Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8486
Sijainti
Helsinki
Voisiko joku tietävämpi kertoa, että mikä ero oli Cart ja IndyCar sarjalla aikoinaan? Tai eroja oli, mutta miten omistussuhteet meni?

Lisäksi mitkä tapahtumat ajoivat nämä yhdistymään?
Cart-sarjassa ajoi 90-luvulla moni ex-f1 kuljettaja ja sarjan taso oli tuolloin korkea. Indycar taas oli Indianapolisin tuolloisen omistajan Tony Georgen perustama kapinointisarja, jossa ajettiin kauteen 2004 saakka pelkkiä ovaalikisoja. Kun vm. sarja sai mukaan cartin puolelta Ganassin ja Pensken huipputallit ja cart oli joutunut isoihin talousvaikeuksiin, niin sarjat yhdistyivät vuoden 2008 heinäkuussa.

Neliosainen youtube-dokkari sarjojen jakaantumisesta.

Aihetta käsittelevä kirja.
https://www.amazon.com/Indy-Split-Battle-Nearly-Destroyed/dp/1642340561
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Cart-sarjassa ajoi 90-luvulla moni ex-f1 kuljettaja ja sarjan taso oli tuolloin korkea. Indycar taas oli Indianapolisin tuolloisen omistajan Tony Georgen perustama kapinointisarja, jossa ajettiin kauteen 2004 saakka pelkkiä ovaalikisoja. Kun vm. sarja sai mukaan cartin puolelta Ganassin ja Pensken huipputallit ja cart oli joutunut isoihin talousvaikeuksiin, niin sarjat yhdistyivät vuoden 2008 heinäkuussa.

Neliosainen youtube-dokkari sarjojen jakaantumisesta.

Aihetta käsittelevä kirja.
https://www.amazon.com/Indy-Split-Battle-Nearly-Destroyed/dp/1642340561
Tosin enimmäkseen Tony Georgen sarja tunnettiin erillisenä puhuen nimeltään IRL.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Voisiko joku tietävämpi kertoa, että mikä ero oli Cart ja IndyCar sarjalla aikoinaan? Tai eroja oli, mutta miten omistussuhteet meni?

Lisäksi mitkä tapahtumat ajoivat nämä yhdistymään?
Spotter90 jo selittikin omalta osaltaan, mutta sponsorillisesti IndyCar oli siis PPG:n alainen nk. Maailmansarja eli World Series autourheiluun ja CART oli tietysti seuraaja vähäisesti ensin samoin, mutta käytännössä silloin tai hyvin nopeasti kuin omansa FedEx:n turvin.

Indycar oli 1990-luvulla vielä varteenotettava kilpailija F1:lle, mutta juuri aikanaan tämä jakautuminen esti lajin kasvamisen
IndyCar oli etenkin World Seriesinä kova juttu, mutta tietysti vielä vähän nuoremmalle polvelle ja osin tietyin ehdoin muutenkin huippu hieman erikoisen ivallisesti saavutettiin keskellä jakoa eli CART:n parissa vuoteen 2001 mennessä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8486
Sijainti
Helsinki
Tosin enimmäkseen Tony Georgen sarja tunnettiin erillisenä puhuen nimeltään IRL.
Vuonna 2003 Indy Racing League sai oikeuden käyttää Indycar nimeä, joten sarjasta alettiin tuolloin käyttämään Indycar-nimitystä. Cart nimettiin Champ Car-sarjaksi, jonka koko nimi oli aikamoinen hirviö: Bridgestone Presents the Champ Car World Series Powered by Ford
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1483
IndyCar oli etenkin World Seriesinä kova juttu, mutta tietysti vielä vähän nuoremmalle polvelle ja osin tietyin ehdoin muutenkin huippu hieman erikoisen ivallisesti saavutettiin keskellä jakoa eli CART:n parissa vuoteen 2001 mennessä.
vielä kausilla 2000-2001 CART oli ihan varteenotettava vastus F1:lle ainakin Yhdysvalloissa ja jopa joissain Euroopan maissa joilla ei ollut oman maan kuskeja ykkösissä joilla oli oikeasti tsäänssi ajaa voitoista, Diili Eurosportin kanssa antoi sarjalle laajaa näkyvyyttä Euroopan isoimmilla markkinoilla (Iso-Britannia, Ranska, Espanja etc.)

Ainoastaan kolme vuotta 2000 CART kauden jälkeen sarja oli konkurssin partaalla todella heikkojen päätösten johdosta. kompuroiminen alkoi Texasissa 2001.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Keke johti eniten kierroksia sekä vuoden 1985, että -86 kilpailuissa. Hän keskeytti johtopaikalta uransa viimeisessä kilpailussa.
Adelaide (82, myöhemmin 81) oli myös kierrosmääriltään pidempi kilpailu kuin Melbourne (58).
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Mielenkiintoinen artikkeli siitä, mitä tapahtui Jerezissä 1997 kilpailun jälkeisessä juhlassa. Schumacher ja Villeneuve olivat samassa juhlassa.

Jacques Villeneuven kertomaa.
https://www.motorsport.com/f1/news/the-night-schumacher-tried-to-make-friends-with-villeneuve/10390430/
Artikkelissa viitataan myös Willy Weberin painattamiin Schumacher 1997 maailmanmestari lippalakkiin. Alla kuvassa sellainen.

2effbf4e-fe55-11e6-8fa1-fda8084045b3.jpg

Olisi kiva tietää, miten paljon Williams oli autona Ferraria parempi tuolla kaudella. Eihän sitä kukaan oikeasti tiedä, arvailuja kaikki.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Adelaiden radalla ajettiiin kisamitaltaan täysi 305.kilometriä. Albert parkin rata on 1,5 km pitempi.
Näin on. Mutta ero tulee siinä, että jos johti Adelaidessa koko kisan sai enemmän johtokierroksia kuin siinä tapauksessa että johti Melbournessa koko kisan, vaikka siis kilometreissä johtoasemassa tulee ajettua suurin piirtein saman verran.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Joskus on käynyt niin, että tiimin sisällä paremmuus kuljettajien kesken on jostain syystä vaihtunut kesken kauden.

Itselleni tulee muutama esimerkki heti mieleen.

1. McLaren vaihtoi väritystään kaudelle 1997. Tiimin autoista tuli hopeanhohtoinen väritykseltään. Alkukausi oli David Coulthardin dominointia suhteessa Mika Häkkiseen.

Coulthard voitti kauden avauskilpailun ja tuntui jatkuvasti olevan aavistuksen Mikaa nopeampi.

Kunnes Häkkinen sai kauden keskivaiheilla suurinpiirtein juonesta kiinni, ja alkoi voittamaan David Coulthardia jatkuvasti. David voitti vielä Monzassa, mutta Häkkinen voitti kauden päätösosakilpailun Jerezissä, ja marssi seuraavina kausina maailmanmestariksi.

2. Stewart- tiimi pärjäsi varsin mukavasti Kaudella 1999. Barrichello ajoi podium-sijoituksia alkukaudesta ja oli jopa paalupaikalla Magny-Coursissa.

Herbert ei aivan yltänyt kuitenkaan tiimikaverinsa vauhtiin.

Mutta Loppukaudesta Herbert olikin aikalailla jo tasoissa Barrichellon kanssa, ja juuri Herbert oli se, joka otti Stewartille sen ainoan GP-voiton Nurburgringillä.

3. Kaudella 2008 Räikkönen oli hallitseva maailmanmestari. Myös kausi 2008 tuntui alkavan hyvin. Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa.

Mutta sitten voimasuhteet kääntyivät tiimin sisällä Felipe Massan eduksi. Massa tuntuikin vievän Kimiä järjestään alkukauden jälkeen.

Massa voittikin kaudella kuusi kilpailua Kimin kahta voittoa vastaan.

Kuitenkin on sanottava, että Kimille voittoja olisi voinut tulla vielä kolme lisää paremmalla tuurilla. Hamilton ajoi Montrealissa Kimin perään varikkosuoralla, Ranskassa Kimin autosta hajosi pakoputki johtoasemassa, sekä Spassa ilman loppuhetken sadekuuroa Kimi olisi voittanut kisan.

Eli voitot olisivat myös voineet mennä Kimille 5-4 Massaa vastaan hiukan erilaisilla sattumuksilla. Näin ei kuitenkaan käynyt.



4. Kaudella 2009 Brawn GP oli voittaja. Sen kuljettajista Jenson Button voitti maailmanmestaruuden ja kuusi kilpailua kauden seitsemästä ensimmäisestä GP:stä.

Barrichello ei aivan pysynyt tässä tahdissa. Itseasiassa vasta silloin, kun Button oli jo voittanut kuusi kilpailua, tuntui Barrichello heräävän.

Loppukaudesta tuntui Barrichello olevan Buttonia paremmassa vauhdissa. Siinä, missä Button ei enää voittanut kilpailuja, voitti Barrichello kaksi GP:tä Valenciassa, sekä Monzassa. Barrichello myös ajoi paalupaikalle Interlagosissa, mutta piste-ero oli jo liian suuri Buttoniin nähden tämän hyvän alkukauden johdosta.

5. Kaudella 2013 Lotus oli erinomaisessa vauhdissa. Kimi Räikkönen saavutti alkukaudesta heti voiton Melbournessa, ja tukun muita podium-sijoja.

Mutta kauden keskivaiheilla tuntui Grosjean pääsevän vauhdissa ja sijoituksissa Kimin ohi.

Tässä joitain esimerkkejä. Varmaan niitä on muitakin. Kertokaapa, jos joku vielä tulee mieleenne. Mistä moinen mahtaa johtua?
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1934
Sijainti
Vyborg
Joskus on käynyt niin, että tiimin sisällä paremmuus kuljettajien kesken on jostain syystä vaihtunut kesken kauden.

Itselleni tulee muutama esimerkki heti mieleen.

1. McLaren vaihtoi väritystään kaudelle 1997. Tiimin autoista tuli hopeanhohtoinen väritykseltään. Alkukausi oli David Coulthardin dominointia suhteessa Mika Häkkiseen.

Coulthard voitti kauden avauskilpailun ja tuntui jatkuvasti olevan aavistuksen Mikaa nopeampi.

Kunnes Häkkinen sai kauden keskivaiheilla suurinpiirtein juonesta kiinni, ja alkoi voittamaan David Coulthardia jatkuvasti. David voitti vielä Monzassa, mutta Häkkinen voitti kauden päätösosakilpailun Jerezissä, ja marssi seuraavina kausina maailmanmestariksi.

2. Stewart- tiimi pärjäsi varsin mukavasti Kaudella 1999. Barrichello ajoi podium-sijoituksia alkukaudesta ja oli jopa paalupaikalla Magny-Coursissa.

Herbert ei aivan yltänyt kuitenkaan tiimikaverinsa vauhtiin.

Mutta Loppukaudesta Herbert olikin aikalailla jo tasoissa Barrichellon kanssa, ja juuri Herbert oli se, joka otti Stewartille sen ainoan GP-voiton Nurburgringillä.

3. Kaudella 2008 Räikkönen oli hallitseva maailmanmestari. Myös kausi 2008 tuntui alkavan hyvin. Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa.

Mutta sitten voimasuhteet kääntyivät tiimin sisällä Felipe Massan eduksi. Massa tuntuikin vievän Kimiä järjestään alkukauden jälkeen.

Massa voittikin kaudella kuusi kilpailua Kimin kahta voittoa vastaan.

Kuitenkin on sanottava, että Kimille voittoja olisi voinut tulla vielä kolme lisää paremmalla tuurilla. Hamilton ajoi Montrealissa Kimin perään varikkosuoralla, Ranskassa Kimin autosta hajosi pakoputki johtoasemassa, sekä Spassa ilman loppuhetken sadekuuroa Kimi olisi voittanut kisan.

Eli voitot olisivat myös voineet mennä Kimille 5-4 Massaa vastaan hiukan erilaisilla sattumuksilla. Näin ei kuitenkaan käynyt.



4. Kaudella 2009 Brawn GP oli voittaja. Sen kuljettajista Jenson Button voitti maailmanmestaruuden ja kuusi kilpailua kauden seitsemästä ensimmäisestä GP:stä.

Barrichello ei aivan pysynyt tässä tahdissa. Itseasiassa vasta silloin, kun Button oli jo voittanut kuusi kilpailua, tuntui Barrichello heräävän.

Loppukaudesta tuntui Barrichello olevan Buttonia paremmassa vauhdissa. Siinä, missä Button ei enää voittanut kilpailuja, voitti Barrichello kaksi GP:tä Valenciassa, sekä Monzassa. Barrichello myös ajoi paalupaikalle Interlagosissa, mutta piste-ero oli jo liian suuri Buttoniin nähden tämän hyvän alkukauden johdosta.

5. Kaudella 2013 Lotus oli erinomaisessa vauhdissa. Kimi Räikkönen saavutti alkukaudesta heti voiton Melbournessa, ja tukun muita podium-sijoja.

Mutta kauden keskivaiheilla tuntui Grosjean pääsevän vauhdissa ja sijoituksissa Kimin ohi.

Tässä joitain esimerkkejä. Varmaan niitä on muitakin. Kertokaapa, jos joku vielä tulee mieleenne. Mistä moinen mahtaa johtua?
Ei ole tuota tullut pohdiskeltua, kiehtovaa tilastoa mainitsemasi kausien voimasuhteiden vaihtelusta yllämainituissa tapauksissa.
Noihin on varmasti monta tekijää ja muuttujaa esim auton säätöjen,ajotyylin optimointi ja tietenkin keskeytyksen aiheuttamat pisteiden menetykset pitää huomioida menneiltä vuosilta.
Voihan yhtenä selityksenä olla se että tallin sisällä päätettiin antaa kesken kauden tallin kakkoskuskille tukea kuten esim Ferrari antoi Massalle 2008 puolivälissä hankalan kauden alun ja Grosjeani oli aivan hukassa 7 ensimmäistä kisaa 2013 Räikkösen kerätessä palkintosijoja kisasta toiseen.
Mutta lopulta Grosjean sisuuntui siitä ja oli mielestäni loppukauden kisoissa hivenen nopeampi kuin Kimi. Toisaalta Räikkösen välit työnantaajansa kohtaan eli Lotus-talliinsa olivat aika kehnot loppukauden kisoissa johtuen palkkakiistoista, jota en nyt jaksa käydä läpi.
Formuloissa voimasuhteet muuttuvat jatkuvasti vuodesta toiseen. Hyvä esimerkki on tästä Vettel joka oli 2013 täysin huikea kuski voittaen kaikki 2013 loppukauden kisat näytöstyyliin sivuamalla Schumacherin silloista voitto-ennätystä, eli 13 voittoa 2013 Red Bullilla. Mutta 2014 hybridin autoilla hallitseva maailmanmestari oli vaisu koko vuoden häviämällä jopa tallikaveri Ricciardolle selvin luvuin pisteissä.
Formulat on syvällisesti todettuna niin ankara laji että yksikin heikkous kuskin tai auton ominaisuuksissa voi olla ratkaisevaa kauden kannalta ja kuskeille onkin tärkeää että saada auton balansit,säädöt,renkaiden lämpötilat optimi tasolle ja eikä pidä unohtaa tallin taustatuen merkitystä pilttuussa. Insinöörien tehtävänä onkin ratkoa näitä haasteita!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8486
Sijainti
Helsinki
Joskus on käynyt niin, että tiimin sisällä paremmuus kuljettajien kesken on jostain syystä vaihtunut kesken kauden.

Itselleni tulee muutama esimerkki heti mieleen.

1. McLaren vaihtoi väritystään kaudelle 1997. Tiimin autoista tuli hopeanhohtoinen väritykseltään. Alkukausi oli David Coulthardin dominointia suhteessa Mika Häkkiseen.

Coulthard voitti kauden avauskilpailun ja tuntui jatkuvasti olevan aavistuksen Mikaa nopeampi.

Kunnes Häkkinen sai kauden keskivaiheilla suurinpiirtein juonesta kiinni, ja alkoi voittamaan David Coulthardia jatkuvasti. David voitti vielä Monzassa, mutta Häkkinen voitti kauden päätösosakilpailun Jerezissä, ja marssi seuraavina kausina maailmanmestariksi.

2. Stewart- tiimi pärjäsi varsin mukavasti Kaudella 1999. Barrichello ajoi podium-sijoituksia alkukaudesta ja oli jopa paalupaikalla Magny-Coursissa.

Herbert ei aivan yltänyt kuitenkaan tiimikaverinsa vauhtiin.

Mutta Loppukaudesta Herbert olikin aikalailla jo tasoissa Barrichellon kanssa, ja juuri Herbert oli se, joka otti Stewartille sen ainoan GP-voiton Nurburgringillä.

3. Kaudella 2008 Räikkönen oli hallitseva maailmanmestari. Myös kausi 2008 tuntui alkavan hyvin. Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa.

Mutta sitten voimasuhteet kääntyivät tiimin sisällä Felipe Massan eduksi. Massa tuntuikin vievän Kimiä järjestään alkukauden jälkeen.

Massa voittikin kaudella kuusi kilpailua Kimin kahta voittoa vastaan.

Kuitenkin on sanottava, että Kimille voittoja olisi voinut tulla vielä kolme lisää paremmalla tuurilla. Hamilton ajoi Montrealissa Kimin perään varikkosuoralla, Ranskassa Kimin autosta hajosi pakoputki johtoasemassa, sekä Spassa ilman loppuhetken sadekuuroa Kimi olisi voittanut kisan.

Eli voitot olisivat myös voineet mennä Kimille 5-4 Massaa vastaan hiukan erilaisilla sattumuksilla. Näin ei kuitenkaan käynyt.



4. Kaudella 2009 Brawn GP oli voittaja. Sen kuljettajista Jenson Button voitti maailmanmestaruuden ja kuusi kilpailua kauden seitsemästä ensimmäisestä GP:stä.

Barrichello ei aivan pysynyt tässä tahdissa. Itseasiassa vasta silloin, kun Button oli jo voittanut kuusi kilpailua, tuntui Barrichello heräävän.

Loppukaudesta tuntui Barrichello olevan Buttonia paremmassa vauhdissa. Siinä, missä Button ei enää voittanut kilpailuja, voitti Barrichello kaksi GP:tä Valenciassa, sekä Monzassa. Barrichello myös ajoi paalupaikalle Interlagosissa, mutta piste-ero oli jo liian suuri Buttoniin nähden tämän hyvän alkukauden johdosta.

5. Kaudella 2013 Lotus oli erinomaisessa vauhdissa. Kimi Räikkönen saavutti alkukaudesta heti voiton Melbournessa, ja tukun muita podium-sijoja.

Mutta kauden keskivaiheilla tuntui Grosjean pääsevän vauhdissa ja sijoituksissa Kimin ohi.

Tässä joitain esimerkkejä. Varmaan niitä on muitakin. Kertokaapa, jos joku vielä tulee mieleenne. Mistä moinen mahtaa johtua?
Brawn alkoi menettämään etulyöntiasemaansa, kun muut alkoivat kopioimaan tupladiffusoria. Button taisi haastattelussa todeta, että suuri johto pisteissä antoi mahdollisuudensa turvata mestaruutta varmalla ajamisella, jolloin Barrichello sai tilaisuuden voittaa, jonka brassi hyödynsi kahdesti.

Kimin ja Lotus Renault'n väliset kemiat meni poikki, kun suomalaisen ferrari-sopimus tuli julki. Parhaana esimerkkinä intian gp:n radioviesti "Kimi, get out of the fucking way".

 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1109
Joskus on käynyt niin, että tiimin sisällä paremmuus kuljettajien kesken on jostain syystä vaihtunut kesken kauden.

Itselleni tulee muutama esimerkki heti mieleen.

1. McLaren vaihtoi väritystään kaudelle 1997. Tiimin autoista tuli hopeanhohtoinen väritykseltään. Alkukausi oli David Coulthardin dominointia suhteessa Mika Häkkiseen.

Coulthard voitti kauden avauskilpailun ja tuntui jatkuvasti olevan aavistuksen Mikaa nopeampi.

Kunnes Häkkinen sai kauden keskivaiheilla suurinpiirtein juonesta kiinni, ja alkoi voittamaan David Coulthardia jatkuvasti. David voitti vielä Monzassa, mutta Häkkinen voitti kauden päätösosakilpailun Jerezissä, ja marssi seuraavina kausina maailmanmestariksi.

2. Stewart- tiimi pärjäsi varsin mukavasti Kaudella 1999. Barrichello ajoi podium-sijoituksia alkukaudesta ja oli jopa paalupaikalla Magny-Coursissa.

Herbert ei aivan yltänyt kuitenkaan tiimikaverinsa vauhtiin.

Mutta Loppukaudesta Herbert olikin aikalailla jo tasoissa Barrichellon kanssa, ja juuri Herbert oli se, joka otti Stewartille sen ainoan GP-voiton Nurburgringillä.

3. Kaudella 2008 Räikkönen oli hallitseva maailmanmestari. Myös kausi 2008 tuntui alkavan hyvin. Kimi voitti Malesiassa ja Barcelonassa.

Mutta sitten voimasuhteet kääntyivät tiimin sisällä Felipe Massan eduksi. Massa tuntuikin vievän Kimiä järjestään alkukauden jälkeen.

Massa voittikin kaudella kuusi kilpailua Kimin kahta voittoa vastaan.

Kuitenkin on sanottava, että Kimille voittoja olisi voinut tulla vielä kolme lisää paremmalla tuurilla. Hamilton ajoi Montrealissa Kimin perään varikkosuoralla, Ranskassa Kimin autosta hajosi pakoputki johtoasemassa, sekä Spassa ilman loppuhetken sadekuuroa Kimi olisi voittanut kisan.

Eli voitot olisivat myös voineet mennä Kimille 5-4 Massaa vastaan hiukan erilaisilla sattumuksilla. Näin ei kuitenkaan käynyt.



4. Kaudella 2009 Brawn GP oli voittaja. Sen kuljettajista Jenson Button voitti maailmanmestaruuden ja kuusi kilpailua kauden seitsemästä ensimmäisestä GP:stä.

Barrichello ei aivan pysynyt tässä tahdissa. Itseasiassa vasta silloin, kun Button oli jo voittanut kuusi kilpailua, tuntui Barrichello heräävän.

Loppukaudesta tuntui Barrichello olevan Buttonia paremmassa vauhdissa. Siinä, missä Button ei enää voittanut kilpailuja, voitti Barrichello kaksi GP:tä Valenciassa, sekä Monzassa. Barrichello myös ajoi paalupaikalle Interlagosissa, mutta piste-ero oli jo liian suuri Buttoniin nähden tämän hyvän alkukauden johdosta.

5. Kaudella 2013 Lotus oli erinomaisessa vauhdissa. Kimi Räikkönen saavutti alkukaudesta heti voiton Melbournessa, ja tukun muita podium-sijoja.

Mutta kauden keskivaiheilla tuntui Grosjean pääsevän vauhdissa ja sijoituksissa Kimin ohi.

Tässä joitain esimerkkejä. Varmaan niitä on muitakin. Kertokaapa, jos joku vielä tulee mieleenne. Mistä moinen mahtaa johtua?
Muistelen Keken kertoneen, että kauden 1997 McLarenissa oli jalkakäyttöinen kytkin käsikäyttöisen sijaan kauden alkukisoissa, mistä syystä Häkkinen ei päässyt tehokkaasti hyödyntämään itselleen ominaista vasemman jalan jarrutukseen perustuvaa ajotyyliä. Kun McLaren sai rakennettua käsikäyttöisen kytkimen Silverstoneen Häkkinen sai selkeän yliotteen Coulthardista. Tiedä häntä pitääkö tarina kutinsa vai halusiko Keke tarkoituksella hämätä, sillä kyseisellä kaudellahan McLareneihin ilmestyi vielä se kuuluisa extra-jarrupedaali.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Muistelen Keken kertoneen, että kauden 1997 McLarenissa oli jalkakäyttöinen kytkin käsikäyttöisen sijaan kauden alkukisoissa, mistä syystä Häkkinen ei päässyt tehokkaasti hyödyntämään itselleen ominaista vasemman jalan jarrutukseen perustuvaa ajotyyliä. Kun McLaren sai rakennettua käsikäyttöisen kytkimen Silverstoneen Häkkinen sai selkeän yliotteen Coulthardista. Tiedä häntä pitääkö tarina kutinsa vai halusiko Keke tarkoituksella hämätä, sillä kyseisellä kaudellahan McLareneihin ilmestyi vielä se kuuluisa extra-jarrupedaali.
Tuon McLarenin kolmannen polkimen löytyminen oli osaltaan Häkkisen moka. Oliko se Nurburgringillä vaiko Itävallassa, kun Häkkinen keskeytti johdosta, ja jätti ratin kiinnittämättä. Kuvaaja löysi tämän sen vuoksi.

Sen takia kun se kiellettiin 1998, Ferrari sai McLarenin etumatkaa kiinni.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3042
Muistelen Keken kertoneen, että kauden 1997 McLarenissa oli jalkakäyttöinen kytkin käsikäyttöisen sijaan kauden alkukisoissa, mistä syystä Häkkinen ei päässyt tehokkaasti hyödyntämään itselleen ominaista vasemman jalan jarrutukseen perustuvaa ajotyyliä. Kun McLaren sai rakennettua käsikäyttöisen kytkimen Silverstoneen Häkkinen sai selkeän yliotteen Coulthardista. Tiedä häntä pitääkö tarina kutinsa vai halusiko Keke tarkoituksella hämätä, sillä kyseisellä kaudellahan McLareneihin ilmestyi vielä se kuuluisa extra-jarrupedaali.
Kyllä tuo pitää paikkaansa, tai ainakin silloin siitä uutisoitiin. Heti kun pääsi taas ajamaan omalla tyylillä, niin alkoi kulkemaan aivan eri tavalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Kyllä tuo pitää paikkaansa, tai ainakin silloin siitä uutisoitiin. Heti kun pääsi taas ajamaan omalla tyylillä, niin alkoi kulkemaan aivan eri tavalla.
Kun tälläisestä asiasta ollut kiinni, niin voisi ajatella, että jos McLaren olisi sopinut jo kauden alussa Häkkisen ajotyyliin, olisi Mika kamppaillut jopa mestaruudesta jo kaudella 1997.

Pitäisin tuon kauden McLarenia aikalailla samantasoisena tuon kauden Ferrarin kanssa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3042
Kun tälläisestä asiasta ollut kiinni, niin voisi ajatella, että jos McLaren olisi sopinut jo kauden alussa Häkkisen ajotyyliin, olisi Mika kamppaillut jopa mestaruudesta jo kaudella 1997.

Pitäisin tuon kauden McLarenia aikalailla samantasoisena tuon kauden Ferrarin kanssa.
Häkällä ainakin taisi tulla aikamoisesti keskeytyksiä tuolloin.
Edit: 8 keskeytystä, 7 Cuutiollekin, mutta Häkä keskeytykset olivat pääsääntöisesti loppukaudella. 11 viimeistä kisaa ja vaan 4 tulosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Häkällä ainakin taisi tulla aikamoisesti keskeytyksiä tuolloin.
Edit: 8 keskeytystä, 7 Cuutiollekin, mutta Häkä keskeytykset olivat pääsääntöisesti loppukaudella. 11 viimeistä kisaa ja vaan 4 tulosta.
Joo, luotettavuus oli kyllä heikkoa. Siihen olisi karissut mestaruus-mahdollisuudet.

Nopeudessa McLaren oli hyvä, ja ihan Ferrarin tasolla. Varmaan Williams oli Nopeudessa vielä edellä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3792
Jos oli viime Melbournen GP tapahtumarikas, niin on se ollut sitä ennenkin. Alla linkissä joitain tilanteita vuosien varrelta.


 
Ylös