Mosley haluaa hybridi voimanlähteet F1 ykkösiin 2010? Moottoriurheilun kriisi?

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Niin meinasit että vihreä == tehoton ja hidas? Missä tuo ilmenee ko. artikkeleissa?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tehomylly sanoi:
Niin meinasit että vihreä == tehoton ja hidas? Missä tuo ilmenee ko. artikkeleissa?
En meinannut sitä. Mutta halpa, kallis, hidas, nopea tuli mieleen?

No selvää on että kilpaurheilussa pitää seurata mitä maailmassa tapahtuu? Onko se sille hyväksi? On jo toinen juttu.

Nyt pointti!

Samanen hemmo halusi kustannukset alas? Mitä ihmettä? Spyker, Aguri, Williams, "Prodrive" ym, kehittelemään hybridi voimanlähteitä?

Huoh. rallin mm tapettiin jo....

Tarkoittaa periaatteessa GP2 muuttamista ym.

Eli kyseessä on lähinnä pelinavaus sääntöjen muuttamiseksi?
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kahdeksan sylinteriä. 675 Hv (siis FIA puhuu yhä hevosvoimista)

Jarrutuksesta vapautuva energia? (Öh 80 Hv pitäisi jotenkin käyttää sitten hyväksi?)

Ecclestone on sitä mieltä että sarjan moottorit ovat teho/ympäristösuhteiltaan jo mitä tekniikan rajoissa on tehtävissä. Vähinen kulutus/teho.

No onhan tossa järkeä. Kahden eri moottorin rakentaminen taitaa sittenkin ainakin toistaiseksi kuluttaa enemmän energiaa...:dunno:
 

vanha

Well-known member
Liittynyt
13.6.2004
Viestit
85
Sijainti
keski-suomi
Mielenkiintoinen avaus. Autourheilua on pitkään puolusteltu sillä, että sen parissa kehittyy teknisiä ratkaisuja siviiliautoilun palvelukseen. Okei, varmaan niin, turvallisuutta, jarrutekniikkaa ja tehokkuutta on tähän asti kehitetty aivan varmaan. Mutta kun säännöillä laitettaisiin insinöörit tosissaan miettimään ( ison rahan motivoimana ) että miten mennään pisaralla pisimmälle ja kovaa, niin eikös luulisi tulosta syntyvän?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
talakem sanoi:
Kävisikö niin etteivät ykköset olisi enään nopein autourheilu luokka? -- Tarkoittaa periaatteessa GP2 muuttamista ym.
En olisi lainkaan huolissani GP2-autoista. Ne kyllä saadaan helposti hitaammiksi sääntömuutoksilla. Siis mikäli Bernard niin haluaa.
Enemmän olisin huolissani siitä yhdestä sarjasta, joka jo nyt on samalla radalla nopeampi kuin F1.

Vihreän vallankumouksen näen moottoriurheilun kannalta vain positiivisena. Alussahan mukana olleiden autonvalmistajien päätarkoitus oli käyttää moottoriurheilua tekniikan testipenkkinä. Nyt moottoriurheilulla on jälleen mahdollisuus toimia autoteollisuuden hyödyksi. Luonnonsuojelijoiden paine kasvaa koko ajan, joten on vain lajin edunmukaista olla aktiivinen ja hakea itse uusia menetelmiä. Kuten todettua, missään muualla ei autojen parissa kehitys ole yhtä nopeaa kuin F1-maailmassa.

Kriisi? Pikemminkin pelastus markkinavoimilta ja huippunopeilta mainostauluilta. Paluu aikaan, jolloin radalla pelastettu henki oli kymmenen pelastettua henkeä maantiellä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
En olisi lainkaan huolissani GP2-autoista. Ne kyllä saadaan helposti hitaammiksi sääntömuutoksilla. Siis mikäli Bernard niin haluaa.
Enemmän olisin huolissani siitä yhdestä sarjasta, joka jo nyt on samalla radalla nopeampi kuin F1.

Vihreän vallankumouksen näen moottoriurheilun kannalta vain positiivisena. Alussahan mukana olleiden autonvalmistajien päätarkoitus oli käyttää moottoriurheilua tekniikan testipenkkinä. Nyt moottoriurheilulla on jälleen mahdollisuus toimia autoteollisuuden hyödyksi. Luonnonsuojelijoiden paine kasvaa koko ajan, joten on vain lajin edunmukaista olla aktiivinen ja hakea itse uusia menetelmiä. Kuten todettua, missään muualla ei autojen parissa kehitys ole yhtä nopeaa kuin F1-maailmassa.

Kriisi? Pikemminkin pelastus markkinavoimilta ja huippunopeilta mainostauluilta. Paluu aikaan, jolloin radalla pelastettu henki oli kymmenen pelastettua henkeä maantiellä.
Kaksi osaa kysymyksessä. Lasketko Cartin pelkän huippunopeuden mukaan nopeammaksi luokaksi?:D

Viherpeukaloinnin pitäisi yleistyä myös niinsanotuissa kehitysmaissa. Mlllon ja miten F1 luokka vastaa siihen?

