Näyttöä hankkimassa

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Näyttää tää Nokian 19"CRT monitori vetelevän viimeisiä niin nyt on aika alkaa katselemaan uusien näyttöjen hintoja. Olen ajatellut ostaa 17",18" tai 19" litteän näytön, mitä tulee ottaa huomioon litteää näyttöä ostaessa ? Onko merkillä väliä ?

oldez

Well-known member
Jr- sanoi:
Näyttää tää Nokian 19"CRT monitori vetelevän viimeisiä niin nyt on aika alkaa katselemaan uusien näyttöjen hintoja. Olen ajatellut ostaa 17",18" tai 19" litteän näytön, mitä tulee ottaa huomioon litteää näyttöä ostaessa ? Onko merkillä väliä ?
Katselukulma : Mitä suurempi sitä parempi. 160astetta on jo ihan hyvä
Valonvoimakkuus : mitä suurempi sitä parempi.. yli 250cd/m2 on ihan hyvä
Kontrasti : 500:1 on hyvä
Vasteaika (päältä päälle) : 16ms .. toi on hyvä.. 12ms on tietysti parempi.

Suosittelen: Samsung SyncMaster 172X .. maksaa enemmän kuin muut, mutta on kyllä sen verran parempikin.
http://www.samsung.fi/tuotteet/it/monitorit/tft_2004/172x.html

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
No tuolla näytti olevan hintaa mbnetin hintaseurannan mukaan halvimmillaan 526€, aika kallishan tuo on.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Litteää näyttöä ostaettaessa on sillä paljonkin väliä, että mihin tarkoitukseen se tulee. Jos sillä on tarkoitus pelata, niin näytön reaktionopeus on oleellinen seikka, mitä nopeempi, sen parempi. Aika usein juuri noi 19 tuumaiset ei ole kovin nopeita. esim. 25 ms on jo aika paljon pelinäytölle, jolloin kuvasta tulee helposti suttuinen (riippuen tietysti siitä kuinka ronkeli on). Parhaimmissa (ja kalleimmissa) se menee kaiketi jo tuonne 15 ms tuntumaan. Pienemmissä 17 tuumaisissa tuo nopeus on jo helpommin saavutettavissa. Jos koneella ei pelata, on tuo nopeus suhtkoht toisarvoinen seikka. Duunissa mulla on Samsung SyncMaster 191T ja se on kieltämättä duunikäyttöön loistava, reaktioaika on muistaakseni 25 ms. Tota tosin ei taida enää saada, uusi malli on kaiketi 192T). Hardcore pelimiehet ovat edelleenkin sitä mieltä, että pelaamiseen putkinäyttö on selvästi parempi.

Kokoa harkitessa voi ottaa nyrkkisäännöksi sen, että 17 tuumainen TFT vastaa noin 19 tuumaista putkinäyttöä.

Toinen mihin ehkä kannattaa kiinnittää huomiota on se, että onko vehkeessä myös digitaalinen liitäntä. Mikäli näyttökortti sitä tukee, niin kuvalaatu digitaalisen liitännän kautta on selvästi parempi kuin analogisen kautta. Tuo tekee helposti jopa 100 euroa lisää hintaan (esim. Samsungilla on joistakin malleista sekä pelkkä analoginen että analoginen & digitaali -versiot), mutta toisaalta sen monitorin yleensä ostaa useaksi vuodeksi eteenpäin, joten itse ainakin katsoisin että se digitaalinen liitäntämahdollisuus on olemassa vaikken sitä nyt heti tarvitsisikaan.

TFT-Merkeistä mulla ei ole kokemusta kuin Samsungista, niin putki- kuin litteistäkin malleista, mutta tähän asti olen ollut erittäin tyytyväinen, olkootkin että tämä duunin näyttö oli jo uutena rikki, vaihtoivat kuitenkin uuteen.

Tuohon nopeuteen vielä: kaverilla on muistaakseni Philipsin 19 tuumainen TFT, ei varmasti ole erityisen nopea, mutta eipä tuo ole ainakaan vielä tähän mennessä valittanut vaikka ei sillä vehkeellään juuri muuta tee kuin pelaa, joten tietyllä kriittisyydellä tuohon nopeussuositukseenkin kannattaa suhtautua. Optimaalisinta olisi, jos saisit testata niitä ruutuja.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ok, reaktioaika onkin näköjään suomeksi vasteaika :rolleyes:

Tossa oldezin suosittelemassa Samsung SyncMaster 172X:ssä
se on 16 ms, mikä on jo hyvä! Siinä on myös sekä analoginen että digitaalinen liitäntä, joten on varmasti hyvä laite!

526 euroa tuosta on hyvä hinta, samanverran maksaa täällä halvimmillaan (paikallisen hintaseurantasivun perusteella). Siitä pyydetään joissakin kaupoissa satakin euroa enemmän.