mìkæl2
Member
- Liittynyt
- 22.11.2000
- Viestit
- 10
Rengasfarssin saatua jo koomisiakin piirteitä voidaan miettiä mistä siinä oikein oli kysymys. Jonkinlainen oikeutus Ferrarilla toki oli pyytää FIAlta tarkistusta rengassääntöihin. Tapa toisaalta oli taas perinteisesti syvältä. Fialla ei myöskään ollut perusteita muuttaa sääntöjään taanehtivasti eikä edes näin pienellä varoajalla. Maxin rampatessa Maranellon ja päämajansa väliä sai asia jälleen ikävästi Fian ja Ferrarin välisiä kytkentöjä ihan siipitoleranssien tapaan.
No yhtäkaikki, Michelin oli sekin kulisseissa jotakin muuta kuin julkisuudessa. Uudet rengasversiot tulivat pika-pikaa. Vaikka Michelinin tiedotuspolitiikan oli varmastikin määrä saataa Ferrarin leiri yhä syvemmälle protestinsa syövereihin niin samalla se antoi häilyvän kuvan heidän omastakin toiminnasta. Toisaalta lähes kaikkialla on Ferrari nimetty jo nyt huonoksi häviäjäksi joten jonkilainen julkisuusvoitto voidaan laittaa toki Michelinin piikkiin.
Muutetut renkaat saattavat vaikuttaa jotakin Williamsien ajettavuuteen. Heillehän nämä renkaat oli räätälöity ja heidän autonsa sai niistä eniten hyötyä. Toisaalta seuraava rata ei ole mainituille renkaille niin kriittinen. Päinvastoin - nyt huippunopeudet jopa suosivat kapeampaa rengasta kunhan Williams saa autonsa balanssin vain kuntoon. Muille Michelin talleille ei katsota renkasfarssista rasitetta koituvan. Monzan jälkeisille, rengaspidon suhteen kriittisemmille radoille Michelin ehtii virittämään uuden eturenkaansa jo huolellisemmin.
Ferrarin ohjattua katseet Michelin-renkaisiin, asia näyttää heidän kannaltaan kääntyvän ainakin Monzassa toisin päin. Renkaan leveyden mittaaminen kuluneena nostaa esille myös samassa artiklassa olevat urien kulumista määrittelevät säännöt. No FIAn jo tuntien tästä tuskin mitään seuraa paitsi varjonyrkkeilyä julkisuudessa. Sen sijaan Ferrarilta tallina odotetaan jo taas voittotaistelua varsinkin kun katsotaan heidän jo pystyneen FIAn suosiolla jarrutamaan kilpailijoita tässä rengaskysymyksessä. Kipeäselkäinen Barrichello ja pitkästä aikaa taas kilpailupaineet kohdannut M Schumacher ovat kovan paikan edessä fanaattisen yleisönsä katseiden alla. Jos kaksi Brittitallia pistävät heidät vähääkään ahtaalle viikonlopun alkumatkassa - saattaa se käydä luonnolle virheinä ja tuskana näkyen. Ja toisaalta kovan paikan edessä oleva Michael varmasti järjestää ohjelmaa katsojien ratoksi - jos vain vielä muistatte hänen taipumuksensa silloin kun miehestä otetaan todella mittaa. Siitähän on viimeisimmistä hieman aikaa kulunut.
Renaultilla tuskin on eväitä Unkarin tapaan - vaan eipä sitä voi kärjestä etukäteen poiskaan laskea. McLarenilla on uusi moottori ja aerodynaamisia uudistuksia autossaan. Kuulostaa hyvältä mutta toisaalta heidän aiemmat näytöt pistävät pelkäämään luotettavuuden puolesta. Toivottavasti tämä huoli on turha.
Silti Kimin ja Montoyan puristus sarjaa johtavan Ferrarin palleista tuskin on kumeista kiinni ja tarjoaa takuulla hienon näytelmän tällä muuten yksitotisella radalla. Ja miten starttaavat päänsärkyä poteva Ralf ( jos ajaa ) ja sekävaivoista kipristelevä Barrichello. Kuulostaa tuomiopäivän manaukselta. Sinne sekaan hyvän starttiautomatiikan sinkauttavat Renaultit ja Mclarenit vieressään lähtöruudussa sutiva ja sen jälkeen poukkoileva Ferrari.
Mielenkiintoinen LÄHTÖtilanne viikonloppuun. Brawnin sanoin "Edistyimme myös rengaspuolella kiitos yhteistyön Bridgestonen kanssa". Tuohon voi siis lisätä yhteistyön myös FIAn kanssa ja siltikään tulos ei ole varma. Ja ainakaan mainitut renkaat eivät ole olleet ylileveät starttitilanteessa.
<small>[ 09-09-2003, 10:38: Message edited by: mikæl ]</small>
No yhtäkaikki, Michelin oli sekin kulisseissa jotakin muuta kuin julkisuudessa. Uudet rengasversiot tulivat pika-pikaa. Vaikka Michelinin tiedotuspolitiikan oli varmastikin määrä saataa Ferrarin leiri yhä syvemmälle protestinsa syövereihin niin samalla se antoi häilyvän kuvan heidän omastakin toiminnasta. Toisaalta lähes kaikkialla on Ferrari nimetty jo nyt huonoksi häviäjäksi joten jonkilainen julkisuusvoitto voidaan laittaa toki Michelinin piikkiin.
Muutetut renkaat saattavat vaikuttaa jotakin Williamsien ajettavuuteen. Heillehän nämä renkaat oli räätälöity ja heidän autonsa sai niistä eniten hyötyä. Toisaalta seuraava rata ei ole mainituille renkaille niin kriittinen. Päinvastoin - nyt huippunopeudet jopa suosivat kapeampaa rengasta kunhan Williams saa autonsa balanssin vain kuntoon. Muille Michelin talleille ei katsota renkasfarssista rasitetta koituvan. Monzan jälkeisille, rengaspidon suhteen kriittisemmille radoille Michelin ehtii virittämään uuden eturenkaansa jo huolellisemmin.
Ferrarin ohjattua katseet Michelin-renkaisiin, asia näyttää heidän kannaltaan kääntyvän ainakin Monzassa toisin päin. Renkaan leveyden mittaaminen kuluneena nostaa esille myös samassa artiklassa olevat urien kulumista määrittelevät säännöt. No FIAn jo tuntien tästä tuskin mitään seuraa paitsi varjonyrkkeilyä julkisuudessa. Sen sijaan Ferrarilta tallina odotetaan jo taas voittotaistelua varsinkin kun katsotaan heidän jo pystyneen FIAn suosiolla jarrutamaan kilpailijoita tässä rengaskysymyksessä. Kipeäselkäinen Barrichello ja pitkästä aikaa taas kilpailupaineet kohdannut M Schumacher ovat kovan paikan edessä fanaattisen yleisönsä katseiden alla. Jos kaksi Brittitallia pistävät heidät vähääkään ahtaalle viikonlopun alkumatkassa - saattaa se käydä luonnolle virheinä ja tuskana näkyen. Ja toisaalta kovan paikan edessä oleva Michael varmasti järjestää ohjelmaa katsojien ratoksi - jos vain vielä muistatte hänen taipumuksensa silloin kun miehestä otetaan todella mittaa. Siitähän on viimeisimmistä hieman aikaa kulunut.
Renaultilla tuskin on eväitä Unkarin tapaan - vaan eipä sitä voi kärjestä etukäteen poiskaan laskea. McLarenilla on uusi moottori ja aerodynaamisia uudistuksia autossaan. Kuulostaa hyvältä mutta toisaalta heidän aiemmat näytöt pistävät pelkäämään luotettavuuden puolesta. Toivottavasti tämä huoli on turha.
Silti Kimin ja Montoyan puristus sarjaa johtavan Ferrarin palleista tuskin on kumeista kiinni ja tarjoaa takuulla hienon näytelmän tällä muuten yksitotisella radalla. Ja miten starttaavat päänsärkyä poteva Ralf ( jos ajaa ) ja sekävaivoista kipristelevä Barrichello. Kuulostaa tuomiopäivän manaukselta. Sinne sekaan hyvän starttiautomatiikan sinkauttavat Renaultit ja Mclarenit vieressään lähtöruudussa sutiva ja sen jälkeen poukkoileva Ferrari.
Mielenkiintoinen LÄHTÖtilanne viikonloppuun. Brawnin sanoin "Edistyimme myös rengaspuolella kiitos yhteistyön Bridgestonen kanssa". Tuohon voi siis lisätä yhteistyön myös FIAn kanssa ja siltikään tulos ei ole varma. Ja ainakaan mainitut renkaat eivät ole olleet ylileveät starttitilanteessa.
<small>[ 09-09-2003, 10:38: Message edited by: mikæl ]</small>