Monzassa jännitteitä

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Rengasfarssin saatua jo koomisiakin piirteitä voidaan miettiä mistä siinä oikein oli kysymys. Jonkinlainen oikeutus Ferrarilla toki oli pyytää FIAlta tarkistusta rengassääntöihin. Tapa toisaalta oli taas perinteisesti syvältä. Fialla ei myöskään ollut perusteita muuttaa sääntöjään taanehtivasti eikä edes näin pienellä varoajalla. Maxin rampatessa Maranellon ja päämajansa väliä sai asia jälleen ikävästi Fian ja Ferrarin välisiä kytkentöjä ihan siipitoleranssien tapaan.

No yhtäkaikki, Michelin oli sekin kulisseissa jotakin muuta kuin julkisuudessa. Uudet rengasversiot tulivat pika-pikaa. Vaikka Michelinin tiedotuspolitiikan oli varmastikin määrä saataa Ferrarin leiri yhä syvemmälle protestinsa syövereihin niin samalla se antoi häilyvän kuvan heidän omastakin toiminnasta. Toisaalta lähes kaikkialla on Ferrari nimetty jo nyt huonoksi häviäjäksi joten jonkilainen julkisuusvoitto voidaan laittaa toki Michelinin piikkiin.

Muutetut renkaat saattavat vaikuttaa jotakin Williamsien ajettavuuteen. Heillehän nämä renkaat oli räätälöity ja heidän autonsa sai niistä eniten hyötyä. Toisaalta seuraava rata ei ole mainituille renkaille niin kriittinen. Päinvastoin - nyt huippunopeudet jopa suosivat kapeampaa rengasta kunhan Williams saa autonsa balanssin vain kuntoon. Muille Michelin talleille ei katsota renkasfarssista rasitetta koituvan. Monzan jälkeisille, rengaspidon suhteen kriittisemmille radoille Michelin ehtii virittämään uuden eturenkaansa jo huolellisemmin.

Ferrarin ohjattua katseet Michelin-renkaisiin, asia näyttää heidän kannaltaan kääntyvän ainakin Monzassa toisin päin. Renkaan leveyden mittaaminen kuluneena nostaa esille myös samassa artiklassa olevat urien kulumista määrittelevät säännöt. No FIAn jo tuntien tästä tuskin mitään seuraa paitsi varjonyrkkeilyä julkisuudessa. Sen sijaan Ferrarilta tallina odotetaan jo taas voittotaistelua varsinkin kun katsotaan heidän jo pystyneen FIAn suosiolla jarrutamaan kilpailijoita tässä rengaskysymyksessä. Kipeäselkäinen Barrichello ja pitkästä aikaa taas kilpailupaineet kohdannut M Schumacher ovat kovan paikan edessä fanaattisen yleisönsä katseiden alla. Jos kaksi Brittitallia pistävät heidät vähääkään ahtaalle viikonlopun alkumatkassa - saattaa se käydä luonnolle virheinä ja tuskana näkyen. Ja toisaalta kovan paikan edessä oleva Michael varmasti järjestää ohjelmaa katsojien ratoksi - jos vain vielä muistatte hänen taipumuksensa silloin kun miehestä otetaan todella mittaa. Siitähän on viimeisimmistä hieman aikaa kulunut.

Renaultilla tuskin on eväitä Unkarin tapaan - vaan eipä sitä voi kärjestä etukäteen poiskaan laskea. McLarenilla on uusi moottori ja aerodynaamisia uudistuksia autossaan. Kuulostaa hyvältä mutta toisaalta heidän aiemmat näytöt pistävät pelkäämään luotettavuuden puolesta. Toivottavasti tämä huoli on turha.

Silti Kimin ja Montoyan puristus sarjaa johtavan Ferrarin palleista tuskin on kumeista kiinni ja tarjoaa takuulla hienon näytelmän tällä muuten yksitotisella radalla. Ja miten starttaavat päänsärkyä poteva Ralf ( jos ajaa ) ja sekävaivoista kipristelevä Barrichello. Kuulostaa tuomiopäivän manaukselta. Sinne sekaan hyvän starttiautomatiikan sinkauttavat Renaultit ja Mclarenit vieressään lähtöruudussa sutiva ja sen jälkeen poukkoileva Ferrari.

Mielenkiintoinen LÄHTÖtilanne viikonloppuun. Brawnin sanoin "Edistyimme myös rengaspuolella kiitos yhteistyön Bridgestonen kanssa". Tuohon voi siis lisätä yhteistyön myös FIAn kanssa ja siltikään tulos ei ole varma. Ja ainakaan mainitut renkaat eivät ole olleet ylileveät starttitilanteessa.

<small>[ 09-09-2003, 10:38: Message edited by: mikæl ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Lähdöstä tulee ainakin aika mielenkiintoinen :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Fia on järkännyt Monzaan hieman viileämmän ilmankin. Ja ainakin viikonlopun alkupuolelle povataan sadekuurojen mahdollisuutta.

Michelin ei saa etuaan irti viileämmässä kelissä. Toisaalta heillä sanotaan olevan hyvä rengas ns pieneen kosteuteen jossa vettä on vain tihkun myötä radassa.

Moottorin merkitys korostuu Monzassa joten Bemarilla ei ainakaan ole huonot eväät tännekään. Samaten kaikille muuttuvat aerodynaamiset paketit ja siltä osin voidaan olettaa tulevan vaihtelua jo nähtyihin voimasuhteisiin.

<small>[ 09-09-2003, 11:22: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tuohon kun saadaan vielä lähtösuoran kolari ja muutama moottoririkko, niin eiköhän tilanne ole sama vielä seuraavassakin kisassa. wink
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Tuohon kun saadaan vielä lähtösuoran kolari ja muutama moottoririkko, niin eiköhän tilanne ole sama vielä seuraavassakin kisassa. :)
Ja tilanne monzassa on se, että Minardit ovat pisteillä :D

 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Jonkinlainen oikeutus Ferrarilla toki oli pyytää FIAlta tarkistusta rengassääntöihin.
Ei varmaan yhtään vähemmän oikeutettua kuin mitä Mclarenilla oli omiin toimintoihinsa Malesiassa vuonna-99?

Fialla ei myöskään ollut perusteita muuttaa sääntöjään taanehtivasti eikä edes näin pienellä varoajalla. Maxin rampatessa Maranellon ja päämajansa väliä sai asia jälleen ikävästi Fian ja Ferrarin välisiä kytkentöjä ihan siipitoleranssien tapaan.
Sääntöjähän ei taidettu muuttaa. Tuntuu siltä, että Mikaelillakin taitaa olla tämä Jäätteenmäki syndrooma kun puhutaan aikaisemmin kirjoitettujen tekstien muistelemisesta. Tosin jotkut ihmiset näkevät mitä tahtovat ja puhuvat niin paljon totta kuin pystyvät. Pitihän Williams ja Mclaren tänään kokouksen FIA:n kanssa, suljettujen ovien takana. Tässä on tietenkin vinha ero Ferrarin pitämiin salaisiin kokouksiin, koska brändin vaikutus FIA:n organisaatioon on aivan eri tasolla, eikö totta? Tämän takiahan tuota tapaamista ei noteerattu tällä forumilla laisinkaan.

Ja toisaalta kovan paikan edessä oleva Michael varmasti järjestää ohjelmaa katsojien ratoksi - jos vain vielä muistatte hänen taipumuksensa silloin kun miehestä otetaan todella mittaa. Siitähän on viimeisimmistä hieman aikaa kulunut.
Täysin samaa mieltä. On hyvin mahdollista, että näemme toisinnon vuodelta 2000. Tällöinhän oltiin vastaavissa asemissa. Ferrari oli altavastaajana ja Häkkinen oli ohittanut Schumacherin pistetilanteessa.

<small>[ 10-09-2003, 00:35: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Ihan hyvä johdatus kilpailuun jos unohdetaan nuo lapselliset salaliittoteoriat. :)

Ferrari tulee olemaan kotiradallaan vahva. Uskoisin että Williams on kuitenkin vielä edellä, sillä heillä lienee etu tehoissa, mikä ratkaisee Monzassa paljon.

Jos Gene ajaa Williamsilla niin nostaisin hänet jokeriksi. Hän kun ei taistele maailmanmestaruudesta, saattaa hyvinkin ajaa riskialttiimmalla taktiikalla (esim. kokeilla erilaista varikkotaktiikkaa). Williamsillehan olisi ehdottoman tärkeää pitää Ferrari takanaan edes toisella autolla. Gene siis ottaisi riskejä ja yrittäisi päästä sen avulla jonkun eteen ja Montoya voisi sitten keskittyä kilpailuun Schumia ja Räikköstä vastaan.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jacques:
Ihan hyvä johdatus kilpailuun jos unohdetaan nuo lapselliset salaliittoteoriat. :)
Joo. Mikael sais unohtaa nuo salaliittoteoriat, sillä kyseessä ei ole salaliitto vaan julkinen Ferrarin suosiminen
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
"Siinä missä Ferrari on onnistunut kieltämään vastustajilta erikoisjarrut (McLaren), huippukevyen berylliumin käytön moottorissa (Mercedes) ja nyt huippupitävät eturenkaat (Michelin), italialaistallin itse ajauduttua syytettyjen penkille sääntöjen vastaisilla ilmanohjaimillaan (Malesia 1999), FIA otti käyttöön toleranssirajan - ja salli Ferrarin MM-taiston jatkua entisellään."
TS/Heikki Kulta

Aika väsyttävää näitä vatvoa, mutta kyllä tuo suosiminen on ihan yleinen näkemys eikä mikään härmäläisten oma teoria. Tämä nyt ei ollut em johdatuksen sen oleellisin sisältö kuitenkaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ferrari on tupeltanut viimeiset kisat niin surkeasti kauden parhaalla autolla, että heidän on pakko omien edessä pistää kaikki peliin!

Joten siksi FIA otettiin jälleen avuksi hidastamaan muiden menoa!

Naurettavaa kabinettipeliä! :mad: yuck

Kertokaa yksi syy miksi siitä saksalaisesta pellestä pitäisi tehdä kuusinkertainen maailmanmestari??? Miksi hän sen ansaitsee??? :confused:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Eräs päivä Googleilessani sattuipas silmään vetoomuslautakunnan päätös tuosta siipijupakasta.

The International Court of Appeal met in Paris on 22 October 1999
to examine the appeal brought by the Automobil Club d'Italia -
Commissione Sportiva Automobilistica Italiana - ACI-CSAI (Italy)
on behalf of the team Ferrari Marlboro against the decision of the
Stewards of the 1999 Grand Prix of Malaysia, excluding car n°3
(Michael Schumacher) and car n°4 (Eddie Irvine) from the results
for infringement of article 3.12.1 of the 1999 FIA Formula One
Technical Regulations.

The Automobil Club d'Italia (ACI) was represented by its President,
Mr. Rosario Alessi, and the Commissione Sportiva Automobilistica
Italiana (CSAI) - the Italian national sporting authority - was
represented by its Secretary, Mr. Erasmo Saliti.

Team Ferrari Marlboro was represented by Mr. Ross Brawn and
Mr. Jean Todt and by its legal advisers Mr. Roberto Causo, Mr.
Jockey, Mr. Jean-Pierre Martel, Mr. Henry Peter and Mr. Marco
Zublin.

Team West McLaren Mercedes was represented by Mr. Martin
Whitmarsh and its legal advisers Mr. Anthony Bosworth QC and
Mr. Timothy Murnane.

Team Stewart Grand Prix was represented by Mr. Paul Stewart
and its legal advisers Mr. Christopher Clarke QC and Mr. Jeremy
Courtenay-Stamp.

Having heard the parties and examined the evidence, the
International Court of Appeal has established that:

1.all dimensions of the turning vane (barge board) were within the 5
mm tolerance allowed by the relevant Regulations (Articles 3.12.1
and 3.12.6 of the Formula One Technical Regulations), provided
the vane was properly attached to the car;
2.the 10 mm dimension referred to in the Technical Delegate's
report resulted from a method of measurement which was not
necessarily in strict conformity with the Regulations;
3.the measuring equipment available to the FIA Scrutineers at the
Malaysian Grand Prix was not sufficiently accurate to call into
question Ferrari's statement, that the turning vane was indeed
properly attached to the car.

For the above reasons, the International Court of Appeal decided
to cancel the Stewards' decision (document N° 29) and asked the
FIA to issue a classification of the 1999 Grand Prix of Malaysia
confirming the original results.

The International Court of Appeal was presided over by Mr. José
Macedo e Cunha (Portugal) and included Mr. Gerhard Nurscher
(Austria), Mr. Philippe Roberti de Winghe (Belgium), Mr. Vassilis
Kousssis (Greece) and Mr. Jan van Rosmalen (Netherlands).

Lähde
Hmm, mistäköhän tuo 10 mm toleranssi on edes iskostunut kaikkien päähän?

<small>[ 10-09-2003, 09:58: Message edited by: Juhis ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Hmm, mistäköhän tuo 10 mm toleranssi on edes iskostunut kaikkien päähän?

Eiköhän melkein kaikki täällä kirjoittelevat tiedä että toleranssi on 5mm...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mikæl
[QB]"Siinä missä Ferrari on onnistunut kieltämään vastustajilta erikoisjarrut (McLaren), huippukevyen berylliumin käytön moottorissa (Mercedes) ja nyt huippupitävät eturenkaat (Michelin), italialaistallin itse ajauduttua syytettyjen penkille sääntöjen vastaisilla ilmanohjaimillaan (Malesia 1999), FIA otti käyttöön toleranssirajan - ja salli Ferrarin MM-taiston jatkua entisellään."
TS/Heikki Kulta
QB]
niimpä, tähän on helppo yhtyä.... v.2000 McL ja ferrari taisteli suht tasaväkisillä vehkeillä, sitten Ferrari teki valituksen berylliumista joka kiellettiin kaudelle 01... ja yllättäen pahin vastustaja putosi kelkasta... (Ferrarilla ei berylliumia ole koskaan käytetty niin ymmärtäähän sen miksi siitä haluttiin eroon :D )
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
FO110K:
niimpä, tähän on helppo yhtyä.... v.2000 McL ja ferrari taisteli suht tasaväkisillä vehkeillä, sitten Ferrari teki valituksen berylliumista joka kiellettiin kaudelle 01... ja yllättäen pahin vastustaja putosi kelkasta... (Ferrarilla ei berylliumia ole koskaan käytetty niin ymmärtäähän sen miksi siitä haluttiin eroon :D )
Ferrarikin kokeili berylliumia, mutta ei saanut hommaa vörkkimään. Siinä mielessä syöpäriskin hurkastelutkin olivat naurettavia. Mersulla puolestaan materiaalitutkimuksen osuus oli varsin merkittävä ja osaaminen myös.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis, Michelinhän pääsi kuin koira veräjästä. Heillä oli laittomat renkaat, mutta saivat silti pitää pisteensä. Jos sama olis ollut Bridgestonella niin te olisitte vaatineet Bridgestone tallien hylkäämistä ja varmaan vielä lisäsanktioitakin! FIA oli hyvin armollinen nyt Michelinin suhteen. Joskin sillä ei ollut vaihtoehtoa, koska sen on pakko säilyttää mielenkiinto kauden loppuun asti.

Mutta jos FIA suosisi Ferraria, niin Michelin tallien pisteet olisi nyt 0! Tai itseasiassa se olisi ollut tasapuolinen ja ainoa oikeudenmukainen ratkaisu..
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Jacques:
Siis, Michelinhän pääsi kuin koira veräjästä. Heillä oli laittomat renkaat, mutta saivat silti pitää pisteensä. Jos sama olis ollut Bridgestonella niin te olisitte vaatineet Bridgestone tallien hylkäämistä ja varmaan vielä lisäsanktioitakin! FIA oli hyvin armollinen nyt Michelinin suhteen. Joskin sillä ei ollut vaihtoehtoa, koska sen on pakko säilyttää mielenkiinto kauden loppuun asti.

Mutta jos FIA suosisi Ferraria, niin Michelin tallien pisteet olisi nyt 0! Tai itseasiassa se olisi ollut tasapuolinen ja ainoa oikeudenmukainen ratkaisu..
Ne renkaat on niin pitkään lailliset, kunnes toisin todistetaan wink

Ja ei nuo michelin tallien pisteet olisi nollassa...kimiltä ei lähde ainakaan yhtään pistettä :D jos niitä hylkäyksiä alkaa tulemaan doubtful
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Felix:
Hmm, mistäköhän tuo 10 mm toleranssi on edes iskostunut kaikkien päähän?

Eiköhän melkein kaikki täällä kirjoittelevat tiedä että toleranssi on 5mm...
5 mm / ilmanohjain. Ilmanohjaimia on kaksi, tekee 5+5=10 mm.. käsittääkseni.

5+5 on eri asia kuin 10, vaikka lyhyellä matikalla lopputulos onkin sama..
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Jacques:
Siis, Michelinhän pääsi kuin koira veräjästä. Heillä oli laittomat renkaat, mutta saivat silti pitää pisteensä. Jos sama olis ollut Bridgestonella niin te olisitte vaatineet Bridgestone tallien hylkäämistä ja varmaan vielä lisäsanktioitakin!
Ei toki. Uusia sääntöjä tai sääntötulkintojen tarkistuksia ei sovelleta takautuvasti, oli syytettyjen penkillä kuka tahansa. Ferrarin leiri saa nyt scheissea niskaan juuri siksi että vaatii tätä.
Sääntökirjassa on porsaanreikiä joita ei käytännössä voida tukkia ennenkuin joku "jää kiinni" sen reiän käyttämisestä. Tällöin on kyse sääntöjen hengen vastaisesta, muttei varsinaisesti sääntöjenvastaisesta toiminnasta. Insinöörit tuntevat sääntökirjan sanamuodot varmasti jopa paremmin kuin FIAn ukot itse. Näin ollen epäselvien pykälien pohjalta kehitellään kikkoja, jotka häilyvät tällä harmaalla alueella.
Ilmi tulleet porsaanreiät on tukittava, jotta sääntöjä voidaan kehittää yksiselitteisemmiksi. Aina tarvitaan ennakkotapaus, koska FIA ei millään pysy insinöörien vauhdissa.
Sääntömuutokset ja sääntötulkintojen muutokset astuvat voimaan sillä päivämäärällä kun päätös tehdään. Näin ollen ennen voimaanastumispäivämäärää tehdyillä mittauksilla voi pyyhkiä perseensä.

Kuten jo tuolla rengassota-toikissa sanoin: Jos aletaan tarpeeksi ahkerasti soveltaa sääntöjä takautuvasti, niin kaikki tulokset koko F1-historian ajalta voidaan mitätöidä..
 

Hënkka

Guest
Oliko muuten Michelin tuomassa muutenkin kapeampaa rengasta Monzaan? Mielestäni näin on ainakin joskus aiemmin toimittu näillä huippunopeilla radoilla. Jotenkin en usko, että että sillä maksimileveällä renkalla saadaan niin julmettu pito että se kompensoisi isomman ilmanvastuksen aiheuttaman downforcen pientämisen. Pitäisi varmaan mennä ja tietää.
 
Ylös