Ja sitten muutama sananen pimeässä yössä Idolsista sekä nykyisestä musiikista - ja ennenkaikkea musiikkibisneksestä.
Suomessahan Idols-niminen show pyörii nyt kolmatta kertaa, kuten lähestulkoon jokainen varmasti tietää. Lieneekin syytä katsastaa, mitä musiikillisesti merkittävää Idols on Suomeen tuonut: (Vain levyttäneet artistit)
2003-2004:
Voittaja: Hanna Pakarinen - Huomattavasti parempi musiikki tilauksessa. Muuten leidistä on vaikea löytää vikaa. Ensimmäinen levy täysin yhdentekevää tusinapoppia soittolistoille. Toinen levy vain yhdentekevää tusinapoprockia samaan tarkoitukseen.
Numero kaksi: Jani Wickholm - Ensimmäinen levy yhdentekevää suomipoprockia soittolistoille. Toinen levy yhdentekevää suomipoprockia samaan tarkoitukseen.
Nro.3: Antti Tuisku - Henkilökohtaisesti täysin yhdentekevä artisti, mutta muutenhan tämä on lähellä nimitystä "Suomen Justin Timberlake". Hänelle on Suomessa tilausta. Yhdentekevää tusinatavaraa jopa kohderyhmälle on kuitenkin hänenkin tuotannossaan vähintään kahden levyn verran.
Nro.4: Christian Forss - Kaksi levyä täysin yhdentekevää tusinapoppia. Pääsy Susanna Sievisen kainaloon. Siinäpä tärkeimmät. Jälkimmäistä kannattaa juhlia enemmän, mutta siellä olisi kannattanut myös pysyä. Lisää "musiikkia" voi tulla, mutta ketään se tuskin kiinnostaa. So long - Goodbye.
Nro.5: Anniina Karjalainen - Levyn verran täysin yhdentekevää tusinapoppia. Lisää tuskin tätäkään kukaan kaipaa.
2005-2006:
Voittaja: Ilkka Jääskeläinen - Levyn verran tusinapoppia. Lisää varmasti tulossa ellei uusi "idoli" syrjäytä kokonaan. Moniko lisää sitten kaipaa, se onkin jälleen täysin toinen kysymys. Noh, miehen levy-yhtiö ainakin. Pitäähän ensimmäisen tappiot jollakin yrittää korvata.
Nro.2: Katri Ylander - Levyn verran kohtalaista jotenkin kuunneltavaa suomipoppia. Lisää varmasti tulossa. Parannusta kuitenkin tännekin saisi kovasti olla luvassa.
Nro.3: Pete Seppälä - Kuka? Mitä? Koska? Missä?
Nro.4: Agnes Pihlava - Levyn verran keskitien heviä. Jatkoa seuraa. Laadussa olisi tälläkin suunnalla parantamista.
Roni Tran - Levyn verran täysin yhdentekevää tusinapoppia R&B:tä. Ehkä jatkoa ehkä ei? Toivottavasti ei.
Hanna Pakarinen ja Katri Ylander ovat ne joista varmasti kuullaan vielä hyvänkin musiikin merkeissä. Antti Tuisku on ilmiö. Jani Wickholm ja Agnes Pihlava jatkavat tasaista keikkajyräystään Suomessa varmasti muutamien uusien levyjen turvin ehkä joitakin vuosia, ehkä useampiakin, mutta ei näissä tapauksissa todellakaan voi puhua kovin merkittävästä jäljestä Suomen musiikkihistoriaan tai kuulijoiden sisimpään.
Ja nyt: Käsi sydämelle: Kuka voi vakavasti sanoa katsovansa ja kuuntelevansa Idolsia musiikin ja vain ja ainoastaan musiikin takia? Niinpä
Mitä Idols sitten mielestäni on? Se on saatu sekoittamalla: Karaoke, tosi-tv, sirkus ja kotimainen komedia kansainvälisellä avustuksella B-luokasta.
Musiikkimaailman nykysuuntaus on kieltämättä varsin karu. Suurten levy-yhtiöiden sotasuunnitelma on: Ensin valitaan "laulaja", sitten vaatteet sekä imago/persoona ja lopuksi mietitään millaisella musiikilla markkinoille ja millä roolilla myyntiä tapahtuisi eniten sen vaadittavan puolivuotisen. Kaikki ylimenevä on uskomaton tapahtuma jonka johdosta levy-yhtiöiden pikkujouluissa ja muissa kekkereissä räjäytellään shmpanjaa auki enemmän kuin raskaalla kädellä.
Tässä vaiheessa monelle kriittisele lukijalle on varmasti tullut mieleen kysymys: Miksi valitan, eihän kenenkään ole pakko katsoa, kuunnella saati nyt ostaa? Viimeinen on kuitenkin valitettavasti ainoa joka näistä pitää 100% paikkansa. Radioasemilla Idolsin kaltaisia kisoja odotellaan enemmän kuin vesikielellä. Kelpo täytettä soittolistalle ne nimittäin tuottavat enemmän kuin tarpeeksi. MTV3 myös lypsää lehmänsä TV-ruudu(i)lla loppuun täydellisesti. YLE:kään ei ole todellakaan suojattu.
Noh, mistä tämä sitten on pois? Laadulta ja monipuolisuudelta hyvät ihmiset. Varsinkin radioista puhuttaessa. Kun ennen musiikki kasvoi alhaalta ylöspäin, eli se oli
orgaanista , niin nyt sille yritetään väkisin tehdä täysin päinvastoin. Sen sijaan että medioissa vannottaisiin ensisijassa hyvän musiikin nimiin, vannotaan rahan ja muovin nimiin. Kansalaisten keskuudessa puolestaan valitettavan harva tuntuu enää oikeasti kuuntelemalla kuuntelevan musiikkia. Se vain kuuluu, roikkuu ilmassa ja on taustalla. Harmaana kuin pölystä koreileva 60-luvun seinäryijy.
Toinen vakava perustelu tälle vuodatukselleni on se, että musiikki on yksi niistä asioista joka sopii
todella huonosti kilpailun kohteeksi.
Minkäpäs kaupalliselle puolelle ja sen rahanhimolle tietysti voi, mutta Yleisradiolta voisi enemmän kuin hyvällä syyllä odottaa jotain muutakin kuin kopiota seteliselkärankaisista.. Hyvänä esimerkkinä toimikoon YleQ. Sensijaan että mainiosta monipuolisesta taajuudesta olisi tehty valtakunnallinen, se päätettiin suuressa viisaudessaan lopettaa täysin. Anteeksiantamaton teko joka lähentelee rikosta.
Ja lopuksi muutama HUOMIO:
- Ei herneitä sieraimiin, erimieltä olevilta kovin mielellään vain asiallisia vastineita.
- Kyllä, itsekin seuraan valikoivasti Idolsia, en musiikkiohjelmana ja vain ja ainoastaan taustamattona alussa ja lopussa.
- Kyllä, kuten useat varmasti huomaavat, mukana on myös huumoria.
- Vakavaa asiaa en lähtenyt ehdoin tahdoin tiivistämään, joten siksi romaani.
- Kuten alun laulaja-arvosteluista huomaa, en ottanut kantaa kenenkään puhtaaseen laulutaitoon suoraan lähestulkoon sanallakaan. Tästäkin kun on olemassa kymmenen-sata erilaista mielipidettä - yhtä oikeaa ja väärää sekä tämän lisäksi on syytä muistaa, että hyviä laulajia varsinkin yhdelle, kahdelle ja kolmellekin kappaleelle löytyy hyvänä päivänä lähestulkoon mistä vain. Tämä ei ollut asian ydin kuten jokainen varmasti huomaa.
Tarkoitukseni oli liittää mukaan myös ihanan Maria Veitolan muutaman vuoden takainen loistava kolumni asian tiimoilta, mutta koska en sitä tähän hätään löytänyt, säästän sen uusiin taistoihin.
Sana on vapaa :thumbup: