Moottoreiden tehottomuus

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllä mun mielestä hullumpaan suuntaan mentäisiin, jos ruvettaisiin tehojarajoja nostelemaan.
Verrattuna wrc-autoon yli puolet tehokkaampi b-ryhmän tykki jää kuin paska mättäälle, jos viivalta lähdettäisiin pätkälle. Suoralla teillä kiihdytyksessä wrc-auto varmasti jää, nimenomaan tehojen takia, mutta harvemminpa noita erikoiskokeita lentokentän kiihdytysradoilla on ajeltu. Voi olla, että joillain asfalttipätkillä mentäisiin aika tasoissa, mutta silti olisin valmis lyömään vetoa wrc:n puolesta.
Kyllä varmasti kuskien ja karttureiden turvallisuuden nimissä tehoja on pyritty rajoittamaan "järkeviin" lukemiin. Kun tuolla virallisella 300hp:n tehoilla päästellään aivan älyttömiä pätkäaikoja, niin pelottaa edes ajatella, minkälaista vauhtia mentäisiin, jos Focuksen pellin alta löytyisi 700-800 heppaa. Saati sitten monetko kuljettajaparin hautajaiset kauden mittaan vietettäisiin.

Mulla on tulevat sääntömuutokset menneet vähän ohi, mutta Tuulilasissa oli juttua Suzukin S2000-autosta ja samassa jutussa kerrottiin, että S2000-luokka korvaa wrc:n viimeistään vuonna 2012(?). Ei mielestäni ihan hullu vaihtoehto tuokaan, lähinnä kustannusten kannalta. Tehoja tuossa luokassa alkaa vain olemaan jo sitten liian vähän. Vapaasti hengittävä kaksilitrainen kone tuottaa tehoa noin 280hp ja vääntöä 250Nm, eli ihan pyssy tuo ei ole. Joko isompi kone, tai turbo kiinni. Äänet tuossa tosin vissiin on aikasta makeat.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8297
RITA#28 sanoi:
Voi myös olla syynä se Myhinpään pois jättämiseen että FIAn turvallisuushörhöt ei hyväksyis pätkää kun keskinopeus nousee liian korkeaks?
Ouninpohjaan laitettiin ne keinotekoiset shikaanit keskelle pätkää, jotta pätkä saadaan keskinopeuden puolesta ajettua - onnistuisi varmasti Myhinpäässäkin. Etäisyyshän siinä se suurin tekosyy Myhinpään poisjättämiseen on viimeiset 10 vuotta varmaan ollut, mutta nyt kun on se etähuolto jälleen mukana niin sitäkään tekosyytä ei voi käyttää. Toivon mukaan ajettaisiin vaikka jo ensi vuonna lenkki siellä suunnalla.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Nopeuksista sen verran, että mulla olis seuraavanlaisia muistikuvia vuosituhannen vaihteesta. Silloin kun Kankkunen ja Burns ajoi Subarulla (99 ja 00), niin Jyväskylässä olis tutkattu reiluja 200 vauhteja. Ei mitään mielikuvaa missä, mutta olisinkohan VM:sta tai vastaavasta lukenut. Mielessä pyörii lukuja 203, 206 ja 210. En ole varma muistikuvan oikeellisuudesta, mutta kommentoikoon kuka muistaa/tietää paremmin.

WRC:n kyydistä sen verran, että olishan tuo uskomaton kokemus. Itsellä ei rallitaustaa ole sen kummemmin kuin, että joskus olen penkalla käynyt katsomassa. Mutta en tiedä riittäiskö rohkeus siinä vaiheessa kun kuusien keskellä vedetään tosissaan. Ehkä on kuitenkin parempi pelata pleikkarilla ja katsottava telkkarista.:dunno:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17760
Sijainti
East of Eden
Rallimies sanoi:
En usko että on luvista kiinni. Lähinnä kyse on siitä valitettavasta seikasta että Myhinpää on kaukana Jyväskylästä.
Jyväskylä - Myhinpää 71 km

Jyväskylä - Ouninpohja 77 km

Ainakaan etäisyyden puolesta sen ei luulisi olevan kiinni. Sitä paitsi Jyväskylän itäpuolelta löytyisi muitakin hyviä pätkiä ja vähemmän ruuhkaisten teiden varsilta, kuten esim. Jouhtikylä ja Sirkkamäki, kuten tuossa aikaisemmin on jo tullut esille.

