NASCAR 2019

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pidemmittä puheitta aploodeja HMS:n suuntaan ja ysiautolle erityisesti kauden ensimmäisestä sekä autolle, että tallille. Chase Elliott voitti Talladegassa uudella paketilla ajetussa kilpailussa loppuviimein keltaisten alaisuudessa viimeisen kierroksen kolarointejen säestyksellä. Alex Bowman tallikaverin statuksella viiletti toiseksi, Ryan Preece kolmas, Joey Logano neljäs ja Daniel Hemric viides. Mukavasti oli kapinaa sijoituksellisten vaihdatusten puolesta, kun kympin sakki oli aika erinnäköinen mihin yleensä on totuttu tämän kauden kisojen kattauksien osalta. Toki tuttujakin kavereita oli top-10:ssä, mutta muutamat sijat olivat tällä kertaa menneet juuri superspeedway-tyyliin yllättäjille, kuten myös Brendan Gaughan kahdeksannella tilallaan.

Kevin Harvickin kisa jäi valitettavasti kesken jo ensimmäisen osion alkutaipaleelle hieman isomman rytäköinnin seurauksena eikä hän enää tullut takaisin radalle. Kyle Larson vuorostaan oli osana viimeisen kierroksen rytäkkää jossa hän heitti muutaman voltinkin joka sitten johdatti autot keltaisille ja ruutulipulle tuon tuulessa heiluvan värityksen liehuessa.

Talladegan kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/geico-500/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Tänä viikonloppuna meno maistuu Dover International Speedwaylla, eli hirviömaililla. Nyt tähän viikonloppuun palattiin NASCARissa takaisin vanhaan aika-ajojärjestelmään joka oli käytössä ennen vuotta 2014 kaikilla ovaaleilla, jonka jälkeen tuli tämä moniautoinen systeemi ajamaan osuuksien läpi niin monta kierrosta autoa kohden kuin vain tarvittiin. Nyt palataan takaisin yksi auto radalla -järjestelmään jokaisella ovaalilla, jossa yksi kierros ratkaisee (1.25 ja isommat) sekä kaksi vetoa kerralla (1.25 mailista pienemmät). Itse kisa alkaa totutusti sunnuntai-iltana, joka on omiaan jo starttaamaan kesäkautta alustavasti - erityisesti täällä päin karttaa :)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Truex kaasutti pottiin maanantaiksi siirretyssä kisassa Doverissa melkoisen jäätävän ylivoimaisen suorituksen jälkeen ja montut auki jätti monelle tiirailijalle, että tuleeko kuitenkin sittenkin KyBun kovin haastaja ainakin tällä haavaa samasta tallista ja kun ei seiniäkään välissä ole, niin välittömästä läheisyydestä työkalupakin matkan verran. Hän ei alussa kisaa esiintynyt mitenkään räiskyvän sorttisesti, mutta kierrosten viuhuhtua taajaan ja varikkokäyntien napsuessa, hän nousi nopeasti kärkitaisteluihin ja yllättäen ei enää saanut oikein keneltäkään kilpailua ratkaisuhetkille osakseen. Alex Bowman tuli hienon kisan jälkeen toiseksi ja erinomainen kisa vihreältä värikkäälle mustavalkoiselle sekvenssin kokonaisen verran. HMS on osoittanut piristymisen merkkejä (tai onhan kausi jo viime samaan verrattuna ollut iso harppaus kilpailukyvyssä) ja todella tulokset puhuvat, kun Bowman ja Byron ulosmittaavat tulostasoa joskin JJ ja CE sitten osoittavat omalla tekemisellään tallin todellisen iskukyvyn. Nyt CE viides, Byron 8:s ja JJ 14:sta (Jimmien taktiikka ei tällä kertaa pelittänyt). Elliott aloitti vahvasti paalulta mutta hivenen auto alkoi elämään liikaa kumin otettua enemmän kiinnikettä betonipintaan saden huuhtoman sunnuntain jälkeen ja hän joutui tyytymään viidenteen tilaan - kuitenkin hyvä sijoituksellisuus jälleen kerran.

Harvick otti neljännen sijan joka kyllä varmasti maistui, mutta näytti prikulleen sen puolen mistä tällä hetkellä voittotaisteluihin heittäytyminen jää kiinni niukasti mutta liialti: sijoitusvire hyvä, autossa kulkua ja kuski skarpeimmasta päästä fieldiä, mutta tässäkin reississä hieman tahmeamman alun jälkeen alkoi mankeli nakuttamaan ja numero pieneni hirviömaililla kierrosten vähetessä - onnistuminen oli tulossa ihan voittoa ajatellen, mutta jälleen kulkusuunnan ollessa oikea, ei aivan riitä menemään ohi vain ja voittoon liihättämään. KH:n ja #4 auton kohdalla puhutaan aivan pienistä nyansseista, koska tulokset ovat aivan liki (kuten Truexillakin joka nyt on alkanut voittamaan) ja tässäkin kisassa KH olisi voinut mennä ruuhkassa kärkeen erässä vaiheessa turneeta ja ajaakkin sillä siellä hetken kun olisi voinut tulla itse ohitetuksi.. Eli lähellä ja yhden pienen säädön päässä olisi Doverinkin voinut olla tuloksellisesti vielä parempi. Kausi muistuttaa vuotta 2017 (Fordilla eka kausi SHR:llä) jolloin tämä tiimi voitti ekan kerran kesällä, toisen kerran pleijareissa ja tuli jopa lähelle mestaruutta todella nousujohteisen kauden jälkeen) joten siinä mielessä kun johdettuja kierroksia alkaa taas ilmentymään plakkariin, niin alkaa olla pikkuhiljaltaan lähimain.

Kyle Busch jatkoi ennätyspitkää aloitusputkea kymppejen tiimoilta aikoihin, kun hän lennätti kun lennättikin juuri sijalle kymppi ruutulipun heilahtaessa, joskin hänen iltapäivänsä ei monen vuoden trendin ja Pedigreen sponsoroimana vieläkään ollut häävi Doverissa keväällä (syksy onkin asia ihan erikseen hänellä) mutta nyt ennätti top-joukkoon kun ennen sekin on jäänyt saamatta monen monen monta kertaa. Tällä kertaa auto ajettavuudeltaan sekä kakkoskaarteen ulkoseinä meinasi tehdä hänen kisastaan sietämättömän, mutta selvisi maaliin pelkkien mahd. kiroilujen ollessa isoin harmi. Toinen Kyle - eli Larson - tuli hänkin vihdoin viivalle onnistuneen ja boksista hienosti saatetun mittelön jälkeen kolmantena, joka oli hänen kauden eka viiden joukkoon huitaisunsa. Larsonille tämä sijoitus todellakin tarkoittaa paljon, koska ottaen jo viime sesongin vastoinkäymiset huomioon ja tämän kauden alussa tallikaveri Kurt Buschin #1 tiimin ollessa niskan päällä, ei KL ole oikein päässyt takaisin viretilaansa kunnolla alkuunkaan joten uutena starttina voidaan tuota pitää. KuBu oli vuorostaan 13:sta.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/gander-rv-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi meno jatkuu lauantain ja sunnuntain välisenä yönä Kansas Speedwayn puolitoista mailiselta radalta joka tarjoaa aurinkoa alkuun ja valojen alla kisailua alun jälkeen tähtien sekä kuun tunnelmoittaen atmosfäärin. 1.5 mailiset radathan toimivat suunnannäyttäjinä tallien/tiimien kilpailukykyä vertaillessa eikä tämä tee jatkumoon poikkeusta tuon laista.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Tämän päivän lähdöissä:
Tuomaala 12.
Waden 11.
Vartiainen 19.

Jos miettii mikä kansainvälinen rata-autoilusarja vois Kymiringille vetää porukkaa (muu kuin F1) niin tuo Nascarin euro-sarja vois hyvinkin toimia. Ainakin Brands Hatchin osakilpailun ympärille on järkätty American Speedfest joka on kuulemma radan yleisörikkaimpia tapahtumia. Jenkkiautotapahtumat käsittääkseni Suomessakin kerää mukavasti väkeä. Sellainen pick nick -kokoontuminen yhdistettynä Nascar-kisaan ja vähän Popedaa ja Klamydiaa päälle olis varmasti vähintään yhtä suosittu kuin EM-kiihdytysajot. Eikä sitä yleisölle tartte kertoa, että nää on eri Nascarit kuin Amerikassa :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Brädi heitti itsensä voittajan ympyrään Kansasissa, jossa hän ei kisassa revitellyt, mutta lopun keltainen ja sopivaan aikaan elpynyt kilpavekotin veivät voittoon hyvin kesemäiseen tyyliin johon kuuluu katselu, auton parantelu, kilvanajo kärjen läheisyydessä (muttei ei ihan samassa joukossa, pikkaisen taaempana), taktinen mahdollisuus ajaa ykkösenä lipulle ja auto joka kuskin käskemänä venyy voittoon sekä strategisin että vauhdin suhteen aivan kalkkiviivoilla. Kauden kolmas voitto ja Fordin ykkösmies ollut tuossa sarakkeessa joskin yleisessä kilpailukyvyssä hieman tiimi hakee edelleen parannusta, että voi ajaa koko reissin kärkikahinoissa ja voittaa myös kilpailukyvyssä tai saada siihen mahdollisuuden useamman kerran kaudella - joskin Brad Keselowski on Nascarin parhaimpia kuskeja pelaamaan ennakko-odotuksia vastaan ja kääntämään kisa omaan laariin tavaramerkkisesti (kuten Kansasissa nyt lauantai-iltana). Toiseksi maaliviivan yli saapui jo kolmatta kertaa peräjälkeen Alex Bowman, jolle ilmeisesti alkaa pian voittokin maistumaan kun haistelemaan on saapunut hattutempullisen verran rivissä joka on Nascarissa erittäin harvinaista. Erik Jones tuli maaliin hienosti kolmantena ja etenkin sijoitus oli nannaa hänelle kun pian aletaan jo muutenkin odottelemaan tuloksentekoa vahvemmin kuin ennen vaikka vasta kolmas vuosi pääluokassa, toinen JGR:llä. Matt Kensethin paikalle tuohon tiimiin saapui tosin hänen nuorempi versionsa, joka jo tuolla todistuksella saa näyttöaikaa koska takuuvarmuuslappu tulee mukana siitä, että menestystä on takuulla jossakin muodossa tulossa.

Jimmie Johnson oli omalla tavallaan sijalla kuusi päivän erikoisuus - tai illan ja sekä että - koska hyvän alun jälkeen hän hiipui kahdenkympin ulkopuolelle pitkäksi aikaa kunnes ratkaisuhetkillä viileämmässä ja ratavalopaisteessa ajoi ihan pääkandidaattien kanssa kilpaa. Positiivinen suorite ja sellaista JJ:mäistä puristusta ja saapumista kärkikahinaan kun sitä ei odotettu tapahtuvaksi. Maininnat myös osa-aikaisesti RCR:lle #31 autoa ajavalle Tyler Reddickille ysisijasta ja #37 autolla Chris Buescherin kymppisija JTG-Daughertylla.

Rata eli kisan aikana voimakkaasti ja oli alun vedoissa tasaisesti autoryhmittymien mennessä kierroksia ihan muutaman sekunnin sisällä, muuttuen aina juoksun aikana todella eläväksi ja autot liikahtelivat jo aerosta kaarteissa, mutta myös renkaiden kuluma johti aikasenmoisiin peräluisuihin - oli siis paljolti vanhanaikaisuutta konseptiin tähän hetkiseen, jossa nykyään uudet säännöt ovat tuoneet enemmän tulevaisuuden näkymiä kisailuun mutta tämä teki aika poikkeuksen- sellaisen jossa Kevin Harvick loistaa ja loistikin. Paalulta kisaan ja alku meni dominoidessa. Hyvä kaara ja uusintastarteissakin jollei kärjessä varikolta tullut taktiikoiden puitteissa niin ohi pääsi ja nopeasti sekä takaisin kärkeen. Yli sata johdettua kiekkaa ja voitettu eka osuus eivät paljon kuitenkaan pöytään tuoneet. Kisan kääntyessä jo hivenen loppusuoralle, ilmestynyt muovi eturitilään aiheutti ylimääräisen pysähdyksen ja reissi pysähti seinään vaikka kierros anteeksi myöhemmin tuli ja otollinen keltainen vielä ennen loppua ohitella autoja edestä hyvällä kuljettimella joka ei kuitenkaan ruuhkassa enää toiminut samoin kuin alussa ja palkinnoksi jäi 13:sta tila. Hyvää tässä oli kuitenkin se, että oli jälleen viime kauden hurmoksellisia otteita kärjessä mutta ei aivan vielä kantti vienyt voittoon vaikka olikin autosta ulkopuolisesta syystä.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/digital-ally-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Tänä viikonloppuna ei ajeta pisteistä vaan rahasta All-Star kisassa, joka on aina klassikko omalla erilaisella tyylillään jolloin myös fanit voivat vain ottaa tapahtuman myös kotisohvillaan erittäin hyvästä viihteestä. Kisa ajetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä jota alustaa karsintakisa ennen h-hetkeä. Tämä myös alustaa omalla tavallaan Charlotte Motor Speedwaylla vauhtiviikkoja, jotka huipentuvat 600:seen puolentoista viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Pisteistä kun ei viime viikonloppuna ajettu, niin laitetaan ihan lyhytkäisyydessään tähdistökisan anti julki. Karsintakisassa rytisi jo jonkinlaisesti ja kilvanajo oli tuttua kaikki peliin -hengessä rutistamista. Byron vei ensimmäisen osion (voitolla osiosta suoraan päästarttiin), toisen yllättäjä Bubba Wallace ja kolmannen vei Kyle Larson jolle tämä ei vielä riittänyt. Äänestyskapulana pääkisaan pääsi myös Alex Bowman, eli tämä 3+1 järjestelmä oli nyttenkin käytössä kuten viime kausina karsintaveivauksessa.

Päästartissa oli kaiken kaikkiaan ihan hyvää kisailua ja Kyle Larson vei kun veikin voiton lopussa vaikka Kevin Harvick oli melkein aivan puskurissakin kiinni, mutta KL:n auto ja mies saivat vihdoin sen pitkään odotellun onnistumisen vaikka pistetili ei karttunutkaan ja pudotuspeleihin ei vielä ajanutkaan voitolla, niin miljoona dollaria on jo auton kehitystyöhönkin laitettuna iso voitto vaikka pieni osa menisi tiimissä toimiville :) Tosiasiassa tämä voi hänelle luvata hyvää, kun ei tuo auto mitenkään huono ole ollut, mutta huonot kurssit pitkin reissailua ovat tehneet hänen tekemisensä vaikeaksi - nyt puolitoista mailisella ykkösenä viivan yli ja tähdistökisavoitto, joten voi olla muhimassa koko tiimin osalta laivan kääntyminen tästä hetkestä eteenpäin.

Harvickille hyvää lupasi eniten johdettuja kierroksia annillisesti ja taas tallikaveri Clint Bowyerille höyryjen ulospäästäminen kisan päätyttyä Ryan Newmanin kanssa. Bowyer ja Newman kolaroivat ruutulipun jälkeen, sitten varikolla CB nuiji oikein huolella kuskinpuolen ikkunasta Newmania jolla ei enää ollut kypärää päässä ja verkkokin oli jo aukaistu. RN:n noustua autosta Bowyer oli jo viety pois ja tilanne raukesi tuolta erää. Tapahtumat saivat radalla kilpailun loppupuolella eskalaationsa joka johti tähän tulemaan.

Tähdistökisan lopputulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/monster-energy-nascar-all-star-race/stn/race/

Ensi viikonloppuna sunnuntaina on sitten lätkän mm-finaalia, Indianapolis 500:sta, Monacon gp:tä ja totta kai, sunnuntain ja maanantain välisenä yönä Suomen aikaa Charlotessa kauden pisin kilpailu 600 mailisen suhteen joka huipentaa nämä ns. vauhtiviikot CMS:llä. NASCARissa tämä kisaviikonloppu kuuluu kanssa isoimpien joukkoon ja kun maratoonikisasta kyse ja vaativasta radasta/venuesta (jossa säätietojen mukaan tulee olemaan vielä lämmintäkin riittävissä määrin) niin tämä todella mittaa kuskin, auton ja tiimihenkilökunnan. Jännittävä päivä ja yö tuolloin tiedossa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Olipa kisa Charlotessa ja 600-mailinen mittelö ehdottomasti tapahtumarikkain tällä kaudella tähän mennessä ja miksei myös viime kausi katsastettuna yhtälöön mukaan. Ketään tuskin vääntelyt ja kääntelyt jättivät kylmäksi - myös kuusitoista keltaista (joista kolme osuuksista, yksi tässä kisassa lisää pituuden vuoksi) sekä trilleri loppu tekivät maratoonikamppailusta todellisen timantin ja hetkeen sellaisen reissin joka jopa muuttui hieman ennalta-arvaamattomaksi viimeisen satasen aikana.

Tarinanlukuun sopikin, että kisan voittanut Martin Truex Jr. oli itse eräs keltaisista lipuista aikaisemmin väännössä joka johtui rengasrikosta neloskaarteessa ja seinään osumisesta; se kuitenkin jäi sen verran pieneksi kolarivahingoksi ettei aeroakaan ottanut juuri mitään muunnosta huonompaan. Hän johti kisaa tuon tapahtuessa ja kisan loppupuolella hän pystyi painimaan kärkisijan itselleen takaisin - sitten keltaisten värittämän lopun kahinoista hän onnistui jopa neljän rinnan ohituksen säestämänä viemään pystin 600:sta. Kauden kolmas hänelle ja näyttää nyt vetreytyneen hieman hakeneen alkukauden jälkeen sekä lentää nyt haastokyntöön omaa tiimikaveriaan, KyButa vastaan.

Jotain kertoo erään kauden isoimman kilpailun merkityksestä myös tunnelatauksen ja merkityksen lisäksi ratatapahtumien laaja skaala, joista ei kaikki vieneet keltaiseen mutta jotka jossain olosuhteissa olisivat näin voineet tehdä. Lähes kaikissa autoissa oli jotakin tapahtumien tuomaa jälkeä tai rengasongelmaa lämpimien kelien vuoksi. Joey Logano joka tuli toiseksi, oli kisan loppuvaiheilla vaikeuksissa (tallikaveri Brad K. pelasti pyörähdettyään rengasrikon seurauksena tuoden keltaisen), kolmanneksi tullut Kyle Busch oli osunut kerran seinään nelosessa (sama kohta kuin MTJ:llä) ja jo ottanut osumaa autoonsa veljensä Kurt Buschin pyörähdyksen seurauksena, neljänneksi tullut Chase Elliott taisi selvitä suht ehjin nahoin, mutta auto oli pahassa luisussa viimeisten kierrosten aikana ja viidenneksi tullut Ricky Stenhouse Junior pyörähti kertaalleen kamppailussa. Uusi teknonurmi myös etusuoralla piti autot pinnalla eikä kyntöä tapahtunut, joten kehitystä on joka puolelle stadionilla havaitsettavissa (tuota siis testattiin 600:ssa).

Jimmie Johnson oli lopulta kahdeksas oltuaan kerran luisun jälkeen seinämissä (hyvä kisa kuitenkin vaikka alku oli tahmea) ja taas Kevin Harvick kymmenes todellisen ruuhkallisen osumatäyden ohitustilanteiden jälkimainingeissa, jossa KH:n auto otti kontaktia molemmilla kyljillä. Harvickin loppu oli parempi ruutulipulle tultaessa, mutta auringonlaskun, pimeyden tulon ja tekovalojen paistamisen alettua hän katosi kuvasta lähes täysin johdettuaankin kierroksia alussa. Aika luisussa meni joka on aina KH:lla kertonut autosta joka ei ota käyttäytyäkseen etenkään nopean kierrosajan takomiseen, ohitusten tekemiseen. Pidon palattua hieman monien säätöjen jälkeen tulos parani ja ohituksiakin tuli mutta silti vähän haalea maku jäi. JGR:n tulos oli hyvä kisassa, mutta lähes kaikki heidän kuskinsa kärsivät rengasongelmista (KyButa laskematta) joista tuli yhteensä neljä keltaista kisaan. Denny Hamlin johtikin kilpailua eräässä vaiheessa, mutta kaksi pyöreän kummin rikkoutumista sekä nokka lytyssä ruutilipulle tulo tekivät maratoonista hänelle aika lähtemättömän negatiivisessa mielessä.

Kisassa nähtiin myös yksi isohko, jossa kerran jo mahdollista kelkan kääntöä juhlinut Kyle Larson tähdistökisan jälkeen joutui jälleen epäonniseen asemaan vauhtiviikkojen päätösmatkalla jossa hänen pyörähdystään todistamaan ajautui myös Austin Dillon sekä vielä auton ponkaistua uudelleen takasuoralle, Ty Dillon ja Ryan Preece.

Charloten lopputulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/coca-cola-600/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi turnee jatkuu konstikkaalla kolmiolla Poconossa, Long Pondilla, Pennsylvaniassa. Uusintastartit tulevat olemaan täällä todellakin miehestä ja kalustosta mittaa ottavia sekä onnistuneet kaarteiden läpitaitot saaden vauhtia suorille - sekä totta kai - tunnelikaarteen onnistunut taittaminen joka kierroksella, koska mutkalla on mielenkiintoinen sylkevä refleksi autoille jos apex-kohta hiemankin aliohjaa ulostuloon tultaessa jolloin autot menevät läheltä ulkoseinää suoristattaessa vauhtia selkeästi menettäneenä. Kisa ajetaan sunnuntai-iltana.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyle Busch meni pitävällä autolla radan pintaan katsoen voittoon ja vaikka aika ajoin rakettimainen tuo hänen kärrynsä oli, niin nyt oli kyseessä työvoitto varikolta säätäen autonsa pysyäkseen muutoksia edellä koko mitettöön ajan ja jonka mundaaninen suorite oli vain parempi kuin muilla kilvoittelijoilla. Neljäs voitto jo ja näyttää myös aika hyvältä tällä hetkellä tuo hänen viime kauden runkosarjan voittoon vienneen tekonsa uusiminen. Nyt seitsemänneksi tullut Joey Logano on toki vain neljän pisteen päässä tuossa sarjataulukossa, mutta tuo voittotahti on vain KyBulla tällä hetkellä omaa luokkaansa kun tuo varmuustekijällinen kympinjoukkoon kiskoutuminenkin mukaan saldoon laitatetaan.

Brad K. toinen, Erik Jones kolmas, Chase Elliott neljäs ja Clint Bowyer viides. Loput sijat: Denny Hamlin kuudes, JL tosiaan seitsemäs, Daniel Suarez kahdeksas, William Byron yhdeksäs ja Aric Almirola kymmenes.

