Monzassa jännitteitä

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
mikæl:
huippukevyen berylliumin käytön moottorissa (Mercedes)
Mikäli nyt muistan oikein, berylliumin käytössä ei suinkaan ollut kyse painon säästöstä, vaan materiaalin hyvistä kitka-ominaisuuksista. Eli sylinterit oli ainoastaan pinnoitettu berylliumilla. pmv voi varmaan korjata, jos muistan väärin.

Myöskään Ferrarin beryllium-kokeiluista en ole kuullut, mutta pmv varmaan muistaa, jos näin on joskus tapahtunut.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Maranelloman:
mikæl:
huippukevyen berylliumin käytön moottorissa (Mercedes)
Mikäli nyt muistan oikein, berylliumin käytössä ei suinkaan ollut kyse painon säästöstä, vaan materiaalin hyvistä kitka-ominaisuuksista. Eli sylinterit oli ainoastaan pinnoitettu berylliumilla. pmv voi varmaan korjata, jos muistan väärin.
Muistaakseni ne männät oli beryllium-alumiini-seosta, jossa on paljon pienempi kitkakerroin kuin alumiinissa. Siis suhteessa alumiiniin.

<small>[ 11-09-2003, 19:32: Message edited by: oldez ]</small>
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
mikæl:

Silti Kimin ja Montoyan puristus sarjaa johtavan Ferrarin palleista tuskin on kumeista kiinni ja tarjoaa takuulla hienon näytelmän tällä muuten yksitotisella radalla. Ja miten starttaavat päänsärkyä poteva Ralf ( jos ajaa ) ja sekävaivoista kipristelevä Barrichello. Kuulostaa tuomiopäivän manaukselta. Sinne sekaan hyvän starttiautomatiikan sinkauttavat Renaultit ja Mclarenit vieressään lähtöruudussa sutiva ja sen jälkeen poukkoileva Ferrari.
No joo..Ralf on nyt saanut ajoluvan mutta Firman ei(jos nyt jotakuta kiinnostaa tämä jälkeinen..)
Muuten veikkaan kuten edelliset että lähtö voi olla hiilikuitupitoinen.
Jos ei mene ekassa jarrutuksessa yhtään etusiipee niin ihme.
Onkohan Barrikaadilla ollut näitä selkäkipuja ennenkin.Muistuu mieleen vaan Melbourne 2002 lähtö ja Ralffin komea ilmalento.
Tais krampata ensin oikea ja sitten vasen ja taas ensin oikea ja sitten vasen puoli ajolinjoista päätellen :)
Shumin selkäkin tuntuu kramppaavan silloin tällöin lähtötilanteessa...
 

Samzuliini

Well-known member
Liittynyt
2.1.2003
Viestit
119
Sijainti
kuopio,FROM FINLAND,SUOMI!!
kyllä

Briton Ralph Firman was ruled out the Italian Grand Prix after failing a medical here Thursday, but German Ralf Schumacher was given the all-clear to race.

Jordan driver Firman, who has not returned to the cockpit since his accident in the Hungarian Grand Prix three weeks ago, has an inner ear problem discovered in an examination with Professor Sid Watkins.

Team boss Eddie Jordan said he had not decided who will replace Firman this weekend. Hungarian Zsolt Baumgartner deputised in his home race after previously testing with the team.

Meanwhile, a Williams-BMW team spokesperson said that Schumacher had been given permission to race after shaking off the injuries suffered in a crash in testing at Monza last week.

lahde:(F1 Racing)
ja jordanista wielä tämmöstä:

STRUGGLING Jordan Ford are set to lose sponsor Damovo at the end of this season following the departure of the telecommunications company's Chief Executive.Damovo is in negotiations with Jordan to withdraw from their three-year contract at the end of this season. The deal was brokered by Damovo's old Chief Executive.A final decision on the relationship has yet to be made but reports suggest that if Damovo cannot end the contract this year then it will settle to withdraw its involvement to just hospitaly.Potentially losing a sponsor could not have come at a worse time for Eddie Jordan whose team has contested the 2003 championship without a title sponsor. The team's image has also suffered as a result of a failed lawsuit against Vodafone which certainly has a negative effect upon attracting new sponsors in an already tough market.Jordan is also currently looking for a way out of its expensive engine supply deal with Ford - a supply offer from Mercedes is on the table at around $11million, in contrast to the $18million Jordan has reportedly paid for Ford engines this year. :p

<small>[ 11-09-2003, 20:58: Message edited by: Samzuliini ]</small>
 

jade

Well-known member
Liittynyt
19.12.1999
Viestit
378
Sijainti
Helsinki Suomi
Oma ennustukseni on se, että ketään ei rangaista kumisekoilusta. Se olisikin historian ensimmäinen kerta, että rengassekoilu johtaisi rangaistukseen.

Rengas on tehty kumista, joka muuttaa muotoaan lämmön ja ulkoisten voimien takia. Olisi aika ihmeellistä, että tällaiseen amorfiseen aineeseen ei sovellettaisi vähintään +-5 eli 10 mm:n siipitoleranssia, joka on mielestäni koko formulahistorian kieroin tapa vääntää sääntöjä mieleisekseen.

Jade
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
jade:
Oma ennustukseni on se, että ketään ei rangaista kumisekoilusta. Se olisikin historian ensimmäinen kerta, että rengassekoilu johtaisi rangaistukseen.

Rengas on tehty kumista, joka muuttaa muotoaan lämmön ja ulkoisten voimien takia. Olisi aika ihmeellistä, että tällaiseen amorfiseen aineeseen ei sovellettaisi vähintään +-5 eli 10 mm:n siipitoleranssia, joka on mielestäni koko formulahistorian kieroin tapa vääntää sääntöjä mieleisekseen.

Jade
Olen aivan samaa mieltä.. Noi toleranssit pitäisi olla ainakin toi sentti. On se kumma jos formula tallit eivät osaa rakentaa millilleen oikean kokoisia siipiä, mutta että renkaat pitäisivät olla millilleen se 270mm kulutupinnaltaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Juhis:
Eräs päivä Googleilessani sattuipas silmään vetoomuslautakunnan päätös tuosta siipijupakasta.

1.all dimensions of the turning vane (barge board) were within the 5
mm tolerance allowed by the relevant Regulations (Articles 3.12.1
and 3.12.6 of the Formula One Technical Regulations), provided
the vane was properly attached to the car;
2.the 10 mm dimension referred to in the Technical Delegate's
report resulted from a method of measurement which was not
necessarily in strict conformity with the Regulations;
3.the measuring equipment available to the FIA Scrutineers at the
Malaysian Grand Prix was not sufficiently accurate to call into
question Ferrari's statement, that the turning vane was indeed
properly attached to the car.
Hmm, mistäköhän tuo 10 mm toleranssi on edes iskostunut kaikkien päähän?
Tuo raportti kuulostaa enemmän politikoinnin kuin tarkan teknisen analyysin tulokselta :rolleyes:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kylläpäs Ralf ja Kimi kehuivat uusia Michelinejä tulosruudussa! Ralf jopa kiitti Ferraria siitä, että se otti asian esille. Näin Michelin-tallit saivat entistä paremmat renkaat loppukaudelle! :D :D :D

Mitähän mahtavat Todt ja Brawn tuumia Monzan GP:n jälkeen, kun Williamsit ja McLarenit varvaavat Ferrarit kierroksella? :D :D :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
McLaren 4ever:
Jacques:
Siis, Michelinhän pääsi kuin koira veräjästä. Heillä oli laittomat renkaat, mutta saivat silti pitää pisteensä. Jos sama olis ollut Bridgestonella niin te olisitte vaatineet Bridgestone tallien hylkäämistä ja varmaan vielä lisäsanktioitakin! FIA oli hyvin armollinen nyt Michelinin suhteen. Joskin sillä ei ollut vaihtoehtoa, koska sen on pakko säilyttää mielenkiinto kauden loppuun asti.

Mutta jos FIA suosisi Ferraria, niin Michelin tallien pisteet olisi nyt 0! Tai itseasiassa se olisi ollut tasapuolinen ja ainoa oikeudenmukainen ratkaisu..
Etkö sinäkään v***n
tajua että ne renkaat ei ollu laittomat...

Ne oli laittomat vaan "vilunki" FIA:n ja "vilunki" Ferrarin mielestä...
Jos renkaat levenee kisan aikana yli sallitun rajan niin totta helvetissä ne on laittomat! Michelin ei vaan jäänyt kiinni koska renkaiden leveyttä tarkistettiin vain kisan alussa. Se, että ei jää kiinni ei ole sama asia kuin laillinen!

No, jos nyt nuo uudet lailliset misukat on nopeammat kuin ne laittomat, niin eipä tuolla rengashässäkällä ole oikein mitään merkitystä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Siis FIAhan tulkitsi omia sääntöjään Unkariin asti aivan samoin kuten Michelinikin. Ferrarin pyynnöstä tulkintaa sitten muutettiin...

ELI, vanhat renkaat olivat myös lailliset. FIAhan itse HYVÄKSYI renkaat joka kisan jälkeen Unkarin GP:hen asti!! Tämä episodi on vain jälleen todistus siitä, että Ferrari saa aina tahtonsa läpi...

<small>[ 12-09-2003, 09:48: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jacques:

Ferrari tulee olemaan kotiradallaan vahva. Uskoisin että Williams on kuitenkin vielä edellä, sillä heillä lienee etu tehoissa, mikä ratkaisee Monzassa paljon.
Eikös Ferrarilla ole ollut koko kauden parhaat suoranopeudet? Joten taitaa Ferrarin mylly olla vähintään Bemarin veroinen. Ja jos ei ole, niin sitten se on aerodynamiikasta kiinni. Joka tapauksessa Ferrarin auton pitäisi olla Williamsia parempi, joskin Michelinin renkaat saattavat antaa Williamsille kuitenkin paremmat asetelmat kaiken kaikkiaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Felix:
Hmm, mistäköhän tuo 10 mm toleranssi on edes iskostunut kaikkien päähän?

Eiköhän melkein kaikki täällä kirjoittelevat tiedä että toleranssi on 5mm...
Eikös tuota 5mm käytetty ensin yhteen suuntaan ja sitten vielä toiseenkin?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Luotan Monzan aika-ajoissa vahvaan tunteeseen, joka yllättäen tulla putkahti mieleni perukoista: Schumi vetää pihalle :D

Vakavammin: täytyy toivoa, ettei ferkut ainakaan kaksoisvoittoa ota, enkä kyllä uskokaan että Rubens pääsee mitskuille.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Joo. Tuota minäkin olen miettinyt. Monzassa on Ferrarilla ehdottomasti vastaiskun paikka ja todennäköisesti se viimeinen oljenkorsi pitää mestaruustoiveet elossa. Williams ja McLaren tulevat olemaan todella hankala vastus Indyssä ja Suzukassa.

Yksi ässä Ferrarilla kuitenkin hihassaan ja se on toisen auton USKOMATON luotettavuus. Schumi on keskeyttänyt viimeksi tekniseen vikaan Saksan GP:ssä 2001.

Toisaalta, kun hommat menevät hakalaksi, tapahtuu yleensä se pahin juuri pahimpaan aikaan. Eli, en yhtään ihmettelisi, jos Schumin auto tekee jossain kauden kolmessa GP:ssä tenän. :D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Karpow:
Toisaalta, kun hommat menevät hakalaksi, tapahtuu yleensä se pahin juuri pahimpaan aikaan. Eli, en yhtään ihmettelisi, jos Schumin auto tekee jossain kauden kolmessa GP:ssä tenän. :D
Mä en kyllä yhtään ihmettelis jos kimillä hajois auto kaikissa kolmessa kisassa.. Tilastotkin näyttää aika pahalta..

Kimi Räikkönen 6 10 8 8 x 8 8 3 x 5 6 x 8

Eli neljä kertaa maaliin, sitten keskeytys. Kolme kertaa maaliin, sitten keskeytys. Sitten kaks kertaa maalin, keskeytys. Sitten kerran maaliin ja mitä seuraa? :D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Karpow:
Siis FIAhan tulkitsi omia sääntöjään Unkariin asti aivan samoin kuten Michelinikin. Ferrarin pyynnöstä tulkintaa sitten muutettiin...

ELI, vanhat renkaat olivat myös lailliset. FIAhan itse HYVÄKSYI renkaat joka kisan jälkeen Unkarin GP:hen asti!! Tämä episodi on vain jälleen todistus siitä, että Ferrari saa aina tahtonsa läpi...
Juuri näin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
oldez:
Karpow:
Toisaalta, kun hommat menevät hakalaksi, tapahtuu yleensä se pahin juuri pahimpaan aikaan. Eli, en yhtään ihmettelisi, jos Schumin auto tekee jossain kauden kolmessa GP:ssä tenän. :D
Mä en kyllä yhtään ihmettelis jos kimillä hajois auto kaikissa kolmessa kisassa.. Tilastotkin näyttää aika pahalta..

Kimi Räikkönen 6 10 8 8 x 8 8 3 x 5 6 x 8

Eli neljä kertaa maaliin, sitten keskeytys. Kolme kertaa maaliin, sitten keskeytys. Sitten kaks kertaa maalin, keskeytys. Sitten kerran maaliin ja mitä seuraa? :D
ja sit perään MSc:n tilasto edellisestä keskeytyksestä lähtien, millasnen kaava siihen pätis? wink
 

Kossu

Well-known member
Liittynyt
20.3.2002
Viestit
101
oldez:
Karpow:
Toisaalta, kun hommat menevät hakalaksi, tapahtuu yleensä se pahin juuri pahimpaan aikaan. Eli, en yhtään ihmettelisi, jos Schumin auto tekee jossain kauden kolmessa GP:ssä tenän. :D
Mä en kyllä yhtään ihmettelis jos kimillä hajois auto kaikissa kolmessa kisassa.. Tilastotkin näyttää aika pahalta..

Kimi Räikkönen 6 10 8 8 x 8 8 3 x 5 6 x 8

Eli neljä kertaa maaliin, sitten keskeytys. Kolme kertaa maaliin, sitten keskeytys. Sitten kaks kertaa maalin, keskeytys. Sitten kerran maaliin ja mitä seuraa? :D
Ööh, kaks keskeytystä putkeen ja viimesessä kisassa maaliin?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Karpow:
Siis FIAhan tulkitsi omia sääntöjään Unkariin asti aivan samoin kuten Michelinikin. Ferrarin pyynnöstä tulkintaa sitten muutettiin...

ELI, vanhat renkaat olivat myös lailliset. FIAhan itse HYVÄKSYI renkaat joka kisan jälkeen Unkarin GP:hen asti!! Tämä episodi on vain jälleen todistus siitä, että Ferrari saa aina tahtonsa läpi...
Hyväksyi, kun ei tulkintansa takia huomannut laittomuutta. Eihän missään laissa tai asetuksissa laillista ole oikeasti se mistä ei jää kiinni!
 
Ylös