Mosley haluaa hybridi voimanlähteet F1 ykkösiin 2010? Moottoriurheilun kriisi?

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
CamoN sanoi:
Mielestäni Audin kilpadiesel-kokeilut ovat oikeutettuja vain sen takia, että kyseessä on ollut kestävyyskilpailu. En suostu uskomaan että diesel-moottorista saadaan ikinä kilpailullisesti parempaa vaihtoehtoa, kuin bensiini- tai etanolimoottorista. Vaikka olisi tavallaan ihan mielenkiintoista nähdä miten diesel muuttaisi esim. F1:tä - nykyisten erittäin korkeilla kierroksilla huipputehonsa tuottavien ja minimaalisen vääntömomentin tuottavien koneiden tilalle tulisi diesel-vastine, joka "toimisi" myös alemmilla kierroksilla.

Onhan se siviiliautoilun kannalta todella hieno juttu että tuo kokeilu on toteutettu ja se on niittänyt menestystä, mutta kyllä perinteitä tulee sen verran kunnioittaa, että kilpa-autot tankataan bensiinillä myös jatkossa. :D
Saattaa niitä joihinkin luokkiin tulevaisuudessa tulla, tuskin kuitenkaan F1:seen...
Miinuspuolihan dieselissä on moottorin paino, huomattavasti jämerämmistä osista joudutaan tekemään, että kestää niin kovat puristukset.
Plus puoli, juurikin tuo kova ja tasainen vääntö läpi koko kierrosalueen.

Mutta voisihan se hieman erikoiselta kuulostaa

Ladys and Gentlemen! Hehkuttakaa moottorinne! :D

Lähtösuoralla niin paksu musta savupilvi, ettei viimeisimät näe rataa... :D

Nokivasara: http://www.youtube.com/watch?v=u2WVBP1QYd0&mode=related&search=
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vihreät arvot ovat enemmän kuin tervetulluita myös ykkösiin. Ok, kokonaisuutena F1 ei kyllä todellakaan ole mikään ekologinen urheilulaji, vaikka kisat ajettaisiin radalla läpi kovinkin säästeliäästi.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Ronttu sanoi:
Eikös tuossa jutussa lukenut että Bourdais ajoi uuden kierrosennätyksen koko radalle. Eli koko kierros oli nopeampi kuin F1 autolla? Mitä väliä jos suoralla menee nopeampaa, mutta jos kierros on nopeampi ni sit kyrsii:mad_old:

Kyllä mua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa, jos jonkin muun sarjan auto pystyy kiertää jonkun radan nopeammin kuin F1 auto, niin, nopeammin kuin vaikka hitain F1 sarjassa oleva auto.
Voi Cart auto olla nopeampi jossain Laguna Secassa missä mikään F1 tiimi tuskin ainakaan viimiseen 25 vuoteen on ajanut ihan viimisellä limitillä, kun taas Cart sarjan kalenterista toi rata varmaan löytyy... Mutta jos viedään F1 ja Cart auto rinnakain vaikka Indianapolisiin tai Montrealiin niin johan on tulos toinen...

