Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisaalta voidaan kysyä kuinka paljon uusi lähestymistapa on seurausta nimenomaan uudesta pistelaskusta ja luotettavuutta jo ylikorostavista sääntömuutoksista (moottorit, vaihdelaatikot). Tallit ja kuljettajat ovat pakotettuja laskelmoimaan täysin uudella tavalla. Toki erojakin löytyy, sitä en kiellä.
Varmasti sääntömutoksetkin ovat vaikuttaneet lähestymistapaan, mutta ne onkin tehty pitkälti muista syistä (raha lähinnä). Toisaalta Ferrarin ylivoima yhdistettynä luotettavuuteen varmasti vaikutti (silloiseen) pistesysteemin muutokseen.
Hain tuolla lähinnä sitä, että koska auton hajottamisessakin on jo tarpeeksi, niin tarvitaanko todellakin erillisiä (lisä)rangaistuksia kun puhutaan ns. peruskilpailutilanteissa sattuneista kolareista.
Ei se, että murhaaja ampuu vahingossa myös omaan jalkaansa ole lieventävä asianhaara. Rangaistus tulee siitä mitä kuski teki toiselle. "Peruskilpailutilanteessa" niin kuin minä sen ymmärrän ei ole (selvää) syyllistä, rangaistuksia jaetaan silloin jos jompi kumpi on selvästi kolarin aiheuttaja.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kommentoin jo tuonne ylle aiempaa mainintaasi asfalttiturva-alueen "hallitummasta ulosajosta" ja sen paremmuudesta, vaikka lopuksi osuttaisiin seinään, mutta siirretäänpä tämä tähän. Nimittäin kaikki viime aikojen loukkaantumiset ovat tulleet osumasta kaiteeseen, kun taas hurjistakin pyörimissarjoista on kivuttu käytännössä vahingoittumattomana jo parikymmentä vuotta sitten. Näyttävyydestään huolimatta ne nimittäin ovat siinä mielessä melko turvallisia, että auton hajoaminen ympäriltä sitoo energiaa ja toisin kuin kaidekosketuksessa, ei yhtä kovaa tälliä koskaan tule.
Ymmärsinkö oikein, tarkoititko pyörimisellä katon kautta pyörimistä. Onneksi niissä auto ei hajoa, tai tulisi rumaa jälkeä. Nimenomaan noissa kaideosumissa auton hajoaminen suojaa. Hiekkaesteessä on olemassa riski sille, että katollaan oleva auto uppoaa soraan ja silloin kuskin niska ja henki ylipäätään on vaarassa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Totta, mutten usko FIA:n pitävän pyörimistä toivottavana seurauksena ulosajosta, G-voimien ja varsinkaan ennakoimattomasti lentelevien autonosien takia.
No siinähän on järkeä, kun en muista koskaan kuulleeni onnettomuudesta, jossa autonosat olisivat vahingoittaneet kuljettajaa pyörimisen yhteydessä. Sitä vastoin kaiteeseen ajettaessa niitä on tullut läpi kypärän ja ne ovat aiheuttaneet jalkavammoja ohjaamossa. Pyörimisen aiheuttamat G-voimatkin ovat melko vaatimattomia verrattuna äkkipysäykseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ymmärsinkö oikein, tarkoititko pyörimisellä katon kautta pyörimistä. Onneksi niissä auto ei hajoa, tai tulisi rumaa jälkeä. Nimenomaan noissa kaideosumissa auton hajoaminen suojaa.
Jos nyt katsot minkä tahansa "katon" kautta pyörimisen, niin auto luopuu turvallisuuden kannalta toissijaisista osista, kuten sivuponttooneista ja ripustuksista. En tarkoittanut, että auton hajoaminen sinällään suojaisi kaideosumaan tarkoitettujen törmäysrakenteiden tapaan, mutta osa auton liike-energiasta jää tähän osien irtoamiseen.

