Neste Oil Rally Finland 2013

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Jaa, Torittu saatu vihdoinkin mukaan. Maistuu...
Ja kilometrin pitempänä kuin 1985, silloin pituus oli 7,78 kilometriä nyt 8,40 eli siinä on noin 600 metriä uuttakin osaa mukana. Tosi hyvä juttu että saadaan pätkä mukaan takaisin Jyväskylän MM-ralliin ja ajosuunnaltaan toivottavasti Romosta Kasiniemeen päin ei toisinpäin! Keskinopeus oli B-ryhmän aikaan jossain siellä 108 kilometrin paikkeilla siis silloin 1985 kun oli kuivaa. Mutta nykyautothan menevät kovempaa kuin muinaiset B-ryhmäläiset. Niin paljon renkaat ja jousitukset ovat 28 vuodessa kehittyneet.
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Nyt tuossa torstaipäivässä näyttäisi olevan edes jotain järkeä viimevuotiseen verraten, pisteet siitä. Ravistelut olisi hyvin voinut jättää aikaiselle torstai-aamulle, nyt keskiviikon sisältö jää aika kevyeksi ja pistää miettimään kannattaisiko sittenkin tulla vasta torstaina paikalle.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Ihan hyvältähän tuo nyt näyttää omaan mieleen kokonaisuutena, mutta kyllä sitä on taas luvassa melkoista aivonystyröiden kuormittamista kun yrittää keksiä mitä pätkiä ehtii katsomaan.
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Nopeasti vilkaistuna hyviä uudistuksia. Lankamaan ja etenkin Jukojärven kääntäminen on parasta, mitä ko. pätkille voi tehdä aivan kuten henkkaok totesikin. Torittu mielenkiintoinen lisäys, tietä ei ole juurikaan taidettu ajaa kansallisissakaan kapinoissa. Ja Himos on uudessa muodossaan mielenkiintoinen kokeilu, luvassa on jotain ihan muuta kuin takavuosien parilähtöpyörittely Länsi-Himoksen rinteessä.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Torstaista saatu sentään edes jotenkuten järkevä. Muuten aika tylsänolonen luomus ja lyhyt.
 

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
213
Joka vuosi hehkutetaan että reitti uudistuu niin ja niin paljon, silti pätkät ovat aina 90%:sti samoja loppuunkaluttuja pätkiä.

Perus meininki:D
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
"Koukunmaan jälkeen palataan Toritun kautta Himokselle. Erikoiskoe on nyt tuplamittainen ja ratamestarit ovat onnistuneet pyöräyttämään sen lenkiksi joka kierretään kahteen kertaan. Lenkille syötetään autoja puolen minuutin välein, joten nyt ei ole varaa virheisiin. Kaveri on aivan kannassa. "

Mitähän tuostakin mahtaa tulla?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Painavaa

Painaa saattaa sekoittaa meidän mökkireissua, kun sulku kuintekin alkaa jo muutaman tunti aikaisemmin. Tietoa kenelläkään tarkemmin Painaasta mistä alkaa ja minne päättyy, saattaa meinaa pussittaa meidät, jos jatkamme muutama vuotta jatkunutta perinnettä mökkeilemällä rallia edeltävä viikko. Sinänsä huono. Muuten reitti ok, tietty vanhoja pätkiä aina vaan uudestaan ja uudestaan.. Jotain radikaalia Jyskälä vaatisi. Sentään pätkä määrä on lisääntynyt. Aikataulua en ole sen liiemmi vielä kerennyt pohtia. Kai sitä taas itsensä sieltä löytää. Ollaan siinä hyvässä jamassa, että kilpailu ajetaan joka vuosi Suomessa, tosin on menty alamäkeä viimeiset 5-7 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ihan ok reitti. Torstainakin kerkeää moneenkin paikkaan ja nyt on sentään viime vuosia reilummin uus-vanhoja paikkoja. Kuitenkin se ehkä suurin muutos on se, että Loeb ei ole mukana.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ohan tää kyllä ihan täyttä paskaa, kun mennään tällä kaljatelttameiningillä. Vuosi vuodelta mennyt kyllä huonompaan suuntaan tämä. 2007 ja 2008 oli todella loistavat reitit ja konsepti, mutta utopiaa enää nykyään sellainen. Lähinnä tuo yksi ainoa huolto per päivä, tuntuu rajoittavan tuota erikoiskokeiden määrää paljon.

Mut joo, näillä mennään. Toritulle peukkua, ja peukun pystyy antamaan myös Jukojärven ja Lankamaan kääntämiselle. Parempi kuin ei mitään.

Ei tullut kovin positiivinen viesti, mutta harmi vaan, että vuoden odotetuimman tapahtuman konsepti on tullut syöksykierteellä vuosi vuodelta alaspäin...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ohan tää kyllä ihan täyttä paskaa, kun mennään tällä kaljatelttameiningillä. Vuosi vuodelta mennyt kyllä huonompaan suuntaan tämä. 2007 ja 2008 oli todella loistavat reitit ja konsepti, mutta utopiaa enää nykyään sellainen. Lähinnä tuo yksi ainoa huolto per päivä, tuntuu rajoittavan tuota erikoiskokeiden määrää paljon.
Kyllähän kaljateltat ovat olleet rallin tärkein asia jo hieman pidempään. Niin kauan kuin AKK ja Tarkiainen ovat järjestelyissä mukana, niin kaikki tähtää voiton maksimointiin ja reitin minimointiin, kunnes huomataan että missäs katsojat ovat. Viime vuosina on kato jo käynytkin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Pikataipaleiden Kuningas Ouninpohja onneksi yhä mukana! :thumbup: Viime vuonna tuli oltua pitkästä aikaa Ounin talon notkossa kattomassa siinä hakatussa rinteessä. Edelliskerta taisi olla samassa mestassa tien toisella puolen pellolla 2004 kun Lindholmin Basti kaatoi piikistä Peugeot 307 WRC:n siinä silmien alla, ranskalaiset tuli valkoisine hanskoineen hakemaan raadon pois, olin mukana nostamassa romua trailerille. Edellisenä aamuna Mökkiperässä Rovanperä aloitti todella kovaa, kunnes myöhemmin päivällä veti johdosta myös ulos, oltiin pätkän keskipaikkeilla olevalla hyppysuoralla sillon. Tallin kolmas suomalainenhan vei potin silloin. Veti Ouniin 3:lla vaihteella huikeat pohjat! Häkkisen Mika ja Erja oli keltaisen talon hypyssä muistaakseni myös kattomassa silloin. 2004 oli kyllä mielestäni viimeisiä hyviä vuosia koko kisassa..

Onko kellään tarkempaa tietoa noiden uusien pätkien Torittu & Painaa tien luonteesta? Painaalla ilmeisesti kovia korkeuseroja.
 
Viimeksi muokattu:

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Eikös tuo Himos ole mennyt aikaisemmilla kerroilla ihan järkyttävään kuntoon? Ja nyt se otettiin takaisin ohjelmaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Minä olen pettynyt tämän vuoden reitissä pariin asiaan.

Ensinnäkin olisin halunnut nähdä torstaina ajettavan yhden kunnon rykäisyn lyhyiden pätkien vastapainoksi ja sellainen olisi ollut esimerkiksi Päijälä ja Lahteen olisi voitu mennä Päijänteen itäpuolelta jolloin olisi voitu ajaa esimerkiksi Lempää ja Mynnilä Lahteen mennessä ja takaisin tullessa olisi voitu ajaa samaa reittiä kuin nyt.

Toinen asia johon olen pettynyt tämän vuoden reitissä on Leustun muuttaminen minileustuksi ja vielä enemmän olen pettynyt jos Visalan hyppyriä ei nähdä tänä vuonna millään EK:lla, varsinkin kun Urrian iso hyppy ei ole tänä vuonna mukana ja siksi kahden legendaarisen hyppyrin puuttuminen tämän vuoden reitiltä olisi jo liian radikaali ratkaisu.

Jos Painaa on syy Leustun muuttamiseen minileustuksi, niin sen olisi voinut jättää pois kokonaan jolloin olisi voitu ajaa kokonainen Leustu, mutta jokatapauksessa Painaa saatetaan ajaa samassa muodossa kuin vuonna 1987, koska silloin se oli lähes täsmälleen saman pituinen kuin tänä vuonna.

Painaan sijasta olisivat voineet ajaa samalla lähellä olevan takavuosilta tutun Saalahden, josta olisi helposti saatu pidempi kuin Painaasta eikä olisi tarvinnut mennä lyhentämään Leustua.

Himoksen jälkimmäisen pätkän kohdalla olen skeptinen toimivuuden suhteen, koska puolen minuutin lähtövälit yhdessä kahden kierroksen kanssa johtavat pahimmillaan siihen, että EK:lle tulee armoton suma varsinkin jos yksi auto pyörähtää jääden poikittain tielle sellaiseen kohtaan jossa auton kääntämiseen ei ole tarpeeksi tilaa.

Olen pettynyt siihen, että Neste Oil Rallyn järjestäjät yrittävät syystä tai toisesta muuttaa EK:t oikeista erikoiskokeista sprinteiksi joilla eroja syntyy käytännössä ainoastaan ajovirheiden seurauksena.
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Minä olen pettynyt tämän vuoden reitissä pariin asiaan.

Ensinnäkin olisin halunnut nähdä torstaina ajettavan yhden kunnon rykäisyn lyhyiden pätkien vastapainoksi ja sellainen olisi ollut esimerkiksi Päijälä ja Lahteen olisi voitu mennä Päijänteen itäpuolelta jolloin olisi voitu ajaa esimerkiksi Lempää ja Mynnilä Lahteen mennessä ja takaisin tullessa olisi voitu ajaa samaa reittiä kuin nyt.

Toinen asia johon olen pettynyt tämän vuoden reitissä on Leustun muuttaminen minileustuksi ja vielä enemmän olen pettynyt jos Visalan hyppyriä ei nähdä tänä vuonna millään EK:lla, varsinkin kun Urrian iso hyppy ei ole tänä vuonna mukana ja siksi kahden legendaarisen hyppyrin puuttuminen tämän vuoden reitiltä olisi jo liian radikaali ratkaisu.

Jos Painaa on syy Leustun muuttamiseen minileustuksi, niin sen olisi voinut jättää pois kokonaan jolloin olisi voitu ajaa kokonainen Leustu, mutta jokatapauksessa Painaa saatetaan ajaa samassa muodossa kuin vuonna 1987, koska silloin se oli lähes täsmälleen saman pituinen kuin tänä vuonna.

Painaan sijasta olisivat voineet ajaa samalla lähellä olevan takavuosilta tutun Saalahden, josta olisi helposti saatu pidempi kuin Painaasta eikä olisi tarvinnut mennä lyhentämään Leustua.

Himoksen jälkimmäisen pätkän kohdalla olen skeptinen toimivuuden suhteen, koska puolen minuutin lähtövälit yhdessä kahden kierroksen kanssa johtavat pahimmillaan siihen, että EK:lle tulee armoton suma varsinkin jos yksi auto pyörähtää jääden poikittain tielle sellaiseen kohtaan jossa auton kääntämiseen ei ole tarpeeksi tilaa.

Olen pettynyt siihen, että Neste Oil Rallyn järjestäjät yrittävät syystä tai toisesta muuttaa EK:t oikeista erikoiskokeista sprinteiksi joilla eroja syntyy käytännössä ainoastaan ajovirheiden seurauksena.
Itse petyin siihen että Koukunmaa avaa ja sitten mennään Torittuun kun ihan hyvin yksi lisäpätkä eli Vesijako olisi voinut olla mukana, siirtymä Vesijaon maalista Toritun pätkän lähtöön oikeinpäin eli Romonkulmasta Kasiniemeen ajettaessa on 1,1 kilometriä. Toisaalta Koukunmaalta myös lyhin tie Torittuun olisi vienyt Vesijaon EK:n kautta, siitä olisi tullut 12 kilometriä yhteensä Jos olisi kahdesti ajettu, saa nähdä kestääkö Torittu kahta ajokertaa, koskaan sitä ei suurajoissa ole kahdesti ajettu aiemmin ja oikeinpäinkin vain 1978-1979. Toivottavasti ajosuunta nyt olisi Romonkulmasta Kasiniemeen eikä toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:

jaipperi

Well-known member
Liittynyt
15.1.2009
Viestit
185
Minulle kelpaa tällainen järjestely. Ihan hyvä että joka päivä ek:t ajetaan kahteen kertaan niin ei tarvitse mennä ruuhkiin turhautumaan. Eikä se ensimmäisen päivän huollon puuttuminen minua haittaa Onpahan lyhyempi aika pätkien välissä niin ei tarvitse odottaa niin kauan.

Tämä siis ihan puhtaasti katsojan näkökulmasta. Kilpailijoille tuo voi olla vähän turhauttavaa jos heti alussa osuu.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Kyllähän kaljateltat ovat olleet rallin tärkein asia jo hieman pidempään. Niin kauan kuin AKK ja Tarkiainen ovat järjestelyissä mukana, niin kaikki tähtää voiton maksimointiin ja reitin minimointiin, kunnes huomataan että missäs katsojat ovat. Viime vuosina on kato jo käynytkin.
Katsoja kato käy varmasti, jos tämä nyky linja jatkuu!

Jotenkin sitä kaipaa vanhaa kunnon jyskälää.. katsomoon siirryttäessä kuunneltiin ratiosta edellisen pätkän tilanteita ja noin 30 auton jälkeen alkoi seuraavalta ek.lta tulla jo tilanne tietoja.. Eli kisa tunnelma oli kokoajan päällä!
Nykyään ajetaan yksi tai kaksi pätkää 2h aikana ja sitten 2-3h kuunnellaan jazzia..eli juodaan kaljaa..:alppu:
Tähän, kun vielä ynnää lippusiima karsinat, niin homma on sillä sipuli!!:wall:

Lääkkeet uudelle nousulle..
- erikoiskokeita 30-40 kpl pituus noin 7-15km
- jokaisen kisapäivän reitti eri suuntaan kilpailukeskuksesta
- päivähuolto jossain muualla, kuin jyväskylässä
- 2. Kertaan ajettavat pätkät ?? Voitais suosilla jättää pois!!
- Ehkä ns. Yleisöpyöritykset voidaan säilyttää, jotta karjala tyypit jatkaa sponsorointia..
- muutama EK voitaisiin ajaa pimeässä.
- joka päivälle oheisluokka ( historic, vetomies, junnut?)
- 0- autoiksi vanhoja kilpureita, ja historic kuskit.. ( alen, grönholm, ym..)
 
Ylös