Phenixissä joskus 80-luvulla peruttiin 250cc mikroautojen täyteluokka kilpailu kun pojaat paukutteli jo harjoituksissa nopeempia aikoja kuin oli lopulta F1:sten paaluaika... Mikroautot vaan sopi silloin paremmin kapealle ja kiemuraiselle katuradalle kuin F1 autot... Ei Formula 1 auto kaikilla radoilla ja kaikissa olosuhteissa ole aina nopein... Vain noin 99.9 prosenttisesti...
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
antaisivat vaan mahdollisuuden moottoripajojen kehittää moottoriaan vapaammin, esim. suorasuihkua, muuttuvia venttiili-ajotuksia, jne. yleesäkin tän päivän moottoritekniikkaa, pois lukien ahtaminen. vois olla enemmän hyötyä tieliikenne puolelle ku isolla rahalla kehiteltäis kyseisiä tekniikoita, lisääntyny teho voitais kompensoida vaikka vähentämällä sitä downforcee:dunno: typeriä nää kaiken maailman kierrosrajottimet sun muut vakio sylinterikulma säädökset, tällä menolla autoihin tulee standardi ecun lisäks standardi moottori jonka valmistaa joku AvtoVaz:nope: mut oikeestaan silloinhan ei stanu ecua tarvita ku siirrytään takas kaasari ja katkojan kärjet aikaan:wink:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Slimedge sanoi:
antaisivat vaan mahdollisuuden moottoripajojen kehittää moottoriaan vapaammin, esim. suorasuihkua, muuttuvia venttiili-ajotuksia, jne. yleesäkin tän päivän moottoritekniikkaa, pois lukien ahtaminen. vois olla enemmän hyötyä tieliikenne puolelle ku isolla rahalla kehiteltäis kyseisiä tekniikoita, lisääntyny teho voitais kompensoida vaikka vähentämällä sitä downforcee:dunno: typeriä nää kaiken maailman kierrosrajottimet sun muut vakio sylinterikulma säädökset, tällä menolla autoihin tulee standardi ecun lisäks standardi moottori jonka valmistaa joku AvtoVaz:nope: mut oikeestaan silloinhan ei stanu ecua tarvita ku siirrytään takas kaasari ja katkojan kärjet aikaan:wink:
Jos autojen tehot karkaisivat ja downforcea leikattaisiin, autot muuttuisivat lentokoneiksi malliin Mercedes LeMansissa 1999. Joku balanssi pitäisi olla tehon ja pidon välillä.

Muuten olen samaa mieltä kanssasi, moottorikehitys pitäisi saada vapaammaksi. Polttoainetta voitaisiin harkita biodieselin ja etanolin väliltä. Ahtimien käytön toivoisin tulevan takaisin. Pop-off venttiileillä vain leikattaisiin ahtopaineet, etteivät kasva älyttömiin lukemiin malliin BMW:n 1500hv 1,5l rivinelosesta 1980-luvulla.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
CARTer sanoi:
En olisi lainkaan huolissani GP2-autoista. Ne kyllä saadaan helposti hitaammiksi sääntömuutoksilla. Siis mikäli Bernard niin haluaa.
Enemmän olisin huolissani siitä yhdestä sarjasta, joka jo nyt on samalla radalla nopeampi kuin F1.
Eipä nuo ajat ole kovinkaan vertailukelpoisia. Zonta on jo kuljettajana Bourdaisia selkeästi hitaampi ja Toyota ei tuolloin(kaan) edustanut nopeinta F1 autoa. Lisäksi olosuhteet ja kumin määrä asfaltissa vaikuttavat sekunteja kierrosaikoihin. Sanoisin että kaksipäiväisten F1 testien(useampi talli paikalla) jälkeen Kimi olisi tuolloin(-05) Mclarenillaan ajanut kevyesti alle 1.04.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
FIA estää säännöillään moottorikehityksen täydellisesti, helpposti rakennettavia kulutusta laskevia tekniikoita ei saa käyttää:

-Suorasuihkutus
-Ahtaminen

Mosleyn on aika väistyä, elkeet rupeaa muistuttamaan monen kuuluisan diktaattorin elkeitä joista aika on ajanut ohi ja epätoivoisesti yritetään pysyä vallan kahvassa kiinni. Kusi on mennyt päähän.

Ensimmäinen uusi järkevä artikla FIA:lla voisi olla että FIA presidenttiyden maksimi aika on kaksi kautta(8v).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tallien ehdotus moottorisäännöistä FIA:lle

Moottorivalmistajat ovat antaneet ehdotuksensa fialle uusista säännöistä 2010 - 2013. FIA vaatii ympäristöystävällisimpiä ja halvempia koneita vastaisuudessa.

Kompromissiksi ehdotetaan että koneiden tulisi kestää neljä kilpailua. Moottorin tyyppiä ei haluta muuttaa kustannussyistä nykyisestä. Lisäksi tulisi KERS systeemit joilla kineettistä energiaa saataisiin talteen... Edelleen koneisiin asenettaisiin polttoaineen syötön rajoittimet 2010...
Hyväksyykö FIA ehdotuksen selviää sitten myöhemmin...

