Mä olen aina kummastellut (ja toki osin tiedostanut kyllä syytkin) sitä, että kun Suomessa joukkueilla on sponsorien merkit hyvin vahvasti esillä peliasuissa (esim Ipa ja JYP), niin NHLssä traditiot pitävät huolen siitä, että näin ei ole. Silti yhteistyökumppaneita silti on ja rahaa piisaa.
Noh, sattuneista syistä sain tuossa juuri upean Toronto Maple Leafsien "Leaf Insider" lehden, jossa on mahtavia juttuja ja kuvia joukkueesta. Ekalla sivulla TML:n hallituksen puheenjohtaja kiittelee yhteistyökumppaneita, ennen kaikkea Air Canadaa wink , mutta mikä pisti silmään oli näiden kumppanien lukumäärä! eek! 60!! eek! Mulla menis terveys, jos ne kaikki tähän luettelisin, mutta poimin nyt pari suurta ja jopa ehkä hieman yllättävääkin "sponsoria" joiden tuotteita myydään Torontossa varmasti juuri TMLnkin kautta:
-American Express
-Bacardi
-Bell Canada
-Coca Cola
-Danka
-Ford of Canada
-Government of Canada
-IBM Canada
-Kellogg Canada
-McDonald's
-Molson Canada
-Motorola Canada
-Nicorette
-Nike Canada
-Paramount Pictures Canada
-PlayStation (en osta!)
-Siemens Canada Ltd
-Sony of Canada Ltd
-TSN
-Warner Bros.
...ihan siis muutamia mainitakseni. Ja siis yhdenkään lafkan nimi ei paista pelipuvussa eek!
Olisiko siis Suomessakin aika siirtyä pelkästä sponsoroinnista ja mainosten ostamisesta samaan suuntaan NHLn kanssa: näkyvään (muuallakin kun sotkuisessa pelipaidassa!) ja mielleyhtymien täyttämään yhteistyökumppanuuteen, jolla brandia voidaan markkinoida tiettyjen joukkueiden kautta.
Vai oletteko te ostaneet esim Domino keksejä ja Golden Cap siideriä vain sen takia, että joukkueidenne sekavassa peliasussa niin lukee? Minä en ainakaan käytä Arielia!