eduardo
Well-known member
Niin, en tiedä onko tätä aihetta täällä forumissa spekuloitu, mutta mielestäni tässä on vähän ajattelemisen aihetta. Kaikki ei ole niin selvää kuin miltä näyttää...
Nico on nyt 17-vuotias, ja hänellä on sekä Suomen että Saksan passit. Nähdäkseni hänen pitäisi 18 vuotta täytettyään valita kumman maan kansalainen hän on (en nyt ole ihan varma nykylaeista, mutta omalla kohdallani tilanne oli tuollainen aikoinaan, tosin erona se että nyt on kyseessä kaksi EU-maata, en tiedä muuttaako se asiaa). Ehkä kaksoiskansalaisuus on myös mahdollinen, mun mielestä kuitenkin ainakaan Suomi ei ole hirveästi sellaisen "kannalla".
Anyway, Nicon pitää valita myös minkä maan lisenssilla haluaa ajaa tulevaisuudessa. Ja siinä onkin sitten toinen pointti. Nicollahan on suomalainen lisenssi, mutta tämän kauden Saksan ADAC-BMW-sarjan päätöskilpailussa lopussa Nicon voiton ja mestaruuden kunniaksi salkoon nostettiin Saksan lippu ja soitettiin Saksan kansallislaulu.
Vielä kun tiedetään se, että Nicon faija, eräs Keijo Suomesta, ei mitään hirveän suuria sympatioita Suomea kohtaan tunne (ehkä hänellä on siihen perusteitakin, sillä hänen uransa aikana Suomesta ei juuri tullut kannatusta, osittain formuloiden vähäisen näkyvyyden vuoksi. Puukkoa tuli sitäkin enemmän). Toiseksi Keke on bisnesmies, joka ajattelee varmasti poikansa taloudellista etua ja menestysmahdollisuuksia, eikä siinä hirveästi isänmaallisuus Suomea kohtaan paina. Se on kylmää laskelmointia. Tietysti Nicon kanta (tai mistä sitä tietää) lopulliseti ratkaisee, mutta itse asiassa sekin kanta taitaa kallistua Saksan puolelle, onhan Nico Saksassa syntynyt ja pitkään siellä elänyt, saksa äidinkieli yms, ja Suomi on lähinnä samassa asemassa kuin mikä tahansa muukin vieras maa.
Voi kuitenkin olla, että Keke ja Nico haluasivat pitää Nicolla Suomen kansallisuuden, osittain Keken taustan takia, osittain Suomen eksoottisuuden takia (Saksassa taitaa olla kova kilpailu kuskien kesken uran jatkon ja sponsorien suhteen). Tähän viittaa myös mielestäni vahvasti se, että Keke vastikään haastattelussa (taisi olla Iltis) peräänkuulutti suomalaisten sponsorien perään nuorten suomalaisten kuskien tueksi.
Mielestäni tuo ei ole mitään puppua, vaan ihan asiaa. Kuskit tarvitsevat sponsoritukea, ja sitä pitäisi saada etenkin kotimaasta, varsinkin uran alkuvaiheessa, muuten ura voi tyssätä. Nicolla kuitenkin löytyy myös suunnitelma B, eli siirtyminen Saksan lipun alle, jolloin sponsoreita kalastetaan sieltä. Se on varmaan helppoa varsinkin jos Nico tosiaan olisi saksalainen. Kuitenkin varmaan osa niistä suostuisi sponsoroimaan myös "suomalaista" Nicoa.
Suomalaisten sponsorien pitäisi herätä viimeistään nyt. Ainakin Nicon suhteen se on kriittistä, mielestäni, siitä on todisteena myös Keken puheet.
3. joulukuuta toteutuu paljon mediahuomiota saanut Nicon Williams-testi. Silloin on mielenkiintoista nähdä, minkä maan lippu komeilee auton kyljessä hänen nimensä vieressä...
Nico on nyt 17-vuotias, ja hänellä on sekä Suomen että Saksan passit. Nähdäkseni hänen pitäisi 18 vuotta täytettyään valita kumman maan kansalainen hän on (en nyt ole ihan varma nykylaeista, mutta omalla kohdallani tilanne oli tuollainen aikoinaan, tosin erona se että nyt on kyseessä kaksi EU-maata, en tiedä muuttaako se asiaa). Ehkä kaksoiskansalaisuus on myös mahdollinen, mun mielestä kuitenkin ainakaan Suomi ei ole hirveästi sellaisen "kannalla".
Anyway, Nicon pitää valita myös minkä maan lisenssilla haluaa ajaa tulevaisuudessa. Ja siinä onkin sitten toinen pointti. Nicollahan on suomalainen lisenssi, mutta tämän kauden Saksan ADAC-BMW-sarjan päätöskilpailussa lopussa Nicon voiton ja mestaruuden kunniaksi salkoon nostettiin Saksan lippu ja soitettiin Saksan kansallislaulu.
Vielä kun tiedetään se, että Nicon faija, eräs Keijo Suomesta, ei mitään hirveän suuria sympatioita Suomea kohtaan tunne (ehkä hänellä on siihen perusteitakin, sillä hänen uransa aikana Suomesta ei juuri tullut kannatusta, osittain formuloiden vähäisen näkyvyyden vuoksi. Puukkoa tuli sitäkin enemmän). Toiseksi Keke on bisnesmies, joka ajattelee varmasti poikansa taloudellista etua ja menestysmahdollisuuksia, eikä siinä hirveästi isänmaallisuus Suomea kohtaan paina. Se on kylmää laskelmointia. Tietysti Nicon kanta (tai mistä sitä tietää) lopulliseti ratkaisee, mutta itse asiassa sekin kanta taitaa kallistua Saksan puolelle, onhan Nico Saksassa syntynyt ja pitkään siellä elänyt, saksa äidinkieli yms, ja Suomi on lähinnä samassa asemassa kuin mikä tahansa muukin vieras maa.
Voi kuitenkin olla, että Keke ja Nico haluasivat pitää Nicolla Suomen kansallisuuden, osittain Keken taustan takia, osittain Suomen eksoottisuuden takia (Saksassa taitaa olla kova kilpailu kuskien kesken uran jatkon ja sponsorien suhteen). Tähän viittaa myös mielestäni vahvasti se, että Keke vastikään haastattelussa (taisi olla Iltis) peräänkuulutti suomalaisten sponsorien perään nuorten suomalaisten kuskien tueksi.
Mielestäni tuo ei ole mitään puppua, vaan ihan asiaa. Kuskit tarvitsevat sponsoritukea, ja sitä pitäisi saada etenkin kotimaasta, varsinkin uran alkuvaiheessa, muuten ura voi tyssätä. Nicolla kuitenkin löytyy myös suunnitelma B, eli siirtyminen Saksan lipun alle, jolloin sponsoreita kalastetaan sieltä. Se on varmaan helppoa varsinkin jos Nico tosiaan olisi saksalainen. Kuitenkin varmaan osa niistä suostuisi sponsoroimaan myös "suomalaista" Nicoa.
Suomalaisten sponsorien pitäisi herätä viimeistään nyt. Ainakin Nicon suhteen se on kriittistä, mielestäni, siitä on todisteena myös Keken puheet.
3. joulukuuta toteutuu paljon mediahuomiota saanut Nicon Williams-testi. Silloin on mielenkiintoista nähdä, minkä maan lippu komeilee auton kyljessä hänen nimensä vieressä...