Motocross

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
"F1-tähti Kimi Räikkösen omistama motocross-talli Ice1Racing Team kilpailee Hyvinkäällä Suomen historian ensimmäisessä lajin MM-osakilpailussa vajaan viikon päästä."
IS: Kimi historiallisesta motocross-kotikisasta - "ehdottomasti positiivista lajille"

Näin tekee, mutta todellakaan mitkään "historian ensimmäiset" MM-motocross kisat Suomessa nuo eivät likimainkaan ole, toki MX-luokkien osalta asia on näin, kuten kesä-toimittaja iltapulussa yrittää väittää..

MM-kisat järjestävän seuran, Hyvinkään Moottorikerho Ry:n sivuilta löytyy tietoa tämän viikon lauantaina ja sunnuntaina järjestettävästä osakilpailusta, kuten myös lajin MM-osakilpailuhistoriasta Suomessa.

Ensimmäinen motocrossin MM-osakilpailu Suomessa järjestettiin vuonna 1962 Vantaan Ruskeasannalla. Tuolloin kilpailuluokkana ajettiin 250 cc -luokka ja kilpailun voittoon ajoi suomalainen Arno Erola. Vuoden 1962 osakilpailun jälkeen Suomessa on järjestetty lukuisia motocrossin MM-osakilpailua eri vuosi-kymmenillä. Viimeinen Hyvinkäällä järjestetty kilpailu ajettiin vuonna 1991, jolloin suomalaiset olivat jälleen kultakannassa kiinni. Pekka Vehkonen voitti tuolloin Hyvinkään osakilpailun, joten historialliset lähtöasetelmat heinäkuun kilpailulle ovat hienoimmat mahdolliset.
Motocrossin -85 vuoden 125-kuutioisten maailmanmestari & stadioncrossin vuoden -90 maailmanmestari Pekka Vehkosen ajoa 1990 stadion-motocrossin MM-osakilpailussa Helsingin Olympiastadionilla. Stadion Cross Final, Helsinki 1990 Vantaan Ruskesannallahan ajettiin motocrossin MM-osakilpailuita -60 luvulta aina -90 luvun puoliväliin saakka. Vantaan Sanomat: Vantaa on pärissyt 50 vuotta MM-ratana
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
En oo paljoa seurannut lajia mutta se mitä elämässäni oon nähny ni on tehny ihan kivan vaikutuksen.

Laji varmasti vaatii taitoa mitä peleistäkin on huomannut. Hyvinkään rata ja suomalaiset kuskit on ollu kovia.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1875
Sunnuntaina paikalle. Natiaisena Rusalla viimeksi seurannut lajia paikan päällä...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2855
Sijainti
Lahti
Sunnuntaina paikalle. Natiaisena Rusalla viimeksi seurannut lajia paikan päällä...
Vaihdettiin Ison Masan kanssa paikkoja, meitsi kävi kuin kävikin tänään. Hyvä keli, hienosti porukkaa (ainakin mun mielestä)ja oli niin maan perusteellisen hienoa ajoa. Suomalaisetkin ajoivat näpäkästi. Varustaudu Iso Masa siihen, että hypyt on melkoisen ilmavia muinaisempiin aikoihin verrattuna. En tosin tiedä, mitä vuosilukua- tai kymmentä natiainen tarkoittaa sun tapauksessasi! N`joy:cool:
 

American Rene

Active member
Liittynyt
9.5.2012
Viestit
43
Heinolassa 16.8. on classic motocrossin Suomen cupin viimeinen osakilpailu, classicit uppoaa ainakin itteeni paremmin kun nämä uudet stadion-tyyliset crossit. Niin ja sivuvaunut messissä. Menkäähän kattomaan, ei ole pahan hintaistakaan. Imatran kisaan oli viime vuonna femman pääsylippu, tänä vuonna kävin Kouvolassa mutten tiedä lipuista kun ajoin tapahtuman yhteydessä lauantaina endurot ja jäin yöksi varikolle ennenkun lipunmyyjä ehti passiin portille.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2855
Sijainti
Lahti
Heinolassa 16.8. on classic motocrossin Suomen cupin viimeinen osakilpailu, classicit uppoaa ainakin itteeni paremmin kun nämä uudet stadion-tyyliset crossit. Niin ja sivuvaunut messissä. Menkäähän kattomaan, ei ole pahan hintaistakaan. Imatran kisaan oli viime vuonna femman pääsylippu, tänä vuonna kävin Kouvolassa mutten tiedä lipuista kun ajoin tapahtuman yhteydessä lauantaina endurot ja jäin yöksi varikolle ennenkun lipunmyyjä ehti passiin portille.
Aika källi olet:) Heinola on merkattu mullekin kalenteriin. On niin lähellä, että tonnehan voi mennä melkeinpä jalkarattaalla. Viimeksi olen käynyt Heinolassa crossiasioissa syksyllä 1977. Silloin ajettiin sen ajan moderneilla pyörillä, jotka nykyään ovat mallia klassinen. Uskallan väittää, että niillä laitteilla ei ihan heti uskaltaisi lähteä vetämään narut maksimaalisen kireällä näitä "uusia stadion-tyylisiä crossiratoja". Menis kaikki poikki. Vanteet, rungot, jouset ja luut!
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
No joko ootte testannu Milestonen Motocross X:n vai mikä se MM-sarjan peli olikaan?
 

American Rene

Active member
Liittynyt
9.5.2012
Viestit
43
Aika källi olet:) Heinola on merkattu mullekin kalenteriin. On niin lähellä, että tonnehan voi mennä melkeinpä jalkarattaalla. Viimeksi olen käynyt Heinolassa crossiasioissa syksyllä 1977. Silloin ajettiin sen ajan moderneilla pyörillä, jotka nykyään ovat mallia klassinen. Uskallan väittää, että niillä laitteilla ei ihan heti uskaltaisi lähteä vetämään narut maksimaalisen kireällä näitä "uusia stadion-tyylisiä crossiratoja". Menis kaikki poikki. Vanteet, rungot, jouset ja luut!
Classicin lajiparlamentissa sitä Sipoon rataa tarjottiin yhtenä vaihtoehtona, no ei "yllättäen" kelvannu. En ole ikinä crossia sen kummemmin seurannu, ajotkin jääny muutamaan kertaan Ohkolan radalla, mutta toi nykysuuntaus ratasuunnittelussa ei herätä mitään mielenkiintoa. Ei ajaa eikä katsoa.

Niin ja en ole pelannu sitä peliäkään..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18225
Hyvinkää ei tule järjestämään motocrossin MM-osakilpailua vuonna 2015 muuttuneen sopimusehdon ja siitä aiheutuvan taloudellisen riskin takia, kerrotaan Hyvinkään virallisessa tiedotteessa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Suomen Moottoriliiton tiedote:
Lajipäällikkö Arto Jokinen ajaa kulttuuri- ja
asennemuutosta suomalaiseen motocrossiin

Arto Jokinen on palannut Suomen Moottoriliiton motocrossin lajiryhmän ohjaksiin järkähtämättömällä otteella. Motocross on miehen intohimo, eikä hän kaihda puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Jokinen peräänkuuluttaa kulttuuri- ja asennemuutosta suomalaiseen motocrossiin.
Omannäköisensä lajiryhmän ympärilleen koonnut Jokinen kantaa syvää huolta motocrossin tulevaisuudesta. Mitään ei ole vielä menetetty, mutta juna on palautettava pikaisesti ja määrätietoisesti takaisin raiteilleen.
- Lajin parissa pidetään aivan liikaa ääntä kilpailutoiminnasta ja sen kehittämisestä, mikä merkitsee sittenkin vain 20 prosenttia kokonaisuudesta. Iso kuva hämärtyy, kun fokus ja panostus ovat väärissä asioissa. Nyt on ehdottomasti tärkeintä saada kerhot aktiivisiksi ja sen myötä lajiin lisää uusia harrastajia, Jokinen julistaa.
- Ja tätä kulttuurimuutoksen sanomaa tulen toitottamaan jatkossakin, Jokinen tukevoittaa sanojensa painoa.

Kerhotoiminnassa on
paljon parannettavaa

Jokisen mukaan aivan liian usein ja helposti sorrutaan osoittamaan syyttävällä sormella liiton suuntaan.
- Sellainen urputus on useimmiten perusteetonta. Kyllä liiton henkilökunta ja lajiryhmä aivan varmasti tukevat ja luovat resurssiensa puitteissa, sekä parhaansa mukaan pohjaa toiminnalle. Kentällä tuntuu vain unohtuneen se, että asioita voi ja ehdottomasti myös pitää tehdä itsekin.
Jokinen ei kaihda puuttumista kipeimpiinkään kohtiin suomalaista motocrossia tervehdyttääkseen ja vauhdittaakseen. Se saattaa kirpaista, mutta siellä itää totuuden siemen.
- Motocrossin kerhotoiminta ei ole millään tasolla verrattaessa sitä oikeastaan mihin tahansa muuhun urheilulajiin. Muissa lajeissa on tarjolla ohjattua toimintaa ja tapahtumia kaikissa ikäryhmissä, mikä ei ole motocrossissa toteutunut. Harrastajien ja kerhojen pitää aktivoitua, sekä kehittää radoille toimintaa. Seuratyön kautta lajiin saadaan lisää harrastajia, sitä kautta tekijöitä ja huippu-urheilija -ainesta, sekä lopulta rahaa. On väärin sysätä vastuuta muualle valittamalla, että se taho ei tee sitä tai tätä, alleviivaa Jokinen.
Jokisella on esittää hyviä malleja.
- Otetaan esimerkiksi sitten ampumahiihto, purjehdus, mäkihyppy, alppihiihto tai mikä muu tahansa vertailukelpoinen yksilölaji, niin kaikissa noissa toimintoja ja ohjattuja tapahtumia pyörittävät kerhot. Paikalliset kerhot tarjoavat kausittaista ohjattua toimintaa, jolloin aloittamien on helppoa ja aikataulut löytyvät kerhojen nettisivuilta ja esitteistä. Nuoria houkutellaan toimintaan jopa koulujen kautta.
- Oikeasti Suomen aktiivisimpia ampumahiihtoseuroja on Leppävirralla toimiva kerho, joka järjestää ohjattua toimintaa kaiken ikäisille junnuille alueellisesti. Samaan malliin päästään myös crossissa jos halutaan ja toimintaa voi tehdä alueellisesti useamman kerhon yhteistyönä. Onhan meillä hyviäkin seuratyöesimerkkejä, mutta aina on parannettavaa.

Pikkurahalla isoja
ja oleellisia asioita

Jokisella on selkeä ja ei mitenkään ylivoimaiselta vaikuttava konsepti sille, miten tilanne on korjattavissa.
- Oikea tapa synnyttää tarjontaa on hankkia ammattitaitoiset vetäjät, joita kerhoissa riittää esimerkiksi jo lajissa kokeneempien parikymppisten nuorten hahmoissa. Osallistujat sitoutuvat pienimuotoiseen maksuun ja ohjaajat saavat tästä pienen palkkion, evästää Jokinen.
Vääristä asioista säästäminen vääristää tilannetta.
- Junnujen taustoilla tahdotaan aivan liian usein marista jostain kymmenen euron maksusta, kun sitten toisaalta työnnetään kymppitonni lisää kuljetuskalustoon pitkälti vain kaveria näpäyttääkseen. Se on räikeimmillään sitä väärään asiaan satsaamista.

