Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Joskus on käynyt niin, että tiimin sisällä paremmuus kuljettajien kesken on jostain syystä vaihtunut kesken kauden.

Itselleni tulee muutama esimerkki heti mieleen.

1. McLaren vaihtoi väritystään kaudelle 1997. Tiimin autoista tuli hopeanhohtoinen väritykseltään. Alkukausi oli David Coulthardin dominointia suhteessa Mika Häkkiseen.

Coulthard voitti kauden avauskilpailun ja tuntui jatkuvasti olevan aavistuksen Mikaa nopeampi.
Pistelet ihan omiasi. Tilastojen valossa McLaren-kuljettajat etenivät käsi kädessä aina kauden viimeisiin kilpailuihin saakka. Ensimmäisestä viidestä kisasta Coulthard keskeytti kolmesti ja jäi pisteittä yhteensä neljä kertaa. Mitä ihmeen dominointia se muka on? Vielä kauden 12. kisan jälkeenkin aika-ajot olivat 6–6 ja pisteissäkin Häkkinen ja Coulthard olivat tasoissa. Häkkinen itse asiassa ajoi kyseisessä kisassa podiumille mutta tuli hylätyksi polttoaineeseen liittyvän seikan vuoksi.

Vasta tämän jälkeen Coulthard alkoi saada kaulaa Häkkiseen ajamalla kerran voittoon ja kaksi kertaa toiseksi. Häkkisen oli tyytyminen yhteen lahjana saatuun voittoon ja pistesijaan.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Pistelet ihan omiasi. Tilastojen valossa McLaren-kuljettajat etenivät käsi kädessä aina kauden viimeisiin kilpailuihin saakka. Ensimmäisestä viidestä kisasta Coulthard keskeytti kolmesti ja jäi pisteittä yhteensä neljä kertaa. Mitä ihmeen dominointia se muka on? Vielä kauden 12. kisan jälkeenkin aika-ajot olivat 6–6 ja pisteissäkin Häkkinen ja Coulthard olivat tasoissa. Häkkinen itse asiassa ajoi kyseisessä kisassa podiumille mutta tuli hylätyksi polttoaineeseen liittyvän seikan vuoksi.

Vasta tämän jälkeen Coulthard alkoi saada kaulaa Häkkiseen ajamalla kerran voittoon ja kaksi kertaa toiseksi. Häkkisen oli tyytyminen yhteen lahjana saatuun voittoon ja pistesijaan.
Ei pistele omiaan. Vauhdillisesti Coulthard oli niskan päällä koko alkukauden Silverstoneen saakka. Kahdeksan ensimmäisen kisan osalta aika-ajot menivät Coulthardille 6-2. Coulthard voitti Melbournen ja olisi voittanut myös Montrealin ilman teknistä vikaa. Häkkinen ei ollut kertaakaan voittotaistossa kauden avauspuolikkaalla. Pisteiden valossa kausi toki eteni kuten kuvasit.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Pistelet ihan omiasi. Tilastojen valossa McLaren-kuljettajat etenivät käsi kädessä aina kauden viimeisiin kilpailuihin saakka. Ensimmäisestä viidestä kisasta Coulthard keskeytti kolmesti ja jäi pisteittä yhteensä neljä kertaa. Mitä ihmeen dominointia se muka on? Vielä kauden 12. kisan jälkeenkin aika-ajot olivat 6–6 ja pisteissäkin Häkkinen ja Coulthard olivat tasoissa. Häkkinen itse asiassa ajoi kyseisessä kisassa podiumille mutta tuli hylätyksi polttoaineeseen liittyvän seikan vuoksi.

Vasta tämän jälkeen Coulthard alkoi saada kaulaa Häkkiseen ajamalla kerran voittoon ja kaksi kertaa toiseksi. Häkkisen oli tyytyminen yhteen lahjana saatuun voittoon ja pistesijaan.
Itselläni todella voimakas muistikuva siitä, että Coulthard oli niskan päällä alkukaudesta. En tarkoita pisteitä, johon vaikuttaa nopeuden lisäksi kilpailutapahtumat. Puhun vain nopeudesta.

Muistan, kuinka isäni kanssa seurattiin F1:iä tuolloin vuonna 1997. Itse olin nuori pojankloppi. Mutta kiinnostunut lajista.

Faijani pähkäili, että kyllä Häkkisen pitäisi olla Coulthardia nopeampi, lieneekö vielä onnettomuus Adelaidessa hidastamassa jollain tapaa.

Jokatapauksessa Coulthard oli jonkun verran nopeudessa Häkkisen edellä alkukaudesta.

Pisteissä tuo ei välttämättä niin näkynyt, mutta tarkoitan juuri nopeutta.

Täytyy myös muistaa, että Coulthard olisi voittanut Montrealissa 1997 ilman viime hetken varikkosählinkiä.

Juuri Silverstonessa voimasuhteet kääntyivät Häkkisen eduksi.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Ei pistele omiaan. Vauhdillisesti Coulthard oli niskan päällä koko alkukauden Silverstoneen saakka. Kahdeksan ensimmäisen kisan osalta aika-ajot menivät Coulthardille 6-2. Coulthard voitti Melbournen ja olisi voittanut myös Montrealin ilman teknistä vikaa. Häkkinen ei ollut kertaakaan voittotaistossa kauden avauspuolikkaalla. Pisteiden valossa kausi toki eteni kuten kuvasit.
Juu, Häkkinen hävisi Coultylle neljä kertaa peräkkäin aika-ajoissa kauden keskivaiheilla; ei alkukaudesta. Knoppi on myös jotakuinkin merkityksetön, kun Häkä oli vastaavasti nopeampi neljissä seuraavissa aika-ajoissa. Coulthardin voitto Australiassa oli enimmäkseen tuuria; kuka tahansa "vähiten ongelmissa ollut" kuljettaja olisi sen vienyt. Kanadan GP:n osalta taas on epäreilua sanoa keskeytyksen maksaneen voiton Coulthardille ja käyttää sitä Häkkistä vastaan, Häkä kun itse keskeytti jo avauskierroksella eikä saanut mahdollisuutta näyttää vauhtiaan. Avauskierroksella sattunut kolari ei edes ollut hänen omaa syytään.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1504
Juu, Häkkinen hävisi Coultylle neljä kertaa peräkkäin aika-ajoissa kauden keskivaiheilla; ei alkukaudesta. Knoppi on myös jotakuinkin merkityksetön, kun Häkä oli vastaavasti nopeampi neljissä seuraavissa aika-ajoissa. Coulthardin voitto Australiassa oli enimmäkseen tuuria; kuka tahansa "vähiten ongelmissa ollut" kuljettaja olisi sen vienyt. Kanadan GP:n osalta taas on epäreilua sanoa keskeytyksen maksaneen voiton Coulthardille ja käyttää sitä Häkkistä vastaan, Häkä kun itse keskeytti jo avauskierroksella eikä saanut mahdollisuutta näyttää vauhtiaan. Avauskierroksella sattunut kolari ei edes ollut hänen omaa syytään.
Ei tässä mitään knoppeja tai selittelyitä tarvita. Häkkinen oli Coulthardia hitaampi aika-ajoissa pääsääntöisesti aina Silverstoneen saakka. Häkkinen oli Coultharda hitaampi kisavauhdissa pääsääntöisesti Silverstoneen saakka. Siinä yksinkertaistetusti ne oleelliset pointit. Coulthard oli niskan päällä Silverstoneen saakka, mutta sen jälkeen Häkkinen oli selvästi nopeampi, kuten Dieselmoottori alun perin toi esiin ja sinä virheellisesti väitit että ”pisteli omiaan”.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Juu, Häkkinen hävisi Coultylle neljä kertaa peräkkäin aika-ajoissa kauden keskivaiheilla; ei alkukaudesta. Knoppi on myös jotakuinkin merkityksetön, kun Häkä oli vastaavasti nopeampi neljissä seuraavissa aika-ajoissa. Coulthardin voitto Australiassa oli enimmäkseen tuuria; kuka tahansa "vähiten ongelmissa ollut" kuljettaja olisi sen vienyt. Kanadan GP:n osalta taas on epäreilua sanoa keskeytyksen maksaneen voiton Coulthardille ja käyttää sitä Häkkistä vastaan, Häkä kun itse keskeytti jo avauskierroksella eikä saanut mahdollisuutta näyttää vauhtiaan. Avauskierroksella sattunut kolari ei edes ollut hänen omaa syytään.
Kanadassakin aika-ajoissa Häkkinen oli puoli sekuntia Coulthardia hitaampi.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Mielenkiintoinen artikkeli siitä, mitä tapahtui Jerezissä 1997 kilpailun jälkeisessä juhlassa. Schumacher ja Villeneuve olivat samassa juhlassa.

Jacques Villeneuven kertomaa.
https://www.motorsport.com/f1/news/the-night-schumacher-tried-to-make-friends-with-villeneuve/10390430/
Artikkelissa viitataan myös Willy Weberin painattamiin Schumacher 1997 maailmanmestari lippalakkiin. Alla kuvassa sellainen.

Näytä liitetiedosto 3434

Olisi kiva tietää, miten paljon Williams oli autona Ferraria parempi tuolla kaudella. Eihän sitä kukaan oikeasti tiedä, arvailuja kaikki.
Kyllähän Williams oli etenkin alkukaudesta jopa täysin ylivoimaisesti nopein auto (kuten oli ollut 1996 ja pitkälti myös 1995), esim. Villeneuve oli Australian aika-ajoissa yli kaksi sekuntia seuraavaa tallia nopeampi. Kaksi sekuntia on järkyttävä ero. Ylivoima alkoi hiipua kauden edetessä kun muut kehittyivät ja varmaan Neweyn siirtymisen ja Renaultin tulevan lopettamisen myötä Williamsin kehittyminen ei ollut vastaavalla tasolla.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Muistaakseni Häkkinen on kirjassaan tai muussa haastattelussa uraansa koskien tuonut esiin, että tuolla kaudella -97 mies löysi/keksi jotain henkiselle puolelle. Tämä sitten loksautti asioita paikalleen ja sen jälkeen Coulthard jäi säännöllisesti Mikan taakse.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Michael Schumacherilla ja Ferrarilla oli tapana päästä varikkopysähdyksillä vastustajastaan ohitse. Näin siis useasti.

Yksi esimerkki Imolan GP kaudelta 2000. Mika Häkkinen oli paalupaikalla ja hallitsi kilpailun alkua.

Ensimmäisten varikkokäyntien jälkeen Häkkinen oli vielä johdossa, ja itseasiassa oli hallinnut kisaa ensimmäiset 44 kierrosta. Toisten varikkokäyntien jälkeen jollain ihmeentapaa Michael Schumacher olikin Häkkisen edellä.

Schumacher tuli maaliviivalle vain sekunnin Häkkistä edellä. Uskomaton suoritus Ferrarilta ja Schumacherilta.

Ja tätä tapahtui muuallakin, kuten Suzukassa tuona vuonna. Ferrarin koneisto toimi kuin rasvattu salama.

 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
2005
Mika olisi mahdollisesti voittanut Imolan kisan, ellei hänen autonsa olisi sammunut kesken ajon ennen toista pysähdystä hetkellisesti. Mikan johto oli tuossa vaiheessa muistaakseni noin 4 sekuntia ja ero kutistui lähes nollaan tuon tapahtuman myötä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Mika olisi mahdollisesti voittanut Imolan kisan, ellei hänen autonsa olisi sammunut kesken ajon ennen toista pysähdystä hetkellisesti. Mikan johto oli tuossa vaiheessa muistaakseni noin 4 sekuntia ja ero kutistui lähes nollaan tuon tapahtuman myötä.
Ai tämmönenkö siinä oli taustalla. Uusi asia minulle, tai sitten en vaan muistanut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Välitankkausaikana oli usein ylikorostunutta, että kevyt auto ja kuluneemmat renkaat oli parempi yhdistelmä kuin raskas auto ja tuoreet renkaat. Aika harvassa olivat kuitenkin ne kerrat, kun samalla pysähdysmäärällä aiemmin pysähtynyt onnistui ohittamaan edelläajavan voittotaistelussa. Ranskan GP 1995 toki tuosta tulee mieleen.

Samalla tavalla kun Schumi voitti Häkkisen Imolassa ja Suzukassa 2000 hän oli häviävänä osapuolena Nürburgringillä 1998 ja Interlagosissa 1999. Myös Barcelonassa 2001 Häkä ohitti Schumin samalla tavalla, mutta auto hajosi sitten viimeiselle kierrokselle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Välitankkausaikana oli usein ylikorostunutta, että kevyt auto ja kuluneemmat renkaat oli parempi yhdistelmä kuin raskas auto ja tuoreet renkaat. Aika harvassa olivat kuitenkin ne kerrat, kun samalla pysähdysmäärällä aiemmin pysähtynyt onnistui ohittamaan edelläajavan voittotaistelussa. Ranskan GP 1995 toki tuosta tulee mieleen.
Auto on kevyt silloin kun siinä ei ole bensaa, mutta jos bensa loppuu, niin on tultava varikolle. Tuohon aikaan oli oleellista osata mitoittaa bensan määrä siten, että stintin lopussa rengaskuluman ja auton painon suhde olisi optimaalinen. Pysähdysten määrä ei myöskään sanellut aivan kaikkea, koska pystyi valitsemaan yhden nopean ja yhden hitaan stopin tai kaksi "keskimittaista". Rengasseoksia taisi vuosituhannen alussa olla valittavissa kolmea erilaista stintin pituuden mukaan.

Totta kai takana tuleva joutui aina valitsemaan kahden välillä, eli valitseeko optimaalisen taktiikan, kuten edellä menevä, ja yrittää ohi ihan ajamalla, vai kokeileeko riskimpää taktiikkaa helpomman ohituksen toivossa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Rengasseoksia taisi vuosituhannen alussa olla valittavissa kolmea erilaista stintin pituuden mukaan.
1997-2006 oli vain yksi rengasseos kuskia kohden käytössä, ja se piti valita ennen aika-ajoa kahdesta vaihtoehdosta. Ne olivat aina "kova" ja "pehmeä", mutta sen tarkemmin niitä ei eritelty senkin takia, että tuolla ajanjaksolla kahdeksan vuotta kymmenestä käytiin rengassotaa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4312
Noissa oli huiman erilaisia lähestymisiä. Joskus eka stintti kesti vain muutaman kiertoksen, että saatiin lähtö hoidettua vauhdikkaasti pehmeillä kumeilla tai sitten eka saattoi kestää huomattavankin kauan, mutta joka kerta se käytännössä pakotti kilpailijan reagoimaan tilanteeseen ja kilvan ajoa oli mielestäni paljon enemmän, kun auto oli kevyt useamman kerran kisan aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
1997-2006 oli vain yksi rengasseos kuskia kohden käytössä, ja se piti valita ennen aika-ajoa kahdesta vaihtoehdosta. Ne olivat aina "kova" ja "pehmeä", mutta sen tarkemmin niitä ei eritelty senkin takia, että tuolla ajanjaksolla kahdeksan vuotta kymmenestä käytiin rengassotaa.
Tosin kylläkin ihan alussa kun Goodyear oli vielä mukana niin kyllä tietysti kerrottiin kunkin nk. Kirjainseoksen nimi erotellusti julkisuuteen.

Riippui toki myös aina siitäkin, että halusiko aina eri maiden selostajat itse lähetyksissä kertoa seoksia julkisuuteen vai ei ja pitikö sitten kertomattomuustapauksissa katsoa lehdistä tai kirjoista sitten myöhemmin.

Toki juurikin vuosina 1997-1998 oli jo nuo rajoitukset käytössä niin siitä sitten alkoikin rappio ja huonot ajat pitkäksi aikaa.

Onneksi Goodyear ei jäänyt juurikin lajin huonontamisen syistä johtuen vuoden 1998 jälkeen mitä nyt tietenkin vielä vuodelle 1999 ja enintään vuodelle 2000 asti oli kyllä rengasten seoksia koskevia suunnitelmia Akronissa päin.

Muutoin ohimennen satunnaisesti yhtä ohimennen saatettiin joskus vanhempia aikoja selvästi harvemmin käyttää noille vuosille jotain hienompaakin nimeä tietylle seokselle, mutta lähinnä harvemmin näin tehtiin tai kuultiin lähinnä ranskankielisten maiden lähetyksissä kun Michelin oli jo mukana taas.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
135
Tällä päivämäärällä, 15.4, vuonna 2001 Schumacher voitti jälleen yhden GP:n. Mutta tällä kertaa etunimi ei ollut Michael vaan Ralf ensimmäistä kertaa koskaan.

Muistan tuon päivän ja tunsin iloakin Ralfin voitosta. Hieno voitto ja melko dominoivasti se tuli.

https://www.facebook.com/100063528281790/posts/pfbid04EyZAiENnikeamceqkPLSB5Z8jmHxmVVeKkGimWymWvS6A6aJrDyNf87y3SZvRD6l/
Tuolloin näytti, että Williams nousee taas pian entiselle tasolleen. Nousu jäi kuitenkin vähän piippuun, 2003 oli mestaruudet todella lähellä. Muistan miten 2004 kausiennakoissa Williams oli suurin mestarisuosikki, mursukeulainen auto kuitenkin oli susi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4273
Tuolloin näytti, että Williams nousee taas pian entiselle tasolleen. Nousu jäi kuitenkin vähän piippuun, 2003 oli mestaruudet todella lähellä. Muistan miten 2004 kausiennakoissa Williams oli suurin mestarisuosikki, mursukeulainen auto kuitenkin oli susi.
Joo, tuolloin puhuttiin Williamsin noususta takaisin kärkeen. Muistan hyvin.

Uskaltaisin sanoa, että Williams oli ajoittain jopa paras auto kaudella 2001 satunnaisissa kisoissa, kuten juuri Imolassa, Montrealissa (jossa Ralf voitti veljensä Michaelin kaksintaistelussa), Hockenheimissa ja Monzassa.

Ja menisin jopa niin pitkälle, että Williams oli kokonaisuudessaan paras auto kaudella 2003.

Joskus miettinyt, että olisiko mestaruus tullut jonkun toisen kuskin ajamana Williamsille tuolloin, kuten Michael Schumacherin, Alonson tai tuon ajan Kimi Räikkösen.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Myös Jenson Button olisi saattanut yltää hyville sijoille 2003 vuoden Williamsilla. Tuskin ihan mestaruuteen, mutta tasaisesti podiumeja olisi tullut. Ja silloisella pistelaskusysteemillä tasaisuus oli parempi kuin pari voittoa ja keskeytys. Ainakin seuraavalla kaudella Button todisti, että kuuluu kärkikastiin.
 
Ylös