Moottoriratakeskustelu

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Uusia ratoja suunnitellessa ei voi yrittää miellyttää kaikkia, koska silloin tuloksena on ratoja jotka ovat täydellistä sekamelskaa ja joista siksi ei kukaan tykkää.
Juuri tämä on ollut minun mielestäni ongelma viime vuosina kun on tehty näitä uusia ratoja. On pyritty saamaan samaan rataan Spa, Monaco, Monza, Suzuka ja kaikki mahdolliset legendaariset radat (tai siis niiden parhaat osiot). Ei tuollaisesta vaan oikein tahdo tulla hyvää kun radassa on liikaa täysin erilaisia elementtejä, radalta häviää minun mielestäni luonne kun se on sinänsä hyvien mutta täysin erilaisten elementtien sekamelskaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Nuo asfaltithan ovat olleet tuolla jo ainakin vuodesta 2010.

Paitsi tuo uusi varikon sisääntulo. Vanhakin tosin oli asfaltoitu. :eek:
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Nuo asfaltithan ovat olleet tuolla jo ainakin vuodesta 2010.

Paitsi tuo uusi varikon sisääntulo. Vanhakin tosin oli asfaltoitu. :eek:
Kyllä ainakin varikon ulostuloakin on siirretty koska aikaisemminkan kakkosmutkan ulkopuolella ei ollut muuta kuin aitaa. Nyt siellä on turva-asfaltti. Muutenkin Interlagosiin on tulossa kallis modernisointi missä muistaakseni varikkotilat pistetään uusiksi ja myös katsomoitakin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Qatar liittyy formula 1-isäntämaiden joukkoon.
Mahtavaa, kolmas iltavalaistu arabirata. Toivottavasti sheikit ovat maksaneet Bernielle paikasta kalenterin avauskisana ja tuplapisteistä. :yuck:

Parempi olisi, että esim. Lähi-idän GP järjestettäisiin vuorovuosin Abu Dhabissa, Bahrainissa ja Qatarissa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Viime vkl ajettu Interlagosin kisa osoitti kyllä sen että rata kuuluu ehdottomasti MM-sarjaan. Hieno ja nopea rata jossa nähdään melkein joka vuosi hyvä kisa.

Onko kukaan löytänyt mitään luonnoksia millaiseksi tuo rata muuttuu kun sitä kohta aletaan rempata? Toivottavasti eivät pilaa radan luonnetta.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Parempi olisi, että esim. Lähi-idän GP järjestettäisiin vuorovuosin Abu Dhabissa, Bahrainissa ja Qatarissa.
Aika hyvä idea itse asiassa. Abu Dhabissa on sentään vähän enemmän urbaanimaisemaa mutta Bahrain on puitteiltaan jotenkin köykäisen oloinen. Ihan hyvä rata tosin. Parempi kuin Abu Dhabi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vaatisikohan Zandvoort paljoa duunia jos otettaisiin kalenteriin. Hieno rata, tosin jos sinne tehtäisiin nykytyyliin asfaltista parkkialueet mutkiin niin pilallahan se sitten olisi.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Onko kukaan löytänyt mitään luonnoksia millaiseksi tuo rata muuttuu kun sitä kohta aletaan rempata? Toivottavasti eivät pilaa radan luonnetta.
Ei sitä rataa varsinainesti mitenkään rempata. Fasiliteetit (varikkorakennus, paddock, yms.) vain päivitetään 2000-luvulle.

Tosin olin viikonloppuna katsovinani, että Larajinhaa olisi pikkurahtusen tiukennettu turva-alueen leventämisen kustannuksella. Saatoin kylläkin katsoa omiani.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Ei sitä rataa varsinainesti mitenkään rempata. Fasiliteetit (varikkorakennus, paddock, yms.) vain päivitetään 2000-luvulle.

Tosin olin viikonloppuna katsovinani, että Larajinhaa olisi pikkurahtusen tiukennettu turva-alueen leventämisen kustannuksella. Saatoin kylläkin katsoa omiani.
Aijaa, itse muistelin että oli puhetta isommistakin muutoksista. Että radasta tehtäisiin pidempi ja ehkä jopa lähtösuoran paikkaa vaihdettaisiin. Mutta tämähän on hyvä uutinen jos vain tosiaan näin tehdään :eek:
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Aijaa, itse muistelin että oli puhetta isommistakin muutoksista. Että radasta tehtäisiin pidempi ja ehkä jopa lähtösuoran paikkaa vaihdettaisiin. Mutta tämähän on hyvä uutinen jos vain tosiaan näin tehdään :eek:
Olihan siitä jotain suunnitelmia, mutta päätyivät sitten kuitenkin pitämään lähtösuoran nykyisellä paikallaan. Ja hyvä niin.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Vaatisikohan Zandvoort paljoa duunia jos otettaisiin kalenteriin. Hieno rata, tosin jos sinne tehtäisiin nykytyyliin asfaltista parkkialueet mutkiin niin pilallahan se sitten olisi.
Zandvoort ei taitaisi tarvita mitään muuta kuin lisää pituutta, radan leventämistä, turva-alueitten muokkaamista ja varikkotilojen uudistamista eli käytännössä vaadittaisiin radan pistäminen kokonaan uusiksi ennen kuin Zandvoort kelpaisi F1-sarjaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Qatar liittyy formula 1-isäntämaiden joukkoon.
Mahtavaa, kolmas iltavalaistu arabirata. Toivottavasti sheikit ovat maksaneet Bernielle paikasta kalenterin avauskisana ja tuplapisteistä. :yuck:

Parempi olisi, että esim. Lähi-idän GP järjestettäisiin vuorovuosin Abu Dhabissa, Bahrainissa ja Qatarissa.
Nyt jäämme sitten odottamaan sitä, että milloin Saudi-Arabia ja Kuwait liittyvät F1-sarjan kisajärjestäjien joukkoon ja saadaan sitä kautta mukaan kaksi uutta aavikkorataa F1-sarjaan.

Taitaa muuten Itävallan paluu jäädä lyhyeksi kun uusia järjestäjiä tunkee jatkuvasti mukaan ja heidän tieltään joudutaan väkisinkin poistamaan vähintään yksi Euroopassa ajettava kisa ja liipasimelle joutuu myös Unkari.

Lähivuosina ovat näillänäkymin tulossa Qatarin lisäksi mukaan ainakin Meksiko, Azerbaijan ja Thaimaa, joten tungosta kisajärjestäjiksi riittää siihen tahtiin, että kisakalenteri tulee väistämättä kasvamaan vähintään 22 kisaa käsittäväksi.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ratojen "leveyksistä" tuli mieleen yksi asia joka on pitkään ärsyttänyt: Nykyradat ovat aivan liian leveitä. Pari, maksimissaan
ehkä 3 auton leveyttä ehdottomasti saisi olla normi, eikä nykyisenkaltainen hehtaarirata.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Ratojen "leveyksistä" tuli mieleen yksi asia joka on pitkään ärsyttänyt: Nykyradat ovat aivan liian leveitä. Pari, maksimissaan
ehkä 3 auton leveyttä ehdottomasti saisi olla normi, eikä nykyisenkaltainen hehtaarirata.
?? Siis 5-6 metriä leveä rata..?
Ratojen "leveyksistähän" pitäisi karsia asvalttiulosajoalueet jolloin pyrittäisiin pysymään paremmin radalla kun ulosajo rankaisisi.
 
Ylös