Nauttiiko liikenneministeri luottamuksestasi?

Nauttiiko liikenneministeri Merja Kyllönen luottamuksestasi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    46

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tieveljillä ei ole syyllisiä
VALTA Jatkokertomus liikenneministeri Merja Kyllösen ympärillä saa uusia osia. Nyt on paljastunut, että liikennehankkeiden budjetista puuttuu vähintään kymmeniä miljoonia, jopa yli sata.

Taustalla hiipii taas Liikenneviraston pääjohtajan tehtävät jättävä Juhani Tervala, joka antaa asiasta nyt innokkaasti lausuntoja. Tilaisuus vauhdin antamiseen on otollinen. Kyllösen esiintyminen erilaisten sotkujen keskellä on suorastaan mannaa tieveljille, joiden varpaille Kyllönen on pahasti astunut.

Tervalalla on tieveljille tyypillinen näkemys. Ylen haastattelema Tervala sanoo, että "en ymmärrä, miksi tässä halutaan syyllisiä hakea". Meillä lystin maksajien joukoissa pidetään aivan normaalina, että jos suuren luokan virheitä tapahtuu, ne myös selvitetään. Selvittely yleensä johtaa myös syyllisten löytymiseen.

Tieveljille tällainen käytäntö on vieras. Jättimäiset kustannusten ylitykset ovat tieveljien hankkeissa täysin normaaleja. Yksistään Länsimetron kustannusylitys on monta kertaa enemmän kuin nyt liikennebudjetista puuttuva summa. Erilaisia virheitä pimitetään ja painetaan villaisella. Esimerkiksi Rautatientorin metroasemalle mittavat vesivahingot aiheuttaneelle reiälle ei vastuullista muka löytynyt. Automaattimetrossa tehdyt menettelyvirheet pimitetään kokouspöytäkirjoja myöten. Tervala itse jätti etsimättä syyllisen Kehäradan työmaalla paljastuneelle rakennusmokalle, ja halusi maksattaa virheen kustannukset kansalla.

Ottaahan se koville, kun joku akka yrittää sekoittaa vanhoja, hyväksi todettuja velikerhon käytäntöjä.

Ylioppilas Puupponen
Heh.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kepun Anu Vehviläinen on esittänyt Tervalaa Liikenneviraston päälliköksi.

Vehviläinen oli Tervalan virkaan nimittämisen aikaan liikenneministerinä ja Tervala valittiin virkaan hänen esityksestään
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kepun Anu Vehviläinen on esittänyt Tervalaa Liikenneviraston päälliköksi.
Jotenkin tuntuu että nää sotkut on muutenkin Kepun juttuja. Laitetaan katsos tiet kuntoon. Alimitoitetaan budjetti tarkoituksella että saadaan mahdollisimman monta hanketta aloitettua. Sitten kun rahat on loppu niin lisäbudjetilla saadaan hankkeet vietyä loppuun.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jotenkin tuntuu että nää sotkut on muutenkin Kepun juttuja. Laitetaan katsos tiet kuntoon. Alimitoitetaan budjetti tarkoituksella että saadaan mahdollisimman monta hanketta aloitettua. Sitten kun rahat on loppu niin lisäbudjetilla saadaan hankkeet vietyä loppuun.
Näinhän se toimii kunnallisellakin puolella.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Aika noloa vetää naiskortti tässä vaiheessa.
Komp. Pysyisi rohkeasti asiassaan ja siivoiaisi sotkut. Se, että sukupuolella voi todellakin olla merkitystä vanhojen virkamiesäijien kanssa tapellessa ei muuta tilannetta ollenkaan. Siihen leikkiin ei kannata Kyllösen lähteä mukaan, menee uskottavuus ja arvovalta. Nyt vaan nyrkki pöytään, asiat selviksi ja syyllisille monoa perseeseen. Oli se sitten kuka tahansa, vaikka ministeri itse.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Komp. Pysyisi rohkeasti asiassaan ja siivoiaisi sotkut. Se, että sukupuolella voi todellakin olla merkitystä vanhojen virkamiesäijien kanssa tapellessa ei muuta tilannetta ollenkaan. Siihen leikkiin ei kannata Kyllösen lähteä mukaan, menee uskottavuus ja arvovalta. Nyt vaan nyrkki pöytään, asiat selviksi ja syyllisille monoa perseeseen. Oli se sitten kuka tahansa, vaikka ministeri itse.
Jep. Aivan varmasti on sukupuolella merkitystä. Sehän nyt on saletti kun liikenteestä on kyse, mutta turha tässä on nyt uhrin asemaan itseään laittaa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
KU:ssa ehdottoman puolueetonta arviota Vehviläisen ja Kyllösen tekemisistä. Veikkaan ettei Kepulta juuri tule kommenttia esim. tohon Huutokosken rataan.

