Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1957
Sijainti
Vyborg
Youtube:ssa hieno video Kimi Räikkösen ensimmäisestä Ferrari-urasta, eli kausista 2007-2009.

Miten luonnehtisitte Kimin ensimmäistä Ferrari-stinttiä. Menikö kaikki niinkuin piti, eli maailmanmestaruus sieltä tuli. Mutta olisiko pitänyt tulla vielä enemmän?

Toisella Ferrari-stintillään, 2014-2018, Kimi oli kakkoskuski, mutta ensimmäisellä jaksollaan Ferrarilla tiimin ykköskuski.

Vaikka aihetta on käsitelty monta kertaa viime vuodet niin mielestäni Kimin Ferrarin uran voi tiivistää siihen että toi sen Ferrari kuskien toistaiseksi viimeisimmän kuskien maailmanmestaruuden vuosimallia 2007.
Siitä eteenpäin Kimin Ferrari oli mielestäni aika erikoista ja rikkonaista aikaa eli puolet ajasta kulki ihan mainiosti kuten esim 2008 alkukausi,2009 loppukausi ja myös 2016 ja 2018. Mutta sitten tuli perään vaisuja ajanjaksoja esim 2008 loppukausi,2014-2015 ja 2017 monen tekijän takia. Kimi oli loppujen aika nöyrä kun ei vaatinut ykköskuski asemaa Ferrarilla ja jopa hyväksyi kakkoskuski aseman 2015-2018 Vettelin aisaparina. Johon löyhästi todettuna ei olisi moni huippukuljettana suostunut helposti.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8842
Sijainti
Helsinki
Mahtaako kukaan muistaa yhden kauden Jordanilla ajanutta Ralph Firmania. Irlantilaiskuski ajoi kaudella 2003 15 kilpailua (Häneltä jäi kaki välistä Unkarin harjoituksissa sattuneen kolarin vuoksi. Uran ainoat pisteet tulivat espanjan kilpailusta. F1-kautensa jälkeen hän palasi Japaniin, missä hän oli ennen f1-kauttaan voittanut Formula Nippon-mestaruuden. Firman voitti vuonna 2007 Super GT-luokan mestaruuden Daisuke Iton kanssa. Lopulta ura päättyi vuonna 2013.


https://www.motorsport.com/supergt/news/ralph-firman-interview-honda-japan/10470291/


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Mahtaako kukaan muistaa yhden kauden Jordanilla ajanutta Ralph Firmania. Irlantilaiskuski ajoi kaudella 2003 15 kilpailua (Häneltä jäi kaki välistä Unkarin harjoituksissa sattuneen kolarin vuoksi. Uran ainoat pisteet tulivat espanjan kilpailusta. F1-kautensa jälkeen hän palasi Japaniin, missä hän oli ennen f1-kauttaan voittanut Formula Nippon-mestaruuden. Firman voitti vuonna 2007 Super GT-luokan mestaruuden Daisuke Iton kanssa. Lopulta ura päättyi vuonna 2013.


https://www.motorsport.com/supergt/news/ralph-firman-interview-honda-japan/10470291/


Kyllä muistin. En vain sitä, että oli irlantilainen, eli että Irvine ei olekaan se viimeisin irlantilainen F1:ssä.

Jordanilla oli paljon näitä kuljettajia tuohon aikaan, jotka ajoivat tiimissä jonkun aikaa. Eivät kuitenkaan useampaa kautta. Firmanin lisäksi tulee mieleen nimet Giorgio Pantano, sekä Zsolt Baumgartner.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
101
Kyllä muistin. En vain sitä, että oli irlantilainen, eli että Irvine ei olekaan se viimeisin irlantilainen F1:ssä.

Jordanilla oli paljon näitä kuljettajia tuohon aikaan, jotka ajoivat tiimissä jonkun aikaa. Eivät kuitenkaan useampaa kautta. Firmanin lisäksi tulee mieleen nimet Giorgio Pantano, sekä Zsolt Baumgartner.
Irvine lasketaan itse asiassa virallisesti brittikuljettajaksi, koska hän on kotoisin Pohjois-Irlannista ja siten Britannian kansalainen. Firmanilla on puolestaan kaksoiskansalaisuus, sillä hänen isänsä on britti ja äitinsä irlantilainen. Hän on kilpaillut myös Britannian lipun alla, mutta päätti ykkösissä vaihtaa Irlannin lippuun ilmeisesti Jordan-tiimin vuoksi.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6277
Vaikka aihetta on käsitelty monta kertaa viime vuodet niin mielestäni Kimin Ferrarin uran voi tiivistää siihen että toi sen Ferrari kuskien toistaiseksi viimeisimmän kuskien maailmanmestaruuden vuosimallia 2007.
Siitä eteenpäin Kimin Ferrari oli mielestäni aika erikoista ja rikkonaista aikaa eli puolet ajasta kulki ihan mainiosti kuten esim 2008 alkukausi,2009 loppukausi ja myös 2016 ja 2018. Mutta sitten tuli perään vaisuja ajanjaksoja esim 2008 loppukausi,2014-2015 ja 2017 monen tekijän takia. Kimi oli loppujen aika nöyrä kun ei vaatinut ykköskuski asemaa Ferrarilla ja jopa hyväksyi kakkoskuski aseman 2015-2018 Vettelin aisaparina. Johon löyhästi todettuna ei olisi moni huippukuljettana suostunut helposti.
En tiedä oliko siinä sen kummemmin hyväksymistä. Ilmeisesti olivat tasavertaisia mutta Vettel oli vain piirun verran nopeampi niin Kimi teki itse itsestään kakkoskuskin. Loppukautta kohden toki se näkyi sitten kun kimi oli jo ulkona taistosta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Ensi viikolla olisi vuorossa sitten legendaarinen Monacon GP.

Rata on ollut myös suomalaisittain menestyksekäs, sillä kaikki kolme F1-mestariamme on siellä voittanut.

Keke Rosberg voitti Monacossa 1983

Mika Häkkinen voitti 1998

Kimi Räikkönen kaudella 2005

Lisäksi Keken poika Nico oli oikein Monaco-speciaali, sillä tekihän mies Monacossa hattutempun voittamalla siellä kolmena kautena peräkkäin 2013-15.

Minkä suomalaisvoitoista nostaisitte korkeimmalle? Entä mitä muita muistoja Monacosta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Myös Monacon kohdalla täytyy muistaa Mika Salo. Salo loisti aina Monacossa saavuttaen siellä pisteitä pienten tiimien autoilla.

Kaudella 1996 ja 1997 Salo oli viides, Arrowsilla 1998 neljäs, Sauberilla 2000 niinikään viides.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Kun Monacon GP tällä viikolla, niin laitetaas tulille Monacon GP:n liittyvä arvoitus/nippelitieto.

Michael Schumacherin voittaessa Monacon GP:n, on kaksi kertaa podiumilla ollut täsmälleen sama järjestys myös kakkosena ja kolmosena olleiden välillä.

Ja sen verta voidaan auttaa vielä, että nuo muut podiumilla olleet olivat Michael Schumacherin pitkäaikaisia tiimikavereita Ferrarilla.

Mitkä vuodet kyseessä ja ketkä kuljettajat kyseessä?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8842
Sijainti
Helsinki
Kun Monacon GP tällä viikolla, niin laitetaas tulille Monacon GP:n liittyvä arvoitus/nippelitieto.

Michael Schumacherin voittaessa Monacon GP:n, on kaksi kertaa podiumilla ollut täsmälleen sama järjestys myös kakkosena ja kolmosena olleiden välillä.

Ja sen verta voidaan auttaa vielä, että nuo muut podiumilla olleet olivat Michael Schumacherin pitkäaikaisia tiimikavereita Ferrarilla.

Mitkä vuodet kyseessä ja ketkä kuljettajat kyseessä?
1997 ja 2001 (Rubens Barrichello, Eddie Irvine)
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
676
Johnny Herbert paukautti umpisurkealla Lotus Honda-Mugenilla neljänneksi lyöden kiilaa Williamsien väliin.
Italiaan tuli uusi Mugenin kone, joka antoi toivoa paremmasta. Herbert oli tunnetusti kova rattimies ja nopealla Monzan radalla voimakas moottori auttoi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Kaudella 2001 oli neljä rookie-kuskia, joista Alonsosta ja Räikkösestä tuli mestareita, Montoyastakin moninkertainen GP- voittaja.

Bernoldi on jäänyt ymmärrettävästi näiden varjoon. Eihän mies ajanut Arrowsilla kuin pari kautta.

Mutta ei Bernoldi huono ollut. Hyvin pystyi mies laittamaan vastusta tiimikavereilleen Jos Verstappenille ja Heinz-Harald Frentzenille.

Bernoldin F1- uran kohokohta oli Monacon GP:ssä 2001, jolloin hän taisteli McLarenin David Coulthardia vastaan useamman kierroksen ajan.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Viralliselta F1-youtube kanavalta onboard kameraa kauden 2008 Monacon kisasta.

Nautinnollista katsottavaa

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3948
Takavuosina Red Bull teki yhteistyötä ilmeisestikin elokuvayhtiön kanssa Monacossa.

Nimittäin välillä Red Bullin autot olivat StarWars-teemassa Monacossa ja toisena vuonna taas SuperMan-teemassa. Ihan hauskoja tempauksia olivat.

image.jpg73d41881fd3ad9a2964a97e1b74adc1b.jpg
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Suomalainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen kuoli Monzan radalla 20. toukokuuta 1973 samassa onnettomuudessa yhdessä Renzo Pasolinin kanssa. Saarinen johti sekä 500- että 250-kuutioisten maailmanmestaruussarjoja.

Toissapäivänä 50v tuosta. Ja yhä muistan sen, kun oltiin tulossa kesämökiltä kohti kotia ja tuo uutinen kuului automme radiosta. Vitunvitunvittu. Soilen olen työasioissa tavannut pari kertaa tällä vuosituhannella, mutten ole voinut sanoa aiheesta sanaakaan. Suomen paras moottoriurheilija kautta aikojen.
 
Ylös