Mosley haluaa aika-ajot sunnuntaille

Johnny

Active member
Liittynyt
29.5.2003
Viestit
34
Matxi:
miika:
Olenko todellakin ainoa kuka kaipaa entistä aika-ajo käytäntöä, en vaan saa tarpeeksi jännitystä irti tästä nykyisestä systeemistä, ennen esim. aika-ajojen viimeiset 5 minuuttia olivat todellista tykitystä, aina joku huippukuski oli lähdössä radalle, monesti jännitys kesti jopa ruutulipun heilahtamisen jälkeisiinkin sekunteihin.
Niin. Ensin odoteltiin se 35-40 minsaa että kukaan edes tulisi radalle. Ja sitten viimeisen minuutin aikana ei ole kenelläkään mitään tietoa kuka on tulossa ja miten kun TV kuva näyttää mitä milloinkin ja selostaja on pihalla kuin Tuominen ja Kyllönen ikään. Ei kiitos.

Mosleyn ehdotus on oikeastaan ensimmäinen hyvä ehdotus Mosleyltä mitä muistan kuulleeni. Elektroniikan jne poistamiset tuskin oli Maxin ideoita.
Eikä tuokaan ole mikään uusi idea. Ainaskin Jordanin tekninen johtaja on puhunut tosta aiemmin. :)
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
oskari:
Mun mielestä Sunnuntain aika-ajot olisivat ihan perseestä. Ei aika-ajot sinänsä, vaan sen vuoksi, että nykyään voi lauantain ja sunnuntain välisen ajan hehkutella ja spekuloida lähtöjärjestyksellä.

Eipä tarvitsisi enää koskaan lukea kuka lehdestä kuka lähtee ja millaisista ennakko asetelmista kisaan. Eikä paalua - ihan riippumatta siitä millä systeemilla aika-ajot ajetaan - enää koskaan mainittaisi kuin sivulauseessa.

Mun mielestä aika-ajot ansaitsee media tilaa. Ei kukaan välittäisi niistä enää paskanvertaa kisan jälkeen, ja kun kisa olisi samantien, niin eihän aika-ajoista puhuttaisi kuin ne pari tuntia aika-ajon ja kisan välissä.
Ärkelen väärät napit.. :p

Niin, eli samaa mieltä olen tuon aika-ajojen näkyvyyden suhteen. Tosin, olisihan se mukava, kun ei tarvitsisi katsoa kuin kahtena päivänä (tai yönä)/viikonloppu ajoja. Mutta silti olen edelleen lauantain aika-ajojen puolesta.

Mitä itse aika-ajosysteemiin taas tulee, olisi minusta paljon jännittävempää, jos kuljettajilla olisi kaksi mahdollisuutta yrittää huippuaikaa. Tämä tosin vähentäisi yllätyksiä, mutta uskonpa, että nämä yllätykset vähenisivät muutenkin ajan myötä. Tämä kausi on vasta harjoittelua, ja siksi yllätyksiäkin on tullut. Lisäksi paalupaikan arvostus taas nousisi vähäsen, kun voisi yrittää paikata huonosti mennyttä ekaa yritystä.

Mutta turhapa se mun on valittaa, ei se siitä paremmaksi muutu. :)

<small>[ 15-07-2003, 09:33: Message edited by: vileda ]</small>
 

Veschacher

Registered Loser
Liittynyt
12.8.2000
Viestit
311
Sijainti
Hyvinkää Rock City
1)Lauantaina vois olla ekat aika-ajot, Sunnuntaina Aika-ajot, jotka loppuisivat 30min. ennen kisaa Näiden a-a:jen jälkeen La ja Su ajat lasketaan yhteen ja yhteis aika ratkaisee
Sunnuntain a-a:n ja kisan välissä ei saa tehdä muutoksia autoon.
Jokaisesta pisteestä,joka kuljettajalla on tämä saa yhden plussa kymmenyksen aikaansa.
(10p=1sekunti)
Näin tasoittuisi aika-ajot, ja jännitys säilyisi.
Vedonlyöntiin voisi tulla uusi osa alue
1)ns.Superkaksari eli La a-a ja kisan voittaja.
2)ns. Supertripla Pe a-a La a-a sekä kisan voittaja

(toi vedonlyönti jutu kieltämättä aika paska)
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Veschacher:
Jokaisesta pisteestä,joka kuljettajalla on tämä saa yhden plussa kymmenyksen aikaansa.
(10p=1sekunti)
Näin tasoittuisi aika-ajot, ja jännitys säilyisi.
aika ässä idea. 60 pogoo tekee jo kivat 6 sekuntia. toyotat ruudukon kärkeen?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Veschacher:
1)Lauantaina vois olla ekat aika-ajot, Sunnuntaina Aika-ajot, jotka loppuisivat 30min. ennen kisaa Näiden a-a:jen jälkeen La ja Su ajat lasketaan yhteen ja yhteis aika ratkaisee
Sunnuntain a-a:n ja kisan välissä ei saa tehdä muutoksia autoon.
Jokaisesta pisteestä,joka kuljettajalla on tämä saa yhden plussa kymmenyksen aikaansa.
(10p=1sekunti)
Näin tasoittuisi aika-ajot, ja jännitys säilyisi.
Vedonlyöntiin voisi tulla uusi osa alue
1)ns.Superkaksari eli La a-a ja kisan voittaja.
2)ns. Supertripla Pe a-a La a-a sekä kisan voittaja

(toi vedonlyönti jutu kieltämättä aika paska)
Nämä "Max" ideat joutaa roskakoriin! Turha on mitään keinotekoista keksiä nostamaan jännitystä. Olisi se aika hauskaa lukea, joskus, että minardeilla on eniten paalupaikkoja! yuck Sitten vielä päiviteltäisiin, että kylläpäs ne oli nopeita! yuck :mad:
 

Veschacher

Registered Loser
Liittynyt
12.8.2000
Viestit
311
Sijainti
Hyvinkää Rock City
leipurihiiva:
Veschacher:
Jokaisesta pisteestä,joka kuljettajalla on tämä saa yhden plussa kymmenyksen aikaansa.
(10p=1sekunti)
Näin tasoittuisi aika-ajot, ja jännitys säilyisi.
aika ässä idea. 60 pogoo tekee jo kivat 6 sekuntia. toyotat ruudukon kärkeen?
Sehän se idea oli!
Mut täytyy muistaa et pienemmilki eroil esim. minardit saattais päästä pisteen syrjään ja silloin niillekin tulin lisäkymmenyksiä
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Eiköhän tuo aika-ajo olisi aivan hyvä, kun vain saisivat tuon älyttömän tankkauskiellon pois. Ennen perjantailla ei ollut periaatteessa mitään merkitystä, nyt sillä on kuitenkin pieni merkitys. Ehkä 0,5-1,5 sekunnin ero ekan ja vikan välillä. Riippuu todella paljon kelistä ja radasta... Sade tietenkin sotkee kaikki, mutta ei kai se montaa kertaa sada vuodessa aika-ajojen aikaan. Paalupaikan merkitys on laskenut aivan varmasti, katsokaa nyt vaikka McLarenin tuloksia varsinkin alkukaudesta.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Paalupaikan arvo ei noilla Maxin ajatuksilla palaa! Tankkauskielto pois!

Omasta mielestäni aika-ajot voitaisiin keskittää lauantaille. Eli nykyinen perjantaina ajettava sessio siirrettäisiin lauantaille!

Aika-ajot on kuitenkin pidettävä eri päivänä kuin itse kisa! Eihän tuossa ole mitään järkeä! Eihän sitä kerkeäisi edes spekuloimaan mitään, jos heti aika-ajon jälkeen alkaa kisa!

<small>[ 15-07-2003, 22:56: Message edited by: patriot ]</small>
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Bleu:
Ylen Sankia Priha:
Kaksipäiväisistä aika-ajoista luovuttiin aikoinaan koska perjantai ei vetänyt tarpeeksi yleisöä.
Tärkein syy oli kuitenkin se, että lähtöpaikkojen ratkaisu haluttiin lauantain aika-ajoihin, koska kun ajettiin sekä perjantaina että lauantaina tunnin aika-ajot, saattoi perjantaina olla kuivaa ja lauantaina märkää, jolloin lauantaina ei kukaan parantanut aikaansa.
Juuri kukaan ei viitsinyt lähteä radalle!
Rata oli enimmän aikaa tyhjä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miten olisi jos lauantaina ajettaisiin 3 kierrosta per kuski tyhjillä tankeilla ja aika-ajo jaettaisiin 3 eri kastiin piste tilanteen mukaan eli 1/3 hitain (pistetilanteen mukaan) ajaisi ekan 20 minuutin aikana ja 2/3 ajaisi 20-40min aikana ja nopeimmat 40-60min aikana. Silloin viimeinen 20 minuuttinen olisi tiivistä 9-7 kuskin ajoa joista kukin siis ajaisi vain 3 kierrosta(siis mistä otettaisiin ajat) Näin vältyttäisiin hitaimpien häirinnältä nopeimmalla kierroksella.

Mitä mieltä?

PLUS se että haluaisin "turbo" napin takaisin formuloihin... Eli joku tehonlisä jota voisi käyttää vaikka max 20 kertaa per kisa niin pääsisi hitaammista ohi ja voisi näyttää todellisen nopeutensa.. ( tätä olen vaatinut/kirjoittanut jo iänkaikkeuden ajan.....)

<small>[ 16-07-2003, 06:12: Message edited by: bigbear ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Entäpä tämä:
Ensiksi ajetaan lauantain aika-ajot jotka ratkaisevat järjestyksen sunnuntaille. Sunnuntain aika-ajoissa kilpailijan täytyy lähteä lauantain sijoituksensa vastakohtaisesta lähtöruudusta paikaltaan ja aika otetaan siitä kun kilpailija ylittää maalilinjan.

Näin ollen ekan aika-ajon merkitys muuttuu entistä ratkaisevammaksi. Jos kuljettaja on lauantaina viides, pääsee hän sunnuntaina ruudusta 15, jolloin hänellä on selvästi pidempi kiihdytysmatka kuin kuljettajalla joka on lauantaina viidestoista ja lähtee sunnuntaina ruudusta 5 aika-ajokierrokseensa.

Tämä systeemi tietenkin vaatisi sen että autot pitää edelleenkin tankata ennen toisia aika-ajoja ja toiset aika-ajot olisivat entistä enemmän kisan ensimmäinen kierros.

Samalla patriotinkin peräänkuuluttama aika-ajojen merkitys säilyy ekoissa aika ajoissa, kun niiden merkitys suurentuu ja jokainen joutuu ajamaan ne niin täysiä kun vain pystyy.
 

vileda

Well-known member
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
90
Sijainti
Oulu
bigbear:
Miten olisi jos lauantaina ajettaisiin 3 kierrosta per kuski tyhjillä tankeilla ja aika-ajo jaettaisiin 3 eri kastiin piste tilanteen mukaan eli 1/3 hitain (pistetilanteen mukaan) ajaisi ekan 20 minuutin aikana ja 2/3 ajaisi 20-40min aikana ja nopeimmat 40-60min aikana.
Joo, tämä olisi todella hyvä idea. Ja nimenomaan 3 *nopeaa* kierrosta, eli varikolta ulosajo- ja sisäänajokierroksia ei laskettaisi.

PLUS se että haluaisin "turbo" napin takaisin formuloihin... Eli joku tehonlisä jota voisi käyttää vaikka max 20 kertaa per kisa niin pääsisi hitaammista ohi ja voisi näyttää todellisen nopeutensa.. ( tätä olen vaatinut/kirjoittanut jo iänkaikkeuden ajan.....)
Heei.. tämä oli mun idea. ;D No ei vaan, tämä toisi ainakin niitä ohituksia kisoihin. Ehkä turhan kallis idea toteutettavaksi vain...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
vileda
[QB Ehkä turhan kallis idea toteutettavaksi vain...[/QB]
Kuinka niin ?

Riippuu toteutuksesta,vähemmän viritetyt moottorit(vrt. uudet moottori säännöt ,jotka pakottavat samat moottorit useampiin kisoihin) voisivat saada lisätehoa mekaanisesta ahtimesta tai turbosta matalilla paineilla vrt Audi Palmer luokka.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Jos pitää mennä siihen, että aika-ajot ajetaan sunnuntaina, mun mielestä paras ratkaisu olisi se että aika-ajot ajettaisiin juuri ennen kisaa, niin korostuisi se kisan ensimmäinen kierros ajatus, eivätkä tallit ehtisi analysoida muiden tekemisiä niin paljon ja taas saataisiin niin hitosti jännitystä kisoihin. Tankit ovat tietysti silloin jo kisalöpöissä. Lähtöjärjestys sunnuntain aika-ajoon ratkaistaisiin lauantaina.
 
Ylös