Nico Rosbergin kansallisuus

Georgina W. Bush

Well-known member
Sijainti
Kotka
Mä en kyllä kannata Nicoa muuten kun suomalaisena. Ehkä mieli muuttuu vielä kun nään sen ajavan...
Mutta suomalaisena kannatan sitä takuuvarmasti

jukkis

Well-known member
Tässä tulee myös esille se seikka, pitääkö itse F1:stä enemmän kansallisuusurheiluna vaiko suoritusurheiluna, ts. katsooko kisoja nähdäkseen suomalaisen voittavan vai nähdäkseen hienoja tilanteita radalla.

Itse kallistun jälkimmäisen kannalle. Luonnollisestikaan en ole pettynyt suomalaisen voittoon, päinvastoin, mutta en myöskään ole pettynyt, jos suomalainen jää toiseksi ja kisan voittaa mielestäni paljon paremmin ajanut kuski (vaikka olisi sitten saksalainenkin).

Itse asiassa olen sitä mieltä, että Suomen media on täällä nostanut kuljettajan kansalaisuuden tärkeämmäksi kysymykseksi kuin se todellisuudessa F1:tä seuraavien keskuudessa ympäri maailman yleisesti on. Suomessa kun lähetysten yhteydessä usein kuullaan juuri kannustuksia suomalaisille ("mennään katsomaan kun Kimi ottaa uransa ensimmäisen paalupaikan"). Tätä ilmenee ihan yleisestikin urheilu-uutisissa, jotka useimminten ovat lähinnä uutisia suomalaisten suorituksista eri urheilussa "se ja se voitti, suomalaiset sijoittuivat sijoille x ja y"). Lähtökohta näissä sähkeissä on se, että suomalaisia ei oikeastaan kiinnosta mitä tapahtui ja kuka suoriutui hyvin, jos se ei ollut suomalainen.
Enkä nyt tarkoita, etteikö tätä varmaan ilmenisi myös muissa maissa. Itse vaan olen tuohon ilmiöön perehtynyt vain Suomessa, ja erityisesti F1:ssä tuohon on alkanut kiinnittää huomiota ärsyyntymisrajaan asti.

Vertailukohdaksi käyvät hyvin vaikka Speed Channelin kansainväliset CART-lähetykset, jotka tehdään lähtökohtana, että niitä seurataan paitsi britanniassa, myös laajalti muissa maissa. Näin lähetyksissä ei keskitytä yhden kansallisuuden suorituksiin, eivätkä kaikki haastattelut ole vain tietyn kansallisuuden kuskeilta. On tietenkin mukava kuulla, mitä suomalaiset tuumivat ennen kisaa, mutta usein kiinnostavempaa olisi kuulla joiltain ulkomaalaisilta kuskeilta tai tallien vaikuttavilta henkilöiltä ajatuksia. Tässä digitaaliset F1-lähetykset onnistuvat mielestäni erinomaisesti, tarjoamaan haastatteluja niiltä, joita Suomessa ei koskaan haastatella.

Tästä kaikesta päästään vihdoin pointtiini: JOS Rosberg kilpailee saksan lisenssillä, voidaan jo odottaa, minkälaisen myrskyn vesilasissa Suomen media nostaa asiasta. Ja varma on, ettei Nicoa jätetä uransa aikana suomalaisten toimittajien puolesta rauhaan tässä asiassa, mikä tulee taas osoittamaan suomalaistoimittajien lapsellisuuden.
Jos lähtökohtana on tehdä kansallisuushehkutuksellisia urheilulähetyksiä, eihän voi tulla kuuloon että "oma poika" on "vihollisen puolella". Ja se, että tuo kansallisuus sattuu olemaan sama, kuin edellisen Suomalaisen maailmanmestarin pahimman vastustajan, ei ainakaan tule lievittämään TUSKAA.

[tässä on oikeasti ääretön määrä kirjoitusvirheitä kun kirjoitin tämän kiireessä - anteeksi]

Observer

Well-known member
Kannatan itse tietysti formuloissa suomipoikia jos niitä nyt siellä sattuu ajamaan. (Keken ja JJ:n/Mikan välikaudella kannatin Prostia). Eikä mielestäni terveessä kansallistunteessa ja omille hurraamisessa ole mitään pahaa. Ei minulla ole saksalaisiakaan vastaan mitään mutta Schumacher nyt on vaan niin tökeröjä temppuja tehnyt uransa varrella että on helppo inhota äijää. Ah, Jerez 1997, oikeus toteutui. :D Nicosta on vielä paha sanoa mitään, sen näkee sitten jos se F1:siin pääsee että millanen tyyppi on.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tästä oli ihan vasta otsikko... Lyhyesti, Nico tulee halutessaan säilyttämään kaksoiskansalaisuutensa, 4 kk:n oleskelu tai jatkuvat vierailut Suomeen riittävät lain mukaan. Ja Nicon lisenssihän on suomalainen.

Cinderella007

*söpö*
Sijainti
Sverige
S.A:
Cinderella007:
Nicosta taitaa tulla saksalainen, mutta eipä sillä kai ole mitään suurempaa merkitystä, koska Nicolla on Ralfin kohtalo, siinä missä Ralf tunnetaan Michealin veljenä, tunnetaan Nico aina Keken poikana...
Samalla lailla, kuin Jacques Villeneuve tunnetaan Gillesin ja Damon Hill Grahamin poikana, vai?
Ei, vaan niin kuin Ralf tunnetaan Michaelin veljenä. Jacques ja Damon ovat ansainneet päästä eroon isiensä leimoista, mutta Nicosta ei ole ainesta siihen. *ja parin vuoden kuluttua saatte kai sitten nähdä kuinka Cinderellaan arvio Nicosta on mennyt ihan metsään ja pikkuinen tuhkimo sää hävetä, mutta se on sen ajan murhe*

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Cinderella007:
Ei, vaan niin kuin Ralf tunnetaan Michaelin veljenä. Jacques ja Damon ovat ansainneet päästä eroon isiensä leimoista, mutta Nicosta ei ole ainesta siihen.
Hmm, mielenkiintoinen näkökulma wink Omasta mielestäni Nico on pärjännyt tähän astisella urallaan juuri niin hyvin kuin on ollut mahdollista pärjätä. BMW Adacin mestaruus ensimmäisellä kaudella, loistavaa ylivoimaa jne... On se tietysti totta, että tuo mestaruus ei vielä takaa yhtikäs mitään, mutta toisaalta ei mikään myöskään viittaa siihen, etteikö Nicon olisi mahdollista edetä urallaan vaikka minne.

Cinderella007

*söpö*
Sijainti
Sverige
kristian.s:
Cinderella007:
Ei, vaan niin kuin Ralf tunnetaan Michaelin veljenä. Jacques ja Damon ovat ansainneet päästä eroon isiensä leimoista, mutta Nicosta ei ole ainesta siihen.
Hmm, mielenkiintoinen näkökulma wink Omasta mielestäni Nico on pärjännyt tähän astisella urallaan juuri niin hyvin kuin on ollut mahdollista pärjätä. BMW Adacin mestaruus ensimmäisellä kaudella, loistavaa ylivoimaa jne... On se tietysti totta, että tuo mestaruus ei vielä takaa yhtikäs mitään, mutta toisaalta ei mikään myöskään viittaa siihen, etteikö Nicon olisi mahdollista edetä urallaan vaikka minne.
No niin, annataanko tämän nyt olla, koska kohta mun on pakko myöntää, että olin väärässä, enkä inhoa mitänä muuta niin paljon, kuin väärässä olemista.

Mutta vaikka miten nyt olisi, en pidä Nicosta. Vaikka kun nyt on enemmän katsellut pojun naamaa kuvissa, ei hän olekkaan mikään ihan toivoton tapaus, mutta silti...

Observer

Well-known member
kristian.s:
Originally posted by Cinderella007:
[qb]Ei, vaan niin kuin Ralf tunnetaan Michaelin veljenä. Jacques ja Damon ovat ansainneet päästä eroon isiensä leimoista, mutta Nicosta ei ole ainesta siihen.
Tuo on ihan totta, sekä Jacques ja Damon eivät ole kuskeina ollenkaan isiensä tasolla ja siinä mielessä ansainneet täysin päästä isiensä leimoista omalla toiminnallaan. Nico sen sijaan on vielä täysin avoin kortti, eihän ole ollenkaan varmaa että pojasta tulee edes F1-kuskia.

Ruupenis

Member
Sijainti
Joensuu
No tokihan katson kisoja esim. nähdäkseni hienoja tilanteita radalla ja hienoa jos joku kuski esittää näyttävää ajoa. Mutta silti kannatan vain suomalaisia, enkä laske Nicoa sellaiseksi jos kansallisuutena mainitaan GER. En esim. mäkihypyssäkään voisi kannattaa Martin Shitt..anteeksi..Schmittia vaan ainoastaan suomalaisia. Tietysti formuloissa asia ei ole niin yksinkertainen (tallit periaatteessa monikansallisia) mutta silti..

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Ruupenis:
Mutta silti kannatan vain suomalaisia, enkä laske Nicoa sellaiseksi jos kansallisuutena mainitaan GER. En esim. mäkihypyssäkään voisi kannattaa Martin Shitt..anteeksi..Schmittia vaan ainoastaan suomalaisia.
Mutta onko Schmittin isä entinen suomalainen olympiavoittaja tai maailmanmestari :D ? Ei oikein voi verrata Nicon kannattamista Schmittin kannattamiseen. Siis näin suomalaisten näkökulmasta.

Ruupenis

Member
Sijainti
Joensuu
Olipa isä kuka vaan niin vain kansalaisuus ratkaisee..no joo, tämä on vain minun mielipiteeni, joten ei kannata väitellä. :)

oltzu

Todella hidas
Sijainti
Oulu
No mun mielipide tästä on se, että enempi mä ainakin kannattan Nicoa, jos salkoon nousee Suomenlippu. Se on mulle aivan sama, vaikka ois minkä maan kansalainen(kuhan ei ruotsin) jos löytyy tollaset sukujuuret kuin Nicolla!

f1-katsoja

Well-known member
Se että Nico spekuleeraa ajaakko Suomen tai Saksan lipun alla pitäisi kertoa KAIKILLE jos senettä ei Nico Suomalainen ole...ei missään määrin.
"And please drivers now talk to the viewers in your own language" Tuskin sieltä suomenkieltä tulee. Se että Nico on Keken poika ei laisinkaan lisää sen suuremin sympatiaa tai kohota maaottelutyylisesti suomihenkeä.

YaZka

Well-known member
Sijainti
Tampere
Ruutulipussa heppu ajo ainakin F3-testejä vaihteeks siniristilipun alla.

Leeds

Well-known member
Sijainti
Espoo
Nico, suomalaisen F1-maailmanmestari-isän ja saksalaisen äidin poika, joka asuu Monacossa.

Kyllä minä ainakin voin häntä hyvällä omatunnolla kannattaa.

Kuten kannatan myös monia Monacossa asuvia "täysin" suomalaisia urheilijoita.