Vauhditkin kyseisillä pätkillä pysyisivät hyvin vielä sääntöjen puitteissa ilman tekohidastuksia.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
mjs sanoi:
Ouninpohjaan laitettiin ne keinotekoiset shikaanit keskelle pätkää, jotta pätkä saadaan keskinopeuden puolesta ajettua - onnistuisi varmasti Myhinpäässäkin.
Nykyisissä säännöissä ei ole enää keskinopeus pykälää vaan pätkille tehdään ns turvatarkastus jonka perusteella näitä shikaaneja käytetään paikoissa joissa halutaan laskea nopeutta esimerkiksi pitkillä suorilla.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Micael sanoi:
Jyväskylä - Myhinpää 71 km

Jyväskylä - Ouninpohja 77 km

Ainakaan etäisyyden puolesta sen ei luulisi olevan kiinni. Sitä paitsi Jyväskylän itäpuolelta löytyisi muitakin hyviä pätkiä ja vähemmän ruuhkaisten teiden varsilta, kuten esim. Jouhtikylä ja Sirkkamäki, kuten tuossa aikaisemmin on jo tullut esille.

Vauhditkin kyseisillä pätkillä pysyisivät hyvin vielä sääntöjen puitteissa ilman tekohidastuksia.
Vai tommoset onkin etäisyydet. No sittenhän tuo kyllä onnistuisi matkojen puolesta. Ja Jouhtikylä ja Sirkkamäki olis siinä sopivasti hollilla. Mutta onko siellä Jämsän suunnalla sitten enemmän niitä pätkiä joita ajaa?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Rallimies sanoi:
Mutta onko siellä Jämsän suunnalla sitten enemmän niitä pätkiä joita ajaa?
Varmaan näin tosin tänä vuonna meinasi jäädä osa ajamatta kun oli hiukan liikaa pätkiä pienellä alueella, ei löydy enää tekijöitä.

Toinen syy voi olla että näille Jämsän seudun pätkille uskotaan tulevan enemmän katsojia esim. Lahti-Tampere alueilta.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17760
Sijainti
East of Eden
Rallimies sanoi:
Vai tommoset onkin etäisyydet. No sittenhän tuo kyllä onnistuisi matkojen puolesta. Ja Jouhtikylä ja Sirkkamäki olis siinä sopivasti hollilla. Mutta onko siellä Jämsän suunnalla sitten enemmän niitä pätkiä joita ajaa?
Ei sen enempää kuin itäpuolellakaan.

Itäpuolella esim: Valkola, Laukaa, Lankamaa, Jouhtikylä, Sirkkamäki, Myhinpää, Venekoski, Ruuhimäki, eikä matkaa tule sen enempää kuin länsipuolelle, ehkä jopa vähemmän. Samalla vältyttäisiin 9- tien ruuhkilta välillä Jämsä - Jyväskylä.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Micael sanoi:
Ei sen enempää kuin itäpuolellakaan.

Itäpuolella esim: Valkola, Laukaa, Lankamaa, Jouhtikylä, Sirkkamäki, Myhinpää, Venekoski, Ruuhimäki, eikä matkaa tule sen enempää kuin länsipuolelle, ehkä jopa vähemmän. Samalla vältyttäisiin 9- tien ruuhkilta välillä Jämsä - Jyväskylä.
Juurikin näin. Mikäs on muuten tilanne Savon EK:lla? Muistako oikein että sekin on nykyään jonkinlainen museotie?

Ne ruuhkat ovat kyllä aivan hirveitä siellä Jämsä-Jyväskylä välillä. Ja sitten kun ihmisillä on järjetön kiire niin tulee vaara tilanteita.

Olishan se hienoa jos täälläkin ajettaisiin MM-rallia. Jouhtikylä on niin tuttu tie että ei tarvii paljon miettiä mihinkä mennä kahtomaan. Ja Sirkkamäelläkin on muutamia huimia osuuksia. Eikun Harjanteen Sepolle viestiä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11251
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Rallimies sanoi:
Juurikin näin. Mikäs on muuten tilanne Savon EK:lla? Muistako oikein että sekin on nykyään jonkinlainen museotie?
Ei ainakaan kun viimeksi ajoin, mut ei ollu tänä kesänä vaan aiemmin. Sen ongelmat on lyhyys ja jatkuva rakentaminen. Jossain vaiheessa tulee liian monta uusiomaaseutulaista jotka panee hanttiin. Ja vaatii tien oikaisua. Näin on kadonnut monia hyviä pätkiä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17760
Sijainti
East of Eden
Äijälä on joskus myös ajettu itälenkin yhteydessä.

