Neste Oil Rally Finland 2013

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Kubica tais ajaa suurinpiirtein ekan kerran soralla. Kyllä Robert vaikuttaa aika pirun kovalta rattimieheltä, kokemus huomioon ottaen.

Lapin pitää jyskälässä pyyhkiä lattiaa noilla muilla mukana olevilla, ja näin uskon käyvänkin. Mutta kuinka lähelle Kubica pääsee, se on mielenkiintoista seurattavaa.
Tarkoituksenani ei ollut vähätellä Kubicaa. Pointti oli lähinnä se, että tuon luokan voittojen perusteella on vaikea sanoa kuinka kova kuljettaja on kyseessä, koska luokan taso ei Portugalia lukuun ottamatta ole ollut kovin korkea. Nyt toki Suomessa on mielenkiintoinen lähtölista myös tuon luokan osalta.

Kubica on helvetin potentiaalinen kuljettaja, mutta ei noiden kahden voiton vuoksi. ERC:n puolella hän on pystynyt olemaan jo Kopeckya ja Bouffieria(Korsikalla) nopeampi ja ainakin itse rankkaan nämä kaksi kuljettajaa korkeammalle kuin nämä wrc2-luokan harrastelijat.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Uskokaa vaan, kyllä sieltä uuden tallin mukaantulo-uutisia vielä tulee:thumbup:.
Onhan noita teknisiä sääntöjä mahdollista muokata FIAn päätöksellä, jos vaan uusia talleja olis tulossa mukaan. Mutta wrc-projekti on sen verran iso projekti, että auto valmistuis ehkä vasta kauden 2015 alkuun. Siinä vaiheessa voi säännöt jo olla muuttunut kuin myös vaihteistot. Voihan kyseessä olla toki muukin merkki kuin Subaru, mutta Subaruun tuo video ainakin vahvimmin viittaisi. Tuli muuten vielä mieleen, että tuo mainos "champ is back" ei välttämättä viittaa vain Tommiin. Onhan eräs S:llä alkava automerkkikin mestaruuden voittanut 95-97 :ahem:
Mulla on samanlainen kutina, että tulossa on uusi valmistaja, merkistä ei ole mitään hajua, koska kyseessä on kiinalaismerkki (arvaus).
Se tuleeko tämä koskaan oikeasti toteutumaan niin ei ole varmaan ennen kuin auto on viivalla. Haluaisin ajatella, että kyllä Puuppolaan yksi M-Sport rallitalli mahtuu, vaikka sitten siihen päiväkodin viereen :wink:

Subarun tuloon, en oikein jaksa uskoa ainakaan Tommin kautta.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Mulla on samanlainen kutina, että tulossa on uusi valmistaja, merkistä ei ole mitään hajua, koska kyseessä on kiinalaismerkki (arvaus).
Se tuleeko tämä koskaan oikeasti toteutumaan niin ei ole varmaan ennen kuin auto on viivalla. Haluaisin ajatella, että kyllä Puuppolaan yksi M-Sport rallitalli mahtuu, vaikka sitten siihen päiväkodin viereen :wink:

Subarun tuloon, en oikein jaksa uskoa ainakaan Tommin kautta.
Hei haloo, kyllä Mäkinen jotain N-ryhmäläisiä voi kasailla mutta ei se mitään WRC- autoja rakenna. Paljonko Mäkisellä on työntekijöitä tällä hetkellä 10??

WRC-auto kun suunnitellaan, tarvitaan useita insinöörejä ja auton rakentajia. Ja tämä luku on äkkiä 100, varsinkin siinä vaiheessa kun ruvetaan maailmaa kiertämään.

Arvatkaa paljonko esim, Prodrivella ja M-sportilla on työntekijöitä.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1036
Arvatkaa paljonko esim, Prodrivella ja M-sportilla on työntekijöitä.
Arvaappas montako projektia molemmilla on WRC:n lisäksi.

Miksei insinöörit voisi olla sen automerkin puolelta? Äkkiähän niitä työntekijöitä löytyy, sitten kun on rahaa millä niitä palkkaa.

EDIT: Jatketaan aiheen vierestä, Prodriven sivuilla on muuten myynnissä muutama WRC Mini, ei maksa kuin alle 300 tonnia (puntaa) yksi, yllättävän halpaa.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Hei haloo, kyllä Mäkinen jotain N-ryhmäläisiä voi kasailla mutta ei se mitään WRC- autoja rakenna. Paljonko Mäkisellä on työntekijöitä tällä hetkellä 10??

WRC-auto kun suunnitellaan, tarvitaan useita insinöörejä ja auton rakentajia. Ja tämä luku on äkkiä 100, varsinkin siinä vaiheessa kun ruvetaan maailmaa kiertämään.

Arvatkaa paljonko esim, Prodrivella ja M-sportilla on työntekijöitä.
Niitä insinöörejä ja työntekijöitähän saa rahalla. En näe ongelmaa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Arvaappas montako projektia molemmilla on WRC:n lisäksi.

Miksei insinöörit voisi olla sen automerkin puolelta? Äkkiähän niitä työntekijöitä löytyy, sitten kun on rahaa millä niitä palkkaa.

EDIT: Jatketaan aiheen vierestä, Prodriven sivuilla on muuten myynnissä muutama WRC Mini, ei maksa kuin alle 300 tonnia (puntaa) yksi, yllättävän halpaa.
M-Sportin projektit pyörii kuitenkin kaikki tuon Fiestan ympärillä, vaikka niitä on eri luokkiin osat kuitenkin sopivat aika pitkälle kaikkiin.


Voihan ne insinöörit olla vaikka mistä teollisuudesta, joillakin mukaan pyrkineillä talleilla on näin tainnut ollakkin. Tuppaa vain tuo kilpa-auton suunnittelu olemaan sellaista kokemusta vaativaa hommaa.

Se on eriasia suunitella autoja ja kilpa-autoja.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Niitä insinöörejä ja työntekijöitähän saa rahalla. En näe ongelmaa.
Ja laitetaan tuosta moottorilaboratoriot, koneistamot, testiradat yms, yhtäkkiä suitsait sukkelaa pystyyn.


Hauskaa muuten kun Mäkinen osallistuu ralliin Subarulla, niin juttu paisuu tälläisiin mittoihin. WRC-Tallin pyörittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja laitetaan tuosta moottorilaboratoriot, koneistamot, testiradat yms, yhtäkkiä suitsait sukkelaa pystyyn.
Ei se M-Sporttikaan koneitaan ite tee. Koneistamoja Suomessa on pilvin pimein, senkun vie kuvat. Ja rallin testirata Keski-Suomessa? Ihan käsittämätön ajatus.. :D
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Ei se M-Sporttikaan koneitaan ite tee. Koneistamoja Suomessa on pilvin pimein, senkun vie kuvat. Ja rallin testirata Keski-Suomessa? Ihan käsittämätön ajatus.. :D

Jaa Pipoko tekee moottorit ihan täysin eikä M-Sportin pojat osallistu tähän ollenkaa??

Lähinnä sitä tässä yritän sanoa, et toi kokoluokka on ihan järjetön noilla talleilla jotka autoja rakentavat. Testiradat on täysin suljettuja isoja alueita, samoin rakennukset. Rahaa vaaditaan sellaset 100 me että edes alkuun päästään.
Ja mikä se merkki edes olisi jota lähdettäsiin rakentamaan?! Joku Kiinalainen? Miksi eihän niitä edes myydä missään missä rallia ajetaan??
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jaa Pipoko tekee moottorit ihan täysin eikä M-Sportin pojat osallistu tähän ollenkaa??

Lähinnä sitä tässä yritän sanoa, et toi kokoluokka on ihan järjetön noilla talleilla jotka autoja rakentavat. Testiradat on täysin suljettuja isoja alueita, samoin rakennukset. Rahaa vaaditaan sellaset 100 me että edes alkuun päästään.
Ja mikä se merkki edes olisi jota lähdettäsiin rakentamaan?! Joku Kiinalainen? Miksi eihän niitä edes myydä missään missä rallia ajetaan??
No mitäs ne siellä Pipolla sitten tekee jos ei koneen "täysin" kun peruskone tulee kuitenkin Voortsonilta?

En minä realistisista vaihtoehoista lähe mitään linjaamaan enkä budjetista, mutta ei ne muidenkaan tallien "alihankkija-wrc-pajat" (TTE, MRE, M-Sport, Kronos ym.) mitään hehtaarien tehdasimperiumeja oo alunperin ollu. Ja jos johonkin suuntaan on hanketta, niin ne rahat ei varmuudella tule Suomesta millä sitä touhua käynnistellään. Eli sikäli aivan sama vaikka maksais useemmankin sata miljuunaa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ei minustakaan mahdottomalta kuulosta, etteikö Tommi olis voinut kaikessa hiljaisuudessa rakennella pajallaan wrc-prototyypin subarun tai muun merkin toimeksiantona. Suunnitelmat ja piirustukset ym. on voinut tulla ulkopuolelta ja Tommin homma on ollut lähinnä rakentaa auto ja testata sitä. Eihän se Tommin talli toki tulevaisuudessa riittäisi tiloiltaan ja henkilökunnaltaan wrc-tallin pyörittämiseen, mutta projektin käynnistämiseen ja proton rakentamiseen kyllä. Ja ehkä Jyskälässä on tarkoitus tuo projekti julkistaa ja suorittaa ensimmäiset testit näytösajotyyliin. Jatkossa, jos auto osoittautuu lupaavaksi, talli toki laajenisi ja Tommi voisi toimia esim. tallipäällikkönä.