Representatives of BMW, Ferrari, Honda, Mercedes-Benz, Renault and Toyota have agreed on rules for engines from 2010 that they hope will fulfil the FIA's desire to be environmentally friendly, but will also help reduce costs for the competitors.

Rather than create all-new power units for 2011, the engine manufacturer want the current engine rules to remain similar to now until 2013 - in exchange for introducing Kinetic Energy Recovery Systems (KERS) and a fuel-flow restrictors for 2010. The engines would also be used for four races.

Juttu...
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63410
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
CARTer sanoi:
Enemmän olisin huolissani siitä yhdestä sarjasta, joka jo nyt on samalla radalla nopeampi kuin F1.
Olipa loistava threadi. Käsittämättömän tasotonta keskustelua aiheesta tällaisella forumilla. Kaiken lisäksi joku ei edes tajunnut ketjun toiseksi viimeisen viestin sarkasmia. :jaska:

CamoN sanoi:
Mielestäni Audin kilpadiesel-kokeilut ovat oikeutettuja vain sen takia, että kyseessä on ollut kestävyyskilpailu. En suostu uskomaan että diesel-moottorista saadaan ikinä kilpailullisesti parempaa vaihtoehtoa, kuin bensiini- tai etanolimoottorista. Vaikka olisi tavallaan ihan mielenkiintoista nähdä miten diesel muuttaisi esim. F1:tä - nykyisten erittäin korkeilla kierroksilla huipputehonsa tuottavien ja minimaalisen vääntömomentin tuottavien koneiden tilalle tulisi diesel-vastine, joka "toimisi" myös alemmilla kierroksilla.
En tiedä mitä tarkoitit kilpailullisuudella, mutta hyvimpä Audi (ja Peugeot) on dieseleillään menestyneet myös ALMS- ja LMES-sarjoissa, joissa siis ajetaan lyhempiäkin kisoja. Toisaalta kyse ei varmaankaan ole ainoastaan dieselin absoluuttisesta ylivoimaisuudesta vaan koko "paketista". Ehkä tulee helposti kuva dieselin ylivoimaisuudesta, kun mukana ei ole yhtään varteenotettavaa ison budjetin tehdastiimia bensalla käyvällä autolla... ehkä ACO:n uudet 2010 säännöt tuo niitä lisää.

Sue_me sanoi:
Jos autojen tehot karkaisivat ja downforcea leikattaisiin, autot muuttuisivat lentokoneiksi malliin Mercedes LeMansissa 1999. Joku balanssi pitäisi olla tehon ja pidon välillä.
Öh... ei kai tuolla tapauksella nyt sikäli (vaikka Porsche 911 GT1 saman tempun Road Atlantassa samana vuonna toistikin) ollut mitään tekemistä vähäisen downforcen kanssa, vaan ongelmasta kyseisen auton aerodynamikan suunnittelussa.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Käsittämätön päätös FIA:lta taas kerrassaan. :alppu:
 

Mustiskuusviis

Well-known member
Liittynyt
21.9.2006
Viestit
230
Maxin avaus

Olen kyllä sitä mieltä että Max tekee ihan oikein avatessaan keskustelun. Ilmastonmuutoksen uhkaa levitellään kaikkialle, joten on normaalia ja toivottavaa että FiA:n pj. tekee avauksia. Totuus on että öljy ehtyy ja F1 on huipputeknologian näyteikkuna. Biopetroli ei ole ratkaisu pitkällä tähtäimellä. Siksi uudet ratkaisut on hyvä esitellä siellä ja oikeuttaa F1:sen olemassaolo viherpiipertäjille (kun se näyttää olevan niin tärkeää). Voi kuullostaa aika radikaalille, mutta mielestäni ihan kehityssuunta.

Disel moottorit on hyviä juuri kestävyyskisoihin radalla ja rally raideihin rallin puolella.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Joo mutta kun ajetaan kilpaa eikä paranneta koko maailmaa kerralla nykyisen moottorisäännön jatkaminen oli itsestään selviö... :thumbup:

Ihan mikä muu ratkaisu olisi romuttanut loputkin... hybridit... :ahem:
Pisaralla pisimpään:thumbup: .... ellei F1:tä haluta kaataa....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös