Neste Ralli 2016

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Vähän tuntuu kanssa, että Fiesta ja Citikalla Meeke saavat painaa ihan reikä päässä, jos mielivät pysyä VW:n ja Hyundain kyydissä.
Itsellä taas semmoinen tunne, että Meeke haastaa Citikalla Volkswagenit voitosta ja Hyundailla eikä myöskään Fordilla riittäisi vauhti haastaa Volkkareita ja Citikkaa voitosta. Nähtäväksi jää...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tänakin voitto Puolassa olisi saattanut tuoda taas Virolais-invaasion Keski-Suomeen ihan kuin Martinin aikana... Saattaa toki tuoda jo nyt mutta ei se olisi ainakaan vähentänyt sitä...
Palkkasivat vuodeksi vai kahdeksi viroa osaavan Ralliradioon. Itsellä ehkä parhaat muistot juuri niiltä vuosilta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Palkkasivat vuodeksi vai kahdeksi viroa osaavan Ralliradioon. Itsellä ehkä parhaat muistot juuri niiltä vuosilta.
Aikalailla samaa mieltä.
Virolaiset rallikansan edustajat on kyllä olleet aina kovia pitämään hauskaa ja mekkaloimaan. Siitä ainakin iso peukku. Myhinpään pätkälläkin viimevuonna oli lähemmäs kymmenkunta isohkoa vironlippua samassa paikassa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itsellä taas semmoinen tunne, että Meeke haastaa Citikalla Volkswagenit voitosta ja Hyundailla eikä myöskään Fordilla riittäisi vauhti haastaa Volkkareita ja Citikkaa voitosta. Nähtäväksi jää...
Suomen teiden pitäisi sopia Hyundaille.
Meeke ei ehkä saa samanlaista etua lähtöpaikasta, kuin viimeksi.
Tänak ajaa varmasti kovaa sopi auto Suomeen, tai ei. Sen verran jäi hampaankoloon.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Suomen teiden pitäisi sopia Hyundaille.
Meeke ei ehkä saa samanlaista etua lähtöpaikasta, kuin viimeksi.
Tänak ajaa varmasti kovaa sopi auto Suomeen, tai ei. Sen verran jäi hampaankoloon.
Hyundai kuskit (Neuville, Sordo, Paddon ajoi ulos jo heti alussa) olivat ainakin viime vuoden kisassa aivan pihalla. Neuville ja Paddon voi tänä vuonna pystyä joillakin pätkillä haastamaan, mutta koko kisan voittotaistoon en usko paukkuja riittävän.

Meeke varmasti tänä vuonna haastaa yhtä hyvin Volkkarit voitosta kuin viime vuonnakin. Pahin irtosora kerkeää tänäkin vuonna puhdistua tiestä, ennen kuin Meeke reitille starttaa.

Tänak varmasti ajaa yhtä kovaa kuin Puolassakin. Kysymys kuuluukin, miten tuo Ford oikein sopii Keskisuomalaiselle tielle ja kestääkö Tänakin kantti? Suomi on kumminkin siinä mielessä erilainen ralli kuin Puola, että Suomessa hypitään paljon enemmän ja täällä kanttia kysytään vielä enemmän, että miten niihin hyppyreihin kuuluu mennä. Jos sitä oikeaa tunnetta autoon ei saa heti ekasta pätkästä lähtien, niin silloin saa voittotaistelun unohtaa heti.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2603
Hyundai kuskit (Neuville, Sordo, Paddon ajoi ulos jo heti alussa) olivat ainakin viime vuoden kisassa aivan pihalla. Neuville ja Paddon voi tänä vuonna pystyä joillakin pätkillä haastamaan, mutta koko kisan voittotaistoon en usko paukkuja riittävän.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Hyundailla on täysin uusi auto tänä vuonna. Mielestäni se on ollut huima harppaus eteenpäin, ja varsinkin Suomen tiet luulisi sopivan viisioviselle kuin nenä päähän.

Meeke varmasti tänä vuonna haastaa yhtä hyvin Volkkarit voitosta kuin viime vuonnakin. Pahin irtosora kerkeää tänäkin vuonna puhdistua tiestä, ennen kuin Meeke reitille starttaa.
Kahtena edellisenä vuonna Meeke on tosiaan ollut kärkikaksikon kovin haastaja, mutta silti jäänyt kuitenkin sen verran, ettei ihan ole pysynyt voittotaistossa. Tänä vuonna voi kuitenkin olla toinen ääni kellossa, kun ei ole paineita valmistajien pisteistä ja Portugalin voitto takana.

Tänak varmasti ajaa yhtä kovaa kuin Puolassakin. Kysymys kuuluukin, miten tuo Ford oikein sopii Keskisuomalaiselle tielle ja kestääkö Tänakin kantti? Suomi on kumminkin siinä mielessä erilainen ralli kuin Puola, että Suomessa hypitään paljon enemmän ja täällä kanttia kysytään vielä enemmän, että miten niihin hyppyreihin kuuluu mennä. Jos sitä oikeaa tunnetta autoon ei saa heti ekasta pätkästä lähtien, niin silloin saa voittotaistelun unohtaa heti.
Fiesta on hiukan mysteeri, 2013 Neuville päästi hyvin, mutta 2014 Hirvonen ei pysynyt yhtään perässä. Viime vuonna sekä Tänak, että Evans kolauttivat heti alussa, joten todellista vauhtia ei nähty. Uskon kyllä Tänakin vauhdin näyttävän Fiestan todellisen potentiaalin. Östberg täysi kysymysmerkki.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Hyundai kuskit (Neuville, Sordo, Paddon ajoi ulos jo heti alussa) olivat ainakin viime vuoden kisassa aivan pihalla. Neuville ja Paddon voi tänä vuonna pystyä joillakin pätkillä haastamaan, mutta koko kisan voittotaistoon en usko paukkuja riittävän.

Meeke varmasti tänä vuonna haastaa yhtä hyvin Volkkarit voitosta kuin viime vuonnakin. Pahin irtosora kerkeää tänäkin vuonna puhdistua tiestä, ennen kuin Meeke reitille starttaa.

Tänak varmasti ajaa yhtä kovaa kuin Puolassakin. Kysymys kuuluukin, miten tuo Ford oikein sopii Keskisuomalaiselle tielle ja kestääkö Tänakin kantti? Suomi on kumminkin siinä mielessä erilainen ralli kuin Puola, että Suomessa hypitään paljon enemmän ja täällä kanttia kysytään vielä enemmän, että miten niihin hyppyreihin kuuluu mennä. Jos sitä oikeaa tunnetta autoon ei saa heti ekasta pätkästä lähtien, niin silloin saa voittotaistelun unohtaa heti.
Mielenkiintoinen Jyskälä kyllä tulossa, kun tänä vuonna tasoerot ovat monen kuskin kohdalla kaventuneet selvästi. Ogier vaikuttaa jotenkin siltä, että motivaatio alkaa koko hommaa kohtaan hiipua. Ei ole enää sitä samaa dominointia ja agressiivisuutta kuin ennen. Ehkä jälkikasvun syntyminen on laittanut asiat ja arvomaailman eri tärkeysjärjestykseen. Paddon on jo nopeutensa osoittanut. Tasaisuutta kisoihin, niin tulosta tulee. Nyt tuntuu myös Neuville löytäneen jostakin uuden vaihteen Hyundaihinsa. Latvalan tulokset ailahtelevat tuttuun tapaan, mutta Jyskälä kuitenkin kauden vahvin kisa J-M:lle. Mikkelsen ja Tänak saivat varmasti kumpikin Puolasta lisää itseluottamusta ja Tänakin päässä varmaan pyörii hirveä taistelutahto päästä näyttämään vauhtinsa Puolan epäonnen jälkeen. Kris Meeke tietää nopeutensa ja itseluottamus tuntuu nousseen ison askeleen tänä vuonna. Periaatteessa kaikki nuo "seitsemän veljestä" pystyy taistelemaan tiukasti kärkisijoista. Ehkä Mikkelsen ja Neuville eivät pysy ihan kyydissä. Tänakilla ja Paddonillakin tekee tiukkaa, mutta onnistuessaan ovat jopa kolmen joukossa. Voittotaisteluun veikkaan samoja nimiä kuin viime vuosinakin; Latvala, Meeke, Ogier. Tällä kertaa uskon Ogierin olevan heistä heikoin lenkki, Meeke jopa vahvin. Suuria eroja tuskin syntyy.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Näyttäisi vähän siltä että voisi jäädä aikaa piipahtaa myös Saalahdessa, tuleeko mieleen mainitsemisen arvoisia paikkoja tuohon suuntaan ajettaessa?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Menipä kauan hiffata. Että Neste Ralliin ei osallistu, kuin 77 autoa. Katsoi vaan nopeasti listaa 114:ko numeroa.
Ihan helvetin vähä..toki WRC;tä kohtalainen määrä. Muistanko väärin et viime vuonna 90 oli joku kauden ennätys. Katselee muiden mm-sarjan kisojen osallistujalistoja 40-50 autoa.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Menipä kauan hiffata. Että Neste Ralliin ei osallistu, kuin 77 autoa. Katsoi vaan nopeasti listaa 114:ko numeroa.
Ihan helvetin vähä..toki WRC;tä kohtalainen määrä. Muistanko väärin et viime vuonna 90 oli joku kauden ennätys. Katselee muiden mm-sarjan kisojen osallistujalistoja 40-50 autoa.
Mitä listaa olet katsonut? 81 autokuntaa näyttäisi olevan ainakin virallisella entry list-sivulla. Lisäksi kun perjantaina ja lauantaina ajaa MM-letkan jälkeen Vetomiehet (64 ilmoittautunutta) pätkät kertaalleen, ei luulisi nyt ihan tylsää metsässä olevan (tai kyllähän periaatteen mielensäpahoittajat löytävät aina syynsä mököttää). Tuo Vetomies-konsepti on oikein mainio harrastajia ja heidän budjettiaan ajatellen; ilmoittautumismaksu 2wd 600€/4wd 990€ vs. MM-rallin puolella halvimmillaan 2750€, nuotitus Vetomiehissä kisaa edeltävänä viikonloppuna = ei tarvitse olla pois töistä, pääsee ajamaan perjantaina ja lauantaina yhteensä 10 erikoiskoetta (149,66km) samoja erikoiskokeita MM-sarjan ukkojen kanssa ensimmäisellä kierroksella, eli ei tarvitse ajaa sitä toista kierrosta panssarin varassa autoa rikkoen.

Ilmoittautuneiden määrä on toiseksi suurin MM-sarjassa tällä kaudella, ainoastaan Montessa oli enempi (88 autokuntaa). Muutoin osallistujamäärät ovat olleet Ruotsissa 50, Mexico 28, Argentina 28, Portugali 78, Sardinia 45, Puola 64. Eli ei meille edelleenkään mene huonosti, vaikka eräät tahot niin koittavat jatkuvasti toitottaa.

Rallin 80-luvun aikakauteen jumiutuminen on ollut lajille yhtä harmillinen tilanne, kuin jääkiekolle oli jumiutuminen MM95-huumaan. Jääkiekossa oivalsivat onneksi kääntää kalenterit tälle vuosituhannelle, olisikohan vihdoin autourheilussakin aika tehdä samoin?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Mitä listaa olet katsonut?
Tämä oli 28.6 kun ilmo loppu.

Vetomiehet unohtui. Ei monena vuotena vaan ole aikataulullisesti ollut mahdollista seuraa. Usein sitä haluaa monen tunni jälkee vaihtaa paikkaa. Edelleen MM-sarjassa top-ralleja. Ei epäilystä.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Eikä myöskään huonompi vaihtoehto ole seurata kärkipään taisteluita, hieman useammalla erikoiskokeella. Kuntoilustahan sekin käy, paitsi että laiskimmat käyttävät helikopteria.
 

satukata

Member
Liittynyt
18.1.2007
Viestit
11
Taistelua kärkisijoista

Ketä veikkaatte rallin kärkitaisteluun? Nyt on mielestäni tosi monta ukkoa tunkemassa podiumille. Kaikki volkkarit menee tietty kovaa. Mikkelsenkin saanut varmaan puolan voitosta lisää itseluottamusta. Jarimatilla taas ns pakkovoittokisa kun alkukausi takkuillut. Jos on kuivaa keliä niin hyötyy jo lähtöpaikasta. Tanak ja meeke tulevat takaa varmasti kovaa ja myös paddon ja neuville haluaa podiumille. Mielestäni kärki on jopa 7 ukon soppa. Pitkästä aikaa tulossa tosi mielenkiintoinen kisa. Toivottavasti keli on kuiva. Märkä keli tekis tästä volkkareiden jäsenten välisen.. Millaisia ajatuksia teillä muilla?
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ketä veikkaatte rallin kärkitaisteluun? Nyt on mielestäni tosi monta ukkoa tunkemassa podiumille. Kaikki volkkarit menee tietty kovaa. Mikkelsenkin saanut varmaan puolan voitosta lisää itseluottamusta. Jarimatilla taas ns pakkovoittokisa kun alkukausi takkuillut. Jos on kuivaa keliä niin hyötyy jo lähtöpaikasta. Tanak ja meeke tulevat takaa varmasti kovaa ja myös paddon ja neuville haluaa podiumille. Mielestäni kärki on jopa 7 ukon soppa. Pitkästä aikaa tulossa tosi mielenkiintoinen kisa. Toivottavasti keli on kuiva. Märkä keli tekis tästä volkkareiden jäsenten välisen.. Millaisia ajatuksia teillä muilla?
Ogierilla on jo jyskälän voitta taskussa. MM-etumatka jo niin ettei sellaisia riskejä täydy ottaa, että olisi pakko voittaa. viiden sakkiin + power pisteet riittää.(Assua edessä seuraavat) Mikkelsenin voi laskea suosikkien joukkoon, on jo ajanut niin monta kertaa, että voittoa hakee varmasti. J-M aina voittajasuosikki oli kausi mennyt miten tahansa. Paddon kisaa varmasti 2-4 sijasta, Neuville oli joskus toinen nyt saattaa olla myös kärjessä. Fordeja tuskin laskisin voitto kamppailuun. Auto ei ikinä ole kulkenut Focusin jälkeen..

Voittaja Mikkelsen tai J-M, Neuville !

Ogilla tosiaa jo niin monta rallia voittamatta, että saattaa alkaa tehdä jo virheitä, jos alkaa liikaa yrittämään. Ohoh tilanteita taisi viime vuonnakin olla jo tarpeeksi. OGier voi oikeasti laskea mm-tittelinsä 3 asfaltti kisaan, jossa hänen voittaminen on lähes mahdotonta. Loeb joskus sanoi muistaakseni, että kun on voittanut jo Jyväskylän monta kertaa. EI halua ottaa enää turhia riskejä voittaakseen. Kukaan sinne tietenkään lähde häviämään, mutta en usko, että hänelle kisa on se mieluisin, joten taktiikkana on varmasti 2-4 sija. Tulee vielä kärsimään, jos kuivaa.

Pakko sanoa, vielä, että nyt Ouninpohjassa on hieno paikka, kun ajetaan toiseen suuntaa. Rapsulan risteyksestä, noin 100-500m. heittävä hyppy, ei oikein kummun takaa näe minne tie vie. Tietenkin vasemmalle, mutta autot loikkaa varmaa nätisti siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Useampana vuotena on voitosta Jyväskylässä käyty selkeästi kaksintaistelua. Olisikin mukavaa, jos kärkisijoitukset vaihtelisivat useamman kuljettajan kesken. Meeke esimerkiksi on aiemmin ollut hyvä Suomessa ja Hyundailla on viimevuotista parempi ralliauto.
 
Ylös