Muistan tapauksen, kun Pertti "Konsta" Kärhä ajoi 0 -autoa ja lähdöstä noin 300 metriä ja kaatoi auton. Vatanen ehti tulla lähtöön ja pienen sekoilun jälkeen lähettivät Arin matkaan.

Oli Ari raapinut hiuksia maalissa kun sanaili jotain tielle osuneesta 0 -autosta ja sen ohituksesta heti lähdön jälkeen.

Olihan ne aikoja, kun autot olivat kaksivetoisia ja ääntäkin riittävästi. mm. Porsche tarjosi siihen aikaan muhkeimmat soundit.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
pendellstockille:eek: Vai tehokkaampi moottori tarvittaisiin, jotta selviäisi paremmin kuka on hyvä kuljettaja...ja 300hv perheautoissa:thumbup:
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Silk Cut Jaguar sanoi:
"Tappovehje" kuvaa sun mielestä parhaiten nyky-WRC:n turvallisuutta?
No ei nyt sillein, mutta hengen sillä saa lähtemään niin eikö sillon tappovehje ole?
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Mielestäni nyky WRC:t ovat aika hurjia. Tilanne nopeudet ovat kovempia kuin koskaan. Ja sen lisäksi autoon ja turvallisuuteen luotetaan liikaa. Entä jos jotain on mennyt rikki.

Alonso sanoi mielestäni hyvin aikoinaan kun siirryttiin formuloissa V8:iin ja ajateltiin, että ajaminen olisi liian helppoa. Alonso sanoi että aina on vaikea viedä autoa äärirajoilla.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Micael sanoi:
Ääntähän, sellaista matalaa mörinää, sais kyllä näihin nykylaitteisiin tulla hieman lisää. Vanhassa kunnon BDA:ssakin oli muhkeat bassot verrattuna nykyisiin papatuksiin, ja kuuli kyllä kaukaa kun BDA oli tulossa, sen erotti RS:sstäkin jo pelkän äänen perusteella.

Muuten kai nykyiset ovat aika optimaalisia teho/painoltaan ja muiltakin ominaisuuksiltaan, eikä ne tehotkaan taida rajoittua ihan siihen 300:aan.
Ihme fetissi vaatia kovempia ääniarallisarjaan heh. Äänienhän täytyy olla täysin suhteessa suorituskykyyn. En halua yliääniä tai turhia murinoita.
Nykytehot riittää mulle ja olenkin ihmetellyt miten näin vaarallista menoa on jaksettu katsoa. Nyt on kovimmat pirssit ikinä.

tietysti B-ryhmäläiset olivat vaarallisempia, mutta olihan kaikki autourheilu ennen vaarallisempaa.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17760
Sijainti
East of Eden
L4z! sanoi:
Ihme fetissi vaatia kovempia ääniarallisarjaan heh. Äänienhän täytyy olla täysin suhteessa suorituskykyyn.
:doubtful:

Mitenkäs niiden pitää olla täysin suhtessa suorituskykyyn? Ihan uutta mulle.

Nykyään ei juuri muuta kuule kuin vaimean pillin tuottaman äänen ennen kilpa-auton tuloa, mutta ennen kuuli jo kaukaa auton äänen ja tiesi varautua hyppimään ojan penkalle tai johonkin muuhun sopivaan paikkaan ajoissa. Ja kyllähän ne äänetkin olivat omalta osaltaan tuomassa sitä tunnelmaa pätkien varrelle kerääntyneille katsojille.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
926
Vaikka en mikään insinööri olekaan niin mun mielestä toi S2000 luokka on jotenkin vanhanaikainen idea jo tässä vaiheessa. Mielestäni tulevaisuus bensakoneiden puolella on turbokoneissa.

Ehdotankin, että tehtaille annettas suhteellisen vapaat kädet virittää
esim. 1,0 - 1,2 litranen moottori. Siitä otettas sitten kaikki irti. Autot kuluttas aika vähän ja tuottas ehkä paljonkin tehoa, ajettavuuskin saattas olla haastavaa...
 
Ylös