Nico Rosberg ajaa F1-autoa kaikkien aikojen nuorimpana

Cinderella007

*söpö*
Liittynyt
4.10.2001
Viestit
3000
Sijainti
Sverige
Mutku:
Felix:
Summa summarum: huolestuttaa, onko nykyaikaisen F1:n vieminen rajoille aivan liian helppoa? Siis tekeekö elektroniikka liikaa hommia kuskin edestä?

Tekeehän se, varsinkin fyysisellä puolella tekniikka on tullut kuljettajan avuksi mahdollistaen teini-ikäisten F1 hurjastelut.
No tähän totuuden lausuu Mika Salo, ole hyvä:
- Ero nuorukaisen ja kokeneen kuljettajan välillä tulee esiin vasta kilpatilanteessa - silloin, kun paljon autoja on samaan aikaan radalla jyvät erottuvat akanoista. Siinä vaaditaan tiettyä kokemusta ennen kuin tulee tulosta.
- Katsotaan vaikka Kimi Räikkösen kautta. Nuori Kimi oli koko kauden nopeampi kuin David Coulthard, mutta kokemuksellaan tämä hankki kuitenkin selvästi enemmän pisteitä kuin Kimi.
Niin. Kimikään pisteettömyys ei tietenkään johtunut auton ongelmista jotka ovat suoraan riippuvaisia kokemuksesta...
Kyllä Salo tietää...eihän vaan kyseenalaisteta Salon analyysejä,eihän :D
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Turun Sanomat, Barcelona
HEIKKI KULTA.

- Viisi vuotta sitten nuoriso ei olisi pystynyt viemään F1-autoa kuten nykyisin tapahtuu. Autot ovat muuttuneet niin paljon helpommiksi. Ei tarvitse kuin keskittyä kääntämään rattia ja hakea oikeat jarrutuspaikat, Salo pohtii.
- Nico teki hyvää työtä, mutta tiedän Williamsin pystyvän helpottamaan nuoren kuljettajan ajamista niin monin tavoin heidän väkivahvassa autossaan.
Päivitetty: 4.12.2002 19:20:13

Pakko ottaa taas Salo mukaan tähänkin keskusteluun, kun silläkin näyttää olevan aina mielipide asiaan kuin asiaan. Joskus pidin Salon suorapuheisuudesta, mutta nyt alkaa jo vähän säälittämään tuo ruikutus.
 

Palmu

Well-known member
Liittynyt
12.12.2000
Viestit
396
Sijainti
http://www.julkkikset.fi/forum/
Ei ole omakohtaista kokemusta F1:sistä. Luulis nyt kuitenkin, että auton hallitseminen on helpottunut vuosien saatossa. Sitähän varten niitä uudistuksia pyritään tekemään, että auto on nopeampi ja helpommin hallittavissa kilpailutilanteissa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin:
Bobakki
No heikkikultahan kohkasi kauden 2001 alla, että Kimi on ajanut jotain 20 formulakisaa uransa aikana, eikö? Ja Nicon ajamassa BMW ADAC-sarjassa oli tänä vuonna 8 kisaa. Kyllä tuollainen ero nimenomaan tuossa vaiheessa uraa on merkittävä.
Voi itku. Kimi ajoi 23 formulakisaa ennen ykkösiä, (joista voitti 13,) niistä 18 Rellulla ja 5 Fordilla. Rellussa on siivet, Fordissa ei. Nico on ajanut nyt yhden kauden Bemaria, jossa on siivet, 20 kisaa joista voitti 9. Että näin... Siis Nicolla on 20 "siipikisaa" allaan vs. Kimin 18. Jos sitä nyt sitten halutaan oikein laskea.[/QB]
Kylläpäs voinkin olla pihalla. Nyt hävettää, anteeksi.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Cinderella007:
Mutku:
Felix:
Summa summarum: huolestuttaa, onko nykyaikaisen F1:n vieminen rajoille aivan liian helppoa? Siis tekeekö elektroniikka liikaa hommia kuskin edestä?

Tekeehän se, varsinkin fyysisellä puolella tekniikka on tullut kuljettajan avuksi mahdollistaen teini-ikäisten F1 hurjastelut.
No tähän totuuden lausuu Mika Salo, ole hyvä:
- Ero nuorukaisen ja kokeneen kuljettajan välillä tulee esiin vasta kilpatilanteessa - silloin, kun paljon autoja on samaan aikaan radalla jyvät erottuvat akanoista. Siinä vaaditaan tiettyä kokemusta ennen kuin tulee tulosta.
- Katsotaan vaikka Kimi Räikkösen kautta. Nuori Kimi oli koko kauden nopeampi kuin David Coulthard, mutta kokemuksellaan tämä hankki kuitenkin selvästi enemmän pisteitä kuin Kimi.
Niin. Kimikään pisteettömyys ei tietenkään johtunut auton ongelmista jotka ovat suoraan riippuvaisia kokemuksesta...
Kyllä Salo tietää...eihän vaan kyseenalaisteta Salon analyysejä,eihän :D
Ei ikinä! kyllä mika"mäoonmaailmanparaskuski"salo tietää mistä puhuu! Se on kyllä aivan onneton jätkä, sai tojolta potkut suorapuheisuuden takia! :D . se oli kyllä tojon vika jos ne ei kestä kritiikkiä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä muuten noihin siivettömiin monopostoihin tulee, niin alkavat olla pian lähes sukupuuttoon kuolevia. Formula Fordit kun tahtoo riutua ympäri maailman ja ainoa toinen merkittävä siivetön "alkeisformula" taitaa olla saksalaisten formula König, josta ei siitäkään pahemmin Saksan ulkopuolella tiedetä.
 

Mildh Seven

Member
Liittynyt
13.4.2002
Viestit
14
Sijainti
Helsinki
Eiköhän tässävaiheessa ole vielä aika vaikeaa arvata tallia missä Nico MAHDOLLISESTI joskus tulee Ykkösissä ajamaan. Ensiksi onnistunut kausi Saksan F3 luokassa ja ehkäpä samalla jo hieman testausta isommilla autoilla.
Mutta jos nyt ihan arvauslinjalle lähdetään, niin kyllähän mieleen ensimmäisenä tulee perinteinen nuorten, nopeiden "suomalaiskuskien" ajattaja, elikkäs Sauber...etuna Nicolla tuonnesuuntaan myös Saksan kansalaisuus ja kielitaito.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jos vielä katsotaan Nicon ajoa siltä pohjalta ketkä ajoivat testiä Williamsille samana päivänä:

Saksan F3-mestari, jolla oli jo entuudestaan ajokokemusta McLarenin ratista, mutta onnistui siltikin jäämään nicosta monta kymmennystä. Britti kansallisuudeltaan. Keken suojatteja myös, tai ainakin ajoi Keken F3-tiimissä mestariksi.

Sitten tämä Saksalaisten hehkuttama tyyppi, joka käsittääkseni oli pärjännyt hyvin jossain koppiautoluokassa(?) ja kaikenlisäksi useamman vuoden ajokokemus => 7 kymppiä jäljessä.

Mitäs tässä voi enää sanoa. Jos autot olivat samassa iskussa niin voidaan olla aika varmoja, että nico nähdään joskus ykkösissä. Ei se nopeus mihinkään katoa. Sitä voi tulla vain lisää.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tarvii tullakin jos meinaa ykkösissä ajaa. Noista ajetuista ajoista sen verran, että olivat kuitenkin aika liki toisiaan noi kokeilijoiden nykäsyt. Hyvinhän Nico siitä suotiutui niinkuin muutkin, kuinka riskirajoilla sitten kukin kävikään kokeilemassa? Ei varmaan ole edes tarkotus yrittää olla tollasessa koekilussa maailman nopein, kun ei kuitenkaan paikasta ole kyse, ja paljon enemmän kuin ehkä yks nopea kierros kertoo sitten ne hitaammat rundit.

Räikkösen kausi oli tosiaan ennätyslyhyt kisaolosuhteissa, liekö sitten pelkästään tallin ammattitaidottomuutta? Joka tapauksessa, ajokilometrejä tuli sen verran vähän, että myös virhemäärä pysyi pienempänä kuin mitä se olisi muuten ollut?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Off-Topic:
Tarvii tullakin jos meinaa ykkösissä ajaa. Noista ajetuista ajoista sen verran, että olivat kuitenkin aika liki toisiaan noi kokeilijoiden nykäsyt. Hyvinhän Nico siitä suotiutui niinkuin muutkin, kuinka riskirajoilla sitten kukin kävikään kokeilemassa? Ei varmaan ole edes tarkotus yrittää olla tollasessa koekilussa maailman nopein, kun ei kuitenkaan paikasta ole kyse, ja paljon enemmän kuin ehkä yks nopea kierros kertoo sitten ne hitaammat rundit.
http://www.mclaren.com/mclaren/2002/testing/testpage.htm
(Gary Paffett)

Mutta siltikin kaveri, joka on kovasti tunkemassa huipputalleihin ja on jo ns. kovaksi sarjaksi luetun Saksan F3-luokan mestari, voisi olettaa suoriutuvan nopeammin kierroksesta, kuin 17vee rookie.

Toisaalta ei voi tietää miten radan olosuhteet muuttuivat, sillä Nicohan testasi iltapäivällä, Paffettin ajaessa joskus aamupäivällä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Joku väitti että Nico ajoi silloin kun rata on hitaampi?

Käsittääkseni rata on aina hitaampi aamuisin, lähinnä siksi että on viileämpää, rata on likainen yön jäljiltä ja kumia ei ole radalla kovin paljon!

Mutta jos Nico ajoi illalla, niin asia on mielestäni toisin päin?

OT voi varmaan kertoa asiantuntijana tarkennusta tähän, miten onko aamun ajat vertailukelpoisia illalla ajettuihin kierroksiin?

<small>[ 10-12-2002, 09:34: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
A.Siantuntija en ole, eikä oikein voi kukaan muukaan olla. Edelleenkin kyse noissa ajoissaon pitkälti varmaan siitä kuinka varman päälle kukin on ottanut ajonsa. Toi kai lähinnä oli tutustumistilaisuus jossa ei missään nimessä autoa riskeeraamalla haeta rajoja. Toisaalta myös vakikuskien aikoihin on mahdoton verrata; onko autoja ehkä kuristettu, pudotettu rundeja jonkin verran jne. Todennäköisesti, ei liene kenenkään edun mukaista käyttää päivää koneiden vaihtoon. Mun mielestä kaikki noista ajaneista suoriutui hommastaan yhtä lailla mallikkaasti,e ihän se toki Nicolle ainakaan haitta oel, että ajoi kastista nopeimman ajan.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Tämän päivän Ilta-Sanomissa oli juttu Nicosta jossa hän asettaa tavoitteekseen nousta f1:siin kahden vuoden päästä ja aikoo olla maailman mestari 2009! Onhan tässä ainakin tavoitetta.
 
Ylös