Monzan GP 2003

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Observer:
Genen olisi pitänyt iskeä liinat kiinni Ascarissa niin Monty olis päässyt Sumin kantaan samantien. Ihmettelin kun Williamsilla ei edes yritetty mitään sellaista.
No eihän mikaan muukaan talli nyt noin epäreilusti olisi toiminut. Hyhhyh
 

entso

Guest
kristian.s:
Mikäli Kimi olisi tänään voittanut niin meillä olisi mennyt kaikki huomio MM-tilanteen hehkuttamiseen, mutta nyt kun tuotakaan ei tapahtunut niin jäi enemmän aikaa keskittyä purnaamaan kisan tylsyyttä. Kyllähän se kisa kieltämättä tylsä oli, mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää, että jos Kimi olisi siirtynyt MM-johtoon, niin en heti ensimmäisenä olisi ollut haukkumassa kisaa unettavan tylsäksi. wink
Juuri näin.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Schumacher naureskeli, että kuljettajan henkilöllisyyden selvittämiseen vierähti kolme neljännestä seuraavasta kierroksesta
Sinänsä positiivista, että ei vain kotikatsomossa ole vaikeaa seurata tilannetta... :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Mutku:
Schumacher naureskeli, että kuljettajan henkilöllisyyden selvittämiseen vierähti kolme neljännestä seuraavasta kierroksesta
Sinänsä positiivista, että ei vain kotikatsomossa ole vaikeaa seurata tilannetta... :D
Vähintäinkin sama toleranssi kesti myös ratavirkailijoilta päästä ns jyvälle. Muuan liputtajalle ei tuokaan aika riittänyt.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Ei ollut kyllä mikään kovin hyvä/jännittävä kisa. Gene ainakin ajoi hyvän ja onnistuneen kisan, mikä oli hyväksi Williamsille, sekä tietenkin Montyn kakkossija.

Ferrarikin näytti kunnon osaamista kotiradallansa, harmi vaan Maranellon Punaiselle Orille, ettei sitä varmasti toivottua kaksoisvoittoa tullut, mutta voitto sentään tuli.

Mestaruus taisto käy edelleen kuumana. vaikka Schumi saikin "hieman" lisää piste-eroa Montyyn ja Kimiin. Tilanne on Schumin hyväksi niin, että Monty on hänen perässään 3 pistettä ja Kimi 7 pistettä. Myös tallien taistossa tilanne tiivistyy edelleen. Tällä hetkellä Ferrari on Williamsin perässä 4 pistettä. Williamsin pistesaldo on 141 ja Ferkulla se on 137. Tilanne on siis todella mielenkiintoinen. Mutta sittenhän nähdään mikä on tilanne Indianapoliksen GP-viikonlopuun jälkeen mikä on tilanne.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ei ollut Mc Larenilla asiaa kärkikahinoihin. Schumi ajoi varman suorituksen, lama on nyt sitten ohi ? doubtful . Minusta Montoyalla ei ollut reaalisia ohitusmahdollisuuksia ensimmäistä shikaania lukuunottamatta. Kun rengas kului, ei hän kestänyt vauhdissa, eikä päässyt tuoreillakaan nakeilla putkiin kiinni.

Huomasin myös Rubensin oikaisun. Odottelin läpiajorangaistusta. Ei tullut. Voisi helposti kuvitella, että Kimi olisi päässyt Rubensista ohi shikaanissa Rubenin virheen seurauksena, koska oli siinä vaiheessa vajaan sekunnin päässä. Toisaalta, jos Rubens olisi rangaistuksen saanut, olisi ohitse mennyt lauma niitäkin, jotka eivät olisi tätä ansainneet?
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Aika moni kuski "oikaisi" ekan shikaanin, eli toisin sanoen ajoi sen vain pitkäksi. Mielestäni Barrichello ei voittanut siinä yhtään aikaa kun joutui hidastamaan joka tapauksessa aika rajusti. Kimi oli todennäköisesti yli sekunnin päässä tuolloin, olisihan hän päässyt muutoin ohi.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Olisin nyt toista mieltä. Molemmat jarruttivat, Rubensilla meni pitkäksi ja hän tuli ajaneeksi Kimiä lyhyemmän matkan. Tällöinhän Rubens hyötyi, eikö?

Menihän se pitkäksi muillakin, ainakin Alonsolla. Ero äskeiseen oli se, ettei Alonson takana ollut hetkellä kukaan välittömässä läheisyydessä.

Edelleen on eri asia, olisiko Kimi pysynyt maaliin asti Rubensin edellä. Olisi voinut pysyäkin, koska Rubens valitti kahden jälkimmäisen rengassatsin huonouttta. Toisaalta Kimille ja Davidille tuli se ihmeellinen hitauskohtaus. Mistä mahtoi johtua? Bensalastistako?
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Näitähän nyt voi taas spekuloida vaikka miten paljon. En lähde ottamaan kantaa siihen hyötyikö Barrichello oikaisusta kun en varmaksi muista miten lähellä Kimi oli.

Mutta McLarenin vaiheittainen hitaus oli kyllä aika kummallista, syytä en todellakaan osaa edes arvailla.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Jos Kimi olisi yrittänyt ohitusta jarrutuksessa (ts. ollut rinnalla), silloin Rubensin olisi oikaisun vuoksi kuulunut päästä hänet edelleen tai muuten olisi seurannut come&go-rangaistus.
Nyt kun Kimi ei ollut iskuetäisyydellä, Rubensilla ei ollut mitään syytä päästää ohi. Oikaisusta ei mitään hyötyä näyttänyt olevan, pikemminkin oli olemassa suuri riski, että auto olisi rikkoontunut. Alonsollehan näin sitten tapahtuikin tosin eri shikaanissa.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Tolerantti:
Ei ollut Mc Larenilla asiaa kärkikahinoihin. Schumi ajoi varman suorituksen, lama on nyt sitten ohi ? doubtful . Minusta Montoyalla ei ollut reaalisia ohitusmahdollisuuksia ensimmäistä shikaania lukuunottamatta. Kun rengas kului, ei hän kestänyt vauhdissa, eikä päässyt tuoreillakaan nakeilla putkiin kiinni.
Tämä renkaiden ominaisuuskysymys olikin muuten mielenkiintoinen juttu. Misukoissa on ennen pidot vaan parantuneet kierrosten myötä, mutta nyt on vaikea sanoa, kun molemmilla parani ajat tasaisesti. En nyt kuitenkaan ole niin aktiivisesti seurannut, mikä on ollut tilanne aivan viimeisissä kisoissa..
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eiköhän syyt tallien suorituksiin Monzassa ole kutakunkin nämä:

1. Ferrari: Aerodynamiikaltaan ehdottomasti Williamsia parempi. Se mikä moottoritehossa hävitään, otetaan takaisin aerodynamiiksassa.

2. Williams: Paras moottori, mutta auto on aerodynamiikaltaan kuin traktori. Alkukauden pahimmat ongelmat on kuitenkin ratkaistu ja on kokonaisuutena Ferrarin tasoinen paketti Monzassa.

3. McLaren: Niin heikko moottori, ettei Adrian Neweynkään aerodynamiikkaratkaisut auttaneet Monzan pitkillä suorilla vaikka ajettiin kilpailujoita hieman keveämmällä kuormalla!

---

Kimi ajoi täydellisen kisan, mutta kun muiden autot menevät kovempaa, niin mahdotontahan siinä on sijaansa parantaa ilman muiden virheitä.

McLaren pärjää mainiosti radoilla, joissa moottorin ei tarvitse laulaa urku auki pitkiä aikoja putkeen. Unkari oli tästä hyvä esimerkki. Radan luonne ratkaisee. Indyssä ja Suzukassa on paljon hitaita mutkia, joten Kimi tulee taas varmasti hiertämään kipeänä kivenä Schumin ja Montyn kengissä.

<small>[ 16-09-2003, 09:54: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kommentoidaanpa ensin tuota Karpowin lausuntoa. Ei se Neweyn auton tuskin ole kovinkaan suuri paketti enää, ikääkin taitaa olla kohta 2 vuotta. Kokonaisuutena McLaren on varmasti kehittynyt, ja moottorikin taitaa olla Ferrarin, Williamsin ja Toyotan jälkeen kärkilaatua.

Kisasta sen verran että ensimmäisen kierroksen taistelu oli huimaa, todella harmi vaan että Montoya ei päässyt ohittamaan Schumacheria, joka olisi todennäköisesti vaihtanut miesten sijoja myös kilpailun lopussa. Genélle annettava tunnustusta hienosta kisasta vaikkei aivan kärkeen pystynytkään.

En Schumia kannata, ja totta kai viimeiseen saakka toivoi että ehkäpä NYT olisi sen teknisen vian paikka. Aina kun Montoyan/Räikkösen auto näkyi live tai hidastuskuvassa pelästyi, että ei kai se nyt perkele ole mennyt ajamaan kanttarissa siipiä tai jotain riikki, tai suoralla parikin kertaa näytti, että moottoriko meni, kun vauhti hidastui. Hetken päästä totesi sitten vain kuvakulman valehdelleen, ja edelleen se auto kolmeasataa sitä suoraa ajoi.
En menisi juuri tuon takia väittämään kisaa tylsäksi, kun MM-taistelu on niin jännittävä. Ja miettikääpä vaikka viime- ja tämän vuoden Monzan kisaa. Punaiset heti kärkeen, Williamsit ja McLarenit keskeyttävät. Voitto lahjoitetaan "huiman" ajon jälkeen Rubensille. yuck
Ainoaa hyvää Schumin voitossa on kyllä kaksi loistavaa kansallislaulua, eli Italia ja Saksa, vaikka saksa maana onkin perseestä.

Alonson lähtökolarin olisi halunnut nähdä incar-kamerasta, aika hurjan näköisesti auto siellä nousi. Ja vielä kommentoidaan tuota Brawnin lausuntoa: eli mitäpä Ferrari menetti tuossa Malesian 99 jupakassa, kun Ron kerran meni siitä kantelemaan. Ei kerrassaan mitään, uskottavuus FIA:n tasapuoleisuudesta oli mennyt jo aikaisemmin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Karpow:
Eiköhän syyt tallien suorituksiin Monzassa ole kutakunkin nämä:

1. Ferrari: Aerodynamiikaltaan ehdottomasti Williamsia parempi. Se mikä moottoritehossa hävitään, otetaan takaisin aerodynamiiksassa.

2. Williams: Paras moottori, mutta auto on aerodynamiikaltaan kuin traktori. Alkukauden pahimmat ongelmat on kuitenkin ratkaistu ja on kokonaisuutena Ferrarin tasoinen paketti Monzassa.

3. McLaren: Niin heikko moottori, ettei Adrian Neweynkään aerodynamiikkaratkaisut auttaneet Monzan pitkillä suorilla vaikka ajettiin kilpailujoita hieman keveämmällä kuormalla!

---

Kimi ajoi täydellisen kisan, mutta kun muiden autot menevät kovempaa, niin mahdotontahan siinä on sijaansa parantaa ilman muiden virheitä.

McLaren pärjää mainiosti radoilla, joissa moottorin ei tarvitse laulaa urku auki pitkiä aikoja putkeen. Unkari oli tästä hyvä esimerkki. Radan luonne ratkaisee. Indyssä ja Suzukassa on paljon hitaita mutkia, joten Kimi tulee taas varmasti hiertämään kipeänä kivenä Schumin ja Montyn kengissä.
Saisinko tiedustella, mihin nämä sun keksimät 1, 2, ja 3 -faktat perustuu. Ja pliis, ei mitään virheargumentteja.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ihme kun Jacques ei ole vielä hehkuttanut Villeneuven suoritusta Monzassa....

Hyvä kisa Villeneuvelta pitkään aikaan. Vanha herra kerkesi vielä. wink

Toivottavasti saa pidettyä tuon tason myös kahdessa seuraavassa kisassa...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
stara:
Saisinko tiedustella, mihin nämä sun keksimät 1, 2, ja 3 -faktat perustuu. Ja pliis, ei mitään virheargumentteja.
Tuo viimeinen - kummallinen - tokaisu saattaa vähän hillitä vastaushaluja - ja mahdollisuuksia.

Lähtökohtana on selvästikin Karpow:in omat spekulaatiot. (="sun keksimät") Kukapa meistä tietäisi asioita vedenpitävästi ?
----
Jos nyt aivan rehellisiä ollaan, niin moniko odotti McLarenin haastavan Ferrarin/Williamsin tänä vuonna ? Mäcci on mennyt selvästikin eteenpäin ja ehkä jo ensi vuonna auto on riittävän kilpailukykyinen.

Ihan ilman mahdollisuuksia Kimi ei ole, kuten Karpow kirjoitteli tällä on seuravissa GP:ssä omat mahdollisuutensa.

<small>[ 16-09-2003, 19:22: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Formulanomi:
stara:
Saisinko tiedustella, mihin nämä sun keksimät 1, 2, ja 3 -faktat perustuu. Ja pliis, ei mitään virheargumentteja.
Tuo viimeinen - kummallinen - tokaisu saattaa vähän hillitä vastaushaluja - ja mahdollisuuksia.

Lähtökohtana on selvästikin Karpow:in omat spekulaatiot. (="sun keksimät") Kukapa meistä tietäisi asioita vedenpitävästi ?
----
Jos nyt aivan rehellisiä ollaan, niin moniko odotti McLarenin haastavan Ferrarin/Williamsin tänä vuonna ? Mäcci on mennyt selvästikin eteenpäin ja ehkä jo ensi vuonna auto on riittävän kilpailukykyinen.

Ihan ilman mahdollisuuksia Kimi ei ole, kuten Karpow kirjoitteli tällä on seuravissa GP:ssä omat mahdollisuutensa.
Mutkumutku. Mikä järki? Jos mä sanon että
1.ferrari -selvästi paras moottori(huomaa suoranopeuksista), häviää aerodynamiikassa williamsille(oletettavaakin, onhan heillä eräs ferrarin aerodynamisteistä hommissa)
Niin vaikka tuo onkin puutaheinää niin en jymmärrä miksi tällaista pitää kirjoittaa. sama juttu kun lapioisi vettä avannosta toiseen saimaalla :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
vormula:
Huippunopeudet
Speed trap
Michael Schumacher Ferrari 368,8 km/t, 2) Marc Gene BMW 367,9 km/t, 3) Rubens Barrichello Ferrari 367,0 km/t, 4) Kimi Räikkönen Mercedes 366,3 km/t, 5) David Coulthard Mercedes 364,6 km/t, 6) Cristiano da Matta Toyota 363,5 km/t, 7) Juan Pablo Montoya BMW 363,3 km/t, 8) Jenson Button Honda 362,5 km/t, 9) Nick Heidfeld Petronas 360,4 km/t, 10) Olivier Panis Toyota 360,0 km/t, 11) Jacques Villeneuve Honda 359,6 km/t, 12) Heinz-Harald Frentzen Petronas 359,2 km/t, 13) Fernando Alonso Renault 357,6 km/t, 14) Jos Verstappen Cosworth 355,8 km/t, 15) Nicolas Kiesa Cosworth 355,1 km/t, 16) Giancarlo Fisichella Ford 354,4 km/t, 17) Zsolt Baumgartner Ford 354,3 km/t, 18) Mark Webber Cosworth 352,0 km/t, 19) Justin Wilson Cosworth 343,6 km/t, 20) Jarno Trulli Renault 294,9 km/t.
Hehehee... 6 kpl Fordin moottoreita viimeisenä huippunopeuksissa. (Trullihan keskeytti ekalle rundille) Onko se moottori noin tehoton ja heikko??? doubtful eek!
 
Ylös