Moottoriratakeskustelu

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Pitänee jälleen muistuttaa, että Hungaroringin ja Imolan jälkeen Magny-Cours oli oli heti seuraavaksi suosituin rata heivattavaksi sarjasta silloin, kun se vielä oli mukana.

-Edit- Puhutaan toki ajasta, jolloin ohitukset vielä olivat vaikeita. Viimeaikainen ja nykytilanne lienee hieman toinen.
Toki näin. Mutta tiedä sitten olisivatko fanit niin kovasti Magny-Coursia olleet heivaamassa jos olisivat tienneet mitä saavat tilalle?

Henkilökohtaisesti olen pitänyt aina Magny-Coursista, tosin kun muuttivat viimeistä sektoria niin se meni huonompaan suuntaan. Niin ja turva-alueita on aika paljon pilattu asfaltilla, mutta onhan siinä vieläkin paljon nopeita mutkia ja hyvä flow. Adelaiden jarrutuskin on mainettaan parempi ohituspaikka.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Toki näin. Mutta tiedä sitten olisivatko fanit niin kovasti Magny-Coursia olleet heivaamassa jos olisivat tienneet mitä saavat tilalle?

Henkilökohtaisesti olen pitänyt aina Magny-Coursista, tosin kun muuttivat viimeistä sektoria niin se meni huonompaan suuntaan. Niin ja turva-alueita on aika paljon pilattu asfaltilla, mutta onhan siinä vieläkin paljon nopeita mutkia ja hyvä flow. Adelaiden jarrutuskin on mainettaan parempi ohituspaikka.
Aika vahva KOP.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toki näin. Mutta tiedä sitten olisivatko fanit niin kovasti Magny-Coursia olleet heivaamassa jos olisivat tienneet mitä saavat tilalle?
Korea, Intia ja Austin voittavat mielestäni Magny-Coursin mennen tullen.
Henkilökohtaisesti olen pitänyt aina Magny-Coursista, tosin kun muuttivat viimeistä sektoria niin se meni huonompaan suuntaan. Niin ja turva-alueita on aika paljon pilattu asfaltilla, mutta onhan siinä vieläkin paljon nopeita mutkia ja hyvä flow. Adelaiden jarrutuskin on mainettaan parempi ohituspaikka.
Minä en rataa arvioidessani arvioi sitä mikä on radan ulkopuolella, vaan itse rataa. Itselleni Magny-Coursissa ei koskaan ole ollut "hyvä flow". Alkuosa on toki nautinnollista ajettavaa, mutta loppu onkin Adelaiden jälkeen melko rasittavaa. Siis silloin, kun vielä rataa tietokoneella ajoin. Hitaita mutkia tai shikaanimaisia puikkauksia (toki vähän nopeampia kuin shikaanit yleensä).
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Osaako kukaan muuten sanoa miksi näitä ratoja saa suunnitella nykyisin vain "tilkkutäkki" tilkke? kaverilla kummiskin aika monta mahista annettu suunnitella ratoja, muttei olla päästy kun kuin parin radan kohdalla kohtalaiseen tulokseen. suurin osa onkin sitten aivan ala-arvoisia. Nekin missä tilkke on onnistunut kohtalaisesti on pilattu joillain typerällä osalla, joka tuhoaa ihan hyvän idean. esimerkkinä vaikka Austin jossa on hyvät kaksi ekaa sektoria, mutta kolmas on ihan turha sykkyrä.

Ois mukava nähdä uusia ratoja jotka ovat vaikeita säätää autolle, niinkuin Spa. yleensä se vaatii sitä ettei radalla olisi pitkää syherö osuutta jonka tilkke tunkee joka paikkaan. Yli kaksi Hidasta mutkaa putkeen ilman kunnon suoraa tai nopeaa mutkaa välissä tappaa kyllä ainakin fiiliksen radasta heti omaan makuun.

edit-Katselin noi tilken aikaansaannokset viellä tossa läpi, ja ihmettelen todella että miksi joka rataan pitää tehdä se flown tappava syherö. Muutenkin tunkee noita hitaita ja keski hitaita mutkia aivan liikaa ratoihin. Pari keski nopeaa ja hidassta mutkaa kun muuttais nopeiks mutkiksi noista tilken joka radasta, niin jo alkais näyttää kilparadoilta järjestäin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Korea, Intia ja Austin voittavat mielestäni Magny-Coursin mennen tullen.

Minä en rataa arvioidessani arvioi sitä mikä on radan ulkopuolella, vaan itse rataa. Itselleni Magny-Coursissa ei koskaan ole ollut "hyvä flow". Alkuosa on toki nautinnollista ajettavaa, mutta loppu onkin Adelaiden jälkeen melko rasittavaa. Siis silloin, kun vielä rataa tietokoneella ajoin. Hitaita mutkia tai shikaanimaisia puikkauksia (toki vähän nopeampia kuin shikaanit yleensä).
Nuo mainitsemasi tilketäkit ovat ehkä nopeampia ratoja, mutta häviävät mennen tullen esim. tunnelmaltaan vaikkapa juuri Magny-Coursille ja Imolalle. Austin on melko hyvä, mutta kuten Akikin sanoi, flow tuhoutuu lopussa.

Imola ennen 1995 muutoksia oli sarjan paras rata yhdessä Span ja Adelaiden kanssa. Muutokset kuitenkin huononsivat rataa oleellisesti.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt Magny-Coursin hienoutta. Ihan tavanomainen rata, missä oli vielä varsin vaikea ohittaa. Ihmettelin aikanaan kovasti vastalauseita täällä kun se pudotettiin kalenterista. Magny-Coursin "tilalle" tulleet radat eivät ole mielestäni huonompia, samanlaisia kohtalaisen mitäänsanomattomia pyörityksiä nekin pääosin ovat. Uudempia vain.

Imola voisi nykymuodossaan olla ihan mielenkiintoinen, joskaan ei läheskään niin hieno kuin ennen vuotta 1995.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Korea, Intia ja Austin voittavat mielestäni Magny-Coursin mennen tullen.
Minulla on sellainen käsitys, että radoista valittajat (ne jotka M-G:n halusivat pois aikoinaan kalenterista) eivät Tilken radoista pidä. Mutta voin olla väärässä. Nyt ainakin tuntuu paluulle kannatusta löytyvän.
Minä en rataa arvioidessani arvioi sitä mikä on radan ulkopuolella, vaan itse rataa. Itselleni Magny-Coursissa ei koskaan ole ollut "hyvä flow". Alkuosa on toki nautinnollista ajettavaa, mutta loppu onkin Adelaiden jälkeen melko rasittavaa. Siis silloin, kun vielä rataa tietokoneella ajoin. Hitaita mutkia tai shikaanimaisia puikkauksia (toki vähän nopeampia kuin shikaanit yleensä).
Minä arvioin. Vaikuttaa olennaisesesti ajokokemukseen, mitä ratareunaviivojen ulkopuolella on, vaikkei se teknisesti kuulukaan rataan; Monacon ja Shanghain ratoja ajaetaan eri tavalla. Mä tykkäsin noista keskisektorin nopeista shikaaneista (ovat muuten PALJON nopeampia kuin shikaanit yleensä) ja viimeinenkin sektori oli ihan mukava ennen sitä uudistusta. Nykyisellään menee vähän kierros pilalle siinä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
pal jon teks ti ä
Tässä taisi olla varmaankin F1-forumin ennätys kirjotus- ja yhdys sana virheiden määrässä.

Mutta itse asiasta.
Kyllä tällä vuosituhannella muutkin kuin Tilke on niitä ratoja saaneet suunnitella. Esimerkiksi:

Silverstone:
Ihan ok. uudistus, Tilken nenä pitänyt tännekin saada

Singapore:
Katuratasuunnittelun pahin malliesimerkki. Joka ikisessa tienristeyksessä radankin pitää kääntyä. Ainakin kymmenen mutkaa liikaa. Ilman valoja tää rata ei olisi mitään.

Indy:
Hieno rata pilattiin jarkyttävällä 90-neulansilmä-neulansilmä-90 kompleksilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nuo mainitsemasi tilketäkit ovat ehkä nopeampia ratoja, mutta häviävät mennen tullen esim. tunnelmaltaan vaikkapa juuri Magny-Coursille ja Imolalle.
Tunnelma ei ole radan ominaisuus. Kisan tai kisaviikonlopun ominaisuus se voi olla, mutta rataa arvioitaessa arvioin vain millainen se on ajaa ja miten sillä pääsee ohi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Itseäni ei niinkään kiinnosta millainen rata on tai pääseekö ohi (aina pääsee DRS-alueella), vaan radan miljöö ja tunnelma. Ne ovat tärkeitä elementtejä TV-katselijan viihtyvyyden kannalta. Mikään ei ole niin masentavaa, kuin tyhjät katsomot Intian savusumun keskellä.
Jos Suzukan rata vietäisiin Intiaan, ja Intian rata Suzukaan, niin silti nautin enemmän Japanin GP:stä. Spassa, Monacossa tai Monzassa ei haittaa, vaikka kisa olisi tylsä. Näitä kisoja odottaa innolla joka vuosi, koska ne kuuluvat F1:sen historiaan, fanit ovat paikalla jo torstaista lähtien ja lähtösuoralla huokuu suuren urheilutapahtuman henki. Uudet Tilkeradat ovat vain steriilejä, ja se pilaa teknisesti hyvänkin radan potentiaalin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt Magny-Coursin hienoutta. Ihan tavanomainen rata, missä oli vielä varsin vaikea ohittaa. Ihmettelin aikanaan kovasti vastalauseita täällä kun se pudotettiin kalenterista. Magny-Coursin "tilalle" tulleet radat eivät ole mielestäni huonompia, samanlaisia kohtalaisen mitäänsanomattomia pyörityksiä nekin pääosin ovat. Uudempia vain.

Imola voisi nykymuodossaan olla ihan mielenkiintoinen, joskaan ei läheskään niin hieno kuin ennen vuotta 1995.
Mitä on peleistä kokenut niin Magny-Courshan on todella nautinnollinen rata ajaa, paria viimeistä mutkaa lukuunottamatta. Ja miten niin vaikea rata ohittaa? Häkkinen ainakin 99 ohitteli vaikka ketä ja vaikka kuinka monta kertaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tunnelma ei ole radan ominaisuus. Kisan tai kisaviikonlopun ominaisuus se voi olla, mutta rataa arvioitaessa arvioin vain millainen se on ajaa ja miten sillä pääsee ohi.
Kyllähän Magny Coursin ja Imolan ajamisessa on tunnelmaa, tai ainakin peleissä oli. Vähän kuin rallikrossia vetäisi. Ohittamisen helpottumisen ja rengaskulutuksen lisääntymisen myötä kisatkin saattaisivat olla mielenkiintoisia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itseäni ei niinkään kiinnosta millainen rata on tai pääseekö ohi (aina pääsee DRS-alueella), vaan radan miljöö ja tunnelma. Ne ovat tärkeitä elementtejä TV-katselijan viihtyvyyden kannalta. Mikään ei ole niin masentavaa, kuin tyhjät katsomot Intian savusumun keskellä.
Älä yleistä omia mielipiteitäsi kaikkien katsojien mielipiteiksi. Minusta Bahrain on kauden parhaimpia ratoja ja kivoimpia katseltavia, vaikka katsomoita ei käytännössä edes kuvata, eikä niitä pääkatsomon lisäksi oikein olekaan. Samaten Istanbul oli toinen suosikkini, jossa tyhjää katsomoa myös riitti, mutta rata oli hyvä ja kisat mielenkiintoisia.
Kyllähän Magny Coursin ja Imolan ajamisessa on tunnelmaa, tai ainakin peleissä oli.
Imola olikin lempiratani ajaa, jopa 1995 jälkeisessä muodossa. Syy oli ennen kaikkea korkeuserot ja Aqua Minerale. Magny Cours oli aina jotenkin tylsä (ajoin nimenomaan vanhan loppuosan aikaan).
 
Viimeksi muokattu:

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Webslave on siitä oikeassa ettei rataa tai sen suunnittelijaa voi syyttää huonosta tunnelmasta, jos se on rakennettu johonkin kiinalaiselle taikka korealaiselle suolle. Ja siitä väärässä, etteikö vähintään suuri enemmistö katselijoista kiinnittäisi huomiota myös siihen, onko rata rakennettu intialaiselle savusumuarolle jossa ei ole yhtään katsojaa, vai komean metsä-järvimaiseman läpi. Jotkut Spa tai Buddh nyt puhtaasti asvaltinpätkinä arvioituina eivät eroa toisistaan mitenkään merkittävästi, mutta siitä huolimatta 95% ihmisistä katsoisi mieluummin kisan Spasta kuin Intiasta johtuen miljööeroista.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös yleisöllä/katsojilla ole sikäli merkitystä, sillä nehän mahdollistaa sen että kisoja ajetaan? Pääsylipputulothan on merkittävässä osassa kisajärjestäjien rahoituksessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslave on siitä oikeassa ettei rataa tai sen suunnittelijaa voi syyttää huonosta tunnelmasta, jos se on rakennettu johonkin kiinalaiselle taikka korealaiselle suolle. Ja siitä väärässä, etteikö vähintään suuri enemmistö katselijoista kiinnittäisi huomiota myös siihen, onko rata rakennettu intialaiselle savusumuarolle jossa ei ole yhtään katsojaa, vai komean metsä-järvimaiseman läpi.
En minä ole sellaista väittänyt, etteikö enemmistö katsojista kiinnittäisi noihin asioihin huomiota. Kiinnitän minäkin, mutta ne eivät vaikuta arviooni itse radasta. Tunnelma, miljöö, katsojamäärät ym. eivät liity rataan sinänsä. Mutta mitä radan ympäristöön tulee, niin pidän Bahrainista myös sen vuoksi, että se on selkeä aavikkokisa. En ole sitä mieltä, että ainut hyvä miljöö on metsämiljöö enkä ymmärrä miksi näin pitäisi olla.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No en ole minäkään sitä mieltä että metsä olisi ainoa oikea ympäristö; kelpaa mullekin ihan hyvin joku järvi ala Potrero de los Funes, vuorimaisema, puisto- tai kaupunkimiljöö, idyllinen vihreä maalaismaisema ala Magny-Cours - ja kelpaisi myös Bahrainin aavikko ellei rata olisi kamala ja paikalla olevien katselijoiden keskimääräinen tulotaso korkeampi kuin kuskien.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Henkilökohtaisesti olen pitänyt aina Magny-Coursista, tosin kun muuttivat viimeistä sektoria niin se meni huonompaan suuntaan.
Vai huonompaan suuntaan?. Tuollakaan muutoksella ei varsinaisesti ollut muuta merkitystä paitsi, että varikon sisääntulosta tuli vähän fiksumpi.

Vähän nyt tartuin epäolennaiseen, mutta pisti vaan silmään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Päivä Azerbaidzan-uutisen jälkeen brittiläinen parodiasivusto DailyMash uutisoi, että Bernie Ecclestone on sopinut kisan järjestämisestä Mordorissa. Ecclestonea auttoi sopimuksen aikaansaannissa "ystävä ja liikekumppani" Angmarin Noitakuningas.

Mordor Grand Prix announced.

"But everyone knows it’s still Nürburgring to rule them all.”
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Päivä Azerbaidzan-uutisen jälkeen brittiläinen parodiasivusto DailyMash uutisoi, että Bernie Ecclestone on sopinut kisan järjestämisestä Mordorissa. Ecclestonea auttoi sopimuksen aikaansaannissa "ystävä ja liikekumppani" Angmarin Noitakuningas.

Mordor Grand Prix announced.

"But everyone knows it’s still Nürburgring to rule them all.”
mmmgay..?
 
Ylös