Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Pirellin kommentit Grosjeanista oli, että on kaikista nopein mikrosektoreilla. Ei se silloin ihan käsi voi olla, jos Omegat todistaa toista. Kisamitta on ollut haasteena.
Jos nyt oikein muistan niin ainakin 2012 taisi tulla aika paljon kolareitakin, Spa tietysti mieleenpainuvimpana. Muistaakseni silloin puhuttiin aika paljon hyllytyksestä kesken kauden vaikka vauhtia aiemmin todetusti olikin.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Häkkinen olisi voinut viedä tittelin 2003, jos olisi jatkanut lajissa. Vähemmän virheitä olisi tehnyt aika-ajoissa, kuin Kimi.

Mutta 2005 ei Kimin suorituksissa ollut mitään vikaa, ainoastaan Nurburgringin keskeytyksen voi laittaa Kimin syyksi. Muutoin keskeytykset johtuivat auton epäluotettavuudesta.

Oli muuten hieno kausi 2003. Mihin järjestykseen laittaisitte tuon kauden kolme kärkitiimiä?

Itse laittaisin BMW-Williamsin ykköseksi ennen Ferraria. McLaren sitten se kolmas
Williams oli alkukauden ongelmien jälkeen selvästi nopein. Omasta mielestäni 2003 oli Räikkösen hienoin kausi, hyvää kamppailua hitusen alivoimaisella kalustolla. Samaan tapaan kuin mm. Schumacherilla esim. 1997 (ja mielestäni myös 1998) ja Alonsolla 2012.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1970
Sijainti
Vyborg
Jos nyt oikein muistan niin ainakin 2012 taisi tulla aika paljon kolareitakin, Spa tietysti mieleenpainuvimpana. Muistaakseni silloin puhuttiin aika paljon hyllytyksestä kesken kauden vaikka vauhtia aiemmin todetusti olikin.
Minä muistelen Grosjeanin olleen Räikkösen vauhdissa aika-ajoissa ja olleen säännöllisesti nopeampi aika-ajoissa 2012-2013.
Räikkösellä oli aika-ajoissa Lotuksen vuosina vaikeuksia, joka saattoi maksaa muutaman voiton tai kaksikin lähdettyään kaukaa kisaan. Kisoissa Kimi oli tosin selkeästi Romainia edellä säästelemällä renkaita taitavasti sen Pirellin renkailla säästämällä. Mutta ajaen tarpeeksi kovaa saman aikaan radalla.
10 vuotta on mennyt äkkiä tuntuu kuin olisi ollut eilen toi aika😱
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Minä muistelen Grosjeanin olleen Räikkösen vauhdissa aika-ajoissa ja olleen säännöllisesti nopeampi aika-ajoissa 2012-2013.
Räikkösellä oli aika-ajoissa Lotuksen vuosina vaikeuksia, joka saattoi maksaa muutaman voiton tai kaksikin lähdettyään kaukaa kisaan. Kisoissa Kimi oli tosin selkeästi Romainia edellä säästelemällä renkaita taitavasti sen Pirellin renkailla säästämällä. Mutta ajaen tarpeeksi kovaa saman aikaan radalla.
10 vuotta on mennyt äkkiä tuntuu kuin olisi ollut eilen toi aika😱
Aika-ajot menivät Kimin hyväksi Lotuksella 20-16 kahden kauden aikana.

https://www.motorsport.com/f1/news/insight-raikkonen-and-grosjeans-head-to-head-record-at-lotus/3219914/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Nostaisitteko Kimin McLaren-kaudet 2003 ja 2005 Kimin maailmanmestaruus-kauden 2007 edelle?

Entäpä menevätkö Kimin Lotus-kaudet myös kauden 2007 edelle suorituskyvyssä?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3467
Nostaisitteko Kimin McLaren-kaudet 2003 ja 2005 Kimin maailmanmestaruus-kauden 2007 edelle?

Entäpä menevätkö Kimin Lotus-kaudet myös kauden 2007 edelle suorituskyvyssä?
Kyllä nostaisin kaudet 2003 ja 2005 mestaruuskauden edelle. Lotus kaudet sitten taas samoihin mestaruuskauden kanssa, Ja 2008 oli ihan kuraa vertailussa.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Itsekin tuota pohtinut , että mitenhän Häkkinen olisi pärjännyt kausien 2003 ja 2005 McLarenilla.

Kaudella 2003 Kimi oli äärettömän nopea, jopa nopein kuljettaja lähtöruudukossa. Se, ettei Kimi voittanut titteliä tuolloin, voisi kulminoitua kolmeen kohtaan.

-Nurburgringin moottoririkko johtoasemassa. Myös samassa kisassa Schumacher pyörähti ottaessaan Montoyan kanssa yhteen. Ratavirkailijat työnsivät Schumacherin takaisin radalle. Näin Schumacher sai tarvittavat pisteet mestaruuteen.

-Hockenheimin starttikolari, joka katsottiin Ralf Schumacherin syyksi. Ikävä tapahtuma

-Ja tosiaan parit Kimin aika-ajovirheet Barcelonassa ja Montrealissa. Ilman näitä pisteitä olisi tullut enemmän ja tarvittava määrä tittelin voittoon.

Miten Häkkinen olisi ajanut? Kimi repi kalustosta kaiken irti käytännössä. Ero Coulthardiin oli huikea. Häkkinen olisi voinut välttää Kimin kaltaiset aika-ajo mokat, mutta olisiko nopeus ollut muutoin vastaavaa? Vaikea sanoa.

McLaren oli tuolla kaudella todennäköisesti vasta kolmanneksi paras auto Williamsin ja Ferrarin jälkeen.
Tuossa 2003 kaudessa pitää ottaa huomioon Schumin rengasrikko Hockenheimissa, jossa kakkostila vaihtui seitsemänteen tilaan. Lisäksi Australiassa Schumille tuli ylimääräinen varikkostoppi irronneen ilmanohjaimen takia, joka maksoi luultavasti voiton. Kyllä tuolla kaudella oli useammallakin kärkikuskilla omat ongelmansa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tuossa 2003 kaudessa pitää ottaa huomioon Schumin rengasrikko Hockenheimissa, jossa kakkostila vaihtui seitsemänteen tilaan. Lisäksi Australiassa Schumille tuli ylimääräinen varikkostoppi irronneen ilmanohjaimen takia, joka maksoi luultavasti voiton. Kyllä tuolla kaudella oli useammallakin kärkikuskilla omat ongelmansa.
Tottahan toki. Oli muuten harvinaisen hyvä kausi tämä kausi 2003. Kolmen tiimin välinen tasainen taistelu mestaruudesta. Ei yhden tiimin ylivoimaa.

Taisi tuo Schumacherin Australian ylimääräinen varikkopysähdys johtua tästä Kimin kanssa käydyn taistelun tuoksinassa tulleesta ulosajosta .




Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Nyt, kun Itävallassa ajetaan, niin hieman itävaltalaisista kuljettajista.

Tietysti tästä Alppien maassa on kaksi F1-maailmanmestaria, Niki Lauda ja Jochen Rindt.

Mutta mitä mieltä olette kuljettajasta nimeltä Gerhard Berger? Mies ajoi 10 GP- voittoa urallaan ja kolmessa eri tiimissä, Benettonilla, Ferrarilla ja McLarenilla.

Olisiko ollut ainesta maailmanmestariksi? Itse lasken hänet samalle tasolle Jean Alesin kanssa, ja miehet olivatkin suurinpiirtein yhtä nopeita Ferrari ja Benetton- vuosina.

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Omasta mielestäni formuloiden kulta-aika osuu juurikin Bergerin ajovuosiin eli 1985 - 1997. Berger oli sellainen 8½ -arvosanan kuski. Pystyi välillä voittamaan, mutta pitkässä juoksussa ei vaan riittänyt. Kuitenkin tarpeeksi hyvä tuomaan tarvittavat pisteet tallimestaruuteen, kuten 1990 sekä 1991.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
992
Bottas, oman aikansa Berger. Saman verran voittojakin miehillä. Kovia kuljettajia molemmat, mutta se viimeinen napsu puuttui. Bottas kylläkin kovempi aika-ajaja, mutta muuten aikalailla vertautuvat toisiinsa.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Omasta mielestäni formuloiden kulta-aika osuu juurikin Bergerin ajovuosiin eli 1985 - 1997. Berger oli sellainen 8½ -arvosanan kuski. Pystyi välillä voittamaan, mutta pitkässä juoksussa ei vaan riittänyt. Kuitenkin tarpeeksi hyvä tuomaan tarvittavat pisteet tallimestaruuteen, kuten 1990 sekä 1991.
Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. 1998 sääntömuutokset pilasivat mielestäni autot. Olisi pitänyt jatkaa 1997 säännöillä aerodynamiikkaa sopivasti karsien, toki varmasti jossain välissä hybridit olisivat tulleet joka tapauksessa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tästä ei voi olla kuin samaa mieltä. 1998 sääntömuutokset pilasivat mielestäni autot. Olisi pitänyt jatkaa 1997 säännöillä aerodynamiikkaa sopivasti karsien, toki varmasti jossain välissä hybridit olisivat tulleet joka tapauksessa.
Kauden 1997 autot olivat erittäin kauniita.

Mutta olisikohan voimasuhteisiin vaikuttanut kovastikin, jos oltaisiin pysytty kauden 1997 säännöissä myös kaudesta 1998 eteenpäin?

Itse ymmärtänyt, että McLaren hyödynsi juuri sääntömuutokset nousussaan huipulle. Olisiko Williams pysynyt edelleen kärkitiiminä?

Tässä eräs artikkeli kaudesta 1998. Kirjoittaja ei ollut myöskään kauden 1998 sääntömuutoksien fani.

https://the-race.com/formula-1/why-i-hated-the-1998-f1-season/
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
122
Kauden 1997 autot olivat erittäin kauniita.

Mutta olisikohan voimasuhteisiin vaikuttanut kovastikin, jos oltaisiin pysytty kauden 1997 säännöissä myös kaudesta 1998 eteenpäin?

Itse ymmärtänyt, että McLaren hyödynsi juuri sääntömuutokset nousussaan huipulle. Olisiko Williams pysynyt edelleen kärkitiiminä?

Tässä eräs artikkeli kaudesta 1998. Kirjoittaja ei ollut myöskään kauden 1998 sääntömuutoksien fani.

https://the-race.com/formula-1/why-i-hated-the-1998-f1-season/
Luulen, että Williams olisi ollut lähempänä kärkeä mutta McLaren olisi silti ollut ykköstalli. FW20 oli käytännössä uusiin sääntöihin muutettu edellisvuoden auto, eikä moottorikaan ollut enää tehdaskone. En näin ollen usko, että vanhoilla säännöillä jatkaminen olisi pelastanut kehitystyön puutetta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Tänään elättelin pitkään toiveita siitä, että vihdoinkin Nico Hulkenberg voisi saada nimiinsä F1-podiumsijan. Pitkään mies roikkui kakkosena, mutta ilmeisesti Haasilla ei ollut rengaskestävyyttä samallalailla, kuin kärkitiimeillä. Ja radan kuivuminenkin varmasti tähän vaikutti.

Oletteko samaa mieltä siitä, että Nico Hulkenberg on hukkaan heitetty lahjakkuus? Paljon huonommatkin kuljettajat ovat saavuttaneet podiumeja ja jopa voittaneet kisoja F1:ssä.

Hulkenberg oli suuri lahjakkuus tullessaan F1:iin, ja saavutti Williamsilla paalupaikankin Interlagosissa 2010. Ricciardon kanssa oli tasainen Renaultilla, ja tällä kaudella välivuosien jälkeen näyttänyt, että vauhtia on edelleen.

Magnussen jäänyt aika-ajoissa pahasti alakynteen.

Itselleni tulee Nico Hulkenbergista myös Nick Heidfeld mieleen erittäin vahvasti.

Myös Nick Heidfeld tuli suurena lupauksena F1:iin, ja hänen piti täyttää Häkkisen McLaren-paikka. Olihan Heidfeld McLaren-juniori, ja oli voittanut tiimin väreissä F3000- mestaruuden. Kuitenkin Kimi Räikkönen vei tämän paikan.

Myöhemmin Heidfeld ajoi myös Massan tiimikaverina, Villeneuven tiimikaverina, sekä Kubicankin tiimikaverina. Ja pystyi voittamaan heidät kaikki.

Myös BMW-Williamsilla oli tasainen Webberin kanssa.

Itse luokittelisin Hulkenbergin ja Heidfeldin samaan kastiin. Lahjakkaita kuljettajia, jotka eivät saaneet F1:ssä sitä, minkä lahjakkuudellaan olisivat ansainneet. Eli ainakin GP- voittajaksi.

Samaa mieltä?

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6156
Laittaisin podiumin heittomerkkeihin, kun sprintistä puhutaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3853
Tietty eri kuin GP:stä saavutettu podium, mutta eikös sprintistäkin tule podium-merkintä tilastoihin

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Ei tietääkseni. Eihän Bottaskaan voittoa saanut Monzasta.

Eri aiheeseen, olihan Kimin suoritukset Ferrarilla 2007 vielä tosi hyviä. Ne odotukset vaan olivat jotain ihan uskomattomia, porukka varmaan luuli että siellä vedetään samaan tahtiin kuin joku Verstappen nyt. Ja muutenkin tuo kausi oli todella outo, se Ferrarin osan kieltäminen heti alussa hidasti heitä (mistä osattiin valittaa vakoiluskandaalin yhteydessä??), olikos se 2007 kun Ferrarilla oli sitä sabotaasiepäilyä, McLarenin sisäinen vääntö ja tosiaan vakoilukohu. Onneksi päättyi hyvin, parit tekniset ongelmat oli lähellä pilata tuon lopputuloksen. Ja toki tekihän Kimi itsekin virheen Monacon aika-ajoissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4203
Ei tietääkseni. Eihän Bottaskaan voittoa saanut Monzasta.

Eri aiheeseen, olihan Kimin suoritukset Ferrarilla 2007 vielä tosi hyviä. Ne odotukset vaan olivat jotain ihan uskomattomia, porukka varmaan luuli että siellä vedetään samaan tahtiin kuin joku Verstappen nyt. Ja muutenkin tuo kausi oli todella outo, se Ferrarin osan kieltäminen heti alussa hidasti heitä (mistä osattiin valittaa vakoiluskandaalin yhteydessä??), olikos se 2007 kun Ferrarilla oli sitä sabotaasiepäilyä, McLarenin sisäinen vääntö ja tosiaan vakoilukohu. Onneksi päättyi hyvin, parit tekniset ongelmat oli lähellä pilata tuon lopputuloksen. Ja toki tekihän Kimi itsekin virheen Monacon aika-ajoissa.
Joo, taitaa GP 2:ssa tilastointitapa olla erilainen kuin pääluokka F1:ssa. GP 2:ssahan on sprintti että pääkisa joka kerta, ja siellä ymmärtääkseni laitetaan kaikki podiumit ja voitot yhteen, olipa se sitten tullut sprintissä tai pitkässä kisassa.

Kimin kausi Ferrarilla 2007 oli erittäin hyvä, mutta itsekin odotin Kimiltä vielä parempaa. Ajattelin, että Kimi olisi Ferrarilla ihan yhtä nopea kuin McLarenilla, eikä Massalla olisi mitään jakoa.

Yllätyin, kun Massa välillä pystyikin voittamaan Kimin.

Varmasti Nigel Stepneyn vuodot hidastivat Ferrarin menoa. Miten tosiaan McLaren muutoin olisi osannut protestoida Ferrarin pohjalevystä?

Onneksi Kimi Räikkönen kuitenkin ansaitusti voitti tuolloin maailmanmestaruuden.

Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4979
Sijainti
Vantaa
Gerhard Bergeristä vielä sen verran, että voittanut GP:n V12 -moottorilla neljällä eri kaudella (1989, 1991, 1992 sekä 1994). Ja vieläpä kahdella eri merkillä (Ferrari 1989 & 1994, Honda 1991 & 1992).
 
Ylös