Mosley haluaa hybridi voimanlähteet F1 ykkösiin 2010? Moottoriurheilun kriisi?

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
WebSlave sanoi:
Vertailuajat olisi syytä tehdä suht samanaikaisilla autoilla, jotta ne olisivat oikeasti vertailukelpoisia.
Olethan varsin hyvin tietoinen, että viime vuonna Montrealissa syksyllä ajaneet autot olivat suurin osa kolme-kuusi vuotta vanhoja? Dale Coynen tallin Lola oli vuosimallia 2000. Maailman suurimmalta autotehtaalta vei kaksi päivää saada maailman nopein kilpa-auto alittamaan CART-autolla kuusi vuotta aiemmin tehty rataennätys. Tuosta kului vain puoli vuotta, kunnes köyhän miehen kuninkuusluokka tuli, ja sai japanilaiset näyttämään hölmöiltä suht samanaikaisella autolla.
WebSlave sanoi:
Eikä minun mielestäni F1:n ole edes mikään pakko olla nopein luokka. Muussa tapauksessa sen pitäisi käydä näyttämässä ovaaleilla IRL-autoille mistä kana pissii.
Täydellisessä maailmassa maailman parhaimmat kuljettajat ajaisivat toisiaan vastaan maailman nopeimmilla autoilla ja haasteellisimmilla radoilla. Näin ei ole tapahtunut.
Yksi F1:n myyntiartikkeleistä kuitenkin on, että kuninkuusluokan autot edustavat teknologian huippua ja ovat maailman nopeimpia. Toyotan vuosibudjetilla ajattaisi Indyssä 33 Panoz DP01:stä ja samalla radalla se on nopeampi kuin lajinsa kiistämätön kuningas.
Eikä se ole suinkaan Champ Carin vika, ettei Ecclestonen kaveri Legault päästä sarjaa uudella autolla Montrealiin. Käsky tuli ylhäältä.
CamoN sanoi:
Eipä se niin pahalta kuulostaisi, jos autoissa olisi sliksit alla, vain välttämätön elektroniikka ja vähän kuluttavat turbokoneet. Aerodynamiikan painoarvoa voisi samalla vähentää ja jos bensan suhteen olisi jotain rajoituksia, niin oltaisiin linjassa nykypäivän hengen kanssa.
Erittäin tutulta kuulostava formula... :cool:
WebSlave sanoi:
Eikä minun mielestäni F1:n ole edes mikään pakko olla nopein luokka.
Silloin se olisikin vain luokka muiden joukossa, enkä tilanteessa näkisi mitään väärää. Päinvastoin olisin luultavasti enemmän innostunut näistä tietokoneajan luomuksista. F1 kuitenkin asetettiin aikanaan tietoisesti korkeimmalle jalustalle. Ja koska moottoriurheilussa on aina ratkaissut se kuka on nopein, tulee FIA:lla olemaan paljon selitettävää, mikäli heidän kruunaamansa kuningas ei kykene olemaan ö-luokkia nopeampi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
CARTer sanoi:
Olethan varsin hyvin tietoinen, että viime vuonna Montrealissa syksyllä ajaneet autot olivat suurin osa kolme-kuusi vuotta vanhoja? Dale Coynen tallin Lola oli vuosimallia 2000. Maailman suurimmalta autotehtaalta vei kaksi päivää saada maailman nopein kilpa-auto alittamaan CART-autolla kuusi vuotta aiemmin tehty rataennätys. Tuosta kului vain puoli vuotta, kunnes köyhän miehen kuninkuusluokka tuli, ja sai japanilaiset näyttämään hölmöiltä suht samanaikaisella autolla.
Tarkoittanet Ricardo Zontan Toyota F1-ajonäytöstä Laguna Secan radalla?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tomacu sanoi:
Mosley ajaa kustannusten leikkauksia mutta samaan aikaan on tekemässä sääntömuutoksia jotka tulevat nostamaan kustannuksia. :doubtful:
Kyllähän tuo tietysti kuulostaa oudolta, mutta itse asiassa tämä voi olla kompromissiratkaisu, joka tyydyttää edes jonkin verran kaikkia. Autotehtaat haluavat kehittää tekniikkaa, ja niillä on siihen taloudelliset resurssit. Talleilla, ainakin monilla talleilla, resurssit ovat kuitenkin rajalliset, mutta nyt ostoautot sallitaan ja elektroniikka on yhteistä. Muistaakseni myös hintakattoa myyntimoottoreille on jossain vaiheessa suunniteltu, mutta se ei ole tainnut ainakaan vielä mennä läpi.

Kustannuksia siis ollaan siirtämässä niille, joilla rahaa on. Tallien kustannukset laskevat sitä mukaa, mitä enemmän itse autoa standardoidaan. Tottakai nekin käyttävät kaikki käytettävissä olevat varat niiden osien kehittämiseen, joita vielä saa kehittää. Mutta kuten Super Agurin ja Hondan tilanteesta nähdään, iso tallibudjetti ei suoraan takaa menestystä asiakastalliin verrattuna.
 

vanha

Well-known member
Liittynyt
13.6.2004
Viestit
85
Sijainti
keski-suomi
No, mites olisi sellainen kansainvälinen sopimus joka kieltäisi kaiken moottoriurheilun jossa käytetään fossiilisia polttoaineita. Nimittäin; lillukanvarsiahan se olisi jos pelkän f-ykkösen kohdalla viherryttäisiin. Heti joka puollelle sama peli rallia ja moottoripyöräilyä myöten.

Voisi nimittäin olla että autourheilusta olisi sitten hyötyä tässä maailmanhistorian tilanteessa jossa ilmastonmuutokset saattavat hyvinkin aiheuttaa sellaisen myllerryksen ettei kukaan muistele Juan Manuelia, Kimistä puhumattakaan.

Kilpailuvietti meillä ihmisillä vaan on sen verran voimakas että sitä voisi koittaa käyttää hyväksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Sue_me sanoi:
Tarkoittanet Ricardo Zontan Toyota F1-ajonäytöstä Laguna Secan radalla?
WebSlave viittasi Bourdais'n aikoihin Montrealissa viime vuonna. Kilpailun nopeimman kierroksen vertailu F1-aikoihin on myös harhaanjohtavaa, sillä rata oli koko kilpailun ajan kostea.

Toyotan Laguna Secan vierailu taas ei ollut mikään ajonäytös, vaan Toyota toi mukanaan joukon insinöörejä ja vierailun ainoa tarkoitus oli rikkoa Castronevesin vanha rataennätys. Etukäteen varmasti tavoite kuulosti helpolta toteuttaa, mutta Toyota päätyi viettämään koko viikonlopun Monterreyssä, koska ensimmäisenä päivänä Zonta pääsi vain vaivoi ennätyksajan alle. Lopulta brasilialainen peittosi kuusi vuotta aikaisemmin ajetun rataennätyksen reilulla sekunnilla. Toyotan lehdistötiedotteessa unohdettiin tietenkin mainita, että MotoGP-kilpailun takia kanttikiviä oli mataloitu ja rata saanut uuden pinnoitteen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Minun nähdäkseni siinä ei ole mitään keinotekoista, että luodaan perustavan laatuiset säännöt joiden pohjalta voidaan kilpailla.
Se, että moottorien tuli olla 3000-kuutioisia on ihan yhtä keinotekoista kuin se, että nyt ne eivät saa kiertää yli 19.000 kierrosta. Rajoitus on rajoitus.
ja nyt sitten taas paikataan sitä poistamalla elektronisia apuja. Niiden poisto aiheuttaa varmasti parissa vuodessa lajin sisällä epäilyksiä siitä, että jollain tallilla on käytössään esim. differentiaali joka ei toimi "hyvässä urheiluhengessä FIA:n virallisten sääntöjen mukaan" ja taas ihmetellään.
En tiedä miten sääntö tullaan muotoilemaan, mutta otaksun että sellaiset ajoavut, jotka onnistuvat yhteisellä ECU:lla ovat edelleen sallittuja.
Pointtini on, että autourheilun kuninkuusluokassa ei tulisi rajoittaa autojen kilpailullisuutta liikaa, koska kilpailijat haluavat joka tapauksessa päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tässä tilanteessa käy niin, etteivät kilpailijat toimi kuten tuomarit hyvässä uskossaan ehkä odottavat, ja kehittävät autojaan suuntiin joista syntyy uusia ongelmia tuomareille. Tämän hetkinen käymistila on hyvä esimerkki huonoista ratkaisuista ja liiallisesta lyhytnäköisyydestä päättävissä elimissä.
Kilpailu tapahtuu, ja on aina tapahtunut annettujen sääntöjen puitteissa. Säännöt ovat muuttuneet joka vuosi, ja niiden on pakko, koska niiden on sopeuduttava nopeaan kehitykseen. Nykyinen käymistila ei ole mitään uutta, jos vertaa sitä vaikka 80-luvun arpomiseen maaefektin ja helmojen, turbojen ja bensankulutuksen kanssa. Uutta kehitetään sellaisella vauhdilla, että siihen on pakko reagoida vuosittain.
CARTer sanoi:
Silloin se olisikin vain luokka muiden joukossa, enkä tilanteessa näkisi mitään väärää. Päinvastoin olisin luultavasti enemmän innostunut näistä tietokoneajan luomuksista. F1 kuitenkin asetettiin aikanaan tietoisesti korkeimmalle jalustalle. Ja koska moottoriurheilussa on aina ratkaissut se kuka on nopein, tulee FIA:lla olemaan paljon selitettävää, mikäli heidän kruunaamansa kuningas ei kykene olemaan ö-luokkia nopeampi.
Olen eri mieltä. F1 on kansainvälisen autoliiton hallinnoima korkein formulaluokka, ja ainut formulaluokka, jonka voittaja on maailmanmestari (jos ei lasketa kartingia formuloiksi). Se tekee siitä kuninkuusluokan, ei se, että se on teknisesti kehittynein, tai joissain määritellyissä olosuhteissa nopein. En näe mitään selittämisen tarvetta. Yksityiset sarjat voivat tehdä mitä lystäävät.
 
Viimeksi muokattu:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
CARTer sanoi:
Lopulta brasilialainen peittosi kuusi vuotta aikaisemmin ajetun rataennätyksen reilulla sekunnilla. Toyotan lehdistötiedotteessa unohdettiin tietenkin mainita, että MotoGP-kilpailun takia kanttikiviä oli mataloitu ja rata saanut uuden pinnoitteen...
Tämäkin vielä...

Niin ja Bourdais pisti vielä reilusti nopeemmaksi ajan kuin mitä Tojon F1 autolla oli tehty.

Nyt Mouslit ja Eklestonet sais ruveta tosissaan miettii et mihin suuntaan mennään ja mitä tehdään että saadaan F1 pidettyä kuninkuuslajina.

Vai ruvetaanko vain kehittämään siviiliautoilijoille teknisiä juttuja ja muita viherpiiperrystä ja jätetään todellinen kilpa-ajo muille sarjoille.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
CARTer sanoi:
Yksi F1:n myyntiartikkeleistä kuitenkin on, että kuninkuusluokan autot edustavat teknologian huippua ja ovat maailman nopeimpia. Toyotan vuosibudjetilla ajattaisi Indyssä 33 Panoz DP01:stä ja samalla radalla se on nopeampi kuin lajinsa kiistämätön kuningas.
Eikä se ole suinkaan Champ Carin vika, ettei Ecclestonen kaveri Legault päästä sarjaa uudella autolla Montrealiin. Käsky tuli ylhäältä.
Kyllä mä siitä lähtisin, että Toyon F1 voittaa radalla tollasen Panozin mennen ja tullen
 

Gilles 4ever

Member
Liittynyt
31.1.2006
Viestit
8
http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Biopolttoaineet+tulossa+autourheiluun/HS20061118SI1SP017zb

Jo lähitulevaisuudessa vihreät arvot ovat elintärkeitä Formula ykkösille! Mikäli F1 ei kehity ympäristöystävällisemmäksi muun maailman mukana, muuttuu laji ennenpitkää dinosaurukseksi ja ajautuu aikamoiseen kriisiin.

Yksi kilpa-autoilun perusperiaatteista on aina ollut, että se palvelee nimenomaan siviiliautoilua kehittämällä uusia teknisiä ratkaisuja ja parantamalla turvallisuutta.

Nyt on koittanut aika, jolloin Formula 1 voi jälleen toimia teknisenä esikuvana kautta maailman. Panostamalla vihreisiin arvoihin F1 kiillottaisi timanttiaan ja esittäytyisi pian maailmalle uljaampana kuin kenties koskaan aiemmin.

Vai haluammeko todella, että lajimme muuttuu ennen pitkää paheksuttavaksi muinaisjäänteeksi? Tuskinpa.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
WebSlave sanoi:
Olen eri mieltä. F1 on kansainvälisen autoliiton hallinnoima korkein fomulaluokka, ja ainut formulaluokka, jonka voittaja on maailmanmestari. Se tekee siitä kuninkuusluokan, ei se, että se on teknisesti kehittynein, tai joissain määritellyissä olosuhteissa nopein. En näe mitään selittämisen tarvetta. Yksityiset sarjat voivat tehdä mitä lystäävät.
Uskon että itse F1 kuskit eivät olisi kanssasi samaa mieltä. Johan ne olivat nyreissään kun siirryttiin kasi koneisiin. Jos ovat kanssasi samaa mieltä ja pelkäävät ajaa kovaa, niin menkööt muualle köröttelemään :D

Tottakai turvallisuutta pitää edistää, mutta siellä on jo niin paljon kaikenlaisia muita tyhmiä sääntöjä joilla ei edes ole mitään tekemistä esim. turvallisuuden kanssa.

Ymmärrän sen täysin että nykypäivänä on tehtävä sääntöuudistuksia paljon, paljon tiheämmin mitä ennen. Tekniikka kehittyy niin huimaa vauhtia että rajoituksia on tehtävä monessa suhteessa.

Nyt alkaa olemaankin kovat paikat ja mietittävä tarkkaan noiden sääntöjen kanssa. Siinä on kyseessä kuitenkin lajin tulevaisuus.

Että F ykkösiä olisi nopeempi jokin muu formulaluokka, niin ei tuu kuuloonkaan mun mielestä. Joku rajansa tollakin asenteella!

Kyllä tuo nopeus, enkä tarkoita pelkkää huippunopeutta, vaan nopeutta kokonaisuutena rataa kierrettäessä, on yksi asia joka täytyy olla omaa luokkaansa verrattuna alempiin sarjoihin. Tää on mun mielipide.

Mikäs hemmetin kuninkuusluokka se sillon on, jos joku vormulaluokka menis kovempaa joka radalla?
 
Viimeksi muokattu:

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Ronttu sanoi:
Mikäs hemmetin kuninkuusluokka se sillon on, jos joku vormulaluokka menis kovempaa joka radalla?
Niinpä. Sama kun Rallin mm-sarjaa ajettaisiin N-luokalla ja sitten jossain päin ajettaisiin WRC:eillä. Kyllä F1-sarjan pitää edustaa nopeinta luokkaa tai eihän se muutoin sitten mikään kuninkuusluokka ole muuta kuin ehkä markkinoinnissa, samalla sekin illuusiokin häviäisi, että F1-sarjassa ajaisi maailman parhaat kuskit, koska miksi parhaat menisivät johonkin mopoluokkaan ajelemaan? Ei ne tee sitä nytkään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ronttu sanoi:
Uskon että itse F1 kuskit eivät olisi kanssasi samaa mieltä. Johan ne olivat nyreissään kun siirryttiin kasi koneisiin. Jos ovat kanssasi samaa mieltä ja pelkäävät ajaa kovaa, niin menkööt muualle köröttelemään :D
Tottakai kuskit haluavat ajaa lujaa. Ei tässä mistään pelosta ole kyse, vaan siitä, ettei ole mitään loogista perustelua sille, miksi F1:n pitäisi joka vuosi olla nopeampi kuin edellisvuotinen F1. Kierrosaika on vain numero, senhetkisillä säännöillä saavutettu arvo.
Tottakai turvallisuutta pitää edistää, mutta siellä on jo niin paljon kaikenlaisia muita tyhmiä sääntöjä joilla ei edes ole mitään tekemistä esim. turvallisuuden kanssa.
Kuten totesin, jokaisella säännöllä on tarkoitus. Ei niitä laadita random-periaatteella.
Nyt alkaa olemaankin kovat paikat ja mietittävä tarkkaan noiden sääntöjen kanssa. Siinä on kyseessä kuitenkin lajin tulevaisuus.
Lajin tulevaisuus on kyseessä "aina". F1 ei ole missään erityisessä kriisissä, vaikka tiettyjen tahojen tulot eivät ehkä olekaan kehittyneet haluttuun malliin.
Että F ykkösiä olisi nopeempi jokin muu formulaluokka, niin ei tuu kuuloonkaan mun mielestä. Joku rajansa tollakin asenteella!
Mikset sitten seuraa IRLiä F1:n sijaan? Siellä ajetaan paljon kovempaa.
Mikäs hemmetin kuninkuusluokka se sillon on, jos joku vormulaluokka menis kovempaa joka radalla?
Ei taida mikään mennä tällä hetkellä, vaikka yhdellä radalla (jolla F1 ei normaalisti aja) kierrosennätys onkin jollain muulla. Minulle kuninkuusluokka tulee siitä, että kyseessä on korkein kansainvälisen autoliiton hallinnoima formulasarja. Mutta jokaisella on tietenkin oikeus omaan mielipiteeseensä.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
CamoN sanoi:
Kunhan eivät aja dieselillä viiden vuoden päästä, niin aivan sama. :rolleyes:
No, mikäs kiisselissä vastustaa?
Le Manskin voitettiin viimeksi nokivasara Audilla... :D
 

ajuu

Member
Liittynyt
9.8.2001
Viestit
187
Doubtful sanoi:
Niinpä. Sama kun Rallin mm-sarjaa ajettaisiin N-luokalla ja sitten jossain päin ajettaisiin WRC:eillä. Kyllä F1-sarjan pitää edustaa nopeinta luokkaa tai eihän se muutoin sitten mikään kuninkuusluokka ole muuta kuin ehkä markkinoinnissa, samalla sekin illuusiokin häviäisi, että F1-sarjassa ajaisi maailman parhaat kuskit, koska miksi parhaat menisivät johonkin mopoluokkaan ajelemaan? Ei ne tee sitä nytkään.
F1ssä rajoittavia sääntöjä tehdään yleensä turvallisuus näkökohdasta. Autojen nopeuksia ei haluta enään kasvattaa. Pienellä sääntömuutoksella saataisiin helposti sekunteja pois. Ei tarvi mitään rakettitiedettä ja miljoonia euroja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tulee jotenkin F1:sten hidastamisesta vuosi 1995 mieleen. Autoja muutettiin radikaalisti aikaisempiin kausiin verrattuna ja nopeus putosi lähelle F3000-tasoa. Lähtöruudukon häntäpää jäi nopeimmille F3000-autoille. Sitten turvallisuusbuumi iski ja F3000:t kastroitiin vuodelle 1996 reilusti hitaammiksi lähinnä maaefektin vaikutusta ja downforcea pudottamalla.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Paskat mitään hybridejä, ajetaan ahdetuilla etanolimoottoreilla ja pistetään kunnon show pystyyn. Varmaan joku reilu litra iskutilavuutta ja muuten saa olla ihan mitä vaan koneessa kiinni, vaikka laivan turbo. Katalysaattorit voisi laittaa niin saadaan lisää vihreyttä.
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
WebSlave sanoi:
Mikset sitten seuraa IRLiä F1:n sijaan?
Koska F1 on sydäntä lähellä. Mua ei kiinnosta noi muut kuninkuusluokan alapuolella olevat sarjat :D. GP2 nyt tulee kyllä hyvänä kakkosena. Kiinnostaa myös Suomalaisten menestys, jota on tullut tässä vuosien saatossa myös kivasti.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Make79 sanoi:
No, mikäs kiisselissä vastustaa?
Le Manskin voitettiin viimeksi nokivasara Audilla... :D
Mielestäni Audin kilpadiesel-kokeilut ovat oikeutettuja vain sen takia, että kyseessä on ollut kestävyyskilpailu. En suostu uskomaan että diesel-moottorista saadaan ikinä kilpailullisesti parempaa vaihtoehtoa, kuin bensiini- tai etanolimoottorista. Vaikka olisi tavallaan ihan mielenkiintoista nähdä miten diesel muuttaisi esim. F1:tä - nykyisten erittäin korkeilla kierroksilla huipputehonsa tuottavien ja minimaalisen vääntömomentin tuottavien koneiden tilalle tulisi diesel-vastine, joka "toimisi" myös alemmilla kierroksilla.

Onhan se siviiliautoilun kannalta todella hieno juttu että tuo kokeilu on toteutettu ja se on niittänyt menestystä, mutta kyllä perinteitä tulee sen verran kunnioittaa, että kilpa-autot tankataan bensiinillä myös jatkossa. :D
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Doubtful sanoi:
Niinpä. Sama kun Rallin mm-sarjaa ajettaisiin N-luokalla ja sitten jossain päin ajettaisiin WRC:eillä. Kyllä F1-sarjan pitää edustaa nopeinta luokkaa tai eihän se muutoin sitten mikään kuninkuusluokka ole muuta kuin ehkä markkinoinnissa, samalla sekin illuusiokin häviäisi, että F1-sarjassa ajaisi maailman parhaat kuskit, koska miksi parhaat menisivät johonkin mopoluokkaan ajelemaan? Ei ne tee sitä nytkään.
Minusta F1 menettää asemansa siinä vaiheessa kun kuskit alkavat pyrkiä johonkin toiseen luokkaan mutta joutuvat ykkösiin. Nyt tilanne on vielä toisin päin. Kieltämättä se on jotenkin kornin kuuloista puhua jostain moottoriurheilun kuninkuusluokasta, jos joku toisen sarjan formula ajaa samalla radalla nopeampaa kuin missä ykköset kilpailevat. Minusta vertailu kuitenkin pitäisi tehdä nimenomaan sellaisella radalla missä molemmat sarjat kilpailevat, tämä onnistui aikaisemmin Montrealissa, sääli että ei enää. :(

Toki ykkösille pitäisi tehdä jotain, nykyään kisaviikonlopun parasta antia on GP2. Kyllä minä katselisin muitakin formulasarjoja jos niitä Suomen tv:stä näkyisi ilman kummempia virityksiä. Paitsi ovaalikisoja.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No karkas vähän käsistä... ei ollut tarkoitus vertailla eriluokkia vaan ottaa kantaa Mosleyn hybridi komenttiin...

Ja siihen miten sopii hänen kustanuksien karsimiseensa....



Bonnevillessa voi ajaa suoraan ja nopeasti jos haluaa...

http://www.scta-bni.org/
 
Ylös