Turvallisuus on
asennekysymys

Jokinen pudottelee painavaa asiaa myös lajin turvallisuudesta, eikä suinkaan syyttä. Suomen motocross ei ole viime aikoina ikävä kyllä välttynyt suru-uutisiltakaan.
- Kaikilta lajissa toimivilta kaivataan kaikessa tekemisessä asennemuutosta harrastajista veteraanikuljettajiin ja seuravetäjistä radantekijöihin. Tosi tärkeitä turvallisuusasioita ei saa suinkaan kuitata olkaa kohauttamalla. Turvallisuusseikat on pidettävä jatkuvasti mielessä, jolloin siitä tulee automaatio.
Motocross on monessakin mielessä suurennuslasin alla ja Jokinen ei kaipaa siltä taholta enää ainuttakaan takaiskua.
- Lajimme on pahimmassa tapauksessa vaarassa näivettyä, ellemme ryhdistäydy myös turvallisuusasioissa.
Tummia pilviä tapailevat vakuutusmaksut eivät ole enää suinkaan pelkkä uhkakuva, vaan jo monelle karua todellisuutta nostaa kädet ylös, pistää pillit pussiin ja viheltää peli poikki.
Moottoriurheilussa on aina riskinsä, mutta jokainen pystyy ainakin vähentämään sitä omassa tekemisessään ja omalla esimerkillään.
- Meidän on havainnoitava, tarkkailtava ja ennen kaikkea pystyttävä tilastoimaan sellaista faktaa, jonka voimme esittää myös vakuutusyhtiöille tilanteen korjaantumisesta.

Lajiryhmässä tikittää
tarkka vuosikello

Motocrossin uusiutunut lajiryhmä ei ole aikaillut ryhtyessään sanoista tekoihin. Intoa ja tekemisen meininkiä piisaa.
Rattaat pistettiin pyörimään vauhdikkaasti välittömästi ensimmäisessä kokouksessa, jossa jalostuivat kauden 2015 kilpailukalenterit ja -formaatit.
- Pistimme mahdollisimman nopeasti perusasiat tältä osin kuntoon. Lähdemme seuraavaksi tekemään tarkempia suunnitelmia ja sääntöjä, joiden osalta on määrä olla lopullisesti valmista viikolla 9.
Jokinen kuvailee rooliaan lajiryhmässä "narujen järjestäjänä". Vastuuta jaetaan ja siihen tartutaan yksilöllisesti, mutta kaikki tekeminen perustuu visusti yhteen hiileen puhaltamiseen.
- Meillä on selkeä ja järjestelmällinen toimintatapa, jolla luodaan valmis sapluuna myös jo tulevaisuutta ajatellen madaltamalla samalla kynnystä lajiryhmätoimintaan.
Jokinen pitää huolen siitä, että jokainen tietää tasan tarkkaan, missä ja milloin vuosisuunnitelman puitteissa mennään.
- Meillä on olemassa hyvin tarkka vuosikello. Seuraavan kokouksen osalta se osoittaa tammikuun 9. päivää. Töitä riittää, mutta motocrossin lajiryhmässä on paljon osaamista ja laatua, Jokinen kehuu omiaan.
Jokisen lisäksi lajiryhmään kuuluvat Markku Nissinen, Jussi Nikkilä, Kusti Manninen, Marko Vihriä, Janne Vanhanen, Jani Saarinen ja Roy Lindgren.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
898
TV: Eurosport 2, MM

Kilpailukalenteri 2015: MXGP- ja MX2
1. 28.02. Losail, Qatar
2. 08.03. Nakhonchaisri, Thaimaa
3. 29.03. Neuquen, Argentiina
4. 19.04. Arco di Trento, Italia
5. 26.04. Valkenswaard, Hollanti
6. 10.05. Talavera, Espanja
7. 24.05. Matterley Basin, Iso-Britannia
8. 31.05. Villars-sous-Ecot, Ranska
9. 14.06. Maggiora, Italia
10. 21.06. Teutschenthal, Saksa
11. 05.07. Uddevalla, Ruotsi
12. 12.07. Kegums, Latvia
13. 26.07. Loket, Tshekki
14. 02.08. Lommel, Belgia
15. 16.08. Trindade, Brasilia
16. 30.08. Assen, Hollanti
17. 13.09. Leon, Meksiko
18. 20.09. Glen Helen, USA

Virallinen sivu
 
Viimeksi muokattu:
Ylös