Nigel Roebuck vastaa

Knoukka

Well-known member
Eihän tuossa ole mitään mitä ei olisi jo kertaalleen kuultu, mutta tulkoon nyt laitettua tännekin.

Dear Nigel,
Since Michael Schumacher won his first World Championship in 1994 he has fought title battles with Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Hakkinen and recently Juan Pablo Montoya, Kimi Raikkonen and Fernando Alonso. Who in your opinion was the driver that Schumacher feared most and who do you think he has most to fear from the current generation?
Al Crawford, Australia

Dear Al,

Although there were days when Hill and Villeneuve beat him fair and square, and although Montoya, Raikkonen and Alonso have all won races in which he was competing, I don't doubt that the driver Schumacher feared most through his career (after the loss of Ayrton Senna, anyway, at which time Michael had not reached his peak) was Hakkinen.

And with good reason. Towards the end of his career, Mika lost some motivation, particularly after his accident at Melbourne in 2001, when he was chasing - and catching - Michael. It occurred because of a suspension failure (most unusual for McLaren), and a time when Hakkinen's first child had recently been born. I believe that made him think long and hard about what he was doing, and no one was too surprised when he announced his retirement at the end of that year.

Prior to 2001, though, Mika was an incredibly formidable force. Martin Brundle, formerly the team mate of both Schumacher and Hakkinen, says that if he had to pick one of them to drive for his (Martin's) life, he would go for Michael over a race distance, but Mika over one, single, banzai lap.

That makes a lot of sense. As far as I'm concerned, Hakkinen was always a better qualifier than Schumacher, somehow always capable of finding that infinitesimal something within himself when it came to making the last run. I also think he was better under pressure than Michael - indeed, Mika's mistakes tended to come when he was cruising, under no pressure whatever.

I think what he lacked, compared with Schumacher, was consistency through a race, the ability to run lap after lap after lap at near-qualifying pace. That said, when the chase was on, Hakkinen was something to behold, as anyone knows who remembers that spectacular pass of Schumacher for the lead at Spa in 2000. He was not intimidated by Michael's questionable attempts to block him (at close on 200mph), and pulled off the move to perfection.

A two-time World Champion, and a truly great driver, in my book. Schumacher never made any bones about his admiration for Hakkinen - and that's a rare thing for Michael.

As for the current generation, we know that Montoya is capable of beating Schumacher in a straight fight, because he's already done it, and I don't doubt that Raikkonen and Alonso are capable of it, too. Of the three, potentially the most complete, I would say, is Alonso, but these are still early days. And as soon as Michael knows - really knows - he's not the best any more, I think he'll be gone in a second.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
KnowHow sanoi:
Prior to 2001, though, Mika was an incredibly formidable force. Martin Brundle, formerly the team mate of both Schumacher and Hakkinen, says that if he had to pick one of them to drive for his (Martin's) life, he would go for Michael over a race distance, but Mika over one, single, banzai lap.

That makes a lot of sense. As far as I'm concerned, Hakkinen was always a better qualifier than Schumacher, somehow always capable of finding that infinitesimal something within himself when it came to making the last run. I also think he was better under pressure than Michael - indeed, Mika's mistakes tended to come when he was cruising, under no pressure whatever.
Joo, näähän on tiedostettu jo vuosia.

Valde

Well-known member
Ihan mielenkiintoinen juttu. Kuitenkin Mikan aika-ajo taitojen liika kohottaminen (tai kisataitojen väheksyminen) tuntuu päähänpinttymältä. mielikuva tulee ehkä vuodelta -97, jolloin Häkkinen alkoi pärjäämään aika-ajoissa, mutta ei loistanut kisoissa niin paljon. Tai ehkä kyse on seuraavasta vuodesta, jolloin Mika otti paaluja älyttömästi. Tähän aikaan Schumi oli kisassa Mikaa lähempänä kuin aika-ajoissa. Muistaakseni vuonna -99 tilanne neutralisoitui tai kääntyi jopa toisinpäin. Kun itse muistelen Mikan ja Schumacherin huikeimpia otteluita, jolloin molemmat ajoivat kisassa minuutin raon tallikavereihinsa, niin monesti Mika oli ollut aika-ajoissa hitaampi, mutta kisassa jätätti Schumia hivenen. Esimerkiksi Suzukan aika-ajoissa -99 ja -00 Mika jäi Schumista vähän, mutta pystyi kisassa pitämään hivenen kovempaa vauhtia (jälkimmäisessä tapauksessa tosin sade pelasti Schumi kisan loppupuolella). Nämä ja monet muut Mikan aluevaltaukset Schumin omalta bravuurialueelta - eli käsittämättömästä kisanopeudesta - antoivat minulle paljon arvostusta Mikaa koskien.

