Nelson Piquet juniorin tulevaisuus

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lehtitietojen mukaan Briatore oli "pakottanut" Pikeet tekemään sopimuksen jossa oli pykälä että kauden puolivälissä pitää olla 40% Alonson pisteistä tai sopimus raukeaa...
Ei se lehtitieto ole, vaan Piquet'n itsensä tiedotteessaan kertomaa. Pykälän lainvoimaisuus on Nelsinhon tasolta kyseenalaistettu nimenomaan huonomman kaluston vuoksi ja voi olla, että korvauksista väännetään vielä oikeudessa.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Onhan Piquet'lläkin tosiaan merittiä pikkuformuloista, mutta onpa monella muullakin ollut. Kuten esimerkiksi Ricardo "Raketti" Rossetilla:
1991: Brasilian FF1600 - viides, 3 voittoa
1992: F.Opel Euroseries - kymmenes
1993: Britannian F3 - kuudes
1994: Britannian F3 - viides, 1 voitto; Macaon GP - kahdeksas
1995: Kv. F3000 - toinen, 2 voittoa
Ja sitten muutama vuosi ykkösissä heikolla menestyksellä (1996 Arrows, 1997 Lola [!] ja 1998 Tyrrell) ja ikuinen hitaan kuljettajan maine.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Olikin unohtunut tuo että Piquet oli kakkonen vasta toisella yrittämällään. Se antaa lisää ymmärrystä heikoille suoritteille ykkösissä. Toinen kuski jonka voisi laittaa vaihtoon on Nakajima. Heikille antaisin mielellään vielä mahdollisuuden jossain muualla kun Hamiltonin tallikaverina. Mutta eiköhän lähivuosina ykkösissä nähdä heikkojakin kuskeja yrittämässä. Välillä jo näytti että lähes kaikki uudet tulokkaat on huippuja, mutta nyt on taas ollut vähän heikompaa.
Sehän oli ihan kädetön 2005 kaudella GP2:ssa. Pyörähteli ja kynti nurmikkoja joka kisassa. Kun taas Kovalainen ja Rosberg ajoivat kuin mestarit. 2006 kautta en seurannut ollenkaan, mutta ihmettelin, että mitenkä tuo kaveri ykkösiin nousi.

Uskon kyllä, että asia on juuri noin kuin Piquet sanoo. Briatore taitaa olla yksi varikon v-mäisimpiä tyyppejä, joka ei kaihda laittaa miehiä hirren nokkaan. Mitä tarkoitusta se Alonson pillin mukaan juokseminen sitten suosii, kun kaveri kuitenkaan haikailee koko ajan tilaisuuden tullessa muualle. Nyt Briatore lähinnä vain avustaa Alonson nostatusta ja auttaa tätä parempaan talliin siirtymisessä.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Mahtaako Renaultin toisen viulun soittajaksi olla Piquetin " paljastuksien " jälkeen kovinkaan kauhea hinku ?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sehän oli ihan kädetön 2005 kaudella GP2:ssa. Pyörähteli ja kynti nurmikkoja joka kisassa. Kun taas Kovalainen ja Rosberg ajoivat kuin mestarit. 2006 kautta en seurannut ollenkaan, mutta ihmettelin, että mitenkä tuo kaveri ykkösiin nousi.

Uskon kyllä, että asia on juuri noin kuin Piquet sanoo. Briatore taitaa olla yksi varikon v-mäisimpiä tyyppejä, joka ei kaihda laittaa miehiä hirren nokkaan. Mitä tarkoitusta se Alonson pillin mukaan juokseminen sitten suosii, kun kaveri kuitenkaan haikailee koko ajan tilaisuuden tullessa muualle. Nyt Briatore lähinnä vain avustaa Alonson nostatusta ja auttaa tätä parempaan talliin siirtymisessä.
Kuten sanottu Flavio kääräisee tulot Espanjan F1 pusineksista ja ilmeisesti vieläkin osansa Alonsolta. Kunnon mediahäsäkkää vaan niin tulot nousee, sama mistä ne miljoonat tulee. Mestarin voi aina lisäksi myydä johonkin taliin jos Renault lopettaa...

Lisäksi Briatore tietenkin valvoo Renaultin F1 toimintoja. Kuljettajista Piquet, Webber, Kovalainen ja ilmeisesti Grosjean maksavat pennosensa hänelle.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei hätää, pappa-Piquet ostaa Bemarin jäännökset ja Piruetilla on tallipaikka varmistettu seuraavaksi 10 vuodeksi. :ahem::thumbup:
Heh, Piquet. Toisaalta jos näin saadaan BMW-tallin operaatio pelastetuksi, hyvä juttu. Eikä Nelsinho oikeasti ihan niin surkea ole sentään mitä Briatore-Alonso kaksikko on saanut näyttämään. Koko hommahan on vain yhtä Alonson markkina-arvon pönkitystä alusta loppuun. On niitä paljon Nelsinhoa turhempiakin kuskeja nähty ja nähdään vastakin, varsinkin nyt kun uusia talleja on tulossa, todennäköisesti nähdään ns. maksukuskien paluu ja tason lasku.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mahtaako Renaultin toisen viulun soittajaksi olla Piquetin " paljastuksien " jälkeen kovinkaan kauhea hinku ?
Joo, ei varmasti ole hinkua. Suuri riski on olemassa, että kakkoskuskin paikka jää kokonaan täyttämättä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mahtaako Renaultin toisen viulun soittajaksi olla Piquetin " paljastuksien " jälkeen kovinkaan kauhea hinku ?
Mä voisin ainakin ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Palkkiona tyydyn puoleen siitä mitä Nelsinho sai..
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
F1:ssä on lahjomaton kuljettajien lahjakkuuden mittari -telemetria- ym. mittausdata-

Ja sitä tutkii niin moni kussakin tallissa, että en pidä mahdottumuutena, etteikö sen perusteella kuskeja luokiteltaisi ja jopa kaupattaisi. Avoimesti, tai sisäpiirissä kuiskimalla.

Mielestäni kuljettajien kannattaisi, jopa sopimuksen avulla, saada oikeus datansa käyttöön, tuleviin tallipaikkaneuvotteluihinsa.

Vaikka Kubican 2010 ajajasopimus on taakka BMW:lle, pidän sitä myös rahanarvoisena kauppatavarana. Kubican testidatasta en mitään poikkeavaa arvele löytyvän, mutta hän on muutamissa kisoissa näyttänyt liikkeitä, joita olisi mielenkiintoista päästä tutkimaan. Samantyyppisiä (mestarillisia) liikkeitä ovat esittäneet Schumacher, Räikkönen, Alonso ja Hamilton.

Piguetin datan väitän olevat epätasaista.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Uskomatonta, että noin hyvä kuski sai potkut. Mitä itse olen nähnyt paikan päällä, niin huonoin Piquet juniorin F1-sijoitus on toinen :eek!:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
F1:ssä on lahjomaton kuljettajien lahjakkuuden mittari -telemetria- ym. mittausdata-

Ja sitä tutkii niin moni kussakin tallissa, että en pidä mahdottumuutena, etteikö sen perusteella kuskeja luokiteltaisi ja jopa kaupattaisi. Avoimesti, tai sisäpiirissä kuiskimalla.

Mielestäni kuljettajien kannattaisi, jopa sopimuksen avulla, saada oikeus datansa käyttöön, tuleviin tallipaikkaneuvotteluihinsa.

Vaikka Kubican 2010 ajajasopimus on taakka BMW:lle, pidän sitä myös rahanarvoisena kauppatavarana. Kubican testidatasta en mitään poikkeavaa arvele löytyvän, mutta hän on muutamissa kisoissa näyttänyt liikkeitä, joita olisi mielenkiintoista päästä tutkimaan. Samantyyppisiä (mestarillisia) liikkeitä ovat esittäneet Schumacher, Räikkönen, Alonso ja Hamilton.

Piguetin datan väitän olevat epätasaista.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aikamoista juttua :D Ootko ihan itse kehitellyt näitä teorioita? :D :D
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Nyt täytyy kyllä sanoa, että aikamoista juttua :D Ootko ihan itse kehitellyt näitä teorioita? :D :D
Faktojahan nuo ovat. Niitä löytyy sellaisia tiedonkeruujärjestelmiäkin, mihin syötetään kuskin suorituksia ja niillä voidaan laskea mm. lahjakkuusindeksejä suoritusten ja iän perusteella sekä korrelaatioita kuskin taitotason ja auton välillä.

Kuskit ovat tiimeille pelkkiä numeroita datamonitorilla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Faktojahan nuo ovat. Niitä löytyy sellaisia tiedonkeruujärjestelmiäkin, mihin syötetään kuskin suorituksia ja niillä voidaan laskea mm. lahjakkuusindeksejä suoritusten ja iän perusteella sekä korrelaatioita kuskin taitotason ja auton välillä.

Kuskit ovat tiimeille pelkkiä numeroita datamonitorilla.
Lahjakkuusindeksejä?!? OMG :D :D :D
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Eipä tiedonkeruujärjelmistä mitään tarkkoja yksityiskohtia ole kerrottu, mutta senverran ymmärrän, että niillä pystytään tallentantamaan kaikki, mitä vaan halutaan.

Analysointiin on varmasti kehitetty ohjelmia, mistä pystytään jälleen purkamaan myös se, mitä halutaan. Testikuskin tärkeänä ominaisuutena on pidetty tasaisuutta. Eli ajolinjojen ja kiihdystyten, sekä jarrutusten samanlaisuutta. Juuri joku jossain kirjoitti, että Schumi ei siksi ole hyvä testikuski, koska hän säätää ajamisensa auton mukaan.

Samaa arvelen monesta huippukuskista, juuri edellä mainitsemistani mestareista. Häkkistä sanottiin päinvastoin erittäin kurinalaiseksi ja tarkaksi autonkäsittelijäksi. Tosin kyllä hänkin kilpailuissa vei usein autoa äärirajoille niin kuin lähes kaikki mestarit ja kun auto oli mieleinen, oli erittäin nopea. Mutta Häkkisen kyky oli kapea-alaisempaa kuin vaikkapa Schumacherin ja ero kasvoi keliolosuhteiden muuttuessa. Ja varsinkin Piquet vaikuttaa vain harvoin nopealta ja yleensä erittäin epätasaiselta.

Myös simulaattoria varten autoilla kerätystä datasta saadaan purettua radan pinnanmuodot ja pito. Todella tarkasti ajolinjoilta, sillä niitä ajetaan paljon ja todennäköisesti myös eri sääolosuhteissa vuosien kuluessa. Niiden perusteella pystytään mallintamaan muuttuvia olosuhteita kaikilla radoilla. Ja ajolinjan lipeämisissä niiltä alueilta. Olen julkisesti arvellut, että asiakasmoottoreita käyttäviä talleja saatetaan käyttää näiden reuna-alueiden kartoittamiseen. Ainakin vetoakselin kiihdytysdata sieltä varmasti kaapataan.

Olen myös arvellut, että turva-autoa käytettäisiin tiedon keräämiseen Mersedekselle. Jollei se olisi kiellettyä, minä ainakin niin tekisin. Mistä tietää, vaikka autoa ohjaisi autopilotti, tarkasti ohjelmoitua reittiä ja jarrut salamannopeasti jarruttelee ja mittaa kirkakerrointa?

Moni pitää Alonson, Räikkösen ja Hamiltonradalta suistumisia huonoutena, mutta sellaista on tapahtunut Schumacherille ja varmaan tapahtuu vieläkin. Ulosajoja heille tapahtuu välillä paljon, mutta erona vaikkapa Picquetiin on, että he useimmiten pääsevät takaisin radalle jatkamaan kilpailua ja harjoituksia. Osaksi mielikuvaani on varmasti värittänyt heidän saamansa suurempi TV-aika.

Schumacher varmaan tietoisesti haki jo harjoituksissa tiedon radan ominaisuuksista, ajolinjojen ulkopuolelta, suunnitellessaan ohituspaikkoja kilpailuun.

Vanhaa juttua, mutta muistan kuinka huonot välit, ainakin mediassa, oli Hillillä ja Schumacherilla. Mutta eräässä haastattelussa Hill kertoi jääneensä Monacon kisassa katsomaan kisaa, radan reunukselle ja kyllä näki, että Schumi ajoi jonkun mutkan erilailla kuin hän ja muut, mutta ei voinut ymmärtää, mitä hän autossansa siinä mutkassa teki. Todennäköisesti dataa tutkineet tiesivät melko tarkkaan. Välillä tuntuu, ettei edes kuljettaja itsekään tarkkaan tiedä, mitä he tarkalleen tekevät.

Juuri lähiaikoina törmäsin vuosikausia vanhaan juttuun, jossa oli vertailtu Schumin ja Barrichellon jarrun ja kaasun käyttöä parissa mutkassa ja niiden välisellä suoralla. Todella pintapuolinen, mutta siinä paljastui, että Schumi jarrutti ja kaasutti osatehoilla paljon enemmän ja Barrichello enimmäkseen kiihdytti ja jarrutti täysiä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Olen sitä mieltä, että varsinkin viimevuonna, Kovalaisen ajotyyli kulutti renkaat nopeammin pilalle, kuin Hamiltonin ja osaksi siitä aiheutui hitaampi kilpailunopeus. Hän jarrutti voimakkaasti suoran lopussa ja siten kyllä sai renkaan pinnan puhtaaksi ja kuumaksi ja hyvän pidon mutkassa ja myös kiihdytyksessä. Aika-ajossa tyyli toi hyvän tuloksen, kun renkaat kuumenivat helposti, eikä niiden kulumisesta tarvinnut huolehtia.

Hamilton taas käänsi mutkaan ja jarrutti samalla ja ilmeisesti aloitti hieman aiemmin. Tällöin auton paino on voimakkaampi kaarteen ulkopuolen renkailla ja ne lämpeävät ja puhdistuvat tehokkaammin ja koska niillä on suurempi (vaikka F1 jäykällä ja matalalla painopisteellä olevalla alustalla kenties pienempi, kuin kuvittelen) merkitys pidän tuottamisessa kaarteessa, tuloksena on tehokkaampi renkaiden hyödyntäminen, sillä sillä tekniikalla säästetään sisäkaarteen pyörien liiallista kulumista.

Samoin hillitty kaasun painaminen mutkassa lisää takapään luistoa, joka lämmittää rengasta ja pito suoran auetessa on parempi.

Datasta varmistuisi helposti tuo kaikki.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Datasta varmistuisi helposti tuo kaikki.
Tämä varmastikin pitää paikkaansa, ja ihan hyvää tekstiä, asiallista ja asiaa.

Tämähän ei kuitenkaan liity Torresin tekstiin johon moni puuttui, eihän?

E: Aiemmassa tekstissä mainitsit "metarillisista liikkeistä", mitähän se tarkoittaa?

Niin ja vielä semmonen juttu, ei nuilla millään kuskin tiedoilla paljoo tehdä kun auto kuitenkin lämpötiloineen muuttuu joka kisaan ja lämpötilat ym ratkaisee sen kumpi tallin kuljettajista on vahvempi (Webber-Vettel, Massa-Kimi, Nick-Kubica). Lämpötilat ja auton sopivuus just kyseisenä viikonloppuna ratkaisee kymmenyksiä, kuskit sadasosia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös