Moottoripelleilyä odotettavissa ensi kaudella

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Moottorien sinetöinti uusin F1-kiistakapula

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ensi kaudella jokaisen formula 1 -moottorin täytyy kestää kokonaisen Grand Prix -viikonlopun rasitukset - perjantain harjoituksista lähtien sunnuntaisen kilpailun ruutulipulle asti.
On tietysti toiveajattelua, että moottoririkot vältettäisiin jatkossa. Kun voimanlähdettä autoon joudutaan vaihtamaan kesken GP-viikonlopun, kuljettajan lähtöruutu kilpailuun romahtaa alemmas.
Nyt testitauon aikana kattojärjestö FIA ja tallien tekniset johtajat kiistelevät pelisäännöistä, miten moottorit sinetöidään viikonlopun alussa ja mitä moottorista saa vaihtaa lähtöasemien heikentymättä.
- Minkä tahansa sisäosan vaihtaminen katsotaan koko moottorin vaihtamiseksi, FIA:n puheenjohtaja Max Mosley julistaa.
Valvonnan edistämiseksi FIA kehittää parhaillaan sinettejä, jotka asetetaan moottoriin GP-viikonlopun käynnistyessä.
- Mikäli tarkistuksessa sinetin havaitaan olevan rikki, silloin katsomme, että moottori on vaihdettu ja kuljettajan sijoitus muuttuu.
Tallit on tiedustelleet, miten sinetit sijoitetaan, mutta tähän FIA-päättäjät eivät suostu vastaamaan.
- Olemme vastanneet talleille, että heidän täytyy näyttää ensin meille moottorinsa ennen kuin paljastamme sinettiratkaisumme. Muuten on riski, että nähtyään sinettiemme sijoittelun, tallit suunnittelevat moottorit siten, että niitä pystyy nikkaroimaan rikkomatta sinettiä, Mosley toteaa.
Tällaisella menettelyllä saadaan taas paljon pahaa verta aikaiseksi ensi kaudella. Taitaa käydä taas niin, että kohuttu moottorisinetti pysyy tiukasti kiinni vain punaisissa moottoreissa.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
ml:
Moottorien sinetöinti uusin F1-kiistakapula

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ensi kaudella jokaisen formula 1 -moottorin täytyy kestää kokonaisen Grand Prix -viikonlopun rasitukset - perjantain harjoituksista lähtien sunnuntaisen kilpailun ruutulipulle asti.
On tietysti toiveajattelua, että moottoririkot vältettäisiin jatkossa. Kun voimanlähdettä autoon joudutaan vaihtamaan kesken GP-viikonlopun, kuljettajan lähtöruutu kilpailuun romahtaa alemmas.
Nyt testitauon aikana kattojärjestö FIA ja tallien tekniset johtajat kiistelevät pelisäännöistä, miten moottorit sinetöidään viikonlopun alussa ja mitä moottorista saa vaihtaa lähtöasemien heikentymättä.
- Minkä tahansa sisäosan vaihtaminen katsotaan koko moottorin vaihtamiseksi, FIA:n puheenjohtaja Max Mosley julistaa.
Valvonnan edistämiseksi FIA kehittää parhaillaan sinettejä, jotka asetetaan moottoriin GP-viikonlopun käynnistyessä.
- Mikäli tarkistuksessa sinetin havaitaan olevan rikki, silloin katsomme, että moottori on vaihdettu ja kuljettajan sijoitus muuttuu.
Tallit on tiedustelleet, miten sinetit sijoitetaan, mutta tähän FIA-päättäjät eivät suostu vastaamaan.
- Olemme vastanneet talleille, että heidän täytyy näyttää ensin meille moottorinsa ennen kuin paljastamme sinettiratkaisumme. Muuten on riski, että nähtyään sinettiemme sijoittelun, tallit suunnittelevat moottorit siten, että niitä pystyy nikkaroimaan rikkomatta sinettiä, Mosley toteaa.
Tällaisella menettelyllä saadaan taas paljon pahaa verta aikaiseksi ensi kaudella. Taitaa käydä taas niin, että kohuttu moottorisinetti pysyy tiukasti kiinni vain punaisissa moottoreissa.
Sehän olikin oikein taitavasti päätelty tuosta uutisesta. :rolleyes:
Paljonkos tuo sijoituksen putoaminen tuosta moottoririkosta on?

Ja nähtäväksi jää paljon koko vklopun kestämään suunniteltu moottori on nykyistä kisamoottoria huonompi. Jos ero on merkittävä niin missä vaiheessa kannattaa ottaa suosiolla rangaitus ja ajaa kisassa nopeammalla koneella? Jonkin minardin/jordanin sijoituksia rangaistus ei voi pudottaa mihinkään, mutta kisakoneen käyttö muiden tallien vkloppukoneita vastaan voisi pienentää eroa jossain määrin..
vai onko jotain mitä en ole huomioinut näissä spekulatiivisissä kiemuroissani?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
10 sijaa on pudotus aika-ajon sijasta jos moottori vaihdetaan.

Tuo aika-ajouudistushan merkitsi jo sinälläänkin 1-moottorin viikonloppua ( perjantai pois lukien ). Ajetaanhan aika-ajokierrokset peräkanaa ja sitten autot suljetulle alueelle starttia odottamaan. Vain lauantain harjoituksen ja aika-ajon väliin olisi jäänyt korjausaikaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jooh, tollasia sääntöjä, ja sit FIA ihmettelee kun löytyy porsaanreikiä mistä tehdään protesteja ja vastaprotesteja ja lajin maine pilaantuu jajaja... ensi vuonnakin nähdään sitten täällä maraton topicceja ferrari vs. muut tyyliin....
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Toi sinettijupakkahan on ilmeisesti Fian yritys saada tallit kuriin, ettei moottoriin tehtäisi huoltoja. Mosleyhän pelkää, että tallit kiertävät tätä sääntöä (aiheellinen pelko).

Kyllä tässä saadaan taas urakalla spekulaatioita, kun sääntörajoitukset menevät entistä teknisimmiksi ja yksityiskohtaisimmiksi.

Rangaistusten saaminen pitäisi olla yksiselitteistä, eikä niitä pitäisi spekuloida kisaviikonlopun aikana (varsinkaan keskellä kiivasta kilpailua).

Tästä näkökulmasta tuleva kausi näyttää huolestuttavalta, mutta sitä se oli myös ennen kauden 2003 alkua.

<small>[ 31-10-2003, 14:07: Message edited by: ml ]</small>
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Jos tehot tippuu vaikkapa 5% tämän vuoden loppukauden koneista, niin Suzukan 900 heppasesta koneesta tulisi 855 heppanen. Ensi kaudeksi kehitettäisiin tuota 900 heppaista moottoria vanhojen sääntöjen mukaan, ja siitä tulisi esim. 910 heppainen. Kannattaako ajaa tuolla 910 heppaisella koneella ja saada paalupaikka, ja sitten pudota moottorin vaihdon takia sijalle 10? Jos tekee näin pystyy ajamaan aika-ajot ja kisan 55 heppaa tehokkaammalla koneella kuin silloin, kun moottorit olisivat suunniteltu uusien sääntöjen mukaan.

Mites se muuten nyt sitten menee, lähdetänkö uudella koneella kisaviikonloppuun, vai ajetaanko vanhalla vielä tuo perjantai? Jos vanhalla ajetaan perjantai, niin sittenhän koneiden ei edes tarvitse olla kovinkaan erilaisia kuin tänä vuonna. Pidetään vaan tehot alempana harkoissa, ja sitten aika-ajo ja kisa kunnolla, ne matkathan (aika-ajo ja kisa matkat) tämänkin vuoden koneet kestävät. Seuraavan kisaviikonlopun perjantai ajettaisiin vanhoilla koneilla pienemmillä tehoilla. Ja jos tulee poks, niin voi odottaa ja vaihtaa koneen lauantaina, jolloin ei menetä yhtään sijaa lähtöruudukossa. Tai sitten vaihtaa heti, että saa harkat ajettua, mutta menettää 10 sijaa aika-ajo sijoituksesta.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Plääh, aivan turhia noi tommoset moottorisäännöt. Niillä nyt tuskin on kovin suuria taloudellisia etuja, että koneen pitää kestää koko viikonlopun. Saattaapa vaan tulla toikin pelleily monelle tallille paljon kalliimmaksi. Ja noista sineteistä on sitten kyllä parempi tehdä kestäviä, ettei ne irtoile itsestään tärinästä tai jostain muusta johtuen.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Onko nämä moottoririkot ja siitä seuraava rangaistus kuski- vai autokohtaisia? Mitä jos Summelin autosta poksahtaa kone, voiko hän ottaa Rubensin auton ja jatkaa sillä rangaistuksitta, Rubensin ottaessa rangaistuksen? Entä vara-autoon vaihto, se kai tulkitaan konerikoksi/vaihdoksi?

Entäpä sellainen mahdollisuus että Summeli ajelee Rubensin autolla mielin määrin etsien säätöjä ja säästäen oman autonsa moottoria ajamalla sillä vain vähän tai ei ollenkaan, ja Rubensin autolla löydetyt säädöt sitten vain kopioidaan Summelin autoon? Rubens tietysti joutuu silloin turvautumaan vain tuuriinsa ja varautumaan moottoririkkoon jo kovasti kulutetun moottorin kanssa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Calvin:
Entäpä sellainen mahdollisuus että Summeli ajelee Rubensin autolla mielin määrin etsien säätöjä ja säästäen oman autonsa moottoria ajamalla sillä vain vähän tai ei ollenkaan, ja Rubensin autolla löydetyt säädöt sitten vain kopioidaan Summelin autoon? Rubens tietysti joutuu silloin turvautumaan vain tuuriinsa ja varautumaan moottoririkkoon jo kovasti kulutetun moottorin kanssa.
hmmm, ei kai MSc moista tekisi? eihän? :D :D :D
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Pelleilyksi meni koko sääntö.

Eihän FIA:lla ja tiimeillä ole välttämättä edes yksimielistä näkemystä siitä, kuuluuko jokin tietty osa varsinaisesti moottoriin vai ei. Mitähän siitäkin syntyy, jos talli X vaihtaa viikonlopun aikana autoonsa jonkin osan, olettaen että se ei kuulu moottoriin, mutta FIA:lla sattuukin olemaan päinvastainen näkemys? Luulisi näitäkin tilanteita syntyvän lukuisia, kaikista sinettisysteemeistä huolimatta.

Nähtävästi FIA saa ratkaista kaikki tulokset omassa vetoomustuomioistuimessaan puolitoista viikkoa kisan jälkeen. Mutta mikäs siinä, näinhän se GP-viikonlopun jännitys säilyy tavallista pidempään ja laji pysyy otsikoissa kisojenkin välillä. wink

Perjantailta menee kaikki mielekkyys, varsinkin aamun ylimääräisestä testisessiosta. Kuka nyt muka sinne menee rasittamaan moottoriaan? Mahtaa katsojillakin olla hauskaa kun saavat tuijotella tyhjää rataa entistä enemmän. Ja tuntuu ylipäätään naurettavalta, että yksi moottoririkko jossain harjoituksissa aiheuttaa sen, että kyseisen kuskin osalta koko viikonloppu menee samalla vituiksi.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Mustaerkki:
Perjantailta menee kaikki mielekkyys, varsinkin aamun ylimääräisestä testisessiosta. Kuka nyt muka sinne menee rasittamaan moottoriaan?
Eiköhän tuossa perjantain testisessiossa saa käyttää mitä tahansa konetta.. Tämähän kuitenkin auttaisi pienempiä talleja normaalia enemmän, he kun saisivat testata sen kummemmin moottoritehoja rajoittamatta.. Säädöt löytyisivät tarkemmin..
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Kun muistelee millaista hasardia uusien autojen kanssa kauden ensimmäiset kisat ovat monesti olleet niin en ihmettelisi vaikka kävisi niin että (lähes) kaikki tallit joutuvat vaihtamaan ainakin jonkun liipottimen koneesta joten lähtöruudukko muodostuu aika-ajojärjestyksen mukaiseksi kaikkien saadessa saman rangaistuksen. Tulipa pitkä lause, lieneekö (fian) kielioppisääntöjen mukainen? :D Tallithan voisivat tehdä salaisen "herrasmiessopimuksen" siitä että kaikki vaihtaisivat aina jonkun nippelin aika-ajon jälkeen? Tosin vaikuttaa siltä että herrasmiessopimusten aika F-1:ssä on ollut jo tovin ohi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mustaerkki:
Pelleilyksi meni koko sääntö.
Ja tuntuu ylipäätään naurettavalta, että yksi moottoririkko jossain harjoituksissa aiheuttaa sen, että kyseisen kuskin osalta koko viikonloppu menee samalla vituiksi.
Tai joku ajaa nopeata kierrosta harkoissa. Sitten pieni sadekuuro kastelee yhden mutkan ja kaveri mällää auton korjauskelvottomaan kuntoon. Sitten saapi kuljettaja aloittaa 10ruutua huonommalta paikalta kuin ansaitsisi. Ihan niinkuin kolarointi ja harjoitusajan menetys ei olisi tarpeeksi rangaistusta.

Parempi olisi se että valmistaja menettäisi kyseisen auton pisteet valmistajien mestaruussarjassa. Tuntuu hölmöltä että kuljettajaa rangaistasiin täysin hänestä riippumattomasta syystä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Moottorisääntö jättää taktikoinnin varaa

Ensi kaudella formula ykkösissä astuu voimaan sääntö, jonka mukaan kukin kuljettaja saa käyttää vain yhtä moottoria per kisaviikonloppu. Jos moottori kuitenkin joudutaan vaihtamaan ennen sunnuntain kisaa, pudotetaan kuljettajan lähtöruutua kymmenen pykälää taaksepäin.

Jos kuljettajalle vaihdetaan uusi moottori kisan alla, ei uusi voimanlähde välttämättä tule olemaan samanlainen kuin alkuperäinen moottori, joka oli suunniteltu kestämään koko kisaviikonlopun. Uuden moottorin tarvitsee kestää vain kisamatkan, reilut 300 kilometriä, kun taas koko viikonlopuksi tarkoitetun moottorin olisi kestettävä noin 700 kilometriä. Uudesta moottorista saatetaan ottaa enemmän irti käyttämällä sitä korkeammilla kierroksilla, jolloin kymmenen ruutua taaksepäin pudotettu kuljettaja saattaa pystyä lisätehojen ansiosta nostamaan sijoitustaan.

- Jos haluaa valmistautua kaikenlaisiin tilanteisiin, niin silloin pitää olla valikoimassa erilaisia moottoreita, moottorintoimittaja Cosworthin tekninen johtaja Nick Hayes vahvistaa.

(MTV3)
Ei tällä moottorirajoituksella kyllä saada säästöjä, jos tallit alkavat virittelemään erilaisia moottoreja eri taktiikoihin sopiviksi.

Toisaalta, tällainen eri taktiikoiden mahdollisuus tuo myös uutta jännitystä. Moottorisääntö ei minusta silti tunnu hyvältä.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Mitä Prkl tuo FIA:lla hommataan. Siis koko ajan vaan enemmän porsaanreikiä ja entistä tyhmempiä sääntöjä. Eiköhän tuolta FIA:sta olis jo aika vaihtaa äijiä, ihan pelleilykshän tää laji menee. :( yuck
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
ml:
Ei tällä moottorirajoituksella kyllä saada säästöjä, jos tallit alkavat virittelemään erilaisia moottoreja eri taktiikoihin sopiviksi.

Toisaalta, tällainen eri taktiikoiden mahdollisuus tuo myös uutta jännitystä. Moottorisääntö ei minusta silti tunnu hyvältä.
Kyllä säästöjä tulee, kun moottoreita kauden mittaan kuluu vähemmän. Säästöt koskevat luonnollisesti lähinnä asiakastalleja, jotka eivät siis kauden läpiajoon tarvitse yhtä montaa konetta kuin tänä vuonna. Sehän on itsestään selvää, etteivät ne tallit joilla on tarpeeksi pätäkkää säästä penniäkään millään osa-alueella, vaan jos säännöt muuttuvat sitten keksitään jotain uutta mikä sopii uusiin sääntöihin.

Lähinnä siis Jordanin ja Minardin mahdollisuudet saada moottorit tuohon 10 miljoonan ovh:taan paranevat. Myös Sauberille uusi sääntö oli selkeästi edullinen ja riippuu tallista itsestään pystytäänkö sitä käyttämään alkukaudesta hyväksi.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Minardille toi sääntö ei vaikuta mitään :D Ne voi ruuvata koneitaan ihan vapaasti koko viikonlopun, sijoitukset ei paljon putoa :) Niiden myllyihin ei kannata paljon sinettejä tuhlata, tulee vaan hidastavaa lisäpainoa.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Lisäkustannuksia taitaa vaan aiheuttaa tää sääntö. Huipputallit kehittävät varmaan nyt kahta konetta entisen yhden sijaan. Toinen kone vanhojen mittojen (>300km) mukaan, ja toinen uusien. Kyllä joku 50 hevosta lisää tehoa esim. Monzassa auttaa varmaan nopeasti nousemaan sijalta 10 sijalle 1. Ja lisäksi, jos materiaalikustannuksissa säästetään, niin kyllähän se raha käytetään sitten vaikkapa tuotekehitykseen. Siis lisää rahaa palaa. Turha pykälä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Spam:
Lisäkustannuksia taitaa vaan aiheuttaa tää sääntö. Huipputallit kehittävät varmaan nyt kahta konetta entisen yhden sijaan. Toinen kone vanhojen mittojen (>300km) mukaan, ja toinen uusien. Kyllä joku 50 hevosta lisää tehoa esim. Monzassa auttaa varmaan nopeasti nousemaan sijalta 10 sijalle 1. Ja lisäksi, jos materiaalikustannuksissa säästetään, niin kyllähän se raha käytetään sitten vaikkapa tuotekehitykseen. Siis lisää rahaa palaa. Turha pykälä.
Siis lisää rahaa kuluu moottorinvalmistajilla, joilla tuota rahanpuutetta ei ole ennenkään juuri ollut. Nythän tarkoitus on auttaa pikkutalleja selviämään pienemmällä määrällä koneita -> halvemmilla kustannuksilla kaudesta läpi.
 
Ylös