Yleensä kun ihminen omaksuu kerran jonkin peruskaavan hahmottaa asioita, se tahtoo jäädä päälle vaikka havainnot puhuisivat ihan toista. Todennäköisesti vahvuusalueiden hienoinen muutos Mikan ja Schumin taistelussa johtui yksinkertaisesti autojen vahvuuksista. -99 vuodesta eteenpäin Ferrari pystyi maksoimaan myös aika-ajonopeuden.

Observer

Well-known member
Ei tuo minusta mikään päähänpinttymä ole. Melbourne 1999, Monaco 1999, Monza 1999, Imola 2000, Spa 2000 on niitä legendaarisia aika-ajoja Mikalta mitä on mieleen jäänyt. :cool: Eli ainakin omat mielikuvat Mikan aika-ajoista ovat ihan muulta ajalta kuin 1997.

Knoukka

Well-known member
Olen tuota Häkkisen mainetta aika-ajajana pohtinut paljon itsekin. Että mistä se oikein juontaa juurensa. Minulle se on syntynet seuraavista seikoista.

Häkkisen aika-ajo oli parhaimmillaan absoluuttista. Paalupaikan olisi voinut antaa Mikalle pelkästään Mikan kierroksen nähtyään. Ilman kelloa. Syntyi varmuus ettei nopeammin voi enää ajaa. Kyse ei ollut vertailusta toisiin kuljettajiin, ei vertailusta menneisiin tai tuleviin. Tiesi, että oli silminnäkijänä jollekin täydelliselle; kierrokselle jossa oli kaikki, mutta ei mitään liikaa. Kierrokselle jossa radasta käytettiin jokainen millimetrikin, jokainen jarrutus sattui millimetrilleen oikeaan paikkaan ja kaikki tämä tapahtui näennäisen vaivattomasti. Mikan aika-ajo kierros oli parhammillaan taidetta, mestariteos josta ei voi poistaa tai lisätä mitään. Mika ajoi kierroksen idean.

Tätä tunnetta ja varmuutta ei kukaan muu kuljettaja ole minussa onnistunut herättämään. Olen useasti vaikuttunut hämmästyksiin saakka Schumacherin esityksistä, kuin myös monen muun, mutta samaan ne eivät ole mielessäni yltäneet: absoluuttiseen ja täydelliseen. Mika ylsi.

Nämä Häkkisen hetket merkitsevät minulle paljon tilastoja ja mestaruuksia enemmän. Tieto, että on ollut todistamassa jotain hyvin epätavallista- enkä tarkoita tällä pelkästään kilvanajoa.

DFiaA

I told you so
Totta, Mikan ajotyyli oli jollain tavalla todella hyvännäköistä ja nopeaa.

Kimin ajo näyttää vähän enemmän Schumilta, tehokasta tuntuman mukaan ajoa, välillä menee vähän yli ja välillä alle.

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Mikan aika-ajokierrokset oli parhaimmillaan todella tyylipuhtaita, aivan kuin kilpa-autoilun oppikirjasta. Tietysti tuloksetkin olivat hyviä. Mika ajoi todella monta paalua kausina 98-99. Oikeastaanhan Mikan maine aika-ajajana oli suurimmillaan alkukaudesta 2000, varsinkin Imolan paalu oli uran parhaita. Sen jälkeenhän vaaka kallistuikin enemmän Schumacherin suuntaan. Mika ei tuon Imolan paalun jälkeen montaa kertaa enää startannut ykkösruudusta.

Ehkä Mikan ajotyylissä oli suurin syy korkeaan arvostukseen. Vaikka Mika ajoikin lievästi yliohjaavalla autolla, ei Häkkiseltä juuri koskaan nähty rajojen ylittämistä ja repimistä. Ehkä vain Imolassa Mika tavallaan ylitti ne rajat, mihin oli miehen kohdalla totuttu. Perinteisestihän ajatellaan, että repivä ajotyyli on näyttävän näköistä, mutta ei kuitenkaan se nopein tapa edetä. Sieltä se aika-ajoarvostus juontaa juurensa. Tyyli oli pitkälti sama kuin Jim Clarkilla.

Valde

Well-known member
KnowHow sanoi:
Olen tuota Häkkisen mainetta aika-ajajana pohtinut paljon itsekin. Että mistä se oikein juontaa juurensa. Minulle se on syntynet seuraavista seikoista.

Häkkisen aika-ajo oli parhaimmillaan absoluuttista. Paalupaikan olisi voinut antaa Mikalle pelkästään Mikan kierroksen nähtyään. Ilman kelloa. Syntyi varmuus ettei nopeammin voi enää ajaa. Kyse ei ollut vertailusta toisiin kuljettajiin, ei vertailusta menneisiin tai tuleviin. Tiesi, että oli silminnäkijänä jollekin täydelliselle; kierrokselle jossa oli kaikki, mutta ei mitään liikaa. Kierrokselle jossa radasta käytettiin jokainen millimetrikin, jokainen jarrutus sattui millimetrilleen oikeaan paikkaan ja kaikki tämä tapahtui näennäisen vaivattomasti. Mikan aika-ajo kierros oli parhammillaan taidetta, mestariteos josta ei voi poistaa tai lisätä mitään. Mika ajoi kierroksen idean.

Tätä tunnetta ja varmuutta ei kukaan muu kuljettaja ole minussa onnistunut herättämään. Olen useasti vaikuttunut hämmästyksiin saakka Schumacherin esityksistä, kuin myös monen muun, mutta samaan ne eivät ole mielessäni yltäneet: absoluuttiseen ja täydelliseen. Mika ylsi.

Nämä Häkkisen hetket merkitsevät minulle paljon tilastoja ja mestaruuksia enemmän. Tieto, että on ollut todistamassa jotain hyvin epätavallista- enkä tarkoita tällä pelkästään kilvanajoa.

Praises the name of Mika! Tämä joutsenlaulu menee kyllä jo ihan omalle asteikolleen Mika/Kimi ekstaasissa. :rolleyes: Suonet anteeksi, mutta itse olen monta astetta pessimistisempi sen suhteen, että ajonopeutta voi arvioida paljaalla silmällä kovinkaan tarkasti. Kyse on ainakin äärimmäisen subjektiivisesta tuntemuksesta, missä todellisuus taitaa saada osansa asianomaisen henkilön lasien sinivalkoisesta taittovirheestä. Itse pysty ainakaan nykyään paljaalla silmällä erottamaan nopeata suoritusta vähän hitaammasta. Esim. Schumi ja Barrichello tulevat ihan samannäköisesti samoja kiskoja pitkin uudella Ferrarilla. Joskus aikaisemmin Schumin ajo erottui aggressiivisuudesta, mutta nykyisin ei enää sekään.

Muistaakseni kaudella 1998 Mika otti suhteessa paljon enemmän paaluja kuin Schumi, mutta kilpailuissa ero oli tasaisempi. Kaudella 1999 tilanne neutralisoitui ja erot olivat aika-ajoissa ja kisoissa suunnilleen samat. Kaudella 2000 Schumi vei enemmän aika-ajoja, mutta Mika oli kisoissa hyvin vauhdissa. Jos joku viitsii kaivaa tai koota tilastoja, niin olisi kiva nähdä tarkalleen. Kaikkien aikojen aika-ajo tilastossa Mika on seitsemäs. Kilpailun nopeimpia kierroksia Mikalla on viidenneksi eniten kautta historian. Joka tapauksessa kokonaisuudessaan ei jää sellaista vaikutelmaa, että aika-ajot olisivat olleet Mikalle suhteessa vahvempi alue kuin kisasuoritukset. Toki voi olla kyse siitäkin, että Mika kasvoi ajajana ja pystyi ajamaan kisan kurinalaisemmin läpi, mutta todennäköisempi ja suurempi syy lienee se, että autojen vahvuuksien painopisteet muuttuivat vuoden -99 tienoilla.

Knoukka

Well-known member
Valde sanoi:
Praises the name of Mika! Tämä joutsenlaulu menee kyllä jo ihan omalle asteikolleen Mika/Kimi ekstaasissa. :rolleyes: Suonet anteeksi, mutta itse olen monta astetta pessimistisempi sen suhteen, että ajonopeutta voi arvioida paljaalla silmällä kovinkaan tarkasti. Kyse on ainakin äärimmäisen subjektiivisesta tuntemuksesta, missä todellisuus taitaa saada osansa asianomaisen henkilön lasien sinivalkoisesta taittovirheestä. Itse pysty ainakaan nykyään paljaalla silmällä erottamaan nopeata suoritusta vähän hitaammasta. Esim. Schumi ja Barrichello tulevat ihan samannäköisesti samoja kiskoja pitkin uudella Ferrarilla. Joskus aikaisemmin Schumin ajo erottui aggressiivisuudesta, mutta nykyisin ei enää sekään.

Taittovirheellä tai ilman, subjeetiivisen kokemuksen vankeja olemma aina ja kaikkialla arvioimme sitten yksittäistä suoritusta kuin tilastoja.

Ja kun sanot ettet pysty erottamaan nopeampaa hitaammasta tai Schumia Rubensista. En minäkään, mutta Häkkisen pystyin- laseilla ja ilman!
:wink:

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis kyllähän autourheilua katsoessa tuollaisia KnowHow:n kokemia fiiliksiä väistämättä tulee. Sehän tässä lajissa onkin kiehtovaa. Emmä nyt usko, että kaikki tekevät niin, että ensin valitaan suosikki ja sitten laitetaan sopivat lasit päähän ja kaikki nähdään vain näiden lasien läpi.

Ainakin itsellä on käynyt monesti niin, että joku kuski on tehnyt jotain minua sykähdyttävää ja sen jälkeen olen ruvennut arvostamaan ja ihailemaan ao. kuljettajan taitoja. Esim. Montoya oli minulle aluksi sellainen kuski, etten tiennyt hänestä mitään. Sitten kun katsoin eurosportilta f3000 kisoja ja myöhemmin CART:ia, tajusin että mies on yksi aikamme suurimmista autonkäsittelijiöistä. Joku Michael Andretti oli meikäläiselle pitkään antisankari, mutta sitten kun näin miehen ajavan Elkhart Lakessa aika-ajokierroksen In-car kuvasta, niin tajusin että tuo mieshän on aivan suvereeni kuljettaja.

Sen verran pitää sanoa, että itse toki arvostan suuresti ns. täydellisiä kierroksia, mutta todella syvän ihailun kohteeksi pääsee sellaisella Nigel Mansel-tyyppisellä "on the ragged edge" kierroksella, jossa auto hyppii kanttareiden yli, on välillä poikittain, kuski korjailee luisuja jne. ja silti tuloksena on paaluaika ja tallitoveri jää taakse isolla marginaalilla. Sellaisia kierroksia näkee harvoin, mutta kun kohdalle sattuu, niin fiilis on sanoinkuvaamaton. Mikan Imolan paalu 2000 oli tuollainen kierros, mutta myös häneltä harvinainen "rajojen ylitys".

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
pmv sanoi:
Mikan Imolan paalu 2000 oli tuollainen kierros, mutta myös häneltä harvinainen "rajojen ylitys".
Mikahan oli tunnettu tuosta rajojen etsimisestä ja sitten juuri niitä pitkin ajamisesta... Siis esim. 94-96 kun Eurosportilta katteli niin Watson kehu aivan jatkuvasti, miten Mika käyttää koko radan (ketään muuta) paremmin hyödykseen....
Ett silleen!!!!!!!!1

Imola

Formula Guru
Sijainti
2882 km Imolasta
Mika oli huippujätkä ja on varmasti vieläkin. Taisi Mika olla ainoa Sennan tallikavereista joka oli harjoituksissa nopeampi.

Kyllähän noista nykykuskeistakin näkee eroja katsokaapa Montoyaa parhaimmillaan 110% yritys päällä autoa viedään äärirajoilla ja usein jopa yli, Upeaa katsottavaa.

Kimin ajo ei ole läheskään niin näyttävää vaikka nopeahan Kimikin on, ehkäpä Kimi tuntee limitin paremmin.

Valde

Well-known member
KnowHow sanoi:
Taittovirheellä tai ilman, subjeetiivisen kokemuksen vankeja olemma aina ja kaikkialla arvioimme sitten yksittäistä suoritusta kuin tilastoja.
Öhhömm... kyllä ne tilastot ovat piikkaiseen luotettavampi lähde mielipiteenmuodostukseen kuin "nopealta näyttävä ajo". Vaikutelmia on yhtä monia kuin ihmisiä. Itse kun aloin seuraamaan formuloita pikkaisen enemmän siinä vuoden -96 tienoilla, vaikutuin Schumacherin aggressiivisesta ajosta ja taitoa käyttää koko rataa hyödykseen.

Valde

Well-known member
Imola sanoi:
Kyllähän noista nykykuskeistakin näkee eroja katsokaapa Montoyaa parhaimmillaan 110% yritys päällä autoa viedään äärirajoilla ja usein jopa yli, Upeaa katsottavaa.
Ja kello näyttää silti Ralfille parempaa aikaa. :) Näin ainakin oli viime vuoden aika-ajoissa.

Knoukka

Well-known member
Valde sanoi:
Öhhömm... kyllä ne tilastot ovat piikkaiseen luotettavampi lähde mielipiteenmuodostukseen kuin "nopealta näyttävä ajo". Vaikutelmia on yhtä monia kuin ihmisiä. Itse kun aloin seuraamaan formuloita pikkaisen enemmän siinä vuoden -96 tienoilla, vaikutuin Schumacherin aggressiivisesta ajosta ja taitoa käyttää koko rataa hyödykseen.
Itse en tilastoista hirveästi perusta, kaikkein vähiten valitsen niiden perusteella suosikkikuljettajani. Enkä koe tarvetta olla kovinkaan "luotettava mielipiteissäni" koskien kilvanajoa.

Ja aivan kuten pmv sanoi, aika harva valitsee suosikkiaan ja ihailee vasta sitten tämän suorituksia. Kyllä marssijärjestys on päinvastainen.

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kyllä varmaan jotkut valitseekin oman suosikin ulkoajollisten tietojen ja tuntemusten perusteella ja sitten rupeaa näkemään tässä vaikka ja mitä. Mutta on niitäkin, jotka vaikuttuu ajosuorituksista ja sen jälkeen rupeaa arvostamaan. Toki myös hyvät tulokset ovat merkki keskinkertaista paremmasta lahjakkuudesta. Autourheilussa kalusto tuo vaan sellaiset erot, että nämä tuntemukset ovat kovasti subjektiivisiä.

Ajamisessa itsessään voi arvostaa useita eri piirteitä. KnowHow arvostaa sitä, että kuski ajaa kilpa-autoa puhtailla linjoilla, kykenee siihen mihin "oppikirjoissa" pidetään ihanteena. Itse taas arvostan kuskin improvisaatiokykyä tilanteissa, joissa kalusto ei ole täydellisessä iskussa tai olosuhteet ovat yllättävät.

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Valde sanoi:
ave !!

Tilastot ei oo juuri paskankaan arvoiset näin peinellä näytemäärällä jaa luultavasti valtaisalla varianssilla, mutta kyllä ne oman erinomaisuuden pönkittämiseen kelpaa etenkin kun niitä käyttää käänteisesti, tilastosta haetaan todisteet jo muodostetuille milipiteille "faktoille" eikä muodosteta mielipiteitä, malleja, teorioita tilastojen avulla....

- oho -

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Paljonkohan niitä kisoja pitäisi ajaa, että niitten tuloksista saataisiin sellainen tilasto jolla olisi jotain arvoa?

hannu^

Well-known member
Sijainti
Joensuu
Miusta sitten voidaan katella tilastoja kun kaikki autot on samanlaisia, en tiiä tosin että tapahtuuko semmosta ikinä.
NASCARissa ainakin on suht tasaväkinen kalusto niin siellä jo pystyy lyhyemmälläkin aikavälillä kattelemaan että kuka osaa ajaa :cool:

Valde

Well-known member
KnowHow sanoi:
Itse en tilastoista hirveästi perusta, kaikkein vähiten valitsen niiden perusteella suosikkikuljettajani. Enkä koe tarvetta olla kovinkaan "luotettava mielipiteissäni" koskien kilvanajoa.

Ja aivan kuten pmv sanoi, aika harva valitsee suosikkiaan ja ihailee vasta sitten tämän suorituksia. Kyllä marssijärjestys on päinvastainen.
Mikäli puutaheinää aiot puhua (ts. et pyri muodostamaan mahdollisimman objektiivisia mielipiteitä), niin ei kai tässä kannata taittaa peistä sitten enempää. :rolleyes: Joka tapauksessa ajotyylistä tehtävien huomioiden asettaminen kellon kertoman nopeuden edelle on absurdia. Jos Mika olisi ajanut parhaat ajonsa Minardilla, niin kyllähän joka ikinen tauno olisi tiennyt, että sulava ja siisti ajo johtuu hitaasta ajosta. Jos taas Schumi olisi kuskannut Minardia vanhalla aggressiivisella tyylillään, niin peruskatsoja olisi todennut, että ei tuollaisella hosumisella ja repimisellä autoa voi viedä tehokkaasti. En kiellä etteikö ajotyylistä voi tehdä joskus merkityksellisiäkin huomioita, mutta ei siitä voi ratkaisevaa tekijää tehdä.

Mitä suosikkeihin tulee, niin itse asiassa inhosin Schumia pitkään. Schumi näytti nuorelta nousukkaalta, joka saavutti liian paljon liian helposti. Vuosina 1998-2001 kannatin Mikaa ja tuuletin maailmanmestaruuksia aivan yhtä hurmoksissa kuin muutkin suomalaiset fanit. Useimmiten olen toivonut Schumin vastustajien voittoa; Villeneuven mestaruus maistui hyvältä kuten myös Hillin. Schumia en ole kannattanut, enkä kannata vieläkään, mutta miehen nopeuden olen joutunut vuosien saatossa myöntämään, vaikkakin vastentahtoisesti. Jos jotain kuljettajaa symppaan, niin se on luonnollisesti oman maan kuljettajana Räikkönen. Schumia en ole "kannattanut", enkä tule kannattamaan, mutta ajoa olen ihaillut viimeistään ensimmäisistä Ferrari-kausista alkaen.

-----------------

pmv sanoi:
Toki myös hyvät tulokset ovat merkki keskinkertaista paremmasta lahjakkuudesta. Autourheilussa kalusto tuo vaan sellaiset erot, että nämä tuntemukset ovat kovasti subjektiivisiä.
En etusijassa ajatellut verrata minardikuskeja Schumacheriin. Pointtini ei ollut Mikan tai Michaelin nopeuden arvioiminen, vaan siitä mitkä osa-alueet olivat ko. herrojen vahvuudet. Jos kuski A esim. on nopeampi aika-ajoissa kuski B:tä, mutta kilpailussa voimasuhteet ovat tasan, niin silloin voidaan päätellä, että kuski A:n vahvuus on todennäköisesti aika-ajo. Kysehän oli siitä, mikä oli mikan vahvuusalue. Mielestäni Mika ei ollut kilpailunopeudessa yhtään vähemmän erinomainen kuin aika-ajonopeudessa. Mieluummin teen näitä laskelmia tilastoista kuin esittämällä ilmestystietoa lähenteleviä analyyseja tyyliin: "Mikan ajotyylin sulavuus kertoo hänen olevan 0.1 sekuntia Schumia nopeampi kuski aika-ajoissa."

Viimeksi muokattu: