Rataennätys: 1.21,046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
Eniten voittoja: Michael Schumacher (5)
F1-kisoja ajettu: 59 (eniten F1-sarjassa)
Ensimmäinen kilpailu: 1950
Kisan pituus: 53 kierrosta (306,720km)
Suomalaisvoittajat: -


Ennakkosuosikit

Monzan kisaviikonlopun ennakkosuosikit löytyvät tällä kertaa McLarenien autoista. Ardennien tämän kauden kuningas, Lewis Hamilton on kovan haasteen edessä. Pisteitä olisi kerättävä Italiasta mahdollisimman paljon, sillä seuraavat radat sopivat todennäköisesti paremmin Red Bullille. Jenson Button on ajanut tyylinsä mukaan varmasti, mutta jostain olisi vielä muutama kymmenys revittävä, jos hän haluaa tänä viikonloppuna tallikaverinsa voittaa. Red Bullin iskukyky on vielä pienoinen kysymysmerkki, mutta Mark Webber tuntuu joka tapauksessa kerta toisensa jälkeen olevan kärjessä tai sen tuntumassa. Monzan viikonlopusta on kuitenkin tulossa Belgian tapaan pienoinen puolustustaistelu hopeisia autoja vastaan. Säästäkään ei tule todennäköisesti olemaan apua: perjantaista sunnuntaihin on luvattu aurinkoisia poutapäiviä. Sebastian Vettel on ollut aika-ajoissa erittäin nopea, mutta kisoissa Seb onkin sitten häslännyt liikaa. Olisiko jo nyt aika ajaa ehjä viikonloppu? Mestaruuteen on vielä mahdollisuudet, mutta nyt tarvitaan pisteitä.

Haastajat

Renaultin Robert Kubica yllätti positiivisesti Belgiassa ajamalla kolmanneksi. Renault empii vielä päätöstään F-putken käytöstä Monzassa, mutta harjoitusten aikana saadaan varmasti lopullinen päätös asian suhteen. Ferrarin kotiyleisön siivittämänä Fernando Alonsolla on mahdollisuus hyvittää Belgian virheet. Belgia ei syystä tai toisesta soveltunut Maranellon orhelle, mutta Italiassa pitäisi tapahtua muutos – ainakin, jos mestaruudesta halutaan vielä tosissaan taistella.

Sää


Sää @MSN Weather

Vapaiden harjoitusten lähetysajat (MTV3 MAX)

1. vapaat harjoitukset: 10:55-12:40
2. vapaat harjoitukset: 14:55-16:50
3. vapaat harjoitukset: 11:55-13:10
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ennakkoon vahvalta vaikuttavat:

- Mclaren (Mersu jyllää ja auto on ns. liukas)
- Ferrari (Suoranopeudet ilmeisesti mallillaan, ja suoratestit kuulema menneet hyvin)
- Renault (Lentää suorilla, liukas on)
- Force India (edelleen tunnetusti vahvimmillaan suorilla)
- RB (jälleen kakkossektorin valtias, muttei tarpeeksi mutkia, jotta auttaisi kärkeen, jopa Force India liitelee suorilla pahaenteisesti, kisassa voi tulla Webberistä ohikin)

edit. Veikkaan, että näemme Red Bulleissa kaikkien aikojen pienimmät takasiivet, jotta suorilla ei jäätäisi liikaa...

Sellainenkin käväisi mielessä, että mitä jos Mclarenin nopeus on perustunut todella hyvin toimivaan f-putkeen, ja nyt jos ajellaan ilman putkia, niin onhan se mahdollista, ettei auto olekaan enää suorilla nopein...)
 
Viimeksi muokattu:

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Aurinkoa lupailee Monzaan. Toivon silti sadetta ja vuoden 2008 meininkejä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tavallista Monzaa luvassa: Kovaa vauhtia, yksi hieno kolari lähdössä ja sitten 52 perässäajelukierrosta... Ei oikeen nappaa, mutta pakkohan se on kattoa. Ei oo mun suosikkiratoja...
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Formula ykkösten vuosien 1972 ja 1974 maailmanmestari brasilialainen Emerson Fittipaldi toimii tuomarina tulevan viikonlopun Italian Monzan F1-kisassa.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Ei varmaan tule mikään ikimuistoinen kisa, mutta F1-viikonloppua odotetaan aina innolla. :thumbup:

McLaren on nopea tällä radalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Sellainenkin käväisi mielessä, että mitä jos Mclarenin nopeus on perustunut todella hyvin toimivaan f-putkeen, ja nyt jos ajellaan ilman putkia, niin onhan se mahdollista, ettei auto olekaan enää suorilla nopein..
Tätä olen itsekin miettinyt.

Ne jotka käyttää F-putkea käyttävät kaks-osaista takasiipeä. Laren ei ole tunnetusti käyttänyt Monzassa kaksosaista takasiipeä, mutta moni muu on. Tasottuuko tilanne? Saa nähdä. Aiemmin spekuloin jo jossain, että onko yksosainen siipi yhtänopea tai nopeampi kuin kaksosainen ja F-duct? Kaksosainen luultavasti on mutkissa parempi.

McLaren on kyllä viimevuosina aina ollut (2009 pois) erittäin nopea Monzassa, ja yhdellä profiililla ovat menneet.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
Tätä olen itsekin miettinyt.

Ne jotka käyttää F-putkea käyttävät kaks-osaista takasiipeä. Laren ei ole tunnetusti käyttänyt Monzassa kaksosaista takasiipeä, mutta moni muu on. Tasottuuko tilanne? Saa nähdä. Aiemmin spekuloin jo jossain, että onko yksosainen siipi yhtänopea tai nopeampi kuin kaksosainen ja F-duct? Kaksosainen luultavasti on mutkissa parempi.

McLaren on kyllä viimevuosina aina ollut (2009 pois) erittäin nopea Monzassa, ja yhdellä profiililla ovat menneet.
No olivathan nuo viime vuonnakin melko nopeita. Hami otti paalun ja Heikki nelosena, Brawnit välissä. Tosin Brawnit olivat yhdellä stopilla liikenteessä, kun Macit olivat kahdella. Hami ois ollut kisassa kolmas ellei olis tehnyt ajovirhettä viimeisellä kierroksella...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mutta riittääkö Mclarenin downforce yhdellä lättänällä profiililla nyt? Kyllä tuollakin radalla pitoa jonkin verran tarvitaan, ja nythän Mac on voinut käyttää F-putkensa ansiosta todella jyrkkiä siipikulmia takasiivissään jopa nopeilla radoilla, kuten Spassa.

Mac + Monza 2010 = romahdus? :eek:

Todennäköisempänä tosin pidän Red Bullin romahdusta tässä kisassa...
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Uskoisin, että tänä viikonloppuna ei kannata unohtaa erästä seitsenkertaista maailmanmestaria... takana Mersun kone kuitenkin ja Spa osotti jo heräilemisen merkkejä.
MGP on ollut hitain suorilla kaikista Mersun tiimeistä tähän asti,niin ei tule menestystä Schumille tälläkään kertaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskoisin, että tänä viikonloppuna ei kannata unohtaa erästä seitsenkertaista maailmanmestaria... takana Mersun kone kuitenkin ja Spa osotti jo heräilemisen merkkejä.
Uskon että tänä viikonloppuna voidaan unohtaa lopullisesti. Ei se enää mukana-ajelijasta muuksi muutu.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16905
Mielenkiinnolla odotan mitä Autodromo Nazionale di Monza:an radalla tulee tapahtumaan! :ahem: Tuleekohan jopa 350km/h nopeudet vielä saavutettua nytten kun aerodynamiikka ja f-putket yms verrattuna viime vuoteen ovat huikeasti parempia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä Mclaren ainakin kokeilee putkeansa, ihan järkiveto, sano.

Jyrkin siipikulma Monzassa ehkä ever...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hahaa, eipä taida olla Red Bullilla sittenkään hädän päivää. Ehkä hätiköin, mutta on siinä niin hyvä pito tuossa Red Bullin rungossa, ettei se mitää siipiä tartte. :D
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
McLarenilla myös uudet pakoputket, vissiin vietty putket alas diffun lähelle kuten kilpailijoilla. Kuulee muuten pakoäänistäkin selvästi uuden ratkaisun. Ennen niin nätisti soineet äänet muuttuneen paljon "rosoisemmiksi".
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ja nyt alkaa jo olla hytinä, että Ferrari on taas hukassa, vaikka Alonso onkin suunnitellut tehtaalla diffuusorimuutoksia sitten Span osakilpailun. Kumma, ettei työmyyrä Alonso käynyt tekemässä mitään konkreettista, kuten ajamassa niitä suoratestejä ja kertomassa perstuntumastaan. I'm confused:confused:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
McLarenilla myös uudet pakoputket, vissiin vietty putket alas diffun lähelle kuten kilpailijoilla. Kuulee muuten pakoäänistäkin selvästi uuden ratkaisun. Ennen niin nätisti soineet äänet muuttuneen paljon "rosoisemmiksi".
Näin on, sen sijaan Force India kuulostaa aika samettiselta edelleen.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
On kyllä aikamoisia eroja (taka)siivissä, jännä nähdä kuka saa kompromissin osumaan parhaiten.

Ja Timppa&Eki on kyllä taas niin pihalla... "Siellä on nuolia molempiin suuntiin, heh heh" :jaska:
 
Ylös