Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Gran Premio Santander d'Italia
Vicino a eseguire la più veloce vettura a motore a Milano. I suoi lati positivi allora rimarranno, altrimenti la traccia è "un po 'noioso." Festeggiamo Traduttore di Google
Aikataulu:
15:00 Kisa
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1922
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.1950
Peruskorjattu: Hyvin monta kertaa
Voittajia:
Kilpailuja:
Kilpailuvuodet: 1950-79, 81-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Santander
Pituus: 5 793 m
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 306,720 km
Voittaja 2009: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:16:21.706
Rataennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21.046 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Italiassa Milanon liepeillä sijaitseva perinteikäs Monzan rata on MM-sarjan nopein näyttämö. Kierroksesta 70 prosenttia ajetaan täydellä kaasulla, joten rata kysyy ennen kaikkea vahvaa moottoria. Auton on myös oltava jarrutustilanteessa hyvässä tasapainossa, kun kovasta vauhdista hidastetaan kohti shikaaneja. Vuonna 1922 valmistuneelle radalle on vuosikymmenten varrella rakennettu useita shikaaneja hidastamaan autojen vauhtia, mutta nykyisillä autoilla ajetaan silti Monzassa kovempaa kuin koskaan.
Hitaiden shikaanien nopea läpäiseminen edellyttää ajamista radan reunusten yli. Jos auto käyttäytyy niiden yli hyvin, silloin kaikki on kunnossa. Jos auto pomppii liiaksi, silloin on vaikea painaa kaasu pohjaan riittävän aikaisin.
Juan Pablo Montoya ajoi täällä vuonna 2002 kaikkien aikojen hurjavauhtisimman aika-ajokierroksen, jonka keskinopeus 259,8 km/h passitti historiaan Keke Rosbergin 17 vuotta vanhan ennätyksen. Kaudella 2005 Montoya kiihdytti Monzan huippunopeusennätykseksi 372 km/h. Kimi Räikkönen teki samana vuonna kisassa ajetun huippunopeusennätyksen 370,1 km/h.
Ferrarin punainen väri täyttää perinteisesti Monzan katsomot. Viime vuosina tifosoilla on riittänyt aihetta juhlaan, sillä kilpailu on päättynyt usein Ferrari-kuljettajien voittoon.
Monza on isännöinyt Italian GP-kilpailua formula ykkösten MM-sarjan alusta 1950 lähtien yhtä vuotta lukuun ottamatta. Pitkään historiaan mahtuu myös paljon synkkiä hetkiä. Viimeisen kuolemantapaus sattui vuonna 2000, jolloin ratatyöntekijä menehtyi ensimmäisen kierroksen joukkokolarin jälkiseurauksena.
Monzan radasta käytettiin viimeisen kerran vuonna 1961 kymmenen kilometriä pitkää versiota, jossa rataan kuului normaalin moottoriradan lisäksi myös kokonainen ovaaliosuus kallistettuine kaarteineen. Vuonna 1961 sattuneen Wolfgang von Tripsin ja 11 katsojan hengen vaatineen onnettomuuden jälkeen Monzan ovaaliosuus jäi pois formula ykkösten MM-sarjasta.
Monzan radalta löytyy useita kuuluisia paikkoja. Kierroksen lopussa oleva pitkä Parabolica-mutka on kierrosajan kannalta ehkä tärkein, koska siitä pitää saada hyvä kiihdytys pääsuoralle. Jochen Rindtin hengen vienyt onnettomuus sattui Parabolicassa 1970. Vuonna 1972 rataan lisätyssä pääsuoran jälkeisessä Variante del Rettifilo -mutkassa on usein nähty lähtökolareita. Ruotsin Ronnie Petersonin kuolemaan johtaneet tapahtumat saivat alkunsa tässä mutkassa lähdön jälkeen sattuneessa joukkokolarissa vuonna 1978. Seuraavassa mutkassa Curva Grandessa sattuneessa onnettomuudessa menehtyi ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen 1973.
Kahdesta peräkkäisestä erittäin nopeasta oikealle kääntyvästä Lesmon mutkasta on tärkeää saada hyvä vauhti seuraavalle suoralle ja aivan samaa voi sanoa Variante Ascari -mutkasta, joka on nimetty formuloiden alkuvuosien italialaisen maailmanmestarin Alberto Ascarin mukaan. Hän menehtyi sillä paikalla sattuneessa ulosajossa testattuaan Ferrarin urheiluautoa vuonna 1955.
F1-historian pienin voittomarginaali on koettu Monzassa 1971, kun Peter Gethin voitti 0,01 sekunnin erolla Ronnie Petersonin.
Suomalaisvoittoa ei tällä legendaarisella radalla ole vielä nähty. Vuonna 1999 Mika Häkkinen keskeytti selvässä johtoasemassa omaan ajovirheeseensä ja vetäytyi metsään itkemään.
Vuonna 2008 Heikki Kovalainen sijoittui toiseksi kilpailussa, joka ajettiin Monzalle harvinaisessa sadekelissä. Toro Rosso -kuljettaja Sebastian Vettel teki yhden F1-historian suurimmista yllätyksistä ajamalla paalupaikalle ja voittoon.
Hahmon Capello mietteet:
Gran Premio
Vicino a eseguire la più veloce vettura a motore a Milano. I suoi lati positivi allora rimarranno, altrimenti la traccia è "un po 'noioso." Festeggiamo Traduttore di Google
Aikataulu:
15:00 Kisa
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1922
Ensimmäinen f1-kilpailu: 3.9.1950
Peruskorjattu: Hyvin monta kertaa
Voittajia:
Kilpailuja:
Kilpailuvuodet: 1950-79, 81-
Sopimus kisoista: 2016 asti
Pääsponsori: Santander
Pituus: 5 793 m
Kierroksia kilpailussa: 53
Kisapituus: 306,720 km
Voittaja 2009: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes) 1:16:21.706
Rataennätys: Rubens Barrichello (Ferrari) 1:21.046 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Italiassa Milanon liepeillä sijaitseva perinteikäs Monzan rata on MM-sarjan nopein näyttämö. Kierroksesta 70 prosenttia ajetaan täydellä kaasulla, joten rata kysyy ennen kaikkea vahvaa moottoria. Auton on myös oltava jarrutustilanteessa hyvässä tasapainossa, kun kovasta vauhdista hidastetaan kohti shikaaneja. Vuonna 1922 valmistuneelle radalle on vuosikymmenten varrella rakennettu useita shikaaneja hidastamaan autojen vauhtia, mutta nykyisillä autoilla ajetaan silti Monzassa kovempaa kuin koskaan.
Hitaiden shikaanien nopea läpäiseminen edellyttää ajamista radan reunusten yli. Jos auto käyttäytyy niiden yli hyvin, silloin kaikki on kunnossa. Jos auto pomppii liiaksi, silloin on vaikea painaa kaasu pohjaan riittävän aikaisin.
Juan Pablo Montoya ajoi täällä vuonna 2002 kaikkien aikojen hurjavauhtisimman aika-ajokierroksen, jonka keskinopeus 259,8 km/h passitti historiaan Keke Rosbergin 17 vuotta vanhan ennätyksen. Kaudella 2005 Montoya kiihdytti Monzan huippunopeusennätykseksi 372 km/h. Kimi Räikkönen teki samana vuonna kisassa ajetun huippunopeusennätyksen 370,1 km/h.
Ferrarin punainen väri täyttää perinteisesti Monzan katsomot. Viime vuosina tifosoilla on riittänyt aihetta juhlaan, sillä kilpailu on päättynyt usein Ferrari-kuljettajien voittoon.
Monza on isännöinyt Italian GP-kilpailua formula ykkösten MM-sarjan alusta 1950 lähtien yhtä vuotta lukuun ottamatta. Pitkään historiaan mahtuu myös paljon synkkiä hetkiä. Viimeisen kuolemantapaus sattui vuonna 2000, jolloin ratatyöntekijä menehtyi ensimmäisen kierroksen joukkokolarin jälkiseurauksena.
Monzan radasta käytettiin viimeisen kerran vuonna 1961 kymmenen kilometriä pitkää versiota, jossa rataan kuului normaalin moottoriradan lisäksi myös kokonainen ovaaliosuus kallistettuine kaarteineen. Vuonna 1961 sattuneen Wolfgang von Tripsin ja 11 katsojan hengen vaatineen onnettomuuden jälkeen Monzan ovaaliosuus jäi pois formula ykkösten MM-sarjasta.
Monzan radalta löytyy useita kuuluisia paikkoja. Kierroksen lopussa oleva pitkä Parabolica-mutka on kierrosajan kannalta ehkä tärkein, koska siitä pitää saada hyvä kiihdytys pääsuoralle. Jochen Rindtin hengen vienyt onnettomuus sattui Parabolicassa 1970. Vuonna 1972 rataan lisätyssä pääsuoran jälkeisessä Variante del Rettifilo -mutkassa on usein nähty lähtökolareita. Ruotsin Ronnie Petersonin kuolemaan johtaneet tapahtumat saivat alkunsa tässä mutkassa lähdön jälkeen sattuneessa joukkokolarissa vuonna 1978. Seuraavassa mutkassa Curva Grandessa sattuneessa onnettomuudessa menehtyi ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen 1973.
Kahdesta peräkkäisestä erittäin nopeasta oikealle kääntyvästä Lesmon mutkasta on tärkeää saada hyvä vauhti seuraavalle suoralle ja aivan samaa voi sanoa Variante Ascari -mutkasta, joka on nimetty formuloiden alkuvuosien italialaisen maailmanmestarin Alberto Ascarin mukaan. Hän menehtyi sillä paikalla sattuneessa ulosajossa testattuaan Ferrarin urheiluautoa vuonna 1955.
F1-historian pienin voittomarginaali on koettu Monzassa 1971, kun Peter Gethin voitti 0,01 sekunnin erolla Ronnie Petersonin.
