Neuvoja tablet-tietokoneen ostoon

K. August

Well-known member
Tabletin osto olisi harkinnassa. Muutama asia kuitenkin mielessä:

-Android vai Windows? Windowsit tuntuvat olevan kalliimpaa hintaluokkaa, ja nykykännykän myötä Android tuntuisi luontevammalta valinnalta mobiililaitteeseen.

-WiFi vai 4G? 4G-reitittimen myötä 4G tabletissa tuntuisi aika turhalta. Ei se reititin niin vaikea ole mukana pitää kun sitä tarvitsee. Tosin kännykän käyttö pelkällä WiFi:llä tuntuisi oudolta.

Minkälaisia suosituksia? 10-tuumainen Galaxy Tab 4 olisi mielessä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jos Surfacen ostat, niin pistä nyt sen verran enemmän rahaa likoon, että saat Pro-Version. Windows RT:tä en menis hankkimaan. Prossa pyörii kaikki tavalliset Windows-sovellukset.

Itse melkeinpä hankkisin Surfacen ennenkuin Androidin, mutta oleellista on tietenkin se, että onko tuo tabletti olevinaan jonkunlainen läppärin korvike vaiko riittääkö, että sillä voi surffata netissä ja lukea maileja, jälkimmäiseen hommaan kelpaa kyllä ihan mikä tahansa Androidkin.

Samsungista en ole itte enää kovin vakuuttunut, tuppaavaat tunkemana laitteisiinsä älyttömän määrän turhia sovelluksia, joita ei saa edes veke paitti flashaamalla koko laite johonkin cyanogenmodiin. Ehkä mieluummin Sony Xperia tai jo mainittu Nexus. Mulla tosin on ittellä Nexus 7 (iPad kolmosen lisäksi ja itseasiassa myös iPad Airin, jonka sain tänään firmasta), enkä ole kauhean tyytyväinen, koska akunkesto on katastrofaalinen verrattuna iPadiin, jota edelleenkin pidän selvästi parhaimpana tablettina, olkootkin, että siinäkin on omat vikansa ja ongelmansa.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ainiin tosiaan Surface Pro ja Pro 2. Ainoat padit joista jotain pientä tiedän.

Noita kahta en ostais ellei siihen mukaan löis ulkoista näppistä ja hiirtä. Menee siis paljon paremmin läppärin korvikkeena kuin varsinaisena padina, jossa tuon desktop-moodi mm. on yhtä helvettiä käyttää. Plussana toki se, et se on täysverinen PC ja ajaa kaikkia PC sovelluksia mitä muutkin Windows 8:t. Siihen varmaa saa Linuxinkin jos haluaa.

Helvetin kallis se on ja painavat melkoisesti näihin muihin tavallisempiin Android padeihin verrattuna.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ainiin tosiaan Surface Pro ja Pro 2. Ainoat padit joista jotain pientä tiedän.

Noita kahta en ostais ellei siihen mukaan löis ulkoista näppistä ja hiirtä. Menee siis paljon paremmin läppärin korvikkeena kuin varsinaisena padina, jossa tuon desktop-moodi mm. on yhtä helvettiä käyttää. Plussana toki se, et se on täysverinen PC ja ajaa kaikkia PC sovelluksia mitä muutkin Windows 8:t. Siihen varmaa saa Linuxinkin jos haluaa.

Helvetin kallis se on ja painavat melkoisesti näihin muihin tavallisempiin Android padeihin verrattuna.
myös Pro 3 on jo ilmestynyt.

Surface Pro tosiaan on melkein täydellinen läppärin korvike. Jos ihan puhdasta tablettia halajaa, niin ehkä tosiana mieluummin joku Android tai iPad.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juu. 1500 euroa. :rolleyes:
No ei välttämättä, riippuu pitkälti siitä, minkä mallin otat. Halvin malli (64 GB / Intel® Core™ i3) maksaa 799,-, kallein (512 GB / Intel® Core™ i7) 1949 ,-. Tuo sun mainitsemasi lienee 256 GB / Intel® Core™ i7, joka maksaa 1549,-

Nuo siis virallisia Microsoftin hintoja.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mulle on yleensä riittänyt 8 gigaa keskusmuistiksi ihan hyvin, mutta kaippa tuolla 256 gigallakin pärjäilee.

K. August

Well-known member
En harkinnut läppärin korviketta. Lähinnä kirjan/sanomalehden korviketta. Pidemmät kirjoitukset jne. edelleen läppärillä, tabletilla vain netin selaaminen nojatuolissa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En harkinnut läppärin korviketta. Lähinnä kirjan/sanomalehden korviketta. Pidemmät kirjoitukset jne. edelleen läppärillä, tabletilla vain netin selaaminen nojatuolissa.
Anroidit on edullisia, kunhan ei osta niitä kaikkein edullisimpia helvetin vekottimia, mitä narisee ja paukkuu ja on hitaita että painavia.

200-300 eurolla saanee ihan kelpo laitteen.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Siinä tapauksessa varmaan edullisin vaihtoehto on joku Android, surface prota tuskin kannattaa tohon hommaan hankkia.

Örfil

Guest
No siinä tapauksessa käyttötarkoituksemme on sama. Ostin viime vuonna Gigantista 7":uumaisen Acerin B1-710: ollannen (Android) ovh 129 e, tarzassa 99 e, simmittömän tabletin.
Nettiyhteys Lumialla jos ei wifiä tarjolla.

Jonnin verran myös leffoja katsonut sillä, bt-kuulokkeet päässä, mutta etenkin lueskelen sekä pientä riipustelua eri forumeille. Ei töki eikä narise.

Eli ei tartte laittaa edes kahta sataa, jotta saa toimivan laitteen tuohon käyttötarkoitukseen.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Mä tilasin keväällä itelleni Google Nexus 10 -tabin. Pari vuotta vanha mallihan toi on, mutta siitäkin huolimatta kelasin, että 300 euron hintaan olisi hinta-laatu-suhteeltaan oivallinen valinta. Nyt kun tota on käyttänyt, niin en ottaisi kymppituumaista laitetta alle ton 2560x1600 resoluution. Tossa tab 4:ssä reso on tasan puolet tosta, ja sen mitä olen ton resoluution laitteita käyttänyt, niin ero on melkoisen iso. Akun kestoonkin olen ollut tyytyväinen, sillä näyttö päällä akku kestää suunnilleen 7-9 tuntia. Huonona puolena mulla toi boottailee itseään ihan pirun usein. En ole sitä vertaa asiaan jaksanut perehtyä, että tietäisin onko kyseessä tyyppivika, mutta kaveri ei ole oman vastaavan vekottimensa kanssa samoista ongelmista kärsinyt.

anoni

Well-known member
Itselläni kokemusta iPad4 (ilmeisesti kuumenemis ongelmaan boottailee ja vuoden takuu ummessa), Surface pro ja Pipo P1 + joku kiina 7" halppis. Noista mielestäni eniten vastinetta rahalle itse saan tuosta Piposta. Pariinsataan aikasta vikkelä, mutta tietenkään viimeistely ei ole samalla tasolla kuin kalliimmissa laitteissa. Näytössä ei taida olla myöskään mitään gorilla lasia, jos on jollekin ongelma. Alle viiteensataan touch coverilla tämä Surfacekin oli mielestäni ihan hyvä ja kun tässä pyörii oikea Windows, niin normi ohjelmat toimii ja verkkosivut näkyy kuten pitää. Tarvitsin omaan käyttöön hyvin kannettavaa konetta ja tämä hoitaa sen hyvin. Tuntuukin että aika usein tämä hakeutuu muksujen käteen koska pelailevat jotain nettipelejä, vaikka olen yrittänyt pitää tätä itsellä ja muksuille tuo Pipo.

Lukemiseen Pipon ruudun kuvasuhde on mielestäni paljon parempi kuin Surfacen 16:9, lukemiseen Pipo on myös keveämpi ja akku kestää pidempään. Yleistabletiksi voisi olla myös Acer t100 tai joku vastaava Atom Windows 8- tabletti. Nuo on halpoja, osassa on myös Office lisenssi mukana, oikea Windows, akku kestää pitkään, tehoja ok mutta näytönreso on pieni.

Tuosta iPadista... ostin jossain mielenhäiriössä, vaikka myyjä yritti kuinka estää. Oli ihan ok jailbreikattuna, mutta ilman sitä ottaisin paljon ennemmin Android tabletin. Ottaakko kolme Pipoa vai yhden iPadin? Softaahan iPadiin on hyvin, mutta Androidiin on mielestäni parempaa ilmaista ohjelmaa. Todennäköisesti pitkään aikaan minulle ensimmäinen viimeinen i-laite.

Viimeksi muokattu: