Moottoreiden tehottomuus

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Yksi suurimmista suomalaisista rallilegendoista,Juha Kankkunen totesi kokeiltuaan pari vuottan sitten silloisia WRC-autoja: "pysytyhän näillä ajamaan kovaa kurveissa,alusta on hyvä ja jarrut tehokkaat. Mutta ei näissä oikein moottoria ole..". Verrantona Kankkusella siis mm.B-ryhmäläiset noin 700 hv ralliautolegendat(joilla painoa siis vähemmän kuin nykyisillä WRC-autoilla).

Eikö ole hieman noloa,että ralliauton kuninkuusluokassa huitelevat tehot siellä 300 hv:n paikkeilla,lukemissa joissa suuri osa tavallisista perheautoistakin 2000-luvulla liikkuu.Nopeimmat sedanit jo yli 500 hv tehoissa. Mielestäni kyseessä on nyt arvovaltakysymys: WRC-autoihin on saatava lisää tehoa sallimalla kunnon ahtopaineet. Sitten saataisiin tietää kuka kuski todella osaa ajaa kun moottoritehotkin nostetaan sinne huipputasolle jolla alusta ja jarrut jo ovat kyseisessä lajissa.

Niille,jotka alkavat puolustamaan turvallisuusnäkökohdilla: Joo,aina voi sattua mitä vaan jos seinään pamauttaa. Olisihan se turvallisempaa rajoittaa tehot 20 hv-tasolle,jolloin loukkaantumisia tapahtuisi nykyistäkin vähemmän. Ja taivaaltakin voi pudota meteoriitti koska vaan,voi hellantettas.

Aikanaan kuulit kilometrien päästä kun B-ryhmän peto käynnistettiin, nykyisten ralliautojen suhinoita ei meinaa edes kuulla. Lieskaa putkiin,ääntä peliin ja ennenkaikkea vauhtia ja voimaa,pyytää yleisö!
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Jäi allekirjoittamatta koko teksti. En ole kanssasi samaa mieltä mistään asiasta.

Jos tehot nostettaisiin, siellä ei kovin montaa kuskia edes olisi mukana, saati sitten kartturia! Ja jos näin tapahtuisi niin viimeisetkin kuskit saisivat kyllä itsensä hengiltä. Nykyiset WRC-autotkin ovat tappovehkeitä.

Ja miten se tehojen nostaminen vaikuttaisi siihen kuka kuski olisi paras? Edelleen paras auto vaikuttaisi. Ainoa miten voidaan ratkaista kuskien erot on antaa kaikille sama auto alle.

Ääniä nyt ei pahemmin voi nostaa kun ne on muutenkin rajoitettu, oisko ollu 103desibeliä? Ja kyllä Subarun kuulee ihan hyvin, sitikan kanssa on kyllä vähän ongelmia.

Mitäs valittamista vauhdissa on? Kyllä nykyisillä WRC-autoilla B-ryhmän vekeet kepittäis jokaisella pätkällä, ja helposti.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
pendellstock sanoi:
Ja taivaaltakin voi pudota meteoriitti koska vaan,voi hellantettas.
Jos tehoa löytyy ja vauhdit kasvaa niin todennäköisyys osumiseen pienenee!

ps. I'll get my coat
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
RITA#28 sanoi:
Jäi allekirjoittamatta koko teksti. En ole kanssasi samaa mieltä mistään asiasta.

Jos tehot nostettaisiin, siellä ei kovin montaa kuskia edes olisi mukana, saati sitten kartturia! Ja jos näin tapahtuisi niin viimeisetkin kuskit saisivat kyllä itsensä hengiltä. Nykyiset WRC-autotkin ovat tappovehkeitä.

Ja miten se tehojen nostaminen vaikuttaisi siihen kuka kuski olisi paras? Edelleen paras auto vaikuttaisi. Ainoa miten voidaan ratkaista kuskien erot on antaa kaikille sama auto alle.

Ääniä nyt ei pahemmin voi nostaa kun ne on muutenkin rajoitettu, oisko ollu 103desibeliä? Ja kyllä Subarun kuulee ihan hyvin, sitikan kanssa on kyllä vähän ongelmia.

Mitäs valittamista vauhdissa on? Kyllä nykyisillä WRC-autoilla B-ryhmän vekeet kepittäis jokaisella pätkällä, ja helposti.
Kommentoin:

No aina voi mennä ajamaan polkuautoa jos vauhti pelottaa. Vois sanoa että ei kannata sitten valita ammatikseen moottoriurheilua,eikä ainakaan rallin kuninkuuslajia. Tappovehje on se polkuautokin jos ajat sillä vaikkapa jyrkänteeltä alas,kaikki on suhteellista.

Tehojen nosto vaikuttaisi suoraan siihen,että ajotaidot nousivat suurempaan merkitykseen.Kyky uskaltaa ajaa kovaa ja oikeilla linjoilla(ajotaito) korostuisi.Kankkunenkin sanoi kumpaakin autoa ajettuaan,että wrc:llä voi ajaa kaasu pohjassa kilometrikaupalla(varmasti hieman liioitellen,mutta sanoma oli silti tosiasia: liian hidasta menoa kun ei löylyä löydy suorilla). Se on totta että jos haluaisi suoraan kuskien eroja selvitellä,pitäisi antaa identtiset autot alle(tämä ei ole silti mielekästä jo senkin takia että kehitystyö hidastuisi valtavasti koska ei olisi motivaatiota kehittää osia kun kaikilla olisi kuitenkin samat mahdollisuudet joka suhteessa),mutta tämä ei siis ole käytännössä mielekästä monetsa muustakin syystä aina rallin markkina-arvon(autovalmistajien kannalta siis) menettämisestä lähtien.
Ääniäkin saa lisää kun laitetaan säännöt sallimaan sitä lisää,niin saa vauhtiakin ja tehojakin.

Vauhdista valitan edelleen sen verran,että sitä ei ole tarpeeksi: WRC-autot kepittävät toki,kuten sanoin jo alussa,+25 vuotiaat b-ryhmäläiset(ihme olisi jos eivät kepittäisi),koska niissä on huomattavasti paremmat jarrut,voimansiirto ja koko alusta. Lisätään siihen pakettiin vielä kunnon tehot,niin vauhtia saadaan siis vihdoinkin riittävästi. Tiedoksi muuten,että B-ryhmäläisillä on edelleen hallussa useita suoranopeusennätyksiä erinäisillä radoilla,sellaisillakin joilla on päästelty WRC-autoilla.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
pendellstock sanoi:
Tiedoksi muuten,että B-ryhmäläisillä on edelleen hallussa useita suoranopeusennätyksiä erinäisillä radoilla,sellaisillakin joilla on päästelty WRC-autoilla.
Kyllä mä sen tiiän. Tietääkö kukaan muuten että paljon on B-ryhmän autolla ajettu myhinpään suoralla? Myhinpää taitaa olla ajettu suurajoissa sillon kun b-ryhmäläiset oli kehissä. Olis kiva tietää kun WRC-Focuksen nopeuden sillä suoralla tiedän tarkalleen.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ääntähän, sellaista matalaa mörinää, sais kyllä näihin nykylaitteisiin tulla hieman lisää. Vanhassa kunnon BDA:ssakin oli muhkeat bassot verrattuna nykyisiin papatuksiin, ja kuuli kyllä kaukaa kun BDA oli tulossa, sen erotti RS:sstäkin jo pelkän äänen perusteella.

Muuten kai nykyiset ovat aika optimaalisia teho/painoltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan, eikä ne tehotkaan taida rajoittua ihan siihen 300:aan.
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
RITA#28 sanoi:
Kyllä mä sen tiiän. Tietääkö kukaan muuten että paljon on B-ryhmän autolla ajettu myhinpään suoralla? Myhinpää taitaa olla ajettu suurajoissa sillon kun b-ryhmäläiset oli kehissä. Olis kiva tietää kun WRC-Focuksen nopeuden sillä suoralla tiedän tarkalleen.
Olis sellanen muistikuva, että 210 olis ollut joskus. Toki eri kuskeilla oli erilaiset välitykset ja se vaikutti huippuihin kuskien välillä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Myhinpää sais tulla takaisin reitistöön, on sellasta vuoristorataa, lähes kuin Ouni. Nykyään vaan taitaa lupien saanti Myhinpäähän kariutua siihen, että on museotie.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Micael sanoi:
Olis sellanen muistikuva, että 210 olis ollut joskus. Toki eri kuskeilla oli erilaiset välitykset ja se vaikutti huippuihin kuskien välillä.
Hyvinkin paljon mahdollista tuo 210. Eipä siinä sitten eroa kovin paljoa ole. Focus kun meni Mikon hanskassa kesällä yli 200. Tosin se tasoittaa kun nykyisellä pääsee mutkasta paljon kovempaa ulos eikä tartte jarruttaa niin aikaisin kuin ennen. Kumpaan suuntaan tuo 210 oli?
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Micael sanoi:
Myhinpää sais tulla takaisin reitistöön, on sellasta vuoristorataa, lähes kuin Ouni. Nykyään vaan taitaa lupien saanti Myhinpäähän kariutua siihen, että on museotie.
Samaa mieltä! Ford on testannut siellä nyt kahtena vuonna peräkkäin, Mikon ajamana ja vuonna 2003 vai 04 Duvalin ajamana. Duval muuten ajoi myhinpään testeissä nesterallin kisa-autonsa metsähallituksen puolelle ja joutui soittamaan isälleen ja kysymään rahoitusta uuteen Focukseen...:D

Mutta kun sinne saadaan luvat testeihin niin miksei pätkäksi onnistu? Onko niillä jotain eroa?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
RITA#28 sanoi:
Mutta kun sinne saadaan luvat testeihin niin miksei pätkäksi onnistu? Onko niillä jotain eroa?
Kai sinne luvatkin sais ja olishan se yksi legendaarisimmista pätkistä Ouninpohjan ohella. Varsinkin tämä, ah niin huikaisevan mieleenpainuvia muistoja ikuisiksi ajoiksi kartturille jättänyt paikka. (Piti käydä paskomassa tän pätkän jälkeen)
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Micael sanoi:
Oiskohan ollut Säkinmäen suuntaan. Maali oli muistaakseni ennen silloista Säkinmäen, tms. koulua.
Eli siinä suoralla ala- vai ylämäkeen? Tuo säkinmäki on kyllä tuttu nimi kesältä mutta en muista millä puolen se oli...:D Focus meni Hirvosen käsittelyssä kovempaa ylämäkeen.

Oletko ollut myhinpäässä ihan ralliauton kyydissä? Voi olla hulppeeta menoo! Isukki oli 06 Mikon kyydissä myhinpäässä testeissä, vai olikohan se tänä vuonna, no kuitenkin silloin meni juuri tuo kyseinen 200 rikki. Itsellänikin olis tavoitteena päästä Focuksen kyytiin ens kesänä ja mielellään juuri Myhinpäässä, mutta katsellaan nyt.
 
Viimeksi muokattu:

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
RITA#28 sanoi:
Eli siinä suoralla ala- vai ylämäkeen? Tuo säkinmäki on kyllä tuttu nimi kesältä mutta en muista millä puolen se oli...:D Focus meni Hirvosen käsittelyssä kovempaa ylämäkeen.

Oletko ollut myhinpäässä ihan ralliauton kyydissä? Voi olla hulppeeta menoo! Isukki oli 06 Mikon kyydissä myhinpäässä testeissä, vai olikohan se tänä vuonna, no kuitenkin silloin meni juuri tuo kyseinen 200 rikki. Itsellänikin olis tavoitteena päästä Focuksen kyytiin ens kesänä ja mielellään juuri Myhinpäässä, mutta katsellaan nyt.

-suosittelen wrc kyytiä jos semmonen elämässä tulee eteen,ite oon pari kertaa päässä kyytiin,cmraen vanhalla fiikuksella.fabia kyytikin oli huulilla mutta jäi haaveeksi,sääli sinänsä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Tais olla mäki, aika loeva sellanen.

Itse mieluummin ajan kuin kyytiin menen. Kerran olen kartturina ollut ja se riitti.

B Quattron kyydissä olen ollut ja mikäs siinä ollessa kun on huippukuski. Maisemia en kuitenkaan juuri viitsinyt ihailla.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
mariko sanoi:
-suosittelen wrc kyytiä jos semmonen elämässä tulee eteen,ite oon pari kertaa päässä kyytiin,cmraen vanhalla fiikuksella.fabia kyytikin oli huulilla mutta jäi haaveeksi,sääli sinänsä.
Tottakai meen! En nyt niin tyhmä olis et käyttämättä sen jättäisin. Kameralla vielä video juutuuppii!:D Mutta siihen kuulemma tarvii jo aika paljon puhetta kun kaikkien kyytiin menevien päätös tulee Malcolmin kautta... Minä vuonna olit Mcraen kyydissä ja oliko kyseessä testit? Subarun kyytiin ei enää pääse kun se yks Possum Bourne vai mikä olikaa kuoli testeissä niin Subarulle tuli sääntö että ei saa ottaa kyytiin muuta kuin tallin sisäistä porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Micael sanoi:
B Quattron kyydissä olen ollut ja mikäs siinä ollessa kun on huippukuski. Maisemia en kuitenkaan juuri viitsinyt ihailla.
Nykyäänhän pahemmin edes maisemia katsella kun ei sieltä eteensä näe, perhana, puut vaan vilisee sivuilla... Sitten häviää tie alta ja sitten tömähtää.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
RITA#28 sanoi:
Tottakai meen! En nyt niin tyhmä olis et käyttämättä sen jättäisin. Kameralla vielä video juutuuppii!:D Mutta siihen kuulemma tarvii jo aika paljon puhetta kun kaikkien kyytiin menevien päätös tulee Malcolmin kautta... Minä vuonna olit Mcraen kyydissä ja oliko kyseessä testit? Subarun kyytiin ei enää pääse kun se yks Possum Bourne vai mikä olikaa kuoli testeissä niin Subarulle tuli sääntö että ei saa ottaa kyytiin muuta kuin tallin sisäistä porukkaa.

-oikastaa sen verran että kyseessä oli ex mcrae focus,kuskina joku muu.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Micael sanoi:
Kai sinne luvatkin sais ja olishan se yksi legendaarisimmista pätkistä Ouninpohjan ohella. Varsinkin tämä, ah niin huikaisevan mieleenpainuvia muistoja ikuisiksi ajoiksi kartturille jättänyt paikka. (Piti käydä paskomassa tän pätkän jälkeen)
En usko että on luvista kiinni. Lähinnä kyse on siitä valitettavasta seikasta että Myhinpää on kaukana Jyväskylästä.
Tietenkin jos Myhinpää ajettaisiin voitaisiin miettiä muidenkin "legendaaristen" erikoiskokeiden lisäämistä. Esim. Jouhtikylä (tottakai kun "lähes" takapihalla) , Kalliokoski ja mitäs niitä muita oli.

Lampisen Simo oli muutama vuosi sitten meidän koululla vierailulla ja sillon se puhu jotain muistaakseni tuosta Myhinpäästä. En vaan jaksa muistaa mitä.

Piru vie Rita kun olen kateellinen tommosille jotka pääsee WRC:n kyytiin.
Noh tasan ei käy onnen lahjat :thumbup:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Rallimies sanoi:
Jouhtikylä

Piru vie Rita kun olen kateellinen tommosille jotka pääsee WRC:n kyytiin.
Noh tasan ei käy onnen lahjat :thumbup:
Onko Jouhtikylä se missä Subaru on testannut nyt parina kesänä?

En ole vielä mihinkään päässyt, testeissä kesällä yritys on kova ja olen sitä jo isukille maininnut että puhuppa Malcolmille, mutta katsellaan rauhassa. Sen aika tulee sitten kesällä.

Voi myös olla syynä se Myhinpään pois jättämiseen että FIAn turvallisuushörhöt ei hyväksyis pätkää kun keskinopeus nousee liian korkeaks?
 
Ylös