Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Tilken puolustukseksi on sanottava se, että hänen on ratoja suunnitellessa otettava huomioon FIAn turvallisuusvaatimukset ja radan tilaajan toiveet, joten ei Tilken suunnittelemien ratojen huonoja puolia voi pelkästään hänen syyksi.

Minusta Tilken suunnittelemat radat eivät edes ole huonoja jos katsotaan pelkästään niiden profiileja ja tuntuu siltä, että Tilken suunnittelemat radat leimataan huonoiksi pelkästään siksi ei pidetä nykyvaatimusten mukaisiksi suunnitelluista turva-alueista.

Toki suorien reunoille ei välttämättä tarvitsisi laittaa asfalttipintaisia turva-alueita, koska ulosajot eivät yleensä tapahdu suorilla, mutta se on nykysuuntaus pidetään siitä tai ei.

Täällä kun tuntuu olevan monta sellaista kirjoittelijaa jotka omasta mielestään tuntuvat olevan parempia ratojen suunnittelijoita kuin Tilke, niin he voisivat itse ryhtyä suunnittelemaan ratoja ammatikseen jolloin heidän ei tarvitsisi kärsiä Tilken radoista, mutta todellisuudessa he joutuisivat huomaamaan, että heidän suunnittelemat toteuttamiskelpoiset radat olisivat hyvin samantyylisiä kuin Tilken suunnittelemat radat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilken puolustukseksi on sanottava se, että hänen on ratoja suunnitellessa otettava huomioon FIAn turvallisuusvaatimukset ja radan tilaajan toiveet, joten ei Tilken suunnittelemien ratojen huonoja puolia voi pelkästään hänen syyksi.
Lisäksi se, että pitäisi vuoden aikana tuottaa useita profiileja (asiakkaita on muitakin kuin F1), joiden kaikkien pitäisi olla tavalla tai toisella hyviä ja kiinnostavia. Ei Tilke tosin itse niitä ratoja piirrä, vaan hänen arkkitehtuuritoimistonsa, joten luovia mieliä on muitakin ratojen takana.
Täällä kun tuntuu olevan monta sellaista kirjoittelijaa jotka omasta mielestään tuntuvat olevan parempia ratojen suunnittelijoita kuin Tilke, niin he voisivat itse ryhtyä suunnittelemaan ratoja ammatikseen jolloin heidän ei tarvitsisi kärsiä Tilken radoista, mutta todellisuudessa he joutuisivat huomaamaan, että heidän suunnittelemat toteuttamiskelpoiset radat olisivat hyvin samantyylisiä kuin Tilken suunnittelemat radat.
Oman ratasuunnittelun hyvyyttä voi toki ensin testata tuolla. Jos muut foorumilaiset ovat tyytyväisiä, voi ehkä pyrkiä pitemmällekin. Vaatimukset tosielämässä ratasuunnittelulle tosin ovat toiset kuin foorumilla, kuten Hartsa tuossa yllä totesi.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Minä taas en älyä joidenkin ininää siitä, että radat pilataan turva-alueilla. Tottakai se asvaltti rumentaa vähän siellä radan reunalla, mutta eihän se herranjumala vaikuta radalla ajettavuuteen mitenkään.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Minä taas en älyä joidenkin ininää siitä, että radat pilataan turva-alueilla. Tottakai se asvaltti rumentaa vähän siellä radan reunalla, mutta eihän se herranjumala vaikuta radalla ajettavuuteen mitenkään.
Vaikuttaa siten, että kuskit ajavat rohkeammin kun joka toisen leveäksi ajetun mutkan jälkeen et riko autoa tai juutu hiekkaan. Monet F1-fanit nääs eivät suvaitse virheitä ja niistä on RANGAISTAVA!
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos Tilkeä jostakin voi kritisoida niin minun mielestäni hän yrittää tunkea liian paljon erilaisia elementtejä noihin ratoihinsa. Radoilta puuttuu sen takia selkeä luonne. Minä toivoisin että tehtäisiin ratoja joilla on selkeästi oma luonteensa, esim. vanhan Hocken tyylinen supernopea vauhtirata ilman teennäisiä hidaste-sykkyrä-osioita jne. Ei yhteen rataan tarvitse yrittää tunkea kaikkia mahdollisia erilaisia mutkatyyppejä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Jos Tilkeä jostakin voi kritisoida niin minun mielestäni hän yrittää tunkea liian paljon erilaisia elementtejä noihin ratoihinsa. Radoilta puuttuu sen takia selkeä luonne. Minä toivoisin että tehtäisiin ratoja joilla on selkeästi oma luonteensa, esim. vanhan Hocken tyylinen supernopea vauhtirata ilman teennäisiä hidaste-sykkyrä-osioita jne. Ei yhteen rataan tarvitse yrittää tunkea kaikkia mahdollisia erilaisia mutkatyyppejä.
Tätähän olen toitottanut siitä lähtien kun Tilke hovitoimittajaksi valittiin. Ennen radat rakennettiin ympäristöön noudattaen tiettyä periaatetta jolloin syntyi klassikot kuten vanha Hockenheim, Monza, Imola, Österreichring. Spa on erinomainen esimerkki vanhasta maantieradasta jonka alkuperäinen luonne säilytettiin kilparadassa (toki viekäkin 70% radasta noudattaa vanhaa tielinjaa).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Vai huonompaan suuntaan?. Tuollakaan muutoksella ei varsinaisesti ollut muuta merkitystä paitsi, että varikon sisääntulosta tuli vähän fiksumpi.

Vähän nyt tartuin epäolennaiseen, mutta pisti vaan silmään.
Se kolmannen sektorin eka mutka muutettiin pyöremmästä tiukemmaksi ja hitaammaksi. Lisäksi se vanha loppuosain puikkaus oli ihan omalaatuisensa mutkayhdistelmä. Nythän viimeisessä sektorissa on kaksi aika samanlaista hidasta oikeeta ja yksi tavallinen shikaani.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Tilkeä jostakin voi kritisoida niin minun mielestäni hän yrittää tunkea liian paljon erilaisia elementtejä noihin ratoihinsa. Radoilta puuttuu sen takia selkeä luonne. Minä toivoisin että tehtäisiin ratoja joilla on selkeästi oma luonteensa, esim. vanhan Hocken tyylinen supernopea vauhtirata ilman teennäisiä hidaste-sykkyrä-osioita jne.
Mikä tekee Hocken shikaaneista ja stadionosuudesta vähemmän teennäisiä? Vai tarkoitatko "vanhalla Hockella" 50-luvun rataa?
Tätähän olen toitottanut siitä lähtien kun Tilke hovitoimittajaksi valittiin.
Ei Tilkeä ole "valittu hovitoimittajaksi". Käytetyin hän toki on, eivätkä monet kisajärjestäjät varmaan muita ratasuunnittelutoimistoja edes tiedä. Joka tapauksessa kokemus lienee tunnettuuden ohessa suurin syy miksi radat juuri Tilken toimistolta tilataan. Tilauksen tekee siis kisan järjestäjä, ei FIA tai Bernie.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
90-luvulla suomalaiset F1-kuskit* eivät kuvailleet Magny Coursia sanoilla "hyvä flow" vaan "mikkihiirirata".

*Disclaimer: muistan huonosti juuri keiden suusta tota kommentointia tuli.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Korea, Intia ja Austin voittavat mielestäni Magny-Coursin mennen tullen.
Nykyään F1-ratoja joutuu arvottamaan puhtaasti siltä pohjalta paljonko hiekkaa, nurtsia ja kaiteita siellä on kuskeja haastamassa. Nuo on niitä elementtejä, mistä F1-sarjassa on puutetta tällä hetkellä.

Vielä 2000-luvun alussa Magny-Cours oli varsin keskinkertainen rata, mutta nykyään se on suorastaan epic ja menee heittämällä esim. Span edelle.
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Tilken puolustukseksi on sanottava se, että hänen on ratoja suunnitellessa otettava huomioon FIAn turvallisuusvaatimukset ja radan tilaajan toiveet, joten ei Tilken suunnittelemien ratojen huonoja puolia voi pelkästään hänen syyksi.
Niinpä. Se on ihan sama, että mikä firma/taho noita F1-ratoja suunnittelisi, niissä olisi silti ne samat hehtaarin kokoset asfaltti turva-alueet.
Turha sitä Tilkeä on niistä syyttää.

Minusta Tilken suunnittelemat radat eivät edes ole huonoja jos katsotaan pelkästään niiden profiileja ja tuntuu siltä, että Tilken suunnittelemat radat leimataan huonoiksi pelkästään siksi ei pidetä nykyvaatimusten mukaisiksi suunnitelluista turva-alueista.
Toki noinkin, jotkut tosiaan ei hyväksy täys asfalttisia turva-alueita. Eihän ne kauniita joo olekkaan, mutta samalla unohtavat ne FIA:n vaatimukset turva-alueisiin liittyen.

Toki suorien reunoille ei välttämättä tarvitsisi laittaa asfalttipintaisia turva-alueita, koska ulosajot eivät yleensä tapahdu suorilla, mutta se on nykysuuntaus pidetään siitä tai ei.
Ja mikäli joku suoralla ajaa ulos, johtuu se todennäköisimmin siitä, että takasiipi irtoaa. Ja siinähän ei edes asfalttipinnoitettu turva-alue auta.
Joten tosiaan suorien reunoilla asfaltti on melko turhaa.