Hiekkaesteessä on olemassa riski sille, että katollaan oleva auto uppoaa soraan ja silloin kuskin niska ja henki ylipäätään on vaarassa.
Uppoamisen vaara lienee se, mitä hiekka-alueista luovuttaessa on eniten ajateltu. Silti täytyy kysyä, milloin tällaisesta tilanteesta on viimeksi aiheutunut kuljettajalle vammoja suuressa formulaluokassa. Ylipäätään mieleeni tulee vain Anssi Kelan onnettomuus F3-kotterolla.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Uppoamisen vaara lienee se, mitä hiekka-alueista luovuttaessa on eniten ajateltu. Silti täytyy kysyä, milloin tällaisesta tilanteesta on viimeksi aiheutunut kuljettajalle vammoja suuressa formulaluokassa. Ylipäätään mieleeni tulee vain Anssi Kelan onnettomuus F3-kotterolla.
Suurissa luokissa ei tule tapausta mieleen, mutta Saksan F3-luokassa auton kaivautuminen johti Wouter van Eeuwijkin halvaantumiseen (http://www.youtube.com/watch?v=WgV4YwSoeR4). Tosin tässä onnettomuudessa turvakaari särkyi (eli olisi särkynyt alfaltillakin?) joka tuotti vammat. Myös Dinizin kaivautumisessa nurmikkoon Nyrrellä 1999 turvakaari muistakseeni hajosi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Suurissa luokissa ei tule tapausta mieleen, mutta Saksan F3-luokassa auton kaivautuminen johti Wouter van Eeuwijkin halvaantumiseen (http://www.youtube.com/watch?v=WgV4YwSoeR4). Tosin tässä onnettomuudessa turvakaari särkyi (eli olisi särkynyt alfaltillakin?) joka tuotti vammat. Myös Dinizin kaivautumisessa nurmikkoon Nyrrellä 1999 turvakaari muistakseeni hajosi.
Paljon on vettä kerennyt virtaamaan Aurajoessa tuon jälkeen. Turvakaaria vahvistettiin välittömästi 1999 kauden jälkeen ja niiden hyväksyntää varten testausvaatimuksia/testauskuormia on kiristetty moninkertaisiksi mitä ennen Dinizin onnettomuutta.

Sen jälkeen ei ole juuri kaaria hajonnut. Ja jos hajoaakin, se johtuu kaari edellä osumisesta joko seinään, tai asvalttiin. Ei pyörimisestä hiekka-/nurmialueella.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mites sitten kun F1-auto menee "katollaan", niin kumpi silloin hiljentää paremmin, hiekka vai asvaltti?

Oon tän saman kirjoittanut aikaisemminkin mutta menköön taas. Eli ajatellaan jotain suht vaikeaa mutkaa. Seuraavaksi kyseinen mutka saa kaksi variaatiota, hiekka- ja asvalttiturva-alueella. Hiekkaiseen mutkaan ajettaessa kuljettajat joutuvat kovasti miettimään, että mitä vauhtia voi ajaa ettei aja hiekalle ja pilaa kilpailua. Asvallttiturva-alueen kohdalla taas voi heti ensi yrityksellä (tai ainakin kisan alkupuolella) ajella yli rajojen, kiertää turva-alueen kautta ja tadaa, rajat ovat löytyneet. Hiekkaturva-alueen kohdalla kuskin taidoilla on enemmän merkitystä ja hyvä kuljettaja saa etua siitä, että pystyy ajamaan lähempänä rajoja niitä kuitenkaan ylittämättä.

Tosin kai siellä vielä niitä hiekkaturva-alueitakin radoilla edelleen on :doubtful:. Vai joko kaikki radat on piirretty liidulla isolle asvalttikentälle?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mites sitten kun F1-auto menee "katollaan", niin kumpi silloin hiljentää paremmin, hiekka vai asvaltti?

Oon tän saman kirjoittanut aikaisemminkin mutta menköön taas. Eli ajatellaan jotain suht vaikeaa mutkaa. Seuraavaksi kyseinen mutka saa kaksi variaatiota, hiekka- ja asvalttiturva-alueella. Hiekkaiseen mutkaan ajettaessa kuljettajat joutuvat kovasti miettimään, että mitä vauhtia voi ajaa ettei aja hiekalle ja pilaa kilpailua. Asvallttiturva-alueen kohdalla taas voi heti ensi yrityksellä (tai ainakin kisan alkupuolella) ajella yli rajojen, kiertää turva-alueen kautta ja tadaa, rajat ovat löytyneet. Hiekkaturva-alueen kohdalla kuskin taidoilla on enemmän merkitystä ja hyvä kuljettaja saa etua siitä, että pystyy ajamaan lähempänä rajoja niitä kuitenkaan ylittämättä.

Tosin kai siellä vielä niitä hiekkaturva-alueitakin radoilla edelleen on :doubtful:. Vai joko kaikki radat on piirretty liidulla isolle asvalttikentälle?

Miten olisi tällainen turva-alue: rata -> keinonurmi -> asfaltti -> hiekka -> rengasvalli -> seinä. Keinonurmi olisi liukas ja likainen. Siihen kun auto lipeää se lähtee hanskasta ja menee likaiselle asfaltille, josta voi kääntää takaisin radalle. Siinä menettää aikaa, mutta ei peliä. Voi jopa spinnata, mutta ei jää jumiin hiekalle.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Suzukan torstain pressitilaisuudessa oli juuri aiheeseen sopivaa juttua:

Q. (Livio Oricchio – O Estado de Sao Paulo) To all of you, which kind of circuit do you prefer, Suzuka where the run-off areas are so short, where there is the pleasure of risk, as you all say, or Istanbul where you can make mistakes, run wide onto a different asphalt area and come back?

JB: I don't think it's the case here that the barriers are close to the circuit. I don't think it's an unsafe circuit to race on. I think that you can't make a mistake because it's not asphalt in a lot of places, so you touch grass or you're into the gravel, you can end your day early. It's very unforgiving in terms of stopping the car. It's not unforgiving in terms of having a big accident, so the safety is not an issue here but I think we find it exciting knowing that if we do make a mistake then we get punished for it and that's why a lot of drivers really enjoy racing around here and a lot of new drivers find it quite difficult in their first season when they come here, in terms of pace, or find themselves off the circuit in a gravel trap somewhere.

JD'A: Obviously last year I didn't want to try to be brave or anything in ten laps in free practice one. But I think what Jenson described is quite right: you don't feel like you're in danger – actually I've never felt that in Formula One, or in motor racing since I started. I think it's a safe track. Now Degner One, for example, is a corner where you're not going to go there and try to nail it within two or three laps, because you know that if you make a mistake you will probably end up in the wall. Well, obviously it is sometimes a different approach but I think all the time you're in the car you don't focus on what's outside the white lines, you just try to stay in the middle and that's what you focus on. It is making it different, it will probably take a bit more time to feel at ease on the track but you eventually do so.

HK: I personally prefer Suzuka to Istanbul but like Jenson said, it has nothing to do with the run-off area, it's got to do with the shape of the circuit, shape of the tarmac, how we are actually running. I think it's a great layout, high speed, change of direction, it's where a Formula One car is at its best and we wouldn't race here if it was too risky and if the circuit hadn't passed the tests. I don't think we have any more concern (about here) than we do at other places.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Miten olisi tällainen turva-alue: rata -> keinonurmi -> asfaltti -> hiekka -> rengasvalli -> seinä. Keinonurmi olisi liukas ja likainen. Siihen kun auto lipeää se lähtee hanskasta ja menee likaiselle asfaltille, josta voi kääntää takaisin radalle. Siinä menettää aikaa, mutta ei peliä. Voi jopa spinnata, mutta ei jää jumiin hiekalle.
Kyllähän tuota asfaltti-hiekka yhdistelmää näkee ainakin Shanghaissa, ja kyllä se taitaa olla turvallisin vaihtoehto, molenpien vaihtoehtojen hyödyt tulevat esiin. Täällä on lähinnä valiteltu sitä, miten asfaltoitu turva-alue vähentää riskiä, mutta toisaalta se sotkee kilpailua SC:llä vähemmän. Mutta käännän asetelmaa päälaelleen. Epäilen suuresti, olisiko Turkin 8-mutkaa saanut tehdä ilman asfaltti-turva-aluetta. Joten, kumpi on parempi, makee mutka asfaltti-turva-alueella vai ei mutkaa ollenkaan?

Eilen kun tuli noita Buenos Airesin muokkauksia postattua, niin spämmään vielä yhden.



Yhdistin eiliseen piirrokseeni järvenkierron ja pituutta tuli 7,06 km, eli taitaisi olla F1:lle ehkä liian pitkä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kyllähän tuota asfaltti-hiekka yhdistelmää näkee ainakin Shanghaissa, ja kyllä se taitaa olla turvallisin vaihtoehto, molenpien vaihtoehtojen hyödyt tulevat esiin. Täällä on lähinnä valiteltu sitä, miten asfaltoitu turva-alue vähentää riskiä, mutta toisaalta se sotkee kilpailua SC:llä vähemmän. Mutta käännän asetelmaa päälaelleen. Epäilen suuresti, olisiko Turkin 8-mutkaa saanut tehdä ilman asfaltti-turva-aluetta. Joten, kumpi on parempi, makee mutka asfaltti-turva-alueella vai ei mutkaa ollenkaan?

Eilen kun tuli noita Buenos Airesin muokkauksia postattua, niin spämmään vielä yhden.

Yhdistin eiliseen piirrokseeni järvenkierron ja pituutta tuli 7,06 km, eli taitaisi olla F1:lle ehkä liian pitkä.
Tosi kivan näkönen on. toi järven kierto lenkki on kieltämättä vähän massiivine. kuivattaa ton lammen välistä ja vetää radan siitä nii tulee vähän korkeus erojakin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Varmasti sääntömutoksetkin ovat vaikuttaneet lähestymistapaan, mutta ne onkin tehty pitkälti muista syistä (raha lähinnä). Toisaalta Ferrarin ylivoima yhdistettynä luotettavuuteen varmasti vaikutti (silloiseen) pistesysteemin muutokseen.
No jaa, jos rahasta oltaisiin oikeasti huolissaan, niin tuskin esim. kilpailukalenteria jatkuvasti kasvatettaisiin. Ja paljon järkevämpiäkin säästökohteita löytyisi kuin em.

Ei se, että murhaaja ampuu vahingossa myös omaan jalkaansa ole lieventävä asianhaara. Rangaistus tulee siitä mitä kuski teki toiselle. "Peruskilpailutilanteessa" niin kuin minä sen ymmärrän ei ole (selvää) syyllistä, rangaistuksia jaetaan silloin jos jompi kumpi on selvästi kolarin aiheuttaja.
Ongelmahan syntyykin juuri siitä, että mainituista kilpailutilanteissa syntyneistä osumista jaetaan kyseenalaisia rangaistuksia.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuohon turva-aluekeskusteluun täytyy vielä lisätä, että luin toiselta forumilta, että sora olisi moottoripyöräkisoissa turvallisempi. En tiedä, onko syynä sitten se, että kuljettaja pysähtyy soralla paremmin. En tiedä sitten, toisiko asfaltti->hiekka-turva-alue sitten nuo hiekkaesteen edut moottoripyöräkisoissa.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Tosi kivan näkönen on. toi järven kierto lenkki on kieltämättä vähän massiivine. kuivattaa ton lammen välistä ja vetää radan siitä nii tulee vähän korkeus erojakin.
Silta olisi tod.näköisempi vaihtoehto...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Onko ikinä tullut mieleen sellainen asia, että jos kuljettajien yritys radalla on n. 110 prosentin luokkaa, niin joskus väkisinkin sattuu omia virheitä tai kolareita, jotka joskus johtavat myös keskeytyksiin? Mielellään kuulisi mikä tuossa on kohtuutonta tai naurettavaa (tai väärin)?
En puhunut kaikista ulosajoista ja virheistä, vaan nimenomaan sora-alueiden aiheuttamista kohtuuttomista seurauksista pienien virheiden osalta. Esim. ei tarvitse kuin lipsauttaa takarenkaat valkoisen viivan toiselle puolelle ja matkanteko tyssää täysin.

Ja tarkistahan tietosi. Schumi ei keskeyttänyt (soli vuosi 2003).
Jos vaivautuisit oikeasti lukemaan viestit joihin vastaat (/joita vastaan hyökkäät), niin olisit saattanut huomata etten moista väittänytkään. Schumille tuli tuosta pienestä kontaktista aivan kohtuuton seuraus.

Keskeytykset kuuluvat luonnollisena osana autourheiluun, oli sitten kyse teknisistä ongelmista tai ajovirheistä jne. eli kyse on kilpa-autoilun yhdestä tärkeästä osa-alueesta.
Keskeytykset kilpa-autoilun tärkeä osa-alue? On sulla jutut.

Onko siinä urheilullisesti ajatellen mitään mielenkiintoista, että lähtöruudukossa on 24 autoa joista maaliin tulee 24 autoa (tapaus Valencia 2011) keskeyttäjien normaalimäärän senkin ollessa nykyään vain 2-5/kisa.
Ehdottomasti ja nimenomaan urheilullisesti. Kisasijoitukset ratkaistaan ajamalla eikä ansaitsemalla muiden keskeytyksistä.

F1-kilpailun pitäisi edelleen olla spektaakkeli, joka haasteellisuudellaan koettelee niin kuljettajia, autoja kuin moottoreitakin.
Niin se onkin.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Missä on se nopea mutka, jossa riittävän leveä hiekkaturva-alue ei ole ehkäissyt loukkaantumista?
Mösjöö Schumacher voisi antaa tähän vastauksen Silverstonen osalta, Heikillä olisi varmasti myös painavaa asiaa Barcelonan osalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mösjöö Schumacher voisi antaa tähän vastauksen Silverstonen osalta, Heikillä olisi varmasti myös painavaa asiaa Barcelonan osalta.
Olivatko turva-alueet siis näissä tapauksissa mielestäsi riittävän leveät? Schumin kohdalla asfaltti olisi saattanut hidastaa vauhtia enemmän, Heikin kolarissa turva-alueen materiaali oli tyystin yhdentekevä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Totta, mutten usko FIA:n pitävän pyörimistä toivottavana seurauksena ulosajosta, G-voimien ja varsinkaan ennakoimattomasti lentelevien autonosien takia.
Ja se pyöriminenkin on erittäin vaarallista, vaikkei mihinkään osuisikaan. Ihmiskeho ei vaan kestä kovin tiukkaa ravistelua. Amerikanformuloista näistä on esimerkkejäkin. Toki ovaaliradoilta kovista nopeuksista, mutta samanlaiset seuraukset ovat aivan yhtä mahdollisia myös ykkösissä
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös