Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3468
Syy oli Ferrarin politiikka, Philp Norris oli kysyny että mihin me shcumia tarvitaan kun Salo ajaa noin hyvin? Unkarin kisaan Ferkkuun laitettiin tankki täyteen ja kaikki mahdolliset painot autoon kiinni. Tämä Salon omien sanojen mukaan itse kuultuna.
Barrichelloakin ajateltiin ylipainoisella autolla jatkuvasti, ettei pärjää Schumille. Pari kertaa kaudessa sai ajaa ilman lisäpainoa, yleensä sitten kun Schumi oli varmistanut mestaruutensa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Barrichelloakin ajateltiin ylipainoisella autolla jatkuvasti, ettei pärjää Schumille. Pari kertaa kaudessa sai ajaa ilman lisäpainoa, yleensä sitten kun Schumi oli varmistanut mestaruutensa.
Niinpä niin. Surkeaa provoilua, mikä ei sinänsä yllätä.

Salolle ei kerrottu/näytetty/opetettu kuin murto-osa auton salaisuuksista. Tuskin edes niitä joita Irvinen käytössä oli ja puhumattakaan Schumin erikoisuuksista. Lisäksi edelleenkin ihmetyttää, minua ja monia muitakin, että miksi Salon suorituskyky suorastaan romahti hyvin menneen kisan sekä Salon pienen keulimisen jälkeen. Onko sulla heittää jokin hyvä teoria mikä selittää nämä asiat vai mutuiletko lisää?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Kausi 1999 on suomalaisittain se kaikkien aikojen kausi. Tähän tulokseen päädyin pohtiessani asiaa.

Miksi näin? Koska kaikkien aikojen kauden tulee olla sellainen, jossa tietysti menestystä tulee kahden kuljettajan voimin.

Maailmanmestaruuskausia suomalaisittain ovat tietysti kaudet 1982, 1998, 1999 ja 2007.

Mutta kun pohditaan sitä, että myös toinen suomalaiskuljettaja tuo menestystä, nousee esiin kaudet 1999 ja 2007, jolloin Mika Salo ja Heikki Kovalainen toivat podiumeja myös Häkkisen ja Räikkösen juhliessa mestaruuksia.

Vaikka siis kausina 2008, 2017, 2018 olivat kaksi suomalaista huipputiimeissä, ja voittoja tuli, niin mestaruudesta suomalaiset eivät taistelleet.

Näin kausi 1999 on ehdoton ykköskausi suomalaismenestyksen kannalta. Häkkinen maailmanmestari McLarenin ratissa, Salokin auttoi muutamalla podiumillaan Ferrarin merkkimestariksi tuolloin.

Tämä Silverstonessa sattunut onnettomuus johti kaikkien aikojen suomalaiseen F1-kauteen – Michael Schumacherin lause ei hevillä unohdu https://www.is.fi/formula1/art-2000006596562.html

images.jpegimages (1).jpeg8iobghqrpqd21.jpgDoH5j1pXsAAmb6w.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Syy oli Ferrarin politiikka, Philp Norris oli kysyny että mihin me shcumia tarvitaan kun Salo ajaa noin hyvin? Unkarin kisaan Ferkkuun laitettiin tankki täyteen ja kaikki mahdolliset painot autoon kiinni. Tämä Salon omien sanojen mukaan itse kuultuna.
Tuosta selittelystä kun poistaa paskapuheen niin jäljelle jää vain huulten heiluttelua. Tai aika tonttuja ovat Philip Morrisilla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5054
Tuosta selittelystä kun poistaa paskapuheen niin jäljelle jää vain huulten heiluttelua. Tai aika tonttuja ovat Philip Morrisilla.
En kyllä muista vastaavaa leuhkaa sarjassa kuin Salo. Kun tuli Toyotalta kenkää niin ei ollut munaa kertoa miten asiat meni. Homma kääntyikin niin päin että asia oli ollut tiedossa jo 3kk sekä oli itsekin kiikun kaakun lopettaako uransa ennen aikaisesti ja yhteisymmärryksessä tietenkin päätettiin hänen potkuista. Kas kummaa kun loppukaudesta piti kuitenkin katkerana värjätä hiukset sinisiksi ärsyttääkseen pomoja. Toyotalta sanottiin ettei jatkettu koska Salo oli niin negatiivinen. Myöhemmin löysi munansa myöntääkseen että Toyota antoi kenkää.

Siinä on vain insinöörit tiellä kun Salo kehittää autoa

– Se ei ollut mukavaa, koska valmistauduimme kauteen 2003. Auto oli silloin paljon parempi, koska se oli minun kehittämäni.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
En kyllä muista vastaavaa leuhkaa sarjassa kuin Salo. Kun tuli Toyotalta kenkää niin ei ollut munaa kertoa miten asiat meni. Homma kääntyikin niin päin että asia oli ollut tiedossa jo 3kk sekä oli itsekin kiikun kaakun lopettaako uransa ennen aikaisesti ja yhteisymmärryksessä tietenkin päätettiin hänen potkuista. Kas kummaa kun loppukaudesta piti kuitenkin katkerana värjätä hiukset sinisiksi ärsyttääkseen pomoja. Toyotalta sanottiin ettei jatkettu koska Salo oli niin negatiivinen. Myöhemmin löysi munansa myöntääkseen että Toyota antoi kenkää.

Siinä on vain insinöörit tiellä kun Salo kehittää autoa
Sääli, että Salon F1-ura meni niinkuin se meni. Toki olihan siinä yksittäisiä huippuhetkiä, kuten podiumit Ferrarilla Hockenheimissa ja Monzassa, sekä neljäs sija Arrowsilla Monacossa 1998.

Mutta F3:ssa oli ihan Häkkisen veroinen. Toki sitä ei tiedä, olisiko F1:ssä pystynyt samanlaiseen uraan kuin Häkkinen, jos olisi päässyt Häkkisen sijaan Lotukselle 1991 ja sieltä myöhemmin McLarenille.

Jokatapauksessa Salon taidoilla olisi minimissään pitänyt tulla ainakin GP-voittajaksi.

Salon ajoittainen negatiivisuus johtui varmaankin turhautumisesta omaan uraansa, kun etunimikaima Häkkinen niitti samaan aikaan mainetta maailmanmestarina.

Salohan oli koko uransa oikeastaan Häkkisen varjossa. Se "toinen Mika".
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Sääli, että Salon F1-ura meni niinkuin se meni. Toki olihan siinä yksittäisiä huippuhetkiä, kuten podiumit Ferrarilla Hockenheimissa ja Monzassa, sekä neljäs sija Arrowsilla Monacossa 1998.

Mutta F3:ssa oli ihan Häkkisen veroinen. Toki sitä ei tiedä, olisiko F1:ssä pystynyt samanlaiseen uraan kuin Häkkinen, jos olisi päässyt Häkkisen sijaan Lotukselle 1991 ja sieltä myöhemmin McLarenille.

Jokatapauksessa Salon taidoilla olisi minimissään pitänyt tulla ainakin GP-voittajaksi.

Salon ajoittainen negatiivisuus johtui varmaankin turhautumisesta omaan uraansa, kun etunimikaima Häkkinen niitti samaan aikaan mainetta maailmanmestarina.

Salohan oli koko uransa oikeastaan Häkkisen varjossa. Se "toinen Mika".
Eiköhän Salo ulosmitannut maksimin ja vähän ylikin F1-urallansa. F3:n jälkeen Salo kurvaili Japanin F3000-sarjassa neljä kautta ilman minkäänlaista menestystä. Siksi on jonkinmoinen ihme, että Salo ylipäätään nousi vielä ykkösiin miltei kolmikymppisenä ja onnistui rakentamaan kunnioitettavan uran. Ilman ”erityistä” luonnetta tuskin olisi onnistunut.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5415
Mites se oli se Benettonin sutimisenesto-keissi? Löytykö se molempien kuskien autosta, vai ainoastaan Squmin?
Minnen nyt muista. Pitää kuuklata jossain vaiheessa…
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Kolmen perinteikkään tiimin kuljettajat kuvissa hyvin esillä. Eli Ferrarin, McLarenin ja Williamsin.

Kaikissa kuvissa hyvin myös suomalaisedustusta; Ferrarilla Salo ja Räikkönen, McLarenilla Häkkinen ja Räikkönen, sekä Williamsilla Keke Rosberg ja Bottas.

Jos pitäisi valita kolme ikonisinta kuljettajaa näistä tiimeistä, ketkä valitsisitte?

Itse Ferrarilta valitsisin Schumacherin, Laudan ja Räikkösen, McLarenilta Sennan, Prostin ja Häkkisen, sekä Williamsilta Rosbergin, Jonesin ja Hillin.

Screenshot_20230717_135358_Instagram-01.jpegScreenshot_20230717_135439_Instagram-02.jpegScreenshot_20230717_135426_Instagram-01.jpeg
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Muistan kyllä kun täällä foorumilla raivottiin tuosta kovasti. Tuostakin jo 13v huh.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Unkarin GP on tarjonnut monelle kuljettajalle F1-uran avausvoiton. Damon Hill voitti ensimmäisen GP:nsä Unkarissa 1993, Fernando Alonso kaudella 2003, Jenson Button kaudella 2006, Heikki Kovalainen kaudella 2008, Esteban Ocon kaudella 2021.

Hillin voittamaa Unkarin GP:tä kaudelta 1993.

 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Myös Lotuksesta samanlainen kuva, kuin aiemmin Ferrarista, McLarenista ja Williamsista.

Lotus on myös yksi perinteikkäistä tiimeistä F1-historiassa, ja jonka autoilla myös monet maailmanmestarit ajaneet.

Screenshot_20230718_171836_Instagram-01.jpeg
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Eiköhän Salo ulosmitannut maksimin ja vähän ylikin F1-urallansa. F3:n jälkeen Salo kurvaili Japanin F3000-sarjassa neljä kautta ilman minkäänlaista menestystä. Siksi on jonkinmoinen ihme, että Salo ylipäätään nousi vielä ykkösiin miltei kolmikymppisenä ja onnistui rakentamaan kunnioitettavan uran. Ilman ”erityistä” luonnetta tuskin olisi onnistunut.
Juuriikin näin. Eihän Salo nyt mitään aivan lapanen tietenkään ollut ja oiva rattimies, mutta legenda siitä että joutui aina kaltoin kohdelluksi ja ura meni siinä tässä ja tuossa on aika paksua. Mikäli Salo olisi ollut megatalentti niin tämä olisi ihan varmaan Ferrarilla huomannu viimeistään 1999 ja Barrichellon 2000 sopimus olisi joutanut silppuriin. Salo ei vain tarjonut sen enempää mitä Barrichello tarjosi joten aivan turhaa säätöä.

Harvemmin tiimit haluaa päästää huipputalentteja käsistään. Mietitäänpä, että esim Maxin tasoinen talentti olisi tullut tuuraamaan Schumia niin olisi aivan hulluutta päästää sormista jonku tusinaChellon sopimuksen takia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Juuriikin näin. Eihän Salo nyt mitään aivan lapanen tietenkään ollut ja oiva rattimies, mutta legenda siitä että joutui aina kaltoin kohdelluksi ja ura meni siinä tässä ja tuossa on aika paksua. Mikäli Salo olisi ollut megatalentti niin tämä olisi ihan varmaan Ferrarilla huomannu viimeistään 1999 ja Barrichellon 2000 sopimus olisi joutanut silppuriin. Salo ei vain tarjonut sen enempää mitä Barrichello tarjosi joten aivan turhaa säätöä.

Harvemmin tiimit haluaa päästää huipputalentteja käsistään. Mietitäänpä, että esim Maxin tasoinen talentti olisi tullut tuuraamaan Schumia niin olisi aivan hulluutta päästää sormista jonku tusinaChellon sopimuksen takia.
Varmaankin Salo oli juurikin Barrichellon tasoa. Eli ainesta olisi ollut moninkertaiseksi GP- voittajaksi. Mutta tuskinpa maailmanmestariksi.

Ehkäpä ei siis olisi myöskään voittanut mestaruutta kauden 1998 McLarenin ratissakaan, jos olisi siellä ajanut Coulthardin tiimikaverina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Mika Häkkinen pääsi ajamaan jälleen kauden 1999 McLaren-autoa. Tämä auto toi Häkkiselle aikanaan uransa toisen maailmanmestaruuden.

Varmasti Häkkisestä tuntui hyvältä tyypata taas vanhaa autoaan.

https://fb.watch/lSyTKI4mjy/
 
Ylös