Moottoriratakeskustelu

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Saas nähdä mitä tuosta Bakusta oikein tulee. Kartta näytti mielestäni aika mielenkiintoiselta mikäli se rata pysyisi siinä muodossaan pääosin. Odotan innokkaan peloissani ;D
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mulle oli epäselvää, mihin suuntaan tuota oli tarkoitus edes kiertää. Näköjään tuossa kuvassa on nuoli, eli siis vastapäivään.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Aika metkalta vaikuttaa tuo tekstissäkin mainittu ja yhdessä renderöintikuvassa vilahtava ahdas osuus. Taitaa olla reippaasti Monacon pahimpia paikkojakin kapeampi sumppu.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Aika metkalta vaikuttaa tuo tekstissäkin mainittu ja yhdessä renderöintikuvassa vilahtava ahdas osuus. Taitaa olla reippaasti Monacon pahimpia paikkojakin kapeampi sumppu.
Ite vähän veikkailen että ihan noin kapeeta kohtaa ei välttämättä radalle jää. Tai sitten tuo kuva on vähän väärissä mittasuhteissa.

Onhan Singaporessakin tosin se katsomon alitus erittäin kapea, mutta se on niin lyhyt pätkä ja aika hidas. Tuo näyttäisi että olisi jopa ehkä semmoinen keskinopea kohta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mulle oli epäselvää, mihin suuntaan tuota oli tarkoitus edes kiertää. Näköjään tuossa kuvassa on nuoli, eli siis vastapäivään.
Itse luulin aiemmin, että rata kierretään normaaliin tapaan myötäpäivään. Vasta pitlanen renderöintiä ihmetellessä tuli ahaa-elämys.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Jos tuossa kapeassa kohdassa on rakennukset noin lähekkäin, niin tuo voi jopa toteutua. Muutoin siihen varmaan vedettäisiin vain kanttarit kapeasti ja muurit olisi kauempana. Lähtökiihdytys on kyllä tosi lyhyen näköinen. Toiseen suuntaan olisi tarjonnut mielenkiintoisen startin.

Toivotaan että Sotshi tippuu Bakuun mennessä pois. Näillä tiedoilla voi jo sanoa, että tämä on sata kertaa parempi rata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Toi Sotsin rata muistuttaa myös Caesars Palacen rataa, kun se on tehty parkkipaikalle osittain.
Tosin Caesars Palace oli kuitenkin hiekka-alueilla ympäröity parkkipaikkarata jossa ei ollut ensimmäisenä kisavuonna kovinkaan hyvät turva-alueet, mutta sitten kauden 1982 kisassa oli jonkin verran paremmat turva-alueet. Ei tosin riittänyt säilymään kalenterissa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Niin siis nimenomaan näin. Esimerkiksi tuo Parabolican asfaltointi osittain niin, että jos esim. jarrut pettää siinä takasuoralla tai jtms., niin se ulosajosektori siinä olisi asfaltoitu. Mutta en ymmärrä miksi sen mutkan keskikohdan jälkeen sitä piti jatkaa. Nyt ennen erittäin haastavan mutkan ulostulo on menettänyt täysin arvonsa. Nürburgringin mutkat 2-4 on täysin turhaan päällystetty, varsinkin mutkan 4 ulostulo olisi huomattavasti vaikeampi jos sitä ei pystyisi laskemaan yhtään leveäksi.

Sitten taas fiksuja asfalttialueita. Spassa Eau Rouge, Pouhon ja Blanchimont. Suzukan 130R ja Spoon. Monzan kaksi ensimmäistä shikaania. Istanbulin mutka 8. Nämä ainakin ovat mielestäni ihan ok, että niissä päällystettä, koska mutkanopeudet ovat sen verran korkeat että jos onnettomuus tapahtuu, niin silloin se tapahtuu rajusti.
Nämä ovat mielestäni turhia. Tässä näkee hyvin että törmäys valliin vaikka siellä on hiekkaa on todella pieni:
YT Linkki

Myöskin Spoon on turha. Hill siellä ulos ajoi 1995 ja ei ollut lähelläkään seinää.

Nuo muut tosin ovat järkeviä paikkoja. Span ensimmäiset asvalttiturva-alueet olivat juuri Eau Rouge, Radillon ja Blanchimont.
Jostain syystä ne sitten siitä jatkoi vielä vaikka ne kolme riittivät selvästi.
Tässä hieno näyte siitä miltä mielestäni Span pitäisi näyttää, vuodelta 2002:
YT linkki

Kukaan ei tosta voi sanoa että pitäisi asvaltoida enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Nämä ovat mielestäni turhia. Tässä näkee hyvin että törmäys valliin vaikka siellä on hiekkaa on todella pieni:
YT Linkki

Myöskin Spoon on turha. Hill siellä ulos ajoi 1995 ja ei ollut lähelläkään seinää.

Nuo muut tosin ovat järkeviä paikkoja. Span ensimmäiset asvalttiturva-alueet olivat juuri Eau Rouge, Radillon ja Blanchimont.
Jostain syystä ne sitten siitä jatkoi vielä vaikka ne kolme riittivät selvästi.
Tässä hieno näyte siitä miltä mielestäni Span pitäisi näyttää, vuodelta 2002:
YT linkki

Kukaan ei tosta voi sanoa että pitäisi asvaltoida enemmän.
Njoo, totta turiset. Tuo 2002 malli näyttää kyllä hyvältä. Ja täytyy sanoa että itse tykkäsin tuosta vanhasta Bus Stop shikaanista enemmän kuin nykyisestä vaikka se tarjoaakin paremman ohituspaikan. Toki sitten varikkosuora ja -tilat yms... Niitähän veivailtiin edestakas eikä oikein tiedetty miten se olisi hyvä ennen kuin tuo nykyinen muutos tehtiin vuodeksi 2007.

Pouhonissa on kyllä se hyvä, että vaikka onkin päällystetty, niin leveäksi menosta ei hirveää hyötyä tule koska kuskit joutuu yleensä joko ajamaan sinne vähän pidemmälle tai nostamaan kaasua koska kanttarit pyrkivät nostamaan auton pohjasta.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Nyt Bernie haluais kuulemma kisan Vegasiin. Mikä siinä on ettei voi vaikka keskittyä Jenkeissä vaikka siihen Austinin kisaan. Tai mihin tahansa yhteen kisaan. Indyssä käytiin jo kokeilemassa. New Jerseyn kisaa ei ikinä tullutkaan. Onko tossa ykkösten Amerikan valloituksessa mitään järkeä ja pitkäjänteisyyttä mukana. Positiivisena puolena voisi mainita että USA:n Gp kisoilla menee sentään paremmin kuin talliviritelmillä jotka eivät ole vielä paljon puheita pidemmälle edenneet. Ei ykköset tuolla tavalla vakauta asemaansa uudella mantereella jos parin vuoden välein vaihdetaan rataa ja unohdetaan edelliset joille on aina lupailtu kuut ja tähdet taivaalta.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Nyt Bernie haluais kuulemma kisan Vegasiin. Mikä siinä on ettei voi vaikka keskittyä Jenkeissä vaikka siihen Austinin kisaan. Tai mihin tahansa yhteen kisaan. Indyssä käytiin jo kokeilemassa. New Jerseyn kisaa ei ikinä tullutkaan. Onko tossa ykkösten Amerikan valloituksessa mitään järkeä ja pitkäjänteisyyttä mukana. Positiivisena puolena voisi mainita että USA:n Gp kisoilla menee sentään paremmin kuin talliviritelmillä jotka eivät ole vielä paljon puheita pidemmälle edenneet. Ei ykköset tuolla tavalla vakauta asemaansa uudella mantereella jos parin vuoden välein vaihdetaan rataa ja unohdetaan edelliset joille on aina lupailtu kuut ja tähdet taivaalta.
Miksei vaan voi siirtää Austinia ajettavaksi viikkoa Montrealin jälkeen, kuten Indianapoliskin siirrettiin? Siinä olisi se "Amerikan kiertue".
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Miksei vaan voi siirtää Austinia ajettavaksi viikkoa Montrealin jälkeen, kuten Indianapoliskin siirrettiin? Siinä olisi se "Amerikan kiertue".
Kyllähän loppukauteen Amerikan kiertue tulee. Austin ja Mexico City. Sitten vielä samoilla aikavyöhykkeillä mutta pitemmän lennon päässä Brasilia.

Tosin mietityttää hieman, miten Meksikon GP viikko Meksikon lähellä ajettavan USGP:n jälkeen vaikuttaa Austinin katsojalukuihin.

Ja tietenkin Mexico Cityssä pitää saada remppa tehdyksi, ennen kuin F1 siellä ajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ompa loistava rata toi Phillip Island. Mopo3 luokassakin keskinopeus n. 160 kmh. Nopeita mutkia, tiukkenevia mutkia, korkeuseroja, ei noloja asvalttiturva-alueita, ... Kisat pysyneet jänninä kaikissa luokissa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ompa loistava rata toi Phillip Island. Mopo3 luokassakin keskinopeus n. 160 kmh. Nopeita mutkia, tiukkenevia mutkia, korkeuseroja, ei noloja asvalttiturva-alueita, ... Kisat pysyneet jänninä kaikissa luokissa.
Phillip Island on MotoGP:n Spa tai Suzuka. Ei ole ihme, että kuljettajistakin suuri osaa pitää rataa lempparinaan, mm. de Angelis ja Espargaro, Lorenzo ja Hayden.
Muutama vuosi oli suunnitelmia asvalttialueista, mutta luojan kiitos näin ei ole (vielä) tapahtunut.

Uusia ratoja rakentaessa pitäisi kuunnella kuljettajia ja faneja, jotka ovat varsin yksimielisiä siitä, mitkä ovat hyvän radan tunnusmerkit. Sochissa tai Intiassa ei ole kuunneltu, tai on tehty juuri päinvastoin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Phillip Island on MotoGP:n Spa tai Suzuka. Ei ole ihme, että kuljettajistakin suuri osaa pitää rataa lempparinaan, mm. de Angelis ja Espargaro, Lorenzo ja Hayden.
Muutama vuosi oli suunnitelmia asvalttialueista, mutta luojan kiitos näin ei ole (vielä) tapahtunut.

Uusia ratoja rakentaessa pitäisi kuunnella kuljettajia ja faneja, jotka ovat varsin yksimielisiä siitä, mitkä ovat hyvän radan tunnusmerkit. Sochissa tai Intiassa ei ole kuunneltu, tai on tehty juuri päinvastoin.
Uusia ratoja suunnitellessa ei voi yrittää miellyttää kaikkia, koska silloin tuloksena on ratoja jotka ovat täydellistä sekamelskaa ja joista siksi ei kukaan tykkää.

FIA:n säännötkin asettavat omat vaatimukset ratojen suunnitteluun ja siksi kaikkea mitä kuljettajat ja fanit haluavat ei aina voi toteuttaa.

Omat rajoitteensa ratojen suunnitteluun aiheuttaa myös radalle varattu maa-alue, koska erityisesti pinnanmuodot on otettava huomioon ratoja suunnitellessa ja pinnanmuotojen takia voidaan joutua tekemään kompromisseja radan suhteen.
 
Ylös