Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Tähän skandaaliin liittyen Alonso taisi ainakin jossain määrin olla mukana.

Siksi erikoista, että vain muutamia vuosia myöhemmin Alonso ajoi Ferrarilla.
Miten niin erikoista? Ei Alonsolla ollut osaa eikä arpaa Ferrarin tietojen vuotamiseen McLarenille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Tähän skandaaliin liittyen Alonso taisi ainakin jossain määrin olla mukana.

Siksi erikoista, että vain muutamia vuosia myöhemmin Alonso ajoi Ferrarilla.
Alonso oli juurikin se ns. whistleblower, joka paljasti tuon teollisuusvakoilun. Erikoista on pikemminkin se, että hän ajoi tuolloin McLarenilla ja meni silti kertomaan FIA:lle, että McLarenilla on hallussaan Ferrarilta varastettua dataa. Tuohon taas hänet ajoi se, että hän koki tilanteensa McLarenilla tukalaksi, kun Dennis ei suostunut tekemään miehestä ykköskuskia ja Hamilton hengitti niskaan koko ajan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Miten niin erikoista? Ei Alonsolla ollut osaa eikä arpaa Ferrarin tietojen vuotamiseen McLarenille.
Jotenkin sellainen muistikuva, että Alonso ja Pedro de la Rosa vaihtaneet sähköpostia asioista, ja Alonso todennut, että kannattaa hyödyntää Ferrarilta saatuja tietoja.

Tämä siis muistikuva minulla, mahdotonta tietää tietysti, oliko Alonso oikeasti mukana asiassa millään lailla.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Tuosta keissistä olisi pitänyt rankaista pelkästään Ferraria. Ferrari viritti ansan, johon McLaren sortui. Italiaanot naureskeli, kun saivat pahimmalle kilpakumppanille isot sakot ja hylkäyksen valmistan sarjasta. McLarenille kuului valmistajien mestaruus tuona kautena. Parhaan auton rakensivat.

Kummasti tuona vuonna Ferrari oli muuttunut rehelliseksi talliksi ollessaan huijari jo vuosikymmenen. Eipä esim. 1998 sekä 2003 mestaruus kamppailussa pidetty Ferraria puhtoisena ja McLarenia huijarina.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tuosta keissistä olisi pitänyt rankaista pelkästään Ferraria. Ferrari viritti ansan, johon McLaren sortui. Italiaanot naureskeli, kun saivat pahimmalle kilpakumppanille isot sakot ja hylkäyksen valmistan sarjasta. McLarenille kuului valmistajien mestaruus tuona kautena. Parhaan auton rakensivat.

Kummasti tuona vuonna Ferrari oli muuttunut rehelliseksi talliksi ollessaan huijari jo vuosikymmenen. Eipä esim. 1998 sekä 2003 mestaruus kamppailussa pidetty Ferraria puhtoisena ja McLarenia huijarina.
Ilman McLarenin valmistajien sarjasta hylkäystäkin Ferrari olisi voittanut valmistajien mestaruuden, ja McLaren olisi ollut toinen.

Tämä siksi, koska McLaren ei saanut pisteitä valmistajien sarjassa Unkarin GP:stä aika-ajoissa nähdyn Alonson ja Hamiltonin välisen kitkan takia.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Jotenkin sellainen muistikuva, että Alonso ja Pedro de la Rosa vaihtaneet sähköpostia asioista, ja Alonso todennut, että kannattaa hyödyntää Ferrarilta saatuja tietoja.

Tämä siis muistikuva minulla, mahdotonta tietää tietysti, oliko Alonso oikeasti mukana asiassa millään lailla.
Kyllä, de la Rosan ja Alonson keskinäiset sähköpostit olivat aikoinaan todistusaineistona. Mainitut kuljettajat eivät kuitenkaan ole milläänlailla syyllisiä tietojen vuotamiseen Ferrarilta McLarenille. Sähköposteissa kuljettajat keskustelivat mm. Ferrarin painojakaumasta ja jarrubalanssista. Sähköpostit löytyvät edelleenkin nopealla googletuksella jos aihepiiri kiinnostaa.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Ilman McLarenin valmistajien sarjasta hylkäystäkin Ferrari olisi voittanut valmistajien mestaruuden, ja McLaren olisi ollut toinen.

Tämä siksi, koska McLaren ei saanut pisteitä valmistajien sarjassa Unkarin GP:stä aika-ajoissa nähdyn Alonson ja Hamiltonin välisen kitkan takia.
Tämä on itseltäni joko unohtunut tai jäänyt huomioimatta, mutta tosiaan McLaren olisi hävinnyt myös valmistajien mm-sarjan vain yhden pisteen marginaalilla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5647
Tuosta keissistä olisi pitänyt rankaista pelkästään Ferraria. Ferrari viritti ansan, johon McLaren sortui. Italiaanot naureskeli, kun saivat pahimmalle kilpakumppanille isot sakot ja hylkäyksen valmistan sarjasta.
Ei siinä ollut Ferrari mukana millään tavalla. Kyse oli yhdestä henkilöstä, Nigel Stepneystä, joka toimi muiden selän takana. Hän oli kaupitellut Ferrarin teknisiä suunnitelmia myös Hondalle. Ferrari nosti häntä vastaan viralliset syytteet ja mies sai tuomionkin. Ehkäpä ironisesti mies oli myös britti eikä suinkaan italialainen. Stepney teki itsemurhan vuonna 2014.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4202
Sehän alkoi siitä, kun Ferkun päämekaanikko Stepney ei saanut ylennystä ja poltti siitä päreensä sekä halusi kostaa tallille asian. Laittoi sitten Kimin ja Massan tankkeihin jotain jauhetta, josta jäi sitten myös kiinni ja sai monoa.
Oli kuitenkin tallentanut itselleeni satoja sivuja Ferkun suunnitelmia ja lähetti ne Mäkin Coughlanille, mutta
myös Alonsolle, joka Dela Rosan kanssa tutkiskeli tietoja ja pohtivat niitä sähköpostilla, kuten Muucconenkin mainitsi.

Kiukuttelevan Alonson pestin osalta alkoi olla selviö, että se ei enää Mäkillä tule jatkumaan ja rookiekuskille helisemässä ollut Alonso mm maksoi varikkotiimille omasta pussistaan, että saisi parempaa palvelua varikolla. Oliko sitten Monacossa kun oman varikkoperseilynsä jälkeen vahingossa kuuli, että talli kääntää katseensa Hamiltonnin suuntaan, niin yritti kiristää Mäkiltä ja Dennisiltä vielä ykköskuskin asemaa uhkaamalla kertoa FIAlle, että heillä on näitä tietoja. Dennis ei alentunut kiristykseen, niin Alonso laittoi todennäköisesti Briatoren sitten kertomaan asiasta FIAlle.
Tuossa pääpiirteittäin tapahtunut. Toki siihen vielä liittyy mm kopioliikkeen ilmianto ks papereista, Dennisin oma ilmoitus FIAlle, ym, mutta se ja muut enemmänkin seurausta edellä mainitusta.

Mäkki ei koskaan tehnyt tiedoilla mitään, eikä niiden olemassaolosta käytännössä Coughlanin ja näiden ratinkääntäjien lisäksi edes tiedetty

Alonson rooli pestiin asiassa puhtaaksi, vaikka "virallisesti" Alonso ei asiaa FIAlle ilmoittanut. Tämän seurauksena yksi kaikkien aikojen suurimmista talleista lähes tuhoutui, eikä ole edelleenkään palautunut tapahtuneesta. Stepneykin heitti henkensä epäselvissä olosuhteissa muutamaa vuotta myöhemmin. Kaipa se itsemurhaksi on katsottu.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Mielenkiintoinen listaus tiimeistä, jotka ovat palanneet takaisin F1:iin monen vuoden tauon jälkeen. Aston Martin on kärjessä tässä listauksessa.

Tuleeko mieleesi joitain muita tiimejä, jotka ovat tulleet takaisin lajiin tauon jälkeen näiden lisäksi?

Screenshot_20230711_193340_Instagram-01.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Kokonaisuudessaan Imolan GP kaudelta 2003.

Kilpailun allahan Schumacherin veljekset Michael ja Ralf olivat menettäneet oman rakkaan äitinsä kuoleman syvään uneen. Siitä huolimatta veljekset päättivät osallistua kilpailuun, ja kumpikin ajoi vahvasti. Ralf johti kilpailua alussa, ja oli lopulta neljäs veljensä Michaelin voittaessa.

Myös Kimi Räikkönen ajoi erittäin hyvin ja oli toinen kilpailussa. Lopussa Kimi taisteli kakkossijasta urhoollisesti Rubens Barrichelloa vastaan päihittäen tämän.

 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9552
Sijainti
Helsinki
Ensi viikon sunnuntaina ajetaan sitten Unkarin gp, mutta jo nyt muisteluja laittaa.

Vuonna 1986 ajettiin historian ensimmäinen F1-osakilpailu rautaesiriipun takana. Paikkana ei ollut Bernie Ecclestonen haaveilema Neuvostoliitto, vaan 18 kilometriä Budapestisa koilliseen sijaitseva Hungaroringin rata. Tuolloin ensimmäisen kilpailun voitti Nelson Piquet. Hungaroringista on tullut suomalaisten formulafanien suosikki, sillä rata sijaitsee maantieteellisesti lähimpänä kotimaatamme. Kilpailua onkin epävirallisesti suomalaismediassa kotikilpailuksemme. Rataa on muokattu kolmesti. Vuonna 1989 kolmoskaarteen jälkeen tullut shikaani poistettiin ja vuodeksi 2003 pääasuoraa pidennettiin ohitusten toivossa. Edelleenkin rata on syheröinen, mikä korosta aika-ajon merkitystä. Kuin Monaco ilman kaiteita.

Suomalaisvoittoa on juhlittu neljä kertaa kolmen kuljettajan tuomana. Mika Häkkinen voitti peräkkäinen vuosina 1999-2000, Kimi Räikkönen 2005 ja Heikki Kovalainen voitti uransa ainoan kilpailun vuonna 2008 - onnetar suosi, sillä ko. vuoden mestaruudesta taistelleen Felipe Massan Ferrarin moottori hajosi vain kolme kierrosta ennen maalia. Kaikki suomalaisten ovat tulleet McLaren hopeanuolilla. Lewis Hamilton on ottanut kahdeksan voittoa, eniten ko. radan historiassa.

Vuonna 2021 nähtiin huvittava tilanne, kun kaikki Lewis Hamiltonia lukuun ottamatta menivät vaihtamaan märän kelin renkaat kuiviin ja britti oli ainoana lähtöruudukossa uusintalähtöä varten. Talli kutsui hänet seuraavalla kierroksella varikolle, mikä pilasi kilpailun. Yllätysvoittoon ajoi Fernando Alonson avittamana Esteban Ocon. Kilpailun ensimmäinen lähtö muistetaan Valtteri Bottaksen keilailuista, kun nastolan poika kolaroi usean kuskin kanssa avausmutkassa.

Aurinkoinen sää on monesti suosinut Unkarin gp-viikonloppua ja ainoa kunnon sadekisa nähtiin 2006, jolloin uransa avausvoiton otti Jenson Button. Ilman BMW:n laitonta takasiipeä Robert Kubica olisi debyytissä saanut pisteitä.
Vuonna 1998 nähtiin Michael Schumacherin uran yksi parhaista kilpailuista, Ferrari ajatti Schumia neljän pysähdyksen taktiikalla ja se toimi, sillä saksalainen paineli kisassakin kovia kierroksia, kuten aika-ajossa ja voitti Häkkisen. Vuotta aiemmin Damon Hill oli lähellä tuoda yllätysvoiton Arrowsille ilman viimeisten kierrosten teknisiä ongelmia.

Perinteiseen tapaan @Dieselmoottori kertaa suomalaisten maineteot videoiden kera.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1408
Vuonna 1998 nähtiin Michael Schumacherin uran yksi parhaista kilpailuista, Ferrari ajatti Schumia neljän pysähdyksen taktiikalla ja se toimi, sillä saksalainen paineli kisassakin kovia kierroksia, kuten aika-ajossa ja voitti Häkkisen.
Taktiikkamuutos oli hieno oivallus Ferrarilta ja Schumacher latoi huimia kierroksia, mutta jännästi aina unohdetaan, että Schumacherin onnistumisen suurelta osin mahdollisti Häkkisen McLarenin hajoaminen. Lisäksi McLarenilla nukuttiin kun Coulthardille ei annettu lupaa ohittaa rammalla McLarenilla etenevää Häkkistä riittävän ajoissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9316
Schumi ei tehnyt 1998 neljää pysähdystä vaan kolme, McLarenien ollessa liikkeellä kahdella stopilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Unkarin GP tunnettiin Häkkisen Mikan ollessa huipulla "suomalais-GP:nä".

Formula ykköset elivät kulta-aikaansa Suomessa vuosituhannen vaihteessa.

Mika Häkkinen pääsi voittaja-autoon 1998 ja voitti kaksi peräkkäistä maailmanmestaruutta. Kultakurkku Matti Kyllönen lumosi ja lietsoi kansaa selostuksillaan. Yli miljoona suomalaista istui joka toinen sunnuntai televisioiden ääressä jännittämässä Häkkisen ja Mika Salon puolesta.

Ja sitten oli vielä Unkarin Grand Prix, johon matkasi useana vuonna kymmeniätuhansia suomalaisia.

"Jopa noin 20 000 suomalaisfanin maihinnousu merkitsee keskimääräisen promilletason nousua, joten Suomen Budapestin-lähetystö on valmistautunut kirjoittamaan passeja kadonneiden tilalle ja muutenkin opastamaan eksyneitä lampaita takaisin hakaan", Ilta-Sanomat kirjoitti elokuussa 2000.

Suomen Budapestin-suurlähetystössä oli tuplamiehitys.

Kaudella 1999 Suomalaiset F1-fanit saivat nauttia peräti kahden Mikan suorituksista kahdessa parhaimmassa tiimissä. Häkkinen ajoi McLarenilla ja Salo Ferrarilla. Kauden päätteeksi kummatkin Mikat saivat juhlia maailmanmestaruutta, sillä Häkkinen saavutti uransa toisen kuljettajien maailmanmestaruuden, ja Salo sai juhlia Ferrarille osaltaan tuomasta valmistajien maailmanmestaruudesta.

Kimi Räikkönen on ollut Unkarin GP:ssä peräti yhdeksän kertaa podiumilla. Melkoinen saavutus.

Tässä joitakin hetkiä suomalaisesta vinkkelistä.

Häkkisen voitto kaudella 1999.

Häkkisen voitto kaudella 2000.

Räikkösen voitto kaudella 2005.

Kovalaisen voitto kaudella 2008.

Lisäksi joitakin huippuhetkiä Unkarin GP:n historiasta seuraavassa:

Senna vs Piquet. Tätä ohitusta on usein tituleerattu yhdeksi kaikkien aikojen parhaista ohituksissa. Ja onhan tämä kieltämättä hieno suoritus.

Schumacherin voitto kaudella 1998. Schumacher ja Ferrari tiimi osoitti tässä kilpailuissa taktista nerokkuutta pääkilpailija McLarenia vastaan.
https://youtu.be/MXk92Dd8r0U

Montoya vs Räikkönen. Hienoa taistelua tuolloin kahdelta nuorelta hurjapäältä. Kumpaakin pidettiin tuohon aikaan tulevana maailmanmestarina. Kimi Räikkönen lunasti myöhemmin lupaukset voittamalla mestaruuden kaudella 2007. Montoya ei mestaruutta F1:ssä koskaan ottanut, mutta voitti kuitenkin monta osakilpailua.
https://youtu.be/hkvLvcB8oP0
Barrichellon rohkea ohitus kaudella 2010 Schumacherista.
https://youtu.be/skBq3_GpZhs

Kaudella 1995 nähtiin Unkarin GP:ssä erikoinen tilanne, kun lääkintäauto teilasi kuljettajan. Uhrina oli Taki Inoue.
https://youtu.be/0PNzVbc6QLY

Kauden 2006 GP, johon mahtui paljon dratiikkaa. Schumacherin ja Alonson taistelu tasavahvoilla autoilla, Renaultilla ja Ferrarilla. Kimi Räikkönen lähti kisaan tuolloin paalupaikalta, mutta joutui keskeyttämään. Pedro de la Rosa oli toinen Jenson Buttonin voittaessa ensimmäisen GP:nsä.
https://youtu.be/wBQKUAihJ18

Dramaattinen omalla tavallaan oli myös kauden 2014 GP.
https://youtu.be/XGpWN6_QUuA
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tuo Damon Hillin kisa Unkarissa 1997 oli kyllä mahtava.

Arrows oli ollut koko kauden ajan häntäpäässä, mutta niin vain meinasi Damon Hill voittaa Unkarissa. Kaipa tuota voisi verrata nykypäivänä siihen, että yhtäkkiä Haasilla Nico Hulkenberg taistelisi GP:n voitosta.

Harmi se viime hetken vaihdelaatikko vika. Olisi kyllä ollut mahtava juttu Hillin voitto.

Jo Unkarin aika-ajoissa Hill yllätti kaikki ollen peräti kolmas. Mika Häkkinen arvosti Hillin suorituksen korkealle, mutta sanoi samalla, että "toivottavasti Hill ei ole tukkeena itse kilpailussa". Hillin tiimikaveri Pedro Diniz oli vasta sijalla 19 aika-ajoissa.

Kilpailussa Hill ei ollu todellakaan tukkeena, vaan ajoi suorastaan ylivoimaista vauhtia. Ohitti myös Ferrarin Michael Schumacherin ajamalla, ja monet näkivät tässä toisintoa Schumacherin ja Hillin välisiin taisteluihin kausilla 1994-96. Sillä poikkeuksella, ettei Hill enää ajanut kärkitiimin autolla.

Hill olisi voittanut GP:n ylivoimaisesti, mutta ikävä vaihdelaatikkovika hidasti Hilliä suunnattomasti viimeisillä kierroksilla. Villeneuve pääsi näin johtoon ja kilpailun voittoon viimeisellä kierroksella.

Jokatapauksessa Hill ajoi mestarillisesti ja saavutti podiumin pikkutiimin autolla.


Hillin aika-ajoa Unkarissa kaudella 1997:

Itse Unkarin GP: 1997 tapahtumia:


.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Kimi Räikkönen on muuten melkoisen menestynyt Unkarissa. 9 podiumia sieltä saavuttanut, ja se GP-voitto kaudelta 2005 tietysti kruununa.

Rata sopi Kimille siis erittäin hyvin, ja podiumeja tuli McLarenilla, Ferrarilla että Lotuksellakin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Mika Salo tuntui olevan Ferrarilla vauhdissa nopeilla radoilla tuuratessaan Schumacheria kaudella 1999. Kuten podiumit Hockenheimissa ja Monzassa osoittavat.

Ja Spassakin olisi tullut vahva pistesija ilman tiimimääräystä hidasta Ralf Schumacheria.

Mutta hitailla radoilla Salo oli ongelmissa, kuten Unkarissa.

Mikähän lienee ollut syynä? Ehkä Salo ei vain omaksunut Ferrarin ajotyyliä hitaille radoille.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mika Salo tuntui olevan Ferrarilla vauhdissa nopeilla radoilla tuuratessaan Schumacheria kaudella 1999. Kuten podiumit Hockenheimissa ja Monzassa osoittavat.

Ja Spassakin olisi tullut vahva pistesija ilman tiimimääräystä hidasta Ralf Schumacheria.

Mutta hitailla radoilla Salo oli ongelmissa, kuten Unkarissa.

Mikähän lienee ollut syynä? Ehkä Salo ei vain omaksunut Ferrarin ajotyyliä hitaille radoille.
Syy oli Ferrarin politiikka, Philp Norris oli kysyny että mihin me shcumia tarvitaan kun Salo ajaa noin hyvin? Unkarin kisaan Ferkkuun laitettiin tankki täyteen ja kaikki mahdolliset painot autoon kiinni. Tämä Salon omien sanojen mukaan itse kuultuna.
 
Ylös