Suomalaisvoittoa ei tällä legendaarisella radalla ole vielä nähty. Vuonna 1999 Mika Häkkinen keskeytti selvässä johtoasemassa omaan ajovirheeseensä ja vetäytyi metsään itkemään.
Vuonna 2008 Heikki Kovalainen sijoittui toiseksi kilpailussa, joka ajettiin Monzalle harvinaisessa sadekelissä. Toro Rosso -kuljettaja Sebastian Vettel teki yhden F1-historian suurimmista yllätyksistä ajamalla paalupaikalle ja voittoon.
Hahmon Capello mietteet:
Autodromo Nazionale Monza – Punainen hornankattila
Nopeiden ratojen aika Formula 1 – kaudesta 2010 saa jatkoa Monzassa. Belgian kisaviikonloppu loi mielenkiintoiset asetelmat mestaruustaistoon, kun Lewis Hamilton ja Mark Webber valtasivat kärkisijoitukset muiden mestarikandidaattien jäädessä pisteittä. Lewis ja Mark ovat pienoisella karkumatkalla, mutta tuleeko ero riittämään? Kuka vetää tänä viikonloppuna pisimmän korren?
Ennakkoasetelmat
Monzan pitkät suorat suosivat luonnollisesti nopeita autoja. Tallit, mitkä pärjäsivät Belgiassa, tulevat olemaan ainakin kärjen suhteen vahvoja myös Monzassa. Tällä kaudella parhaat suoranopeudet ovat olleet McLarenilla, jolta odotetaan paljon tulevalla viikonlopulla. Red Bull suoriutui yllättävän hyvin nopealla Belgian radalla, jonka ei uskottu soveltuvan itävaltalaistallin autolle laisinkaan. Toisaalta nyt Red Bullin turvana ei ole nyt Span tapaan pitkämutkaista sektoria, joten McLarenien päihittäminen ei tule olemaan helppoa. Mielenkiintoista on myös nähdä, minkälaiseen iskuun Ferrari ja Renault saavat autonsa, sillä jos säädöt ovat oikeat ei voittaminenkaan ole mahdotonta.
Rata
Monzan legendaarinen kilparata on saatu valmiiksi vuonna 1922. Sen jälkeen siellä onkin ollut huikeita kilpailuja ja pahoja kolareita. Se on myös tänä vuonna sarjan nopeimpia ratoja keskinopeudelta. Monzassa on nähty menneinä vuosina tapahtumarikkaita kisoja, ja sellaista on lupa odottaa myös tältä kaudelta. Nopeuden lisäksi Monza on sarjan parasta luokkaa myös tunnelmaltaan: katsomot ovat vuodesta toiseen lähes täynnä ja ne ovat lähellä rataa. Parhaat ohituspaikat ovat pääsuoralla ja sen jälkeisessä Goodyearin mutkassa (T1), Variante della Roggiassa (T3), sekä myös Variante Ascarissa (T7). Suorat ovat pitkiä mutta eivät kovin leveitä, joten ohituksissa on oltava tarkkana.
Ennakkosuosikit
Monzan kisaviikonlopun ennakkosuosikit löytyvät tällä kertaa McLarenien autoista. Ardennien tämän kauden kuningas, Lewis Hamilton on kovan haasteen edessä. Pisteitä olisi kerättävä Italiasta mahdollisimman paljon, sillä seuraavat radat sopivat todennäköisesti paremmin Red Bullille. Jenson Button on ajanut tyylinsä mukaan varmasti, mutta jostain olisi vielä muutama kymmenys revittävä, jos hän haluaa tänä viikonloppuna tallikaverinsa voittaa. Red Bullin iskukyky on vielä pienoinen kysymysmerkki, mutta Mark Webber tuntuu joka tapauksessa kerta toisensa jälkeen olevan kärjessä tai sen tuntumassa. Monzan viikonlopusta on kuitenkin tulossa Belgian tapaan pienoinen puolustustaistelu hopeisia autoja vastaan. Säästäkään ei tule todennäköisesti olemaan apua: perjantaista sunnuntaihin on luvattu aurinkoisia poutapäiviä. Sebastian Vettel on ollut aika-ajoissa erittäin nopea, mutta kisoissa Seb onkin sitten häslännyt liikaa. Olisiko jo nyt aika ajaa ehjä viikonloppu? Mestaruuteen on vielä mahdollisuudet, mutta nyt tarvitaan pisteitä.
Haastajat
Renaultin Robert Kubica yllätti positiivisesti Belgiassa ajamalla kolmanneksi. Renault empii vielä päätöstään F-putken käytöstä Monzassa, mutta harjoitusten aikana saadaan varmasti lopullinen päätös asian suhteen. Ferrarin kotiyleisön siivittämänä Fernando Alonsolla on mahdollisuus hyvittää Belgian virheet. Belgia ei syystä tai toisesta soveltunut Maranellon orhelle, mutta Italiassa pitäisi tapahtua muutos – ainakin, jos mestaruudesta halutaan vielä tosissaan taistella.