Tulipa tästä aiheesta mieleen, että eräällä nimeltä mainitsemattomalla tiellä testataan ralliautoa 31.7. Lähinnä ihmettelen sitä, että samana päivänä on nuotitukset klo 7-12 ja Ruuhimäen testi-ek käynnistyy klo 16. Ehtiikö joku todella testata tuossa muutaman tunnin aikana, vai voisiko kyseessä olla juuri esim. Tommin testi/säätöjen hakeminen x-merkkiseen autoon? Kaikki huomio ainakin kiinnittyy tuohon aikaan Paviljonkiin ja Ruuhimäkeen. Saavat testata rauhassa.

youtubeen on muuten ilmestynyt uusi video Tommilta. Champ is back 2:)
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
youtubeen on muuten ilmestynyt uusi video Tommilta. Champ is back 2:)
Kyllä tuo jo aika vahvasti ajamiseen viittaa, mutta melko hämynen video kyllä. Mitä lie salailevat. Jos Tommin ajamisella haluttaisiin vain herättää mielenkiintoa Neste Rallia kohtaan, niin kai se hoidettaisii muuten, kuin kämäsillä you tube videoilla? Kyllähän nämä eläkeläiset ovat ennen ihan hyvissä ajoin ilmoittautuneet mukaan kisaan. :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Jaa Pipoko tekee moottorit ihan täysin eikä M-Sportin pojat osallistu tähän ollenkaa??

Lähinnä sitä tässä yritän sanoa, et toi kokoluokka on ihan järjetön noilla talleilla jotka autoja rakentavat. Testiradat on täysin suljettuja isoja alueita, samoin rakennukset. Rahaa vaaditaan sellaset 100 me että edes alkuun päästään.
Ja mikä se merkki edes olisi jota lähdettäsiin rakentamaan?! Joku Kiinalainen? Miksi eihän niitä edes myydä missään missä rallia ajetaan??
Kiina on nouseva automahti, joten siksi joku kiinalainen autonvalmistaja olisi looginen vaihtoehto ja menestys rallissa tekisi autonvalmistajan tunnetuksi koko maailmassa mikä toisi kysyntää autonvalmistajan siviilimalleille.

Ja kun kiinalainen autonvalmistaja menestyisi rallin MM-sarjassa se viimeistään houkuttelisi takaisin rallin MM-sarjaan isoja japanilaisia autonvalmistajia, koska Japanin ja Kiinan välit tunnetusti ovat huonot ja siksi japanilaiset autonvalmistajat haluaisivat näyttää kaapin paikan kiinalaisille autonvalmistajille jos nämä menestyisivät rallin MM-sarjassa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Salaperäistä on. Kyllähän noissa youtube-videoissa kovasti korostetaan nimenomaan Tommia ja vähän Kaitsuakin. Mistään automerkistä ei puhuta mitään. Äkkiä vois saada sellaisen vaikutelman, että Tommi aikoo palata ihan vallan rallikuskiksi, mutta tuskin nyt kuitenkaan. Kaitsukin istui videossa ratin takana, mutta tuskin silläkään mitään vihjattiin. Alussa oli heti teksti "thank you for 1000 likes". Tuo voisi viitata siihen, että Neste Rallyn kisaorganisaatio on järjestänyt Tommille auton Jyskälään. Ilmoittautuneiden lista tosin jo julkaistiin. Tai sitten ovat järjestäneet mahdollisuuden ajaa kisan ulkopuolella testi/näytösajoa jollain uudella merkillä.

Ehkä kysessä on sittenkin kiinalaismerkki BAIC, koska heidän kanssaan Tommilla on ollut jo pitkään wrc-suunnitelmia kehitteillä. Ehkä nyt on wrc-projekti lyöty lukkoon. BAIChan on valtionyhtiö, joka valmistaa Kiinassa ainakin Mersua, Hyundaita ja Saabia. Käsittääkseni juuri Saabin pohjalta heidän/Tommin on tarkoitus wrc-autoa rakentaa.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
Salaperäistä on. Kyllähän noissa youtube-videoissa kovasti korostetaan nimenomaan Tommia ja vähän Kaitsuakin. Mistään automerkistä ei puhuta mitään. Äkkiä vois saada sellaisen vaikutelman, että Tommi aikoo palata ihan vallan rallikuskiksi, mutta tuskin nyt kuitenkaan. Kaitsukin istui videossa ratin takana, mutta tuskin silläkään mitään vihjattiin. Alussa oli heti teksti "thank you for 1000 likes". Tuo voisi viitata siihen, että Neste Rallyn kisaorganisaatio on järjestänyt Tommille auton Jyskälään. Ilmoittautuneiden lista tosin jo julkaistiin. Tai sitten ovat järjestäneet mahdollisuuden ajaa kisan ulkopuolella testi/näytösajoa jollain uudella merkillä.

Ehkä kysessä on sittenkin kiinalaismerkki BAIC, koska heidän kanssaan Tommilla on ollut jo pitkään wrc-suunnitelmia kehitteillä. Ehkä nyt on wrc-projekti lyöty lukkoon. BAIChan on valtionyhtiö, joka valmistaa Kiinassa ainakin Mersua, Hyundaita ja Saabia. Käsittääkseni juuri Saabin pohjalta heidän/Tommin on tarkoitus wrc-autoa rakentaa.
No selvä, sieltä tulee WRC:seetä sitten Kiinasta ja Subarusta ja vaikka mistä Saabista. En väitä enää vastaan.

Mutta sen vielä sanon Subarulla tai Saabilla ei ole sellaista mallia josta voitaisiin WRC-auto rakentaa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Neste Rallyn testeistähän ei perinteisesti ole tapana huudella julkisesti, enkä testipaikoista itsekään nyt kysele. Niistä on jo aika hyvin vainua. Mutta lähinnä epäselvää on, kuka testaa missäkin. Eli kysytään näin:
Onko kellään tarkempaa vihiä, kuka kärkikuskeista/talleista testaa pohjoisimpana, kuka eniten etelässä?:p
Eli kartasta katsottuna kärkikuskit/tallit järjestykseen pohjoisimmalta tieltä eteläisimpään?:D (Jos ymmärsitte ja jos tästä nyt edes kellään näin tarkkaa tietoa on?)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
No selvä, sieltä tulee WRC:seetä sitten Kiinasta ja Subarusta ja vaikka mistä Saabista. En väitä enää vastaan.

Mutta sen vielä sanon Subarulla tai Saabilla ei ole sellaista mallia josta voitaisiin WRC-auto rakentaa.
Kyllä tuosta BAIC/Saab-wrc-suunnitelmasta on lukenut ihan lehdessäkin, että ilmeisesti Saabin pohjalta WRC pystytään rakentamaan. Sitä en tiedä, onko kyseessä ihan aito Saabin malli vai joku Saabin kiinalaiskopio joka on pätkäisty sahalla sopiviin, sääntöjen mukaisiin mittoihin. Jos auto on liian pitkä/leveä niin napataan vaan pala pois :D Se on siinä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kyllä tuosta BAIC/Saab-wrc-suunnitelmasta on lukenut ihan lehdessäkin, että ilmeisesti Saabin pohjalta WRC pystytään rakentamaan. Sitä en tiedä, onko kyseessä ihan aito Saabin malli vai joku Saabin kiinalaiskopio joka on pätkäisty sahalla sopiviin, sääntöjen mukaisiin mittoihin. Jos auto on liian pitkä/leveä niin napataan vaan pala pois :D Se on siinä.
Kyllä Saabiltakin varmaan joku malli löytyy, johon WRC rakentaa ja onhan mm. Toomas Heikkinen ajanut viime vuosina mm. rallicrossia Per Eklundin Motorsportin rakentamalla SAAB 9-3 AS T16 4x4:llä WRC-kalustoa vastaan & Eklund itse ajanut Pikes Peak mäkikisoja Saabilla jne, joten ihan tyhjästä ei tarvitsisi Saabinkaan lähteä. Toomas Heikkinen European Rallycross 2011 Youtube

Saab voisi vaikka tulla rallisarjaan mukaan Kiinalaisten taholta vaikkapa jollain jenkkiläisellä Saab 9-2x mallista päivitetyllä / kehitetyllä pätkä versiolla, joka oli Fuji Heavy Industriesin ja GM:n yhteistyönä syntynyt malli ja perustuu moottorin ja tekniikan osalta Subaru Imprezaan..
 
Ylös