Moottorien sinetöinti uusin F1-kiistakapula
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ensi kaudella jokaisen formula 1 -moottorin täytyy kestää kokonaisen Grand Prix -viikonlopun rasitukset - perjantain harjoituksista lähtien sunnuntaisen kilpailun ruutulipulle asti.
On tietysti toiveajattelua, että moottoririkot vältettäisiin jatkossa. Kun voimanlähdettä autoon joudutaan vaihtamaan kesken GP-viikonlopun, kuljettajan lähtöruutu kilpailuun romahtaa alemmas.
Nyt testitauon aikana kattojärjestö FIA ja tallien tekniset johtajat kiistelevät pelisäännöistä, miten moottorit sinetöidään viikonlopun alussa ja mitä moottorista saa vaihtaa lähtöasemien heikentymättä.
- Minkä tahansa sisäosan vaihtaminen katsotaan koko moottorin vaihtamiseksi, FIA:n puheenjohtaja Max Mosley julistaa.
Valvonnan edistämiseksi FIA kehittää parhaillaan sinettejä, jotka asetetaan moottoriin GP-viikonlopun käynnistyessä.
- Mikäli tarkistuksessa sinetin havaitaan olevan rikki, silloin katsomme, että moottori on vaihdettu ja kuljettajan sijoitus muuttuu.
Tallit on tiedustelleet, miten sinetit sijoitetaan, mutta tähän FIA-päättäjät eivät suostu vastaamaan.
- Olemme vastanneet talleille, että heidän täytyy näyttää ensin meille moottorinsa ennen kuin paljastamme sinettiratkaisumme. Muuten on riski, että nähtyään sinettiemme sijoittelun, tallit suunnittelevat moottorit siten, että niitä pystyy nikkaroimaan rikkomatta sinettiä, Mosley toteaa.