Täällä kun tuntuu olevan monta sellaista kirjoittelijaa jotka omasta mielestään tuntuvat olevan parempia ratojen suunnittelijoita kuin Tilke, niin he voisivat itse ryhtyä suunnittelemaan ratoja ammatikseen jolloin heidän ei tarvitsisi kärsiä Tilken radoista, mutta todellisuudessa he joutuisivat huomaamaan, että heidän suunnittelemat toteuttamiskelpoiset radat olisivat hyvin samantyylisiä kuin Tilken suunnittelemat radat.
Todellakin. Toivottavasti tuo turva-alue jargon lopetettaisiin lopullisesti tähän. Tosin, en usko itsekkään, että se turva-alue riitely loppuisi ikinä.
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Koskahan asfaltti turva-alue whinettäjät tajuavat, että kunnon hiekka-nurtsi alueet heti radan ulkopuolella erottaa pleikkaripojat miehistä?

Mutku!
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Ei tää Magny-coursin perään haikailu kyllä selity oikein muulla kuin ajan kultaamilla muistoilla. Ratana maksimissaankin keskinkertainen ja sijainti keskellä ei mitään. Se kuuluisa suuren urheilujuhlan tuntu nyt ainakin loistaa poissaolollaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koskahan asfaltti turva-alue whinettäjät tajuavat, että kunnon hiekka-nurtsi alueet heti radan ulkopuolella erottaa pleikkaripojat miehistä?
Tuohan on ollut asfaltista whinettäjien argumentti koko ajan. Pointti turva-alueissa nyt vain ei ole se haaste kuskeille, vaan turvallisuus.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Tuohan on ollut asfaltista whinettäjien argumentti koko ajan. Pointti turva-alueissa nyt vain ei ole se haaste kuskeille, vaan turvallisuus.
No turva-alueet on ihan jees, paitsi mutkan ulostulossa, sinne kaivataan kuskien haastealueita.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tilken puolustukseksi on sanottava se, että hänen on ratoja suunnitellessa otettava huomioon FIAn turvallisuusvaatimukset ja radan tilaajan toiveet, joten ei Tilken suunnittelemien ratojen huonoja puolia voi pelkästään hänen syyksi.

Minusta Tilken suunnittelemat radat eivät edes ole huonoja jos katsotaan pelkästään niiden profiileja ja tuntuu siltä, että Tilken suunnittelemat radat leimataan huonoiksi pelkästään siksi ei pidetä nykyvaatimusten mukaisiksi suunnitelluista turva-alueista.

Toki suorien reunoille ei välttämättä tarvitsisi laittaa asfalttipintaisia turva-alueita, koska ulosajot eivät yleensä tapahdu suorilla, mutta se on nykysuuntaus pidetään siitä tai ei.
Minun mielestäni olisi kiinnostavaa, jos olisi monipuolisesti erilaisia surkeita ratoja. Tilken ratojen ongelma on että standardit on pistetty liian ylös ja kokonaisuus alkaa olemaan steriloitua k*kk**.

Lukuunottamatta Spata ja Suzukaa joita taitavat kaikki puoltaa, olen tykännyt että kalenterissa on niitä huonoja ratoja joista Bernie on halunnut eroon. Pikkuhiljaa alkaa kelkka ehkä kääntymään, kun huomataan ettei katsojat tykkää siitä kun ympäri maailmaa kierretään Tilkeradalta toiselle. Nyt on alkanut kalenterista tiphatamaan niitä huiputason Tilke-ratoja, kisajärjestäjiä joilla oli kyllä tarjota rahasäkki Bernielle muttei mitään erityistä katsojille.
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Erottaako Eau Rouge jyvät akanoista taas?

Moottoriratakeskusteluun liittyen.

Spa. Eau Rouge. Viime vuosinahan sen on kuljettajien mukaan voinut ajaa surutta ja helposti kaasu pohjassa läpi. Mutta mites nyt tällä kaudella?

Voisi kuvitella noilla turboväännöillä ja vähentyneellä downforcella, että vaikeusaste on taas tuohon mutkaan entisaikojen tasolla. Rattimiehet vie ja muut kyntää. Veikkaanpa että siellä nähdään pari näyttävää ulosajoa kun kuskit hakee rajoja.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Moottoriratakeskusteluun liittyen.

Spa. Eau Rouge. Viime vuosinahan sen on kuljettajien mukaan voinut ajaa surutta ja helposti kaasu pohjassa läpi. Mutta mites nyt tällä kaudella?

Voisi kuvitella noilla turboväännöillä ja vähentyneellä downforcella, että vaikeusaste on taas tuohon mutkaan entisaikojen tasolla. Rattimiehet vie ja muut kyntää. Veikkaanpa että siellä nähdään pari näyttävää ulosajoa kun kuskit hakee rajoja.
Voipa hyvin olla. Siellä kyllä taitaa valahtaa FIA:n päässä pari lusikallista housuun, jos alkaa kyseisessä mutkassa autoja poistumaan.
 
Ylös