NASCAR 2019

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Texasin kisaviikonloppu taisi itselle olla kauden aikana niitä parhaimpia joita nyt mieleen tulee ja oli voittona Harvickille samaa kalibeeria kuin Indyssä; tuolloin yksittäinen suuri kotiinvienti voittona Brickyardilta paalupaikalta, nyt Texasissa voitto paalupaikalta ja palkintona lippu 5/6 kerran Kotitila-Miamiin mestaruusnelikossa! :) Kaiken kruunasi se, että kisa isolla läänillä oli todella vaihteleva, tapahtumarikas ja haastava eikä ketään suoraan dominoinut pitkiä matkoja tapahtumaa, joka taas nosti saavutuksen merkittävyyttä selvästi. Toki taktiikoiden tultua ripustamaan omia mausteitaan renkaidenvaihdon lukumäärän suhteen, teki pientä sutkautusta tuloskolumniin mutta näidenkin faktoreiden tultua kehiin, KH pystyi etenkin kisan lopussa olemaan ehdottomasti nopean, pyöreän lenkin kovinta vauhtia pitänyt peijakas. Se että voitto oli tästä kisasta pudotuspelejä jo kolmas peräkkäinen ollen Texasissa juurikin hänen uransa kolmas viktori koko radalla (kuten selostamostakin todettiin, niin tämä tapahtuma tässä vaiheessa kalenteria on #4 tiimin uusi Phoenix joka on ollut se kultamuna viime kaudet ja itse IMS voitokkaimpana venuena tulee vasta seuraavaksi kalenterissa) ja kaikki tällä kaudella tulleet voitot ovat syntyneet eri tavoilla: NHMS:llä rengastaktiikka, Michiganissa bensansäästö, Indianapolisissa radan nopein auto ja nyt Texasissa vähän yhdistelmiä kaikista mutta enemmän yhteentaitettu kilpailu. Seuraavaksi sitten minkälainen mahtaisi olla luvassa vuoden dramaattisten hetkien ja palkitsevimpien sellaisten tullessa? 119 johdettua kierrosta eri sykleistä antoi sellaisen työnäytteen jälleen, että ei ilman finaalikisaa Keviniä - ja oikeastaan - on juurikin nuo määrät joita on sinne rynnännyt, ollut mielestäni aina paikkansa sinne ansainnut ja kyllä mestaruuden voittavan pitää hänet kyetä kampeamaan jollei KH itse vie pyttyä. Se yksi kerta (2016) oli siinä ja siinä, että olisiko ollut finaaliin välttämättä asiaa ja tuolloin kortit sitten kääntyivätkin päälaelleen eikä KH ja #4 auto siellä ollut. Tämä vuosi on tähän mennessä edistynyt siis hyvin progressiivisesti ja kun kaksi kisaa jäljellä, tänä viikonloppuna voittotilastollisesti parhaalla radalla kykenee asettamaan tähtäintä ja ajatuksia finaaliin, mutta ajamaan täysin paineettomasti yhden kisan vain nauttien atmosfääristä hakien samalla tällä mailin aavikko-ovaalilla uransa 10:ttä voittoa. Erittäin hyvät puitteet lähteä SHR:n #4 tiimin lähteä jatkamaan legendaarista kulkuaan Nascarissa!

- Ei ole paljon aikaa, kun kuulutin kaiuttimilla ja metsästyskoirien kanssa SHR:n koko tallin panosta joka laittaa ytyä ken kunkin jalkapöydän sekä polkimen yhteistyöhön. Nyt kaikki tallin kuljettajat onnistuivat ja lopulta myös plakkariin tuli kolmoisvoitto, Aric Almirola toinen ja Daniel Suarez kolmas. Clint Bowyer oli yhdestoista mutta mielestäni hänkin oli jokseenkin koko kisan hyvin hollilla tapahtumien kulusta ja oli koko tallilta todellinen työnäyte koko joukkueella. Vaikka kyse olisi tietystä pinnoitteesta, tietynlaisesta radasta ja -paketista ja muista tekijöiden summista, niin kyllä tälläinen kilpailu silti näyttää kilpailukykyä koko organisaation toimesta kun tälläisen iloittelun saavat päällensä. JGR on tällä kaudella ollut paljon tämänlaisia näytöksiä, mutta näin selkeää pörräämistä enemmän kuin kahden auton toimesta, on heilläkin vähän kuitenkin ollut mutta voittoja koko talli on taas ottanut ihan omille laskentaluvuilleen. Oli muuten juuri keväällä kun HMS teki Texasissa aivan samaa ja kyllä sekin osviittaa antoi tuolloin parantuneesta kikystä edelliseen kauteen.