Mielellään katson myös F3 kisoja joissa on useammin enemmän urheilullisia tapahtumia kun ykkösissä...
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ottakaa ne kaikki vidun härpäkkeet veks niistä autoista ja luistonesto kanssa. Sliksit alle ja paanalle ajamaan kisaa. Kierrosrajoitinkin joutaa fittuu, kun löydään rajoitus bensamäärälle.:ahem:
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
talakem sanoi:
Lasketko Cartin pelkän huippunopeuden mukaan nopeammaksi luokaksi?:D
Eikös tuossa jutussa lukenut että Bourdais ajoi uuden kierrosennätyksen koko radalle. Eli koko kierros oli nopeampi kuin F1 autolla? Mitä väliä jos suoralla menee nopeampaa, mutta jos kierros on nopeampi ni sit kyrsii:mad_old:

Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa, jos jonkin muun sarjan auto pystyy kiertää jonkun radan nopeammin kuin F1 auto, niin, nopeammin kuin vaikka hitain F1 sarjassa oleva auto.
 
Viimeksi muokattu:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
talakem sanoi:
Mielellään katson myös F3 kisoja joissa on useammin enemmän urheilullisia tapahtumia kun ykkösissä...
Tämä on niin totta, tai GP2 luokkaa. Tapahtumaa riittää ja tiukkaa taistelua. Pojat vois välillä vaan vähän hillitä menohaluja, ettei osuttais yhteen ihan niin paljon:D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ronttu sanoi:
Eikös tuossa jutussa lukenut että Bourdais ajoi uuden kierrosennätyksen koko radalle. Eli koko kierros oli nopeampi kuin F1 autolla? Mitä väliä jos suoralla menee nopeampaa mutta jos kierros on nopeampi ni sit kyrsii:mad_old:

Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa, jos jonkin muun sarjan auto pystyy kiertää jonkun radan nopeammin kuin F1 auto, niin, nopeammin kuin vaikka hitain F1 sarjassa oleva auto.
Postia sitten Mopsleylle...
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
talakem sanoi:
Postia sitten Mopsleylle...
Pitäisköhän heti pirauttaa ja sanoa että nyt saatana loppuu toi pelleily. Ei se maailma sillä pelastu, että pelkät ykköset ajaa kohta rypsiöljyllä. Vanhat kunnon kymppi koneet takas, slicksit alle, rajotetaan sitä elektroniikkaa ja joku tolkku downforceen ja niin edelleen:D

Saatais viel kunnon kisat takasi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ronttu sanoi:
Pitäisköhän heti pirauttaa ja sanoa että nyt saatana loppuu toi pelleily. Ei se maailma sillä pelastu, että pelkät ykköset ajaa kohta rypsiöljyllä. Vanhat kunnon kymppi koneet takas, slicksit alle, rajotetaan sitä elektroniikkaa ja joku tolkku downforceen ja niin edelleen:D

Saatais viel kunnon kisat takasi.
Eiks toi maailman nopein hybridi luokka olis mitään?

Saattas meinata sitä että neliveto tulis ykkösiinki! Jos siellä on sähkömoottori
se voisi myös vetää? Eikös...

Halvalta näyttää...
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CARTer sanoi:
En olisi lainkaan huolissani GP2-autoista. Ne kyllä saadaan helposti hitaammiksi sääntömuutoksilla. Siis mikäli Bernard niin haluaa.
Enemmän olisin huolissani siitä yhdestä sarjasta, joka jo nyt on samalla radalla nopeampi kuin F1.
Vertailuajat olisi syytä tehdä suht samanaikaisilla autoilla, jotta ne olisivat oikeasti vertailukelpoisia. Sellainenkin vertailu löytyy viime vuodelta, Montrealista:

"In 2006, the latest and currently last time CART and F1 ran on the same track, Formula One was 5 to 7 seconds faster than Champ Car. The pole position in Formula 1 was taken by Fernando Alonso in a time of 1'14.942, while Sébastien Bourdais took the pole in 1'20.005 in Champ Car. The fastest lap in the Formula 1 race was 1'15.841 by Kimi Räikkönen, while Sébastien Bourdais' fastest lap was 1'22.325 in the Champ Car race."
http://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_Gilles_Villeneuve

F1:n hidastuminen on varsin teoreettinen uhka niin kauan kuin ei oikeasti tiedetä tarkkoja sääntöjä. Eikä minun mielestäni F1:n ole edes mikään pakko olla nopein luokka. Muussa tapauksessa sen pitäisi käydä näyttämässä ovaaleilla IRL-autoille mistä kana pissii. Tuollainen on vain naurettavaa "minulla on isommat vehkeet"-pullistelua. F1:n ei tarvitse todistella mitään.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eipä se niin pahalta kuulostaisi, jos autoissa olisi sliksit alla, vain välttämätön elektroniikka ja vähän kuluttavat turbokoneet. Aerodynamiikan painoarvoa voisi samalla vähentää ja jos bensan suhteen olisi jotain rajoituksia, niin oltaisiin linjassa nykypäivän hengen kanssa.

Vaan eivät nuo keinotekoiset muutokset tai rajoitukset ikinä tee hyvää kilpailulle. Kunhan eivät aja dieselillä viiden vuoden päästä, niin aivan sama. :rolleyes:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CamoN sanoi:
Eipä se niin pahalta kuulostaisi, jos autoissa olisi sliksit alla, vain välttämätön elektroniikka ja vähän kuluttavat turbokoneet. Aerodynamiikan painoarvoa voisi samalla vähentää ja jos bensan suhteen olisi jotain rajoituksia, niin oltaisiin linjassa nykypäivän hengen kanssa.

Vaan eivät nuo keinotekoiset muutokset tai rajoitukset ikinä tee hyvää kilpailulle. Kunhan eivät aja dieselillä viiden vuoden päästä, niin aivan sama. :rolleyes:
No elektroniikka pois ensin. Sitten hybridit :D ilman elektroniikkaa? Hullujen huone...

Tämä on avaus jolla halutaan järkyttää piirejä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Vaan eivät nuo keinotekoiset muutokset tai rajoitukset ikinä tee hyvää kilpailulle.
Kaikki säännöt ovat keinotekoisia, mutta niillä kaikilla on jokin tarkoitus.

Viime vuosina on keskitytty lähinnä turvallisuuden lisäämiseen. Ensi vuodeksi poistetaan ajoavut (yleisön pyynnöstä!), mikä tähtää shown parantamiseen. Energiatalouden parantamiseen tähtäävät säännöt tekevät F1:stä itse asiassa kokonaisuudessaan vähemmän keinotekoisen, koska löydettäviä ratkaisuja voidaan soveltaa siviiliautoiluun.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
CamoN sanoi:
Vaan eivät nuo keinotekoiset muutokset tai rajoitukset ikinä tee hyvää kilpailulle. Kunhan eivät aja dieselillä viiden vuoden päästä, niin aivan sama. :rolleyes:
Minun puolestani saavat kulkea vaikka tomaattimurskalla, pääasia että kilpailut ovat hyviä. :)

Mosley ajaa kustannusten leikkauksia mutta samaan aikaan on tekemässä sääntömuutoksia jotka tulevat nostamaan kustannuksia. :doubtful:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
Kaikki säännöt ovat keinotekoisia, mutta niillä kaikilla on jokin tarkoitus.
Minun nähdäkseni siinä ei ole mitään keinotekoista, että luodaan perustavan laatuiset säännöt joiden pohjalta voidaan kilpailla. Sellaiset säännöt F1:ssä taisi olla vielä joskus 50- ja 60-luvuilla. Mielestäni pahinta mitä F1:ssä on pitkään aikaan tapahtunut on kaarrenopeuksien rajoittamiseen tähdänneet muutokset rengas-, aerodynamiikka- ja moottorisäännöissä, joilla haluttiin parantaa turvallisuutta, mutta jotka itse asiassa verottivat kilpailullisuutta rajusti. Se on taas vaikuttanut lajin kiinnostavuuteen eli markkinoitavuuteen ja nyt sitten taas paikataan sitä poistamalla elektronisia apuja. Niiden poisto aiheuttaa varmasti parissa vuodessa lajin sisällä epäilyksiä siitä, että jollain tallilla on käytössään esim. differentiaali joka ei toimi "hyvässä urheiluhengessä FIA:n virallisten sääntöjen mukaan" ja taas ihmetellään. Ollaan jatkuvassa oravanpyörässä jonka vauhti tuntuu kaiken lisäksi vielä kiihtyvän.

Pointtini on, että autourheilun kuninkuusluokassa ei tulisi rajoittaa autojen kilpailullisuutta liikaa, koska kilpailijat haluavat joka tapauksessa päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tässä tilanteessa käy niin, etteivät kilpailijat toimi kuten tuomarit hyvässä uskossaan ehkä odottavat, ja kehittävät autojaan suuntiin joista syntyy uusia ongelmia tuomareille. Tämän hetkinen käymistila on hyvä esimerkki huonoista ratkaisuista ja liiallisesta lyhytnäköisyydestä päättävissä elimissä.

Vaan sitähän se varmaan aina on, kehitys vaatii usein pelkän nousukiidon lisäksi myös alamäkiä, joiden aikana on mahdollisuus oppia ja kehittää lajia taas parempaan suuntaan.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Tomacu sanoi:
Minun puolestani saavat kulkea vaikka tomaattimurskalla, pääasia että kilpailut ovat hyviä. :)

Mosley ajaa kustannusten leikkauksia mutta samaan aikaan on tekemässä sääntömuutoksia jotka tulevat nostamaan kustannuksia. :doubtful:
Joo kato eka säästetään ja sitten taas pistetään rahaa menemään. Olishan tuo ihan hyvä jos F1 saataisiin kehittämään uuden tyyppisiä moottoreita, se palvelisi varmasti koko maapalloa.
 
Ylös