Eipä tiedonkeruujärjelmistä mitään tarkkoja yksityiskohtia ole kerrottu, mutta senverran ymmärrän, että niillä pystytään tallentantamaan kaikki, mitä vaan halutaan.
Analysointiin on varmasti kehitetty ohjelmia, mistä pystytään jälleen purkamaan myös se, mitä halutaan. Testikuskin tärkeänä ominaisuutena on pidetty tasaisuutta. Eli ajolinjojen ja kiihdystyten, sekä jarrutusten samanlaisuutta. Juuri joku jossain kirjoitti, että Schumi ei siksi ole hyvä testikuski, koska hän säätää ajamisensa auton mukaan.
Samaa arvelen monesta huippukuskista, juuri edellä mainitsemistani mestareista. Häkkistä sanottiin päinvastoin erittäin kurinalaiseksi ja tarkaksi autonkäsittelijäksi. Tosin kyllä hänkin kilpailuissa vei usein autoa äärirajoille niin kuin lähes kaikki mestarit ja kun auto oli mieleinen, oli erittäin nopea. Mutta Häkkisen kyky oli kapea-alaisempaa kuin vaikkapa Schumacherin ja ero kasvoi keliolosuhteiden muuttuessa. Ja varsinkin Piquet vaikuttaa vain harvoin nopealta ja yleensä erittäin epätasaiselta.
Myös simulaattoria varten autoilla kerätystä datasta saadaan purettua radan pinnanmuodot ja pito. Todella tarkasti ajolinjoilta, sillä niitä ajetaan paljon ja todennäköisesti myös eri sääolosuhteissa vuosien kuluessa. Niiden perusteella pystytään mallintamaan muuttuvia olosuhteita kaikilla radoilla. Ja ajolinjan lipeämisissä niiltä alueilta. Olen julkisesti arvellut, että asiakasmoottoreita käyttäviä talleja saatetaan käyttää näiden reuna-alueiden kartoittamiseen. Ainakin vetoakselin kiihdytysdata sieltä varmasti kaapataan.
Olen myös arvellut, että turva-autoa käytettäisiin tiedon keräämiseen Mersedekselle. Jollei se olisi kiellettyä, minä ainakin niin tekisin. Mistä tietää, vaikka autoa ohjaisi autopilotti, tarkasti ohjelmoitua reittiä ja jarrut salamannopeasti jarruttelee ja mittaa kirkakerrointa?
Moni pitää Alonson, Räikkösen ja Hamiltonradalta suistumisia huonoutena, mutta sellaista on tapahtunut Schumacherille ja varmaan tapahtuu vieläkin. Ulosajoja heille tapahtuu välillä paljon, mutta erona vaikkapa Picquetiin on, että he useimmiten pääsevät takaisin radalle jatkamaan kilpailua ja harjoituksia. Osaksi mielikuvaani on varmasti värittänyt heidän saamansa suurempi TV-aika.
Schumacher varmaan tietoisesti haki jo harjoituksissa tiedon radan ominaisuuksista, ajolinjojen ulkopuolelta, suunnitellessaan ohituspaikkoja kilpailuun.
Vanhaa juttua, mutta muistan kuinka huonot välit, ainakin mediassa, oli Hillillä ja Schumacherilla. Mutta eräässä haastattelussa Hill kertoi jääneensä Monacon kisassa katsomaan kisaa, radan reunukselle ja kyllä näki, että Schumi ajoi jonkun mutkan erilailla kuin hän ja muut, mutta ei voinut ymmärtää, mitä hän autossansa siinä mutkassa teki. Todennäköisesti dataa tutkineet tiesivät melko tarkkaan. Välillä tuntuu, ettei edes kuljettaja itsekään tarkkaan tiedä, mitä he tarkalleen tekevät.
Juuri lähiaikoina törmäsin vuosikausia vanhaan juttuun, jossa oli vertailtu Schumin ja Barrichellon jarrun ja kaasun käyttöä parissa mutkassa ja niiden välisellä suoralla. Todella pintapuolinen, mutta siinä paljastui, että Schumi jarrutti ja kaasutti osatehoilla paljon enemmän ja Barrichello enimmäkseen kiihdytti ja jarrutti täysiä.