- Denny Hamlin pyörähti ja vahingoitti autoaan pääsuoralla joka teki hänen menostaan lopulta lyllertämisen puoleista mutta otti ne pisteet mitä oli otettavissa sekä jokseenkin kyllä osaamisen osoitus koko tiimiltä saada auto siihen kuntoon, että kierroksia sai radalla kiertää sellaisessa kyydissä joka miellytti edes vähäisesti pieleen mennyttä iltapäivää. DH joutuu tämän vuoksi rakoon IMS:llä, mutta hän kuitenkin on tuolla ajellut myös vauhdikkaasti aika ajoin joten ei toivo mennyttä ole tältä eräältä tämän kauden isommista onnistujista. Kyle Larson ajoi Texasissa yhdessä vaiheessa kisaa hyvin, kun aurinko porotti ja rata oli liukas vielä aika aikaisessa ennen kun ehtoo alkoi saapumaan - ja kuinka ollakkaan - hän ajoi ylälinjaa niin kummassakin kaarteessa, mutta tuo hupi ei sitten kauaa kestänyt hänen jumiuduttuaan ruuhkaan ja radan alettua viilentymään myös etu alkoi valumaan hänen hyppysistään linjavalintojen suhteen. Hän oli lopulta 12:sta. Ryan Blaney tekee vuorostaan omalla tekemisellään parhaansa ja hän on kuitenkin ajanut jo tähän mennessä parhaimman kautensa joten kaikki on ekstraa, mutta tähtäin hänelläkin kuin muillakin mukanaolijoilla, on Miamissa. Nyt hän oli 8:s. Chase Elliott oli yksi niistä ketä oli mukana yhdessä niistä monista onnettomuuksista jota reissi piti käsikirjoituksessan ja hän pyörähti jo hyvissä ajoin seinään pistäen finaaliin pääsemisen ihan voiton-nokkaan yksittäinen kortin varaan IMS:llä joka ratana on hänellä hyvä. Nyt Texasissa maaliin häntäpäässä auton korjailuiden jälkimainingeissa.

- Kyle Busch ei ole voittanut 20:een kisaan ja se joltain osin on kummallisesti hyvin KyBumaista ajaa tiettyyn sesonkiin hyvin ja toisella taas katsella mitä vastoinkäymisiä kisa tai muut kuskit tuo ja sitten taas palata johonkin rytmiin joka mahdollisesti tuo voittoja sekä jossain välissä taas ilmaista ajosuorituksien kautta mestaruuskandidatisminsa. Hänellä ei viime kausina ole tälläistä juurikaan ollut radalla nähtynä, mutta nyt alkukauden revittelyn jälkeen joka oli jatketta viime sesongille, tulleen neljän voiton jatkumona otteet ovat yllättäen kyllä vieräyttäneet hänet pisimpään voitottomaan putkeen sitten moniin vuosiin. Tuonne toki mahtuu kisoja joissa on ollut ihan posia latausta, mutta tulokset eivät ole sitten maalissa olleet annin mukaisia. Nyt seitsemäs tila ja edelleen kuitenkin kaikki omissa käsissä jatkoonmenon kannalta. Viimeisenä viivan päällä jollittelee Joey Logano joka puolustaa viime kauden mestaruuttaan (hän oli Texasissa neljäs) ja M'villessä jo tiensä finaaliin raivannut Martin Truex Jr. oli kuudes. MTJ:ltä kokonaisuutena vaisu kisa, mutta tietäen mitä reservistä piisaa ja kun tähtäin jo Miamissa, niin ei hädän päivää. Muuten jos tämä poppoo menee finaaliin lopulta, niin se on täsmälleen sama kuin viime kaudella joten uusintaottelut samoin kokoonpanoin on Nassussa mahdollisia; kuitenkin tietty bias ja mediaaninen tekeminen liittyy vahvasti sanotusti tähän sakkiin joka niitä finaalipaikkoja tuo tällä hetkellä.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/aaa-texas-500/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2019, 3. kierros 2/3

1. Martin Truex Jr. (jatkossa voitolla)
2. Kevin Harvick (jatkossa voitolla)
3. Kyle Busch (-20)
4. Joey Logano (-22)
------------------
5. Denny Hamlin (-42)
6. Ryan Blaney (-45)
7. Kyle Larson (-45)
8. Chase Elliott (-100)

------------------

Seuraavaksi sitten NASCAR saapuu kaikkien kolmen pääsarjansa kanssa IMS:n eli Phoenixin suhteellisen litteällä ovaalilla joka sitten on viimeinen portti ennen finaalia Homestead-Miamiin ja samalla toimii monessa mielessä kauden päätöksen lähestyessä sinä paikkana josta ne tittelijuoksut viimeistään viikon sisällä toiseen polkaistaan käyntiin. Tämä on viimeinen kausi näissä merkeissä, kun ensi sesongilla (joka kalenteriltaan on aikamoisesti jo tunnetusti muuttunut) tämä rata päättää koko Nascar-kauden ja on playoffien päätösmatka sekä mestarin tekijä. Lähetys tältä muutoksia ei paljon aikaa sitten venueensa tehneeltä installaatiolta laitetaan Cupin merkeissä käyntiin hyvään aikaan sunnuntai-iltana ja jännäämään käymme, että onko pleijaririvi Floridaan sama kuin vuosi sitten vai tapahtuuko yllätyksiä?!
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3137
Sijainti
Lohja
Tässä kun saikulla ollessa on tullut katseltua Phoenixin kisaa, tulee mieleen että onko pienilläkin ovaaleilla kisojen pakko olla niin pitkiä kuin ovat? Phoenixin kisahan on 500 kilometriä tai 312 maila, yhtä hyvin kisat voisivat Phoenixissa olla vähän DTM-tyyliin lauantaina ja sunnuntaina esim. kaksi sadan mailin lähtöä.

Tällainen antaisi myös Xfinitylle ja Truckseille enemmän vapauksia ottaa kalenteriinsa Cupin ulkopuolisia kisoja mutkaradoilla tai vielä pienemmillä ovaaleilla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Pitkät olivat totta totisesti kierrosten määrä Phoenixissa ja kun kellahkoja rataa kiertäviä kohtaan näytettiin nuukailevan vähän (ja syystä, kyllä) niin mitään taktiikoiden & vaihtoehtoisten suuntausten työstäminen voittajan ympyrään pääsemiseen ei noussut osaksi korkeampaa tavoiteltavaa. Pelkästään ja puhtaasti kilpailukykyisin kilpuri voitti ja se osui kuudennen kerran Denny Hamlinille joka vei hänet läheltä pitäen veitsenteräiseltä -skenaariolta, suoraan sinne mihin hänen kautena jo on alusta asti vienyt, eli finaaliin räjäyttävällä näyttäytymisellä IMS:llä. Kyle Busch tuli toiseksi ja meni myös ansaitusti Miamiin ajamaan pytystä vaikka voitto #18 auton saavutuksista onkin uupunut jo pienen tienoon. Kevin Harvick viidentenä ruutsikalle ja Martin Truex Jr. kuudentena; nämä siis finaalinelikon näytöt viimeisestä kisasta ennen kuin 1.5 mailisella Homestead-Miamissa kaahataan nelinpeliä, voittajan viedessä kaiken sekä rustatessaan nimeään historiankirjoihin mestarina. Samoin kuin vuonna 2017 nelikon kohdalla, niin nyt myös puolustava mestari jäi ulos tästä skabasta; Joey Logano siis ajaa toiseksi viimeistä kisaa mestarinvyöllä varustettuna ennen kuin omistaja vaihtuu Florida-visiitin jälkeen. JL:n kanssa tippuivat todella vaikean kolmannen kierroksen ajanut Chase Elliott (jotain kertoi sekin, että pisteiden tasoituksen jälkeen muuhun playoff-porukkaan tippui sijoja taaksepäin), Ryan Blaney ja Kyle Larson.. Ei siis yllätyksiä auringon alla ja itse asiassa oli heittämällä ansaitusti nelikko tuonne jonka kuuluukin siellä ajaa: voittoja yhteensä 21/35 kisasta jakaumalla Truex Jr. (7), Harvick (4), Hamlin (6) ja Ky. Busch (4).

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/bluegreen-vacations-500/stn/race/

Sarjataulukko: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

NASCAR pudotuspelit 2019, 4. kierros, finaali Homestead-Miamissa

Monster Energy Cup Series

Martin Truex Jr. vs. Kevin Harvick vs. Denny Hamlin vs. Kyle Busch

Yhteenveto & ennustus: Itse tietysti teen kaikkeni mitä kannattaja voi, saadakseen tosiaan #4 auton/tiimin ja Kevin Harvickin mestaruuteen numero kaksi kiinni - itse asiassa KH on voittanut viimeisimmän puolitoista mailisen ennen kuin sen vuoro koittaa seuraavaksi tänä viikonloppuna sunnuntaina, mutta näin oli myös viime ja toissa vuonna, sijoituksen oltua lopulta pudotuspelejen jälkeen kolmas. Mahdollisuudet ovat mielestäni mukavan vahvahkot onnistumiseen tunnelmaruokailun toteutumiseen mestaruuspytyn seurassa suurien fanfaarien/ilotulitteiden että olueiden hillittömässä, välittömässä läheisyydessä keskellä celebraatiota parhaansa mukaan - Tony Stewart tuo lisää onnea ajaessaan turva-auton vihreälle lipulle ennen starttia ja toivottavasti sekin omalta osaltaan tuottaa sellaista esoteerista hinausapua :) Viiden joukkoon ajaminen on ollut viime kausina vahva suoritus täällä, mutta se ei ole kertaakaan tällä järjestelmällä toiminut tuomaan titteliä, joten tämä on se kiistakapula #1 nelostiimin osalta, eli onko auto vuoden 2014 tapaan se joka ylittää ruutulipun ensimmäisenä kun viimeinen kierros lyödään säppiin? Kevin saa tietysti hienosti apua kaikilta tallikavereiltaan Bowyerilta, Almirolalta ja Suarezilta. Tämän lisäksi on suuri mahdollisuus puolitoista mailisestia puhuttaessa että myös he ajavat kovissa kärkirypistelyiden huomassa pauhaten, tälläisenkö sopiessa Harvickille mitä mainioimmin saaden apua myös tallikemioiden toimivuuden kautta yhteen hiileen puhaltaessa. Tällä kertaa voivat myöskin pienet katkokset kilpailun aikana sopia KH:lle jos JGR osoittaa sitkeyttä kärjessä eikä liian pitkiä vihreän lipun anteja pääse kulkeutumaan jatkumona.

