No niin. MSI:n Geforce 7600GS saapui viimein postissa, ja virittelin sen viikonloppuna toimintakuntoon.
Pakkohan se oli heti benchmarkata, ja Oopeen aiemmin vinkkaamalla 3Dmark -03-versiolla tuli aiemman 1598 pisteen sijasta 6115-6228 pinnaa. Jälkimmäinen ns. "hyvä suorituskyky asetuksella", ja ensin mainittu "korkea laatu"-asetuksella. Joten kyllähän ero asus GF4400Ti:n on erittäin merkittävä.
Osatestit menivät mukisematta läpi, lukuunottamatta pelkkää tietokoneen CPU:ta testaavaa kahta osuutta, jossa tuttu patkiminen alkoi, FPSsien laskiessa pahimmillaan 1-5 tasolle. Tämä varmaan verottaa kokonaispisteitä paljonkin. Yllättävää, että AMD:n 1900+ palomino on niinkin kökkö grafiikkaa pyörittämään. Toisaalta ei kai sitä siihen tarkoitukseen ole tehytkään, se kaiketi on näytönohjaimen tehtävä
Foorumin propellipäät vois valaista vähän asiaa. Eli kuinka paljon itse koneella on merkitystä pelien grafiikan pyörimisessä vrt. näytönohjaimeen? Esim. joku karkea suhdeluku?
Kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä löytää hyvä kortti koneeseen. Tärkein, eli GP3 pyörii nyt niin hyvin kuin se voi pyöriä. Grafiikka näyttää muutenkin paremmalta kuin ennen, ja koko näytön kuva on paremman näköinen. Tähän voi tietty vaikuttaa rankka säätötoiminta ja värien optimointikin.
edit. Vai pystyykö näytönohjain ihan itse parantamaan niinkin vanhan pelin kuin gp3 grafiikkaa, pehmentämällä reunoja tms?
Pari outoa juttua:
1. Kun istahtaa gp3:ssa F1:n ohjaamoon, niin eturenkaiden sisäpinnassa näkyy renkaiden muodon mukaiset neonvihreät viivat. Tämä ei sinällään haittaa, mutta herättää kummastusta.
2. Kun koneen laittaa päälle, ruudun oikealla alhaalla näkyvän Nvidia-kuvakkeen päälle - tai sen yhteyteen - ilmestyy teksti:" Useiden grafiikkapiirien SLI-toiminto on vaihdettu yksittäisen Grafiikkapiirin toimintoon, koska yksi SLI-korteista on poistettu.
SLI kai meinaa, että näyttöä voisi pyörittää tehokkaammin kahdella identtisellä SLI:tä tukevalla kortilla, mutta mitenniin olen poistanut yhden SLI-kortin? Tarkoittaako se vanhaa näytönohjainta? Mutmut miks, kun samaan paikkaanhan mää tän uudenkin tungin...