Nähtiinpä sitten melankolinen ja samalla hulppean muirea osakilpailu Charloten Rovalilla - kuten viime kaudellakin, niin myös nyt ei säästelty radankäytössä joka näkyi semmoisena tilastona, että jälleen lähes joka kaarteessa kisassa oli jonkinlainen onnettomuus. Pääsuoran shikaani taisi itse kilvanajossa selvitä suhteellisen ehjin nahoin, mutta ennen kisaa NBC:n kommentaattori Jeff Burton ajoi installaatiokierrosta lähetykseen tehdessään tuon kaarteen suoraksi
Neljä kuskia tippui, Chase Elliott voitti ja kisan jälkeen myös tunteet kävivät kuumina sen lisäkyljyksenä missä kunnossa moni oli jopa käsittämättömän kuuman kisan jälkeen, joka otti mehut kaikista osallistujista irti. Ihan kaikkea ei yksityiskohtaisesti pääse näin ulkomuistista läpi käymään, mutta pistetään taas ranskiksilla pääpiirteittäinen kattaus päivän yhteenvedosta:
- Chase Elliott voitti tosiaan reissin otettuaan kilpailun johtoaseman lopussa takaisin; hän oli jo aikaisemmin kisassa johdossa, mutta tuolloin uusintastartin ekan mutkaelman rengaskasa kiinnosti auton nokkaa enemmän ja hän paukautti autonsa sinne vielä tyylillä. Kiitos pehmeän vastaanoton, hän kykeni jatkamaan kosmeettisen vahinkojen kanssa matkaansa, kun sukellus sinne kasaan lähinnä puristi autoa joka suunnassa keulaa, mutta ei ottanut mitään terävää eikä suoran seinän kosketusta. Keula ei myöskään hänen menoaan haitannut kisan lähestyttyä loppuaan ja ohitusvimmassa meni tyylipisteitä keräilen kohti kärkeä - toki lopun monet, monet keltaiset auttoivat häntä asemmoitumaan hyviin kyttäyspaikkoihin ennen viimeisiä kiekkoja, mutta kärkeen mentyään ei tarvinnut edes peileihin enää katsoa. Kolmas voitto kauteen ja saapa nähdä onko villikortin vikaa hänellä lyödä kiilaa ihan kärkitaisteluun, kahdeksan joukkoon uskallan hänen sanovan menevän. Myös nämä bonuspisteet auttavat kummasti kun tämä seuraava kierros hirviömaililla polkaistaan käyntiin, joka kanssa on CE:lle sellainen paikka jossa voi jymäyttää.
- Toiseksi tullut Alex Bowman meni kuin menikin jatkoon ensimmäiseltä kierrokselta, hän oli osallisena ekan kaarteen onnettomuudessa alkupäässä kisaa, johon päättyi Erik Jonesin matkanteko sekä moni muu sai myös tilanteesta vahinkoa autoonsa. Jatkettuaan hän koki vielä kisan aikana sen verran paljon, että kyläraati ilmeisesti äänesti kaverin aika ansaitusti päivän kuljettajaksi. Hänellä oli onnettomuus Bubba Wallacen kanssa tultaessa ulos uudesta shikaanista (joka tuotti kilpailun tauottoa varikolla myös vesipullollisen sisällön verran kontaktia BW:ltä kohti todella väsähtänyttä AB:ta) ja tämän lisäksi hän roikkui viimeisillä voimilla taistellen viimeisestä jatkoonmenijän paikasta, joka lopulta tuli hänen taskuunsa Ryan Newmanin missattua shikaanin takasuoralla ja menetettyään otteensa jatkopaikkaan. Kaikkea näki kyllä ja jatkaa menoaan seuraavalle kierrokselle tallikaverien Elliotin ja Byronin kanssa.
- Kevin Harvick lähti läheltä kärkeä liikkeelle ja ajoi hyvissä asemissa läpi kisan, ei ongelmia oikeastaan minkäänlaisia - uusintastartit onnistui nekkuna päähän, autossa riitti puhtia ja taktiikat onnistuivat. Kisan loppupuolelle KH johtikin kisaa läpi lukuisten keltaisten, kykeni pitämään ja jätättämään MTJ:tä monissa uusintastarteissa ja näytti jopa että hän kykenee hieman vanhemmalla renkaalla - kuten muukin kärki - pitämään paikkansa kierrosten vähennettyä, mutta ei ihan riittänyt ohi tullutta CE:tä eikä AB:ta vastaan. Kolmas tila kuitenkin ja siitä on hyvä jatkaa Doveriin joka ratana on KH:lle erinomainen.
- Aric Almirola, Ryan Newman, Erik Jones ja Kurt Busch jättivät pleijarit tien noustua ensimmäisellä kierroksella pystyyn. Clint Bowyer onnistui KH:n tallikaverina jatkamaan, mutta Aric Almirola tippui - ei lopussa kyennyt nostamaan asemiaan tarpeeksi ja viime kauden linnunlento tömähti haasteelliseen toiseen sesonkiin, ei niinkään välttämättä runkosarjassa jossa kyllä kykeni tuottamaan sijoituksia tallille, mutta playoffit jäivät hivenen vajaaksi. Uskomatonta kyllä - ottaen huomioon kaikki kolarit ja pyörähdykset - niin Erik Jones oli ainoa keskeyttäjä onnettomuuteen Charlotessa ja oli kaiken lisäksi kisan ensimmäinen keskeyttäjä.. Tämä kertoo kaiken olennaisen miten se eka kierros meni, mutta ilman sanktioita Richmondissa hän olisi ollut hyvin erilaisessa asemassa Rovalilla. Kurt Busch ajautui väärille urille jo heti alussa playoffeja ja ei kyennyt nostamaan itseään kuopasta ylös, koska aina yhden askeleen nousua tehdessään, tuntui että kuoppa syventyi kahdella hänen altaan. Iso pettymys CGR:lle ja hänelle, koska Kyle Larsonin kanssa olisivat voineet hyvinkin mekkaloida jopa kahdeksan joukkoon pudotuspelejä. Ryan Newmanin liito näytti onnistuvan, mutta oli tosi tiukoilla Charlotessa, oli isompi rytäkkä ja spinni tivolissa ennen kaartoa ovaalia/takasuoraa kohti sekä ihan lopussa lopulta missattu shikaani viimeisteli hänen päivänsä päättäen pudotuspelit aivan liian lyhyeen ottaen huomioon mikä latinki oli päällänsä. Lopussa myös Daniel Suarezin kolaroitua ovaaliosuudella ennen pääsuoraa, tämä johti heidän väliseen kuumentuneeseen keskusteluun kisan päätyttyä kun kummallakin oli paljon näytettävää ja omat loppuhetkien epäonnistumiset johtuivat myös heidän välisistä väännöistä radalla. Kaikki nimet tippuneena tässä vaiheessa ovat pettymyksiä, koska odotusarvot olivat korkealla kaikilla - ehkä korkeintaan kaksi tästä ryhmästä olisi odottanut tippuvan jo nyt ja sekin olisi ollut paljon muidenkin tekijöiden auttamana. Newman ja Almirola kuitenkin lähtivät liikenteeseen oletusarvolla sillä millä tasolla rimaa oltiin aseteltu, tipahtaminen vei maton alta ikävimmällä mahdollisella tavalla - peilasi odotukset päinvastaiseksi.
- Siirtomarkkinoilla oli tämä uutinen jo aikaisemmin, mutta tosiaan Daniel Hemric ei jatka RCR:n #8 autossa tämä kauden jälkeen. Kuuluu Ryan Preecen (#47) kanssa samoihin kalaseuroihin, että hienoa juuri potentiaalin olevan esillä ja nähtävissä, saavat ihan kohtuulisen tilaisuuden Cupissa näyttää sitä, mutta ovat juurikin liipaisimella kun tulosta odotettua ei tallin lokerikkoon olekkaan sadellut lyhyelläkin otannalla. Nämä ovat aina one off -tilaisuuksia kuitenkin jossain välimaastossa, lähellä kärkeen mahdollisesti murtautuvien, resumeissa. Tilaisuus annetaan näyttää mihin kykeneväisyys voisi johtaa Cupissa vähän yllättävänäkin valintana, mutta pois isojen organisaatioiden listoilta jolloin yllätysmahdollisuus pysyy onnistumiseen kuskimarkkinoilla takavasemmalta tulleen valinnan kanssa. RCR toki on iso organisaatio, mutta tällä hetkellä selvästi tulee terävimmän kärjen perässä, joskin tehtailla rahaa on - silti kaksi + todella harvoin radalle tuotava kolmas auto on kokoonpanossa. Näyttää siis, että Tyler Reddick Xfinityn isosta kolmikosta saisi tämän paikan RCR:n organisaatioon kuuluvana, lupaavana kuskina, joten mahdollisesti koko tämä poppoo ajaa Cupissa ensi kaudella jos Custer saa SHR:n suunnalta vihreää valoa. Bell tosiaan jo on varmasti Cupissa ensi kaudella.
Kisan tulokset:
https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/bank-of-america-roval-400/stn/race/
Sarjatilanne:
https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/
------------------------
Pudotuspelit, 2. kierros (Dover - Talladega - Kansas)
1. Kyle Busch (pistejohtaja)
2. Martin Truex Jr. (-5)
3. Denny Hamlin (-16)
4. Joey Logano (-17)
5. Kevin Harvick (-18)
6. Chase Elliott (-22)
7. Brad Keselowksi(-22)
8. Kyle Larson (-40)
-----------------
9. Alex Bowman (-41)
10. Ryan Blaney (-42)
11. William Byron (-45)
12. Clint Bowyer (-46)
----------------------------
Seuraavaksi kisailut jatkuvat Dover International Speedwaylla ensi sunnuntaina kisalähetyksen startatessa illalla. Toinen kierros alkaa Miles the Monsterin katsellessa auto käsissään betonirännissä tapahtuvaa kisailua, joka asemoittaa voittajaa ja pistesijoja osioista ottajaa selkeästi turvallisempaan tuntumaan kun vaaniva Talladega odottaa. Voitto täällä on siis lippu paratiisiin, mutta Dover on kanssa itsessään erittäin kova ja autosta mittaa ottava venue, joka välillä koettelee todellisilla äksönkisoilla ja toisinaan se myös tekee autoille todella hallaa vaativan ratapinnoitteen sekä kallistusten takia, joten tällä kierroksella ei helppoa tule. Kansas taas kun haastaa finaalina kilpailukykyä ja aerodynamiikkaa samaan aikaan.