JGR:n kolmoismiehitys vuorostaan tarjoaa mielenkiintoisen juonentorinaa edeltäen finito rundin aloittavaa liputusta. He saavat kaikki varmasti apua Erik Jonesilta, mutta toisaalta he ei eivät voi toisiaan auttaa vain kuin kisan alkaessa ja ensimmäisen osion sekä ehkä hieman päälle, verran. Pisteitä eikä bonuksia ei enää tässä reississä jaeta, joten kun kaikki lähtevät samoilta pisteiltä liikkeelle, niin ainoastaan tosiaan se paras sijoitus merkitsee.. Siksi jokaikiselle, Buschille, Truex Jr:lle ja Hamlinille, pitää olla juuri sellainen vahva intuitio että tiimikaverit näyttelevät koko kisan ajan isoa osaa ja he ovat myöskin sitten niitä keiden edelle pitää sijoittua, joka taas tarkoittaa valmistautumista siihen jo hyvissä ajoin sekä mahdollisesti koittaen myös uutta radan puolella, koska taktiikat ja vauhdit ovat tavallisissa oloissa heille toisilleen hyvin tiedossa - tämä taas pitää varpaillaan ja laittaa hieman jopa rikkomaan harmoniaa omien tekojensa kautta. Ennakkosuosikkia ei kuitenkaan finaaliin ole. Hamlin on voittanut viimeisimmän kisan, Harvick viimeisimmän puolitoista mailisen, Truex Jr. eniten kisoja ja Busch runkosarjan. Etua ei ole siis oikeastaan kenelläkään ja se tekeekin tästä erittäin jännittävän. JGR:llä on yhteisiä suunnitelmia, mutta myös tarve hajoittaa niitä yhden voittaakseen kaksi muuta, SHR:llä yksi mies mukana, mutta toisaalta tallikaverien kavalkaadi auttamassa tarpeen tullen. Tämä kaikki siis omiin käsiin ja Herran/Jumalattaren haltuun, joka on autenttisesti paras mahdollinen lähtölaukaus tähän viikonloppuun/sunnuntaille.

NASCAR Xfinity Series

Christopher Bell vs. Cole Custer vs. Tyler Reddick vs. Justin Allgaier

Paras mahdollinen kokoonpano myös Xfinity-sarjan lauantai-illan kisalle, ehkä Allgaierin tilalla voisi olla jokin muukin, mutta toisaalta ollut kakkossarjan vakiokalustosta parhaimpia kuskeja jo vuosikausia sekä sai myös kauden ensimmäisen voiton juuri Phoenixissa, raivaten tienä finaaliin. Kauden aikana juuri tämä porukka on se Iso Nelikko josta puhuttiin jo ennen kautta, joskin puolustava mestari TR, täysin vauhdillisesti omissa luvuissaan toisinaan ajellut CB ja oikeastaan välillä täysin pitelemättömästi esiintynyt CC ovat repineet otsikoita tämän kauden osalta. Tämän sarjan osalta tosin ennakkosuosikin paineet ovat laskeutuneet Christopher Bellin harteille, mutta kenelle Miami toisaalta sopii parhaiten; se taas voi olla Reddickille sopiva apu tulla pieneltä takamatkalta voittoon/parhaiten sijoittuneeksi ja uusiomestaruuteen.

NASCAR Gander Outdoors Truck Series

Brett Moffitt vs. Ross Chastain vs. Stewart Friesen vs. Matt Crafton

Moffitt ja Chastain luultavasti ajavat pytystä, mutta viime kisan IMS:llä ja Eldorassakin kuninkaaksi voitolla rynnännyt SF tekee kanadalaisia varmasti niin ylpeäksi kuin ehtii ja toisaalta sarjan ainoa moninkertainen mestari sekä veteraanikuski Matt Crafton on ajanut voitottoman kauden, mutta hän on toisaalta ajanut tasaisesti ja kyttää välittömästi kärjen läheisyydessä paikkaa korjata pottia omaan suuntaansa; kokemuksensa ansiosta kykenee ajamaan juurikin tarkkailun & hyökkäyssommitelman vaiheilla pitäen autonsa mukana kuvioissa vaikkei radan nopein olisikaan. Moffitt puolustaa vuorostaan viime kauden titteliään perjantai-illan kisassa.

-------------------

Pidemmittä puheitta kohti Homestead-Miami Speedwayn kisaviikonloppua ja eri toten erittäin jännittävää sunnuntaiehtoota, joten katon rajassa leijutaan jo näitä kirjoitusmerkkejä painellessa. Kauden päätös 2019 Nascarissa on täällä! Tämä on myös viimeinen kerta kun HMS toimii kruunajaispaikkana Nascarissa ja ensi kaudella tämä kisa nähdään jo hyvin ajoissa vaiheissa kalenteria ja IMS Raceway toimii ensi kauden palkitsijana viimeisen kisan asemassa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Matt Crafton vei lava-autosarjan pystikkään sijoituttuaan toiseksi kisassa - tämä oli siis hänelle kolmas pyttykkä ja on yhden sellaisen verran perässä sarjan mestaruuksienkahmija Ron Hornaday Jr:ia, joka on siis pari vuotta sitten jo lyönyt hanskansa tiskiin ajouraltaan tässä seriesissä. Ilmoituspuolella pääsarjassa vuorostaan ilmoitettiin Stewart-Haas Racingin ensi vuoden kuskikokoonpanosta, jossa #41 autoa tulee Cole Custer kuskaamaan jatkossa; erittäin odotettukin uutinen oli toisaalta nostaa pätevä kaveri kuitenkin jo isoihin saappaisiin. Kurt Busch jatkaa vuorostaan ensi kaudella #1 auton kuskaamista Monster Energyn siivittämänä.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Tyler Reddick tuli kujeillen kuin hieman takavasemmalta ja voitti kilpailun sekä suurimpana, Xfinityn tittelin. Kauden kuudes voitto tuli seinää nuolemalla ja välillä osumallakin, mutta se oli nopein tapa tänään voittaa mestaruus jänskässä näytelmässä. Allgaier ei oikein ollut iskussa ennen seinään osumaa ja kierrosta kärjelle sen takia jäämistä kun varikolla joutui käymään, Bell johti kierroksia ja ajoi kisan keskinäytännön aikana suhteellisen mukavaa kyytiä, mutta oma henkilökohtainen virhe varikolla tultaessa ja sen vuoksi pakotettu kahden renkaan taktiikka + ei ihan parasta kärryä tämän kauden kisoista radalla, veivät myös häneltä tittelimahdollisuuden, Custer oli Reddickin kovin vastustaja hyvin samoin ajolinjoinkin, mutta viimeisillä kierroksilla tullut seinäkosketus vei mahdollisuudet päästä TR:n pyrstöön kiinni - oli CC:llä ehkäpä radan nopein auto lopussa, mutta vuori kävi vain liian nopeasti liian vaikeaksi ja korkeaksi kiivettäväksi. TR voitti siis toisen kerran pystin tässä sarjassa peräjälkeen ja viimeksi tämän tempun on tehnyt Ricky Stenhouse Jr. ennen siirtoa kuningasluokkaan.

Katseet alkavat pikkuhiljaa siirtyä huomisen puolelle ja hyvää keliä lupailevan Miamin stadionnäyttämölle... Lähtöjärjestys Cupin kisaan: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/ford-ecoboost-400/stn/qualifying/
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Kyle Busch uransa toiseen Cup-mestaruuteen!

Näytä liitetiedosto 26641

Näin sitten kävi tuulimyllyistä aina kovempaa menneiden kilpa-autojen vieruksilla puolilla toisilla ollessa vastahakoon Kyllin kruunaamista kauden messiaaksi, niin mies tuli, näki ja ahmaisi pytyn itselleen.. Hyvätasoinen kilpailu joka eli pitkistä vihreistä lipuista ja pelkästä kilvanajosta; toinen kisa putkeen kun sama resepti lyötiin tiskille kuitattuna. Tämä takasi juurikin sitä erittäin kovatasoisen neljäin välistä miekan kliputusta, jossa jokainen vuorollaan ajoi hyvin ja sitä jossain välissä huonommin - myös varikolla oli lisäkäymisen paikkaa MTJ:llä ja DH:lla joka edesauttoi tuolloin KyBun mahiksia joskin ihan lopussa kyllä ajamalla piti MTJ:n takanaan, eron kaventuessa kierros kierrokselta, mutta ruutulippu toimi myös kongina ottelun päättymisen merkiksi jolloin jossittelupisteet jaetaan kapakkapöydässä myöhempään hegumoidessa :) Miehellä oli pitkä kuiva kausi voittojen suhteen ja oli jokseenkin altavastaajan asemassa kun reissiin lähdettiin, mutta reisille oikeastaan mikään hänen päivän suorituksestaan mennyt; ei aina nopein, ei kokonaiskuvassa hitainkaan ja varikkohenkilökunnan hoitaessa leiviskänsä, oli KyBu virheettömällä suorituksella päivän kruunatuin sankari joka päätti kauden vuosimallia 2019. Voitto oli hänelle kauden viides ja jos finaaliin tulet ottamaan sen neljän joukossa, niin silloin mestarikin tiedetään. Oli etenkin radan viilennettyä ja siirryttäessä ilotulitemaisemaan erittäin vakuuttava juuri siihen aikaan, kun muidenkin autot piti olla parhaimillaan. 5 voittoa, 17 top-5 ja 27 top-10 hänen vuoden saldonsa. Onnitteluja lähtee täältäkin nurkkauksesta maailmaa pienin äänin tästä sunnuntai-illan jättipotin voitosta! Saldo pudotuspeleistä kolmelta kaudelta 2-4-1.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/ford-ecoboost-400/stn/race/

Lopullinen sarjataulukko 2019: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

- Martin Truex Jr. aloitti kisan pienen latausvaiheen jälkeen väkevästi ja härkänä ponkaisi pitkäksi ajaksi kolumnin piippuhyllylle. Tahti oli niin kovaa itse asiassa, että kun kamerat seurasivat oikeastaan koko nelikon edesottamuksia koko kilpailun ajan - totta kai - niin välillä heidänkin erojen kasvaessa näytti ettei kisassa muita ajakkaan kuin nämä neljä, MTJ:n johtaessa etuoikeutettua joukkoa. Vihreän lipun aikana ajettiin niin suuri määrä kiekkoja, että siinä ehti nähdä mitä kyytiä porukka ja Truex Jr. meni verrattuna toisiin... Kyle Larson yhdessä vaiheessa kiusasi kärkeä ja JJ käväisi kameroissa, mutta muuten uusintastarttien jälkeen muiden olemassaolo radalla oli ainakin kamerajalustoille vieras käsite tai niin olematonta :D Toinen sija jälleen pisteissä, oli viime kautta parempi aika selkeästikkin tällä sesongilla, mutta loppusijoitus sama ja jälleen pannukakkumaisesti se loppusilaus jäi tekemättä. MTJ:llä oli kaudella dominantteja näytöksiä, hiljaisia hetkiä ja oikeaan aikaan kuvaan mukaan nousemisia, mutta juurikin edeltäneet Texasin ja Phoenixin kisat hieman lupailivat tätä jaottelun sykliilistä jatkumista koska noissa väännöissä hän ei koko kisaa ajanut tasaisen vahvasti - autohan oli erinomainen Homestead-Miamissa mutta juuri tämä oli se hänen tämän kauden kuitenkin suurin kiusanhenkensä, kun nyt ajettiin kolmea muuta vastaan koko kisa ja joka osa-alue pitää nappiin osua. Yksi ylimääräinen varikkokäynti virheen takia renkaiden vaihdossa ja siitä eteenpäin joutui takamatkalta tulemaan joka ei ole ihanteellinen MTJ:lle koska se napauttaa rytmiä sekaisin; hän on enemmän kruisailuvaihteella ajava, joka nauttii kärkipaikasta ja sen tuomasta ruokinnasta. Takaa hän tulee kyllä kanssa ohi, useasti, mutta sekin tulee virheettömän suorituksen jatkeena jolloin hän ikään kuin siirtyy kärkipaikalle takaisin tai nokka/kompassi on osoittanut siihen suuntaan jo aikansa ennen manifestaatiota realiteetiksi. MTJ:n tilastot kuitenkin tältä kaudelta olivat hyvät ja voitti voittotilaston: 7 voittoa, 15 top-5 ja 24 top-10. Kolmen viime kauden saldo hänellä 1-2-2 pudotuspeleissä.

- 2010-luvun parhaimman keskiarvollisen tuloksentekemisen ja mediaanisen sijoituksellisuuden kärkinimeä ei tarvitse kaukaa hakea; ja vaikka mestaruuksia on tullut vain yksi tämän ajanjakson aikana, niin hän on ajanut tällä kymmenluvulla näihin loppusijoituksiin: 3-3-8-3-1-2-5-3-3-3. 10 vuoden aikana top-3 sijoituksia kahdeksan ja vain kahdesti jäänyt kolmen ulkopuolelle, huonoimman sijoituksen oltua kahdeksas ja tämän systeemin aikana kerran vain ulkona kuudesta mahdollisesta finaaliporukassa. Lisäksi omaa parhaimman top-5 tilaston kaikista kuskeista HMS:llä (jolla ei ensi kaudella ole muuta merkitystä kuin yksittäisen kisan osalta) ja on ajanut siellä finaaleissa viiden joukkoon - kuten teki nyttenkin, mutta tämä suuri valtti on ollut myös isoin heikkous, koska mestari on kilpailunkin voittanut ja tänä vuonna se jälleen karttoi #4 tiimiä. Kevin Harvickin kausi alkoi tahmeasti, mutta kun kierroksia tuli lisää ja kesä alkoi, niin silloin myös auringonsäikeet löysivät tiimin läheisyyteen ja tulosta alkoi tulla. 4 voittoa, 15 top-5 ja 26 top-10 oli KH:n saldo kaudelta. Etenkin Indyssä ja Texasissa tulleet voitot paalupaikalta olivat hienoja temppuja ja muutenkin Harvick kykeni muistaakseni kuudesti kauden aikana paalulla olemaan joka lähenee jo tuota kauden 2014 paalutahtia. Kisa Kotitilalla olisi tarvinnut juurikin lopussa eri strategian takia keltaisen lipun ja mielummin enemmän koko kilpailun aikana auton säätämiseen, mutta näin ei tapahtunut. Alussa hän johti kilpailua muutamat kymmenet kierrokset, mutta sitten ajeli juurikin takamatkalla kärkeen koko kilpailun lähestulkoon. Ne muutamat uusintastartit ja lyhyemmät vedot olisivat sopineet, mutta mammuttikierroksia vielä autolla joka hieman hienosäätöä tarvitsi kilpaillakseen aivan kärjessä, niin ei riittänyt. Tyytyväinen voi kauteen olla ja toivottavasti jatkuu hienosti sekä KH pystyy ensi kausilla pitäytymään kärkikamppailuissa, joka on elinehto uran jatkolle. Hänen saman ikäluokan kaverinsa kilparadoilta Nascarissa, ilmoitti juuri tänään lopettavan ensi kauden jälkeen. Pistän siitä edempänä vähän lisää.

- Denny Hamlin oli tällä kertaa nelikon viimeinen finaalissa ja vaikka hän juurikin sen hypen toi mukanaan hakiessaan ensimmäistä mestaruuttaan vielä ehkä uransa parhaimmalla autolla suhteutettuna kilpailukykyyn koko sarjassa kärkiväännöissä, niin ei se titteli vääryys olisi ollut, mutta ylikuumentumisongelmat ja lopussa hyppysistä hivenen väärään suuntaa liikahtanut auteli teki vain lopun näistä ambitioneista. Toki, viime sesonki ynnättynä tähän, uusi tiimipomo ja voitoton pitkän pitkää aikaa eikä takeita miten tulee tallihierarkiassa ajamaan MTJ:tä ja KyBua vastaan, niin tämä oli jo jättipotti kokonaisuudessaan koska mielestäni hän ei olisi halunnut enää ajaa yhtäkään tarpovaa kautta ja tämä kyllä enemmän kuin nuoli haavat, laastaroitti ne - tämä päällysti ihan tuoretta kudosta vanhojen iskujen korjaukseksi. Uusi tiimipomo oli enemmän kuin pätevä, aika ajoin oli koko JGR:n organisaation nopein (etenkin ennen pudotuspelejä oli ihan hullunpäivät menossa) ja mielestäni vihdoin sitä räväkkää henkeä mukana jolla pytyt korjataan parempaan huomaan. Hamlinhan itse otti sen kehuna, kun häntä viitattiin ennen Phoenixin kisaa Mark Martiniin - kehu ennen kaikkea kuskin kyvykkyyttä kohtaan, mutta tuossa sanomassa pääpointtina oli juuri se mestaruuden puuttuminen uralta joka nyt yhdistetään huippukuskeista juuri DH:n. Hänen tiimipomonsa Chris Gabehart kuitenkin korjasi hänen sanomisiaan ja ilmaisi, että he voittavat kyllä sen pytyn yhdessä ollessaan. Hamlin on toki isoja kisoja voittanut, kun Martinilla ainakin Daytonan ja Indianapolisin osalta ne väistivät koko uran ajalta. Hamlinin pitää ehdottomasti jatkaa näillä näppimillä menoa ensi kaudella ja toivottavasti miehen terveys myös fysikaalisesti olisi jokin kausi taas optimaalinen, hänellähän on urheiluvammoja ja -kulumia jos jonkinlaisia. Tämän kauden saldoumaksi kerryttyi kuusi voittoa, 19 top-5 (vakuuttava) ja 24 top-10.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
474
Hieno kausi ollut, tarjosi mukavia kisoja laidasta toiseen päätyyn eikä draamalta vältytty; myöskin mestaruuden ratkaisi sille sijansa tarkoitettu joukko, josta myös titteli meni oikeaan osoitteeseen vaikka siitäkin tietysti voi argumentoida, mutta kenelle vaan neljästä se handuille olisi käynyt sopivasti ja riitaa haastamattomasti :) Vuorostaan ensi sesonki tulee näkemään kalenterissa ensimmäisiä todellisia erikoisuuksia pitkiin aikoihin, kun kalenteria on muutettu loppupäästä ja joka paikasta, on uutta paikkaa valojen alla ajeluun ja nähdäänpä myös ensimmäinen tuplakisaviikonloppu. Ensi kaudella myös jäähyväiskiertueelle lähtee mies, jonka piti teräsmiehenä kiertää ratoja ikuisesti, mutta nyt #48 autoa kuskannut triathlonisti lyö hanskat naulaan vuoden 2020 lopulla Nascar-kauden päätyttyä. Vielä kerran kohti kahdeksatta titteliä lähtee Jimmie Johnson ensi kaudella, hän on ajanut pitkään voitottomana ja ilmeisesti tämän kauden päätöskisan jälkeen oli siinä mielessä mukava paikka paneutua aivan täysin tämän miettimiseen eikä hän alkanut kauheasti asiaa pyörittelemään - ja voi myös olla että päätös oli ennen jo Miamia muurautunut mieleen. Vielä kauden aikana oli toisissa ajatuksissa ja ilmeisesti sillä tiimipomon vaihdolla haettiin aika nopeaakin kurssinvaihtoa suorituskykyyn, koska nyt kauden päätyttyä ei autoa ihan kärkipäässä nähty ja se varmasti toimi myöskin ajatuksen kääntämistä pois uran jatkamisesta vaikka Ally-sponsori olisikin autossa kauemmin. Toki jos edelleen joutuu rehkimään paljon ja tekee työnsä hyvin eikä tulos ole aivan mitä haetaan, niin se toimii etenkin vanhempien (ja vielä menestyneiden, tässä tapauksessa erittäin menestyneiden) kuskien osalta juuri sellaisena katalyyttinä lopettamisen puolesta vaikka itse tietäisi edelleen pystyvänsä siihen, mutta ei enää vain ole sitä paloa sahata edes-takaisin suunnitelmien osalta tallissa eikä tiimissä.

Tämä sesonki oli mielestäni paljon viime vastaavaa JJ:ltä parempi, mutta toisaalta tallin nuoret kuskit ottivat myös isoja steppejä tiimeissään ja tietysti Chase Elliott on jonkin aikaa ollut jo tallin ykköstykki joten JJ ei välttämättä enää ole se suunnannäyttäjä ja lippulaivallaan nuoremmille kehyksenä/roolimallina antamassa paukkuja ajamiseen. Kuitenkin uuden tiimipomon kanssa natsasi hyvin ja kehuja sinkoili ylä- ja alatasanteen välillä. Silti enää kausi kun oikeastaan kaikista rimoista se rimoin, se mikä näyttää mestarin paikan, ketä pitää voittaa kaikista ja osoittaa kilpailukyvyn sarjassa, se ketä seurataan herkeämättä ihmettelemällä mikä on aina kisakunto milloinkin ja ketä oikeasti pelotti aikanaan koko NASCARin varpailleen tittelivyöryllään - on ajamassa jäähyväisiä. Aloittaessani seuraamaan Nassua, hän voitti juuri tuolloin uransa ekan tittelin ja välillä varmasti monikin pää mietti että tuleeko siitä lainkaan loppua, ensimmäisen kerran näytti haavoittuvalta tämän vuosikymmenen alkaessa, mutta tuolloinkin kykeni viemään mestaruuden - jälleen. Jälkeen päin alkoi hänkin tulla muita vastaan ja kiky sarjassa tiukkeni kärkiporukan osalta huomattavasti ja tällöin vuosia myöhemmin (kun hän oli jälleen kuitenkin lihottanut mestaruussaldoaan tuona aika vielä kahdella lisäkullatulla) osasi vasta moni alkaa ymmärtämään kuinka kovasta paukusta olikaan kyse - kuten myös hän itse. Alkoi kuitenkin jo tulla kausia, jolloin kyllä voitti kisoja mutta ei enää ajanut titteleistä - oikeastaan se alkoi jo vuoden 2013 jälkeen, mutta vielä kuin haikaran pudottamana hän otti mystisestikkin tittelin kaudella 2016 kun edellä olijat kolaroivat näytöstyyliin päätöskisassa. Ensi kausi kuitenkin vielä hänellä päästä tosiaan ajamaan tittelistä, mutta pääasia alkuunsa on voittaa kilpailu ja liimaantua kärkitohinoihin mukaan - ja heillä on koko talvi aika hioa tiimiä vireeseen ennen ensi sesongin alkua.

Mutta kiitän jälleen kaikkia tästä kaudesta ja hieno vuodenaika on tiedossa sulatella jo tiedostettua sekä alkaa katselemaan lapsensilmin horisonttiin intoa puhkuten!
 
Ylös