Viime viikonloppuna voittoon ajanut Martin Truex Jr. joutui keskeyttämään koneen pettämiseen ja jälleen erinomaisesti Poconossa (ja ilman voittoja edelleen urallaan tällä radalla) vaikeamman alun jälkeen tasoa nostanut ja voittotaistoon kivunnut sekä taktiikalla melkein voitonsyrjään käynyt, mutta karannut rengas varikolla & ohjaustehostin ongelmat veivät jälleen Kevin Harvickilta voiton mahdollisuudet Poconossa että ensimmäiseen tälle sesongille. Toiseksi kipuaminen oli kuitenkin kehityssuuntana oikea, kun se kertoo hyvin otaksullisesti kilpakyvyn mahdollisuuksista; viime kausina Poconossa on kulkenut kun tiimilläkin on lujaa pyyhkinyt, nyt hieman takana mutta pienellä rutistuksella lähelle tulee - mutta liikaa ei saa siimaa pois antaa. Nyt tehostin ongelmat korjattiin mutta sijoitus oli 22:s.

Kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/pocono-400/stn/race/

Sarjatilanne: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Seuraavaksi kisat jatkuvat Michiganin kaksimailisella ensi sunnuntai-iltana. Viaplayn ohjelmistossa on tosiaan tällä hetkellä myös lava-autosarja, jonka kisa on perjantain ja lauantain välisenä yönä sekä Xnifity-sarjan kisa lauantaiehtoolle. Hienoa että kuninkuusluokan lisäksi kummatkin alasarjat ovat tulleet Viaplayn ohjelmistoon. Tästä on saattanut olla jo aikaisemminkin juttua, mutta nostetaan nyt vielä tämä esille kaikille nähtäväksi kun itse oikein tuossa yllätyin siitä :) Cupin lisäksi Xfinity on Michiganissa, GOTS Texasissa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
No niin tulihan ne Brands Hatchin lähdötkin katsottua. Kakkosluokassa oli enemmän viihdettä, tanskalaiskuski teki molempina päivinä hienon nousun kärkeen. Tuomaalan sijoitukset 17. & 16., Vartiainen 11. & 11., Waden 15. & 18.
Enimmäkseen keskikastissa Villeneuvekin on ajellut, kolmesti ollut kympin sakissa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4601
Sijainti
Salo
Seuraavaksi kisat jatkuvat Michiganin kaksimailisella ensi sunnuntai-iltana. Viaplayn ohjelmistossa on tosiaan tällä hetkellä myös lava-autosarja, jonka kisa on perjantain ja lauantain välisenä yönä sekä Xnifity-sarjan kisa lauantaiehtoolle. Hienoa että kuninkuusluokan lisäksi kummatkin alasarjat ovat tulleet Viaplayn ohjelmistoon. Tästä on saattanut olla jo aikaisemminkin juttua, mutta nostetaan nyt vielä tämä esille kaikille nähtäväksi kun itse oikein tuossa yllätyin siitä :) Cupin lisäksi Xfinity on Michiganissa, GOTS Texasissa.
Voi sanoa, että varsinainen superviikonloppu on tulossa Viaplaylla. Camping Trucks Texasissa sopivasti IndyCarin lämppärinä ja sitten molemmat kisat Michiganista. Joka on muuten yksi suosikkiovaaleistani, jos ikinä menen uudestaan NASCARia paikan päälle katsomaan, se on sitten Sonoma, Charlotte tai Michigan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Voi sanoa, että varsinainen superviikonloppu on tulossa Viaplaylla. Camping Trucks Texasissa sopivasti IndyCarin lämppärinä ja sitten molemmat kisat Michiganista. Joka on muuten yksi suosikkiovaaleistani, jos ikinä menen uudestaan NASCARia paikan päälle katsomaan, se on sitten Sonoma, Charlotte tai Michigan.
Kyllä, on todella ohjelmaa tänä viikonloppuna - ja nuo mainitsemasi radat ovat kaikki kyllä erinomaisia ja osuvat NASCAR-kalenterissa kaikki kuukauden sisään kesän alkuun kun ensimmäisiä kisaviikonloppuja niissä ajetaan (Sonomassa tosin ensimmäistä ja kauden aikana viimeistä). Michiganissa taitaa katsojalla olla aika hyvät näkymät yläparvelta viistoen kaksimailista rataa katsoen.

Viime yönä isojen ovaalien mies teki onnistuneen paluun Kyle Buschin lava-autoa kuskaten: https://www.nascar.com/news-media/2019/06/07/results-nascar-gander-outdoors-truck-series-texas-motor-speedway/

Nämä ovat mukavia uutisia, kun jo pari vuotta NASCARista pois ollut kuski tekee paluun ja voittaa saman tien. Greg Biffle on kuski henkeen ja vereen, joten oli tavallaan ihme että oli pysynyt poissa kuvioista näinkin kauan, mutta tietysti oppurtunia pitää odottaa sopivan tullessa ja milloin motivaatio on taas kohdallaan.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sunnuntai-iltana satoi ja kisa siirtyi maanantai-illaksi - reissi oli kun ei lepoa välissä olisi lainkaan edes ollut pitempään. Michiganissa oli todella aika yhden miehen näytös, kun Joey Logano viiletti isojen katsomoiden edessä lähes täydellisen kisan jälkeen voittoon. Paria kymmentä kierrosta jäi vajaaksi että kaikki rundit olisivat hänen resumeehen uponneet suoritteena joka olisi mieleen jäänyt; eikä siinä mitään - tämä kilpailu kyllä jäi. Sinänsä ei siksi että yksi auto olisi viilettänyt kaikkien edellä selkeään & yksinäiseen ruutulipulle tuloon ensimmäisenä, vaan siksi että uusi paketti joka tällä radalla nyt tositoimissa nähtiin, oli erittäin onnistunut aerodynaaminen petkale pitäen kaarat aivan toisissaan draftatenkin kiinni jolloin erot olivat pienet ja ajovirheen takia sijoja lähti välittömästi tai jos toisen perään jumittamaan jäit. JL:n kohdalla juuri kaikki meni aikasen naftisti sopivan nappiin, eli paalulta kisaan ja kun auto käyttäytyi erittäin hienosti letkan kärjessä, niin häntä oli vaikein kaikista ohittaa vaikka välillä hän veti radalla monestakin autosta koostunutta matoa - sijoitus vaihtui vain takana, ei edessä. Kaarteissa kun tallaa pohjassa pidettiin pääsääntöisesti niin nostaminen kaasulta oli yleensä monien sijojen arvoinen miinustava teko, joka teki Loganon voitosta vieläkin arvostetumman kuinka hän pelipäällä pysyikin hyvällä autolla sekä fokus ilmeisen korkealla virheettömältä näyttäneen ajon päätteeksi. Kerran hän tuli ohitetuksi kärkipaikalta toisen toimesta joka harjoitusten jälkeen oli ykkösjuhta voittamaan ja ilmeisenä pidettiinkin ennen JL-show'ta, nyt uusi suosikki kuittasi vielä pahimman kilpailijansa ohitse kärkeen ihan ohittamalla ohittamalla, joka oli lopulla fieldille aika luuta kurkkuun lyövää.

Menohalujaan esitellyt Kurt Busch ilmaisi halukkuutensa jatkamaan tallissa ensi kaudella #1 autossa CGR:llä ja sijoittui vakuuttavasti toiseksi erittäin tasaisen ja hyvän päivän jälkeen - KuBu on viime vuosina hyviä sijoituksia napsinut, mutta on asia erikseen ollut onko hän kuitenkaan pitänyt kilpailukykyä koko päivää pöntössä rähisemässä ennen sijoitusten jakoa, nyt oli ja kulkua riittikin yllin kyllin. Kolmanneksi tuli Martin Truex Jr., jonka trendi ei nyt jatkunut sen osalta mikä viimeisen kuusi viikkoa olivat olleet, eli joka toisessa kisassa voitto ja joka toisessa kahdenkympin tai huonommin sijoittuneena. Nyt olisi ollut voiton vuoro viime viikonlopun keskeytyksen jälkeen, mutta tällä kertaa ei näin käynyt joskin hän ilmaantui sopivaan aikaan kisassa voitosta vääntämään.

Kevin Harvick oli mies paikallaan harkkojen tulostaulutuksen annin mukaan ja lähti MIS:in kamppailuun ennakkosuosikkina ennen kuin Joey teki kärjessä ajelusta taidetta sopivalla ajolinjalla vauhdin säestämänä eikä ohituksille tullut sijaa/tilaa. Kerran kuitenkin Harvick kärkeen meni uusintastarttiohituksella ja onnistui revanssissa pitämään samanlaisessa tilanteessa homman hallussa. #22 tuli lopulta ohi aika piankin sitten kuitenkin, mutta KH onnistui tavallaan tällä suorittamisella puolittain täyttämään niitä lupauksia joita ennen kautta ilmoille heitettiin ja kun voitottomana on mennyt, niin ennen kisaakin vakuuttavaksi voitiin laskea suorituskyvyn ainakin pitäminen suhteessa muihin hyvänä vaikkei ihan samaa olisi kuin harjoituksissa. Näin olikin ja seitsemän tila ei ihan sitä mitä piti, mutta auton kiky erittäinkin hyvä sitten kuiteskin. Lopun erikoisnumerot tekivät tilanteesta aika kutkuttavan, Kevinillä oli uudet renkaat muihin nähden edellä joilla oli maksimissaan/korkeintaan kaksi tuoreempaa rengasta, mutta uudet eivät niin suurta merkitystä tällä paketilla tehneet että vaikka kierrosaika oli kärkeä aikaisemmin heti pysähdyksen jälkeen huomattavasti parempi (erot pieniä kuitenkin draftauksen vuoksi) niin ihan lopussa olisi pitänyt olla vain kärkeä lähempänä jo senkin vuoksi, että porukassa ajamisessa oikeastaan renkaiden kunnolla ei juurikaan ollut merkitystä. Lisäten kuitenkin mukaan senkin faktan, että KH oli #4 tiimin kanssa kesken kisan isommissakin ongelmissa toisen puolen eturenkaan pahan kuluman jälkeen johtaen moniin pysähdyksiin (vihreällä kerran + monta kertaa keltaisen alla), niin tämä oli todella hyvä comebäkki.

Jimmie Johnson oli kisassa viidestoista joka oli ihan ok suoritus, mutta se että kuinka ihmeellä he saivat auton tuohon kuosiin kisaamaan ilmasensitiivisellä 2 mailin nykypäivän nopeusdraftinkia radalla kaarteissa Michiganissa, tuli mahdollisesti sieltä vanhan #48 tiimin taikatemppupussista. Aikanaan monia vuosia takaperin Kansasissa jahdissa, he rikkoivat auton peräpään osuttua pyörähdyksen jälkeen suoraan seinään ja sen lisäksi että ajamisen piti olla mahdotonta ainakin liki tuolloin, niin tankkauksen piti sitä olla täysin finitosti. Tuo tapahtui vielä aika kilpailun alkupäässä. He tuolloin sijoittuivat muistaakseni kahdeksanneksi lopulta ja pitivät mestaruushaaveet pystyssä. Nyt Michiganissa kaksi lievää mutta todella tuntuvaa kontaktia varikolla kisan edetessä, ensi keulaan ja sitten takakulmaan. Kummatkin kohdat autossa olivat vielä sellaisia että vaikuttivat saman tein ilman taittavuuteen ja vauhdin/aeron hyödyntämiseen. Kauan he olivatkin kuin kanveesissa ja ajoivat loppupäässä kisaa, mutta lopussa teipillä sekä korjauksilla auto kulmat saatiin siihen kuosiin että hän pääsi taas oikein ajamaan kunnolla kilpaa ja jos kierroksia olisi ollut enemmän, niin ei se kympin joukkoonkaan ajaminen olisi ollut mahdottomuus. Kertoi siitä oleellisesta tämän tiimin kohdalta jota on vuosien aikana puhuttu, myös silloin vaikka ei vauhtia olisi ajamaan ihan halutuista sijoista niin ammattitaso suorittaa on korkea siitä huolimatta kuten pitääkin.

Michiganin kisan tulokset: https://www.nascar.com/results/race_center/2019/monster-energy-nascar-cup-series/firekeepers-casino-400/stn/race/

Sarjataulukko: https://www.nascar.com/standings/monster-energy-nascar-cup-series/

Ensi viikonloppuna kuninkuusluokka ottaa jälleen pienen lepihuilin kunnes puolentoista viikon päästä juhannusviikonloppuna pärähtää kauden ensimmäinen moottoriratakisa tähän sesonkiin ja hieman poiketen edellisistä kausista, myös rataan Sonomassa on tosiaan tullut muutosta miten NASCAR-autot sitä taivuttaa ajaen tästä eteenpäin. Kisa on sunnuntaiehtoona tunnetusti viinitarhojen keskellä ja aika juhlat on - haikeatkin sellaiset - kun Darrell Waltrip jättää jäähyväiset selostamouralleen siirtyen eläkkeelle Foxin pilttuusta, joka on myös yksi yhteen televisiokanavan viimeinen kisaviikonloppu televisisaation puolesta tähän kauteen.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4601
Sijainti
Salo
Hyvinhän tuo Sonoman full course NASCARiin sopii. Kyllä se painavampikin auto mutkaan taipuu kun tosissaan vääntää.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4601
Sijainti
Salo
Hyvää oli kisailu Sonomassa jälleen. Tilastona hieman kierrosaikavertailua muihin luokkiin, nyt kun kerran full coursella ajettiin.

Kyle Larsonin paaluaika 1:34.784. Noin 14 sekuntia hitaampi kuin Allan McNishin Audi R8 LMP:llä ajama 1:20.683. JJ Lehto ajoi tuolla aikanaan samaisella Audilla 1:23.656
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Nasset ei ole niin hitaita kuin kaikki(euroopassa) luulee. Tosin silkalla teholla paikataan paljon kun road courseilla max tehot.
Saisi joku käydä ajamassa ajantasaisella monster energy-autolla nyrbällä tosissaan pari kierrosta.
 
Ylös