Ex-ministeri Vehviläisen hukkarahat Huutokoskessa

KU, Kai Hirvasnoro

Suomi on niin pieni maa, ettei tänne mahdu kuin yksi puheenaihe kerrallaan. Talvivaara-viikon jälkeen olemme viettäneet Merja Kyllös -viikkoa.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on juljennut kerta toisensa jälkeen rikkoa vanhasta maailmasta kotoisin olevia politiikan pöytätapoja tuomalla kiistanalaiset asiat avoimesti esille. Joku voisi sanoa, että raikkaasti, sillä vanhaan maailmaan kuuluvat asioiden kähmiminen sisäpiirissä ja vain ammattilaisille avautuva koodikieli. Niilläkin on edelleen puolustajansa, on siellä eduskunnassa vielä muutama 1970-luvulla politikoinnin aloittanut mies nyt tuntemassa tuskaa tämän asian kanssa.

Yksi asia yhdistää Talvivaaraa ja tapaus Kyllöstä. Asiassa suuna päänä mesovan keskustapuolueen jäljet.

Talvivaaran yhteydessä esille tulivat keskustan räätälöimän aluehallintouudistuksen virheet ja ongelmat. Ympäristönsuojelu ajettiin alas, ja niin kuuluu tehdyn myös työsuojelulle. Työsuojelupiirithän lakkautettiin aluehallintouudistuksen yhteydessä.

Rahankäyttö Liikennevirastossa oli omapäistä ja omavaltaista.

Myös kovin itsenäiseksi osoittautunut Liikennevirasto muodostettiin viime hallituksen aikana vuonna 2010. Sitä ennen maanteiden kehittämisestä ja ylläpidosta vastasi liikenne- ja viestintäministeriön alainen Tiehallinto. Nyt se on Liikenneviraston alainen tieosasto.

Edellinen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on jupakan jatkuessa kehunut, miten mainio ja luotettava mies erotettu pääjohtaja Juhani Tervala hänen mielestään on.

Vehviläinen puhuu asiassa, jossa häneltä itseltään kyky, taito ja koeteltu kunto pettivät totaalisesti. Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) löysi lokakuussa Vehviläisen vastaamilta ministerivuosilta 2010 ja 2011 Liikenneviraston tilinpäätöksistä virheitä ja puutteita, jotka liittyvät muun muassa toimivaltuuksien ja budjetin ylityksiin.

Rahankäyttö Liikennevirastossa oli omapäistä ja omavaltaista. Miljoonia perusväylänpitoon tarkoitettuja euroja käytettiin kahtena vuonna palkkamenoihin. Yleensäkin menojen ja määrärahojen kohdentaminen on ollut Liikennevirastolle vaikeaa jo useina vuosina, sillä menoja on maksettu eri budjettikohdista kuin mihin rahaa oli varattu.

Lisäksi Lusi-Vaajakoski -tiehankkeen valtuus ylittyi neljällä miljoonalla eurolla, mikä oli lainkin vastaista. Mutta sehän on ollut tiehankkeissa tähän asti maan tapa, että suuruusluokaltaan valtavat tiehankkeet on laitettu liikkeelle alibudjetoituina ja hankittu loput myöhemmin.

Merja Kyllönen oli ministeri puolet vuodesta 2011, mutta sen hän istui Vehviläisen kattamassa pöydässä. Tänä vuonna taloon palautettiin järjestys.

Ex-liikenneministeri Anu Vehviläinen ei tietysti millään ehtinyt pääjohtajaa vahtimaan. Hänen aikansa meni viime vaalikauden todella merkittäviin liikennehankkeisiin. Niihin kuuluu Savonlinnasta länteen kulkevan Huutokosken radan remontti 42 miljoonalla eurolla. Metsäteollisuuden rummuttamaa ja paikalliskepulaisten kehumaa yhteyttä on käyttänyt vuosittain muutama tavarajuna.

Tällä viikolla väylähankkeista paljastui 50–150 miljoonan euron aukko. Vuosille 2016–2022 suunnitelluista hankkeista uuteen arvioon menee muun muassa Valtatie 5:n nelikaistaistaminen Pitkäjärven ja Visulahden välillä. Hankkeen kustannusarvio on 20 miljoonaa euroa.

Vehviläisen Huutokosken hukkarataan tuhlaamilla rahoilla kapeaa ja mutkaista viitostietä olisi Etelä-Savossa parannettu kaksin verroin verrattuna siihen pätkään, joka nyt saattaa jäädä kokonaan korjaamatta.

http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2916366/ex-ministeri-vehvilaisen-hukkarahat-huutokoskessa
Länsi-Savosta toinen kommentti rata-asiaan.

Vain muutaman vaunun tähden

Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine ajaa kuulemma Huutokosken radan jatkamista historiallista reittiä Venäjän puolelle Elisenvaaraan.

Mistähän mahtaa johtua, ettei kukaan muu ole innostunut kymmeniä miljoonia euroja nielevästä ratahankkeesta?

Syynä saattaa hyvinkin olla parin vuoden takainen rataremontti, joka tehtiin Huutokosken radalle Savonlinnasta länteen. Perusteena oli metsäteollisuuden tarve kuljettaa puuta muun muassa Varkauden tehtaille.

Hiljaista on ollut. Tämän vuoden aikana poikittaisrataa on käyttänyt kahdeksan tavarajunaa. Henkilöliikennettä ei ole näköpiirissä.
...


Liikenneministeriö pyrki kesällä 2007 saamaan metsäteollisuudelta sitoumuksen kuljetuksista tai vaihtoehtoisesti rahaa remonttiin.

Kumpaakaan ei kuulunut, ja ministeriön virkamiehet olivat keväällä 2007 valmiita pyörittämään Huutokosken radan rullalle. Remonttia vastaan harasi myös valtiovarainministeriö.

Siitä alkoi Savonlinnan kaupunginjohtajan Janne Laineen show. Laine pyöritti puoluetoverinsa liikenneministeri Anu Vehviläisen (kesk.) pään pyörälle.

Rahat rataremonttiin napsahtivat kaikkien yllätykseksi budjettiriihen viime hetkillä elokuussa 2007.

Olisi hauska kuulla, millaisiin laskelmiin ministeriöt päätöksensä perustivat. Etelä-Savossa olisi kyllä ollut runsaasti ihan järkeviäkin kohteita, joita 42 miljoonalla olisi kummasti edistetty.

...

Huutokosken rata on ja pysyy. Nyt on tietysti tehtävä mitä tehtävissä on. Radasta on otettava irti kaikki mahdollinen.

Metsäteollisuus on saatava vastuuseen puheistaan. Se vaatimalla vaati Huutokosken radan kunnostamista.

Lama on päällä, mutta puuta kulkee silti miljoonia kuutioita. Miksi sitä ei kulje lainkaan Huutokosken rataa pitkin?

http://www.lansi-savo.fi/Mielipiteet/vain_muutaman_vaunun_tähden_9938887.html
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012112116353157_uu.shtml



Aika noloa vetää naiskortti tässä vaiheessa :nope:

Liikenneministerinä on kumminkin ollut vuodesta 2003 asti nainen ja Susanna Huovinen oli vielä Kyllöstä nuorempi.
Komp. Pysyisi rohkeasti asiassaan ja siivoiaisi sotkut. Se, että sukupuolella voi todellakin olla merkitystä vanhojen virkamiesäijien kanssa tapellessa ei muuta tilannetta ollenkaan. Siihen leikkiin ei kannata Kyllösen lähteä mukaan, menee uskottavuus ja arvovalta. Nyt vaan nyrkki pöytään, asiat selviksi ja syyllisille monoa perseeseen. Oli se sitten kuka tahansa, vaikka ministeri itse.
Tämä Hesarin kolumni sai miettimään omaa kantaani uudelleen. Että ei se ehkä näin yksiselitteistä olekaan.

Mutta tasa-arvon mallimaaksi kutsutussa maassa ei pitäisi olla häpeä epäillä, että sukupuoli on vaikuttanut ihmisen saamaan kohteluun.

Häpeä on jättää tutkimatta, onko näin tapahtunut.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tämä Hesarin kolumni sai miettimään omaa kantaani uudelleen. Että ei se ehkä näin yksiselitteistä olekaan.
Itsehän luin kolumnin päällisin puolin. En oikein ymmärrä sen logiikkaa:
A-studio paljasti 5. joulukuuta, että edellisen hallituksen aikana tierahoissa oli 350 miljoonan aukko, joka paikattiin lainvastaisesti. Uutinen oli iso, mutta media reagoi siihen tuoreeltaan pienesti.
Eikös se edeltäväkin liikenneministeri (Vehviläinen) ollut nainen ? Jos asioita uutisoitaisiin naisten takia, niin eikö tuon pitäisi olla iso ?
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Itsehän luin kolumnin päällisin puolin. En oikein ymmärrä sen logiikkaa:


Eikös se edeltäväkin liikenneministeri (Vehviläinen) ollut nainen ? Jos asioita uutisoitaisiin naisten takia, niin eikö tuon pitäisi olla iso ?
Vehviläinen teki kuten naisen oletettiin tekevän eli paikkaavan hiljaa hyvä velien suhmuroinnit. Siinä se ero.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Vehviläinen teki kuten naisen oletettiin tekevän eli paikkaavan hiljaa hyvä velien suhmuroinnit. Siinä se ero.
Ehkä noin, mutta edelleen jos asioita nostetaan esiin koska tekijä on nainen, niin silloin tuo olisi pitänyt nostaa esiin.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Pointti siis se, että:
- Jos nostetaan sukupuolen takia esiin, niin Vehviläinenkin olisi pitänyt nostaa
- Jos nostetaan esiin suhmurointien paljastamisen takia, niin siinä sukupuolella ei kai ole mitään merkitystä


--> mielestäni kolumnin perusoletus on siis väärä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Pointti siis se, että:
- Jos nostetaan sukupuolen takia esiin, niin Vehviläinenkin olisi pitänyt nostaa
- Jos nostetaan esiin suhmurointien paljastamisen takia, niin siinä sukupuolella ei kai ole mitään merkitystä


--> mielestäni kolumnin perusoletus on siis väärä.
Väärin. Käsitit sen mielestäni hieman väärin. Lue otsikko ja sen jälkeen mieti, että kenen varpaille Vehviläinen astui? Niinpä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Väärin. Käsitit sen mielestäni hieman väärin. Lue otsikko ja sen jälkeen mieti, että kenen varpaille Vehviläinen astui? Niinpä.
Minusta tuossa ei todistettu mitenkään, että Nainen ei saa astua väärille varpaille. Verrattiin kahta peräkkäistä liikenneministeriä, joista toinen astui ja toinen ei. Toinen joutui ongelmiin tämän takia, toinen ei.

Mitenkään ei todistettu, että tämä johtuisi sukupuolesta.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kepussa naisen asema on verrannollinen Talebanin naisiin. Toki paikallisin painotuksin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Minusta tuossa ei todistettu mitenkään, että Nainen ei saa astua väärille varpaille. Verrattiin kahta peräkkäistä liikenneministeriä, joista toinen astui ja toinen ei. Toinen joutui ongelmiin tämän takia, toinen ei.

Mitenkään ei todistettu, että tämä johtuisi sukupuolesta.
Se on kolumni ja se kolmas nainen eli kolumnisti tapauksineen oli toinen esimerkki. Itse uskon, että monessa asiassa nainen joutuu kovemman kohtelun alle kuin mies ja joissain toisissa taas viitekehyksissä päinvastoin. Niin paljon riippuu asiassa mukana olevista ihmisistä ja alan kulttuurista. Mutta tapaus Kyllönen kyllä vaikuttaa siltä, että kohtelu oli paria piirua kovempi koska oli nainen, vieläpä nuori ja kohtalaisen ulkopuolinen.

Toin kolumnin esille juuri siksi, että se pisti tarkistamaan omaakin näkemystä ja kommenttia siitä, että Kyllönen ei olisi saanut tuoda omia kokemuksiaan esille asian tiimoilta. Siis naiskorttia. Silti vaikka mulla ei ole millään sitä tietoa siitä, miten Kyllöstä on kohdeltu, mitä on sanottu, jätetty sanomatta ja miten Kyllönen on asian kokenut! Sitä vasten oma kantani oli perusteeton. Kyllä kokemuksensa voi ja pitääkin sanoa kun kyse on sentään yhteisistä asioista ja hallintokulttuurista. Avoimuuden puolesta siis.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Toin kolumnin esille juuri siksi, että se pisti tarkistamaan omaakin näkemystä ja kommenttia siitä, että Kyllönen ei olisi saanut tuoda omia kokemuksiaan esille asian tiimoilta. Siis naiskorttia.
Mun mielestä tuo naiskortin käyttö oli typerää, vaikka perusteita siihen olisikin. Siinä olisi pitänyt ehdottomasti korostaa tietoista, jatkuvaa ja tahallista alibudjetointia, joka on muodostunut tavaksi ja sitoo ministeriön budjetin kulloinkin vallassa olevista ministereistä riippumatta.

Jos nyt Kyllönen olisi halunut tuoda naiskortin esiin, niin olisi korostanut sitä ettei Tervala saanut potkuja siksi, että on mies vaan nimenomaan tuon Tervalan ohjeistaman